Bukefalos 28 år!

Avskaffa sommartiden!

Jag maste saga att jag har svart att forsta hur man kan ha sa stora problem for en timmas tids andring aven om det normalt ar svarare att flytta fram klockan (som att aka osterut) an at andra hallet. Att det kan ta 1 - 2 veckor om man andrar 7-8 timmar ar en sak, men aven 4 timmars tidsskillnad (som tvars over USA) tar normalt bara nagra fa dagar att komma over.
 
Jag hatar sommartid. Kommer liksom aldrig in i det, min kropp tycks gilla normaltid bättre. Allra bäst vore nog att ställa tillbaka klockan en timme från normaltid.
Vaaaa?! :eek::eek::eek: Då kan man ju lika gärna bosätta sig under marken, man lär ju aldrig vara ute när det är ljust... :D
 
Men om man nu har så ont av att jobba dagtid, varför gör man då det?

Mvh älskar att jobba skift och ställer om dygnet varje vecka utifrån mina egna behov.
Det är ju lite därför jag ville starta eget... innan dess så var jag anställd och har man en tjänst som innebär kontorsarbete, så är det dagtid som gäller. Dessutom gillar jag det jag jobbar med och vet inte vad jag skulle jobba med annars.
 
Nej, det stammer inte riktigt. Varje stat kan bestamma om de vill ha "daylight savings time" eller inte, men om man har det startar det andra Sondagen i Mars och avslutas forsta Sondagen i November.
Alla stater pa "mainland" USA har sommartid utom Arizona. ... DAREMOT har Navajo och Apache Indian reservaten (men inte Hopi) i Arizona ( som stracker sin in i New Mexico och UTAH) Sommar tid. :crazy: Mycket forvillande kan jag saga. Om man kor in i Arizona fran New Mexico som har samma tids zone (Mountain time) sa far man alltsa backa klockan en timma ... for att ga tillbaka om man vill besoka nagonting, som den forstenade skogen eller liknande, pa reservatet. MYCKET frustrerande. Man vet aldrig vad klockan ar den har tiden pa aret. Dessutom blaser den som attan pa eftermiddagarna var och host sa det galler att vara ute pa morgonen ... Inte alls latt, kan jag saga.
Numera gar atminstone tidsgransen mellan Mountain time och Pacific time efter gransen mot Californien ... men tidigare gick den inne i Arizona, det var huvudorsakligen darfor AZ valde att inte ha sommartid redan pa 60 talet.
I riktigt varma klimat kan dock de svala kvallarna vara lattare att leva med pa sommaren ... da kan man gora allt ute som det ar for varmt for pa dagtid, atminstone sa lange man inte behover se det man gor.:p

Då läste jag fel :D

Men förvirrande är det definitivt. Glad att det inte påverkar mig särskilt mycket.
 
Jag skulle helst behålla vintertid året om. Förra veckan var det ljust när jag åkte till jobbet, nu är det bäckmörkt igen. Och ljust var det ändå så länge jag behövde det på kvällen. Och ljusare på kvällarna blir det ju ändå.

Igår mådde jag skit av att behöva gå upp. Idag bättre. Brukar ta några dagar att anpassa mig helt, men jag tycker det är onödigt.
 
Jag gillar bytena, och jag förstår verkligen inte problemet med dem. Eller ja jag förstår ju att folk har problem om de säger att de har det. Men jag är smått fascinerad över hur det för så många kan vara så otroligt jobbigt att gå upp en timme tidigare en gång om året. Jag går upp "för tidigt" betydligt oftare än så av en mängd olika anledningar.
 
Jag gillar bytena, och jag förstår verkligen inte problemet med dem. Eller ja jag förstår ju att folk har problem om de säger att de har det. Men jag är smått fascinerad över hur det för så många kan vara så otroligt jobbigt att gå upp en timme tidigare en gång om året. Jag går upp "för tidigt" betydligt oftare än så av en mängd olika anledningar.

Jag ogillar att gå upp tidigare av vilken anledning det än må vara. Stiger upp fem på vardagarna, före det skriker kroppen i protest. Innan jag började jobba där jag jobbar nu, och således inte behövde stiga upp lika tidigt, hade jag aldrig problem med sommartidsomställningen.
 
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag ÄLSKAR sommartid!! Underbart att det är ljust så mkt längre på kvällen! Det betyder galet mycket de första veckorna! Tycker att man kan ha sommartid året runt!
 
Och när vi "får tillbaka" timmen vi förlorade nu i vår, så kan jag inte sova en timme längre...
Min kropp är inställd på att sova en viss tid, går inte att sova längre hur jag än försöker.
 
Bytet till vintertid är rätt skönt, tills man inser att det blir mörkt innan man hinner någonting på dagen överhuvudtaget.

Men bytet till sommartid.. Jag har haft en helt underbar rytm. Somnat tolv varje natt, vaknat strax före åtta varje morgon, vardag som helg. Men både igår och inatt så kommer bara inte sömnen. Inatt somnade jag klockan halv fyra efter att ha legat vaken med svidande ögon i fem timmar och varit sååå trött. Har otroligt svårt att rubba på rutinerna om än bara någon timme, det är galet. Gäller även om jag av någon orsak är vaken en timme längre än normalt en natt, då har jag fruktansvärt jobbigt att komma tillbaka i rytm igen och kan sprndera två tre dagar med att vara trött.
 
Ja, faktiskt. Det må vara placebo eller något. Och nej, går jag och lägger mig en timme tidigare, så betyder det bara att jag ligger och vrider och vänder mig en timme eller så.

Intressant. Undrar om du skulle märka någon skillnad om någon annan ställde om dina klockor och du inte visste när det skulle ske.
 
Jag gillar bytena, och jag förstår verkligen inte problemet med dem. Eller ja jag förstår ju att folk har problem om de säger att de har det. Men jag är smått fascinerad över hur det för så många kan vara så otroligt jobbigt att gå upp en timme tidigare en gång om året. Jag går upp "för tidigt" betydligt oftare än så av en mängd olika anledningar.

Det "jobbiga" är mer av en filosofisk anledning. Om vi människor nu vill definiera tid, varför krångla till det?

Det hade varit mer rätt att istället flytta arbetstiden och inte flytta klockan.
 
Nu är det sommarid igen. Jag är lika förundrad som tidigare över detta - i mitt tycke - så meningslösa arrangemang.

När den infördes på 80-talet trodde man att det skulle leda till mindre energianvänding och några ytterligare rätt flummiga argument. Vad jag begriper har det inte lyckatss någon forskare att bevisa något som helst positivt med detta.

Däremot inträfar det t.ex. fler trafikolyckor i början eftersom människor är trötta på mornarna.

Nej. Avskaffa sommartiden!

Till och med en moderat riksdagsman är inne på samma linje som jag
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd

Inne på samma spår som dig, men avskaffa vintertiden istället. Detta haffande fram å tillbaka är bara drygt och onödigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp