Avskaffa sommartiden!

En fråga till er som gillar sommartiden och framför allt till er som vill ha den året. Har ni försökt anpassa ert liv så att nidtiger upp så tidigt det går för att utnyttja ljuset bättre? Uttnyttjar ni flextid till att börja tidigt, ber ni om scheman som ligger så tidigt på dan som möjligt o s v?

Är vintertiden den riktiga tiden?
Jag börjar 8 på morgonen jag slutar 2. Jag är en morgonmänniska i grunden förutsatta att jag mår bra. Jag har inget behov att att anpassa mitt liv så. Men jag känner av förändringen. Antagligen för att jag inte kan gå å lägga mig förre en viss tid på dygnet för att det då slutar med att jag vankar 4 på morgonen vilket inte funkar.

Varför ska då vintertiden vara jämt?
 
En fråga till er som gillar sommartiden och framför allt till er som vill ha den året. Har ni försökt anpassa ert liv så att nidtiger upp så tidigt det går för att utnyttja ljuset bättre? Uttnyttjar ni flextid till att börja tidigt, ber ni om scheman som ligger så tidigt på dan som möjligt o s v?

Jag är en av de som vill ha sommartid året om. Jag åker första möjliga bussen till jobbet året om vilket innebär att jag börjar jobba 6:35 varje dag. De dagar jag inte ska till stallet jobbar jag dessutom längre så att jag kan åka tidigare och få mer ljus när jag ska dit. Jag får fortfarande inte tillräckligt med ljus tid efter jobbet under höst och vår, vinter går det inte att få vettigt med ljus.

För min mentala hälsas behov av dagsljus försöker jag gå ut under lunchen, kort promenad efter att jag ätit.

Svårt att göra mer än så.
 
Är vintertiden den riktiga tiden?
Jag börjar 8 på morgonen jag slutar 2. Jag är en morgonmänniska i grunden förutsatta att jag mår bra. Jag har inget behov att att anpassa mitt liv så. Men jag känner av förändringen. Antagligen för att jag inte kan gå å lägga mig förre en viss tid på dygnet för att det då slutar med att jag vankar 4 på morgonen vilket inte funkar.

Varför ska då vintertiden vara jämt?

I den mån någon tid är den riktiga så är det vintertid (eller normaltid som den korrekta benämningen är) som är riktig. Sen vi började använda klockor på det sätt vi gör nu har tolvslaget definierats av när solen står som högst på himlen och från början hade varje stad och by sin lokala tid (soltid). När folk började resa mer mellan olika delar av landet (speciellt när man skulle göra tågtidtabeller) uppstod behov av att ha samma tid i hela Sverige och man införde då normaltid (detta gällde naturligtvis även i andra länder). I Sverige stämmer normaltiden väldigt bra med soltiden, de östra delarna ligger lite före (i Stockholm i snitt en kvart) och de västra lite efter. i en linje som går ungefär genom Örebro stämmer normaltiden som bäst med soltiden. Det varierar dock lite under året beroende på att jordens bana runt solen inte är helt cirkulär och att lutningen mot solen ändras något under året. Av denna anledning tycker jag att det är lämpligt att ha normaltiden som den tid vi alltid har. En annan ganska praktisk lösning skulle i o f s vara att ha samma tid över hela jorden och sen bara justera öppettider, arbetstider och annat efter vad som är lämpligt på just den plats man befinner sig. Då skulle man slippa ställa om klockor och ta hänsyn till tidsskillnader när man gör tidtabeller och bestämmer tider för distansmöten. Kan dock tänka mig att det skulle ta ett bra tag för folk att vänja sig vid det. Men tid är ju trots allt bara det vi mäter med klockor...
 
Jag är en av de som vill ha sommartid året om. Jag åker första möjliga bussen till jobbet året om vilket innebär att jag börjar jobba 6:35 varje dag. De dagar jag inte ska till stallet jobbar jag dessutom längre så att jag kan åka tidigare och få mer ljus när jag ska dit. Jag får fortfarande inte tillräckligt med ljus tid efter jobbet under höst och vår, vinter går det inte att få vettigt med ljus.

För min mentala hälsas behov av dagsljus försöker jag gå ut under lunchen, kort promenad efter att jag ätit.

Svårt att göra mer än så.

Instämmer, och tyvärr är det ju svårt i vårt land om man ska arbeta heltid. Att jag frågar är för att jag tycker att det finns en hel del som säger sig gilla sommartiden men ändå tar sovmorgon så ofta det går och gärna börjar senare än de måste.
 
I den mån någon tid är den riktiga så är det vintertid (eller normaltid som den korrekta benämningen är) som är riktig. Sen vi började använda klockor på det sätt vi gör nu har tolvslaget definierats av när solen står som högst på himlen och från början hade varje stad och by sin lokala tid (soltid). När folk började resa mer mellan olika delar av landet (speciellt när man skulle göra tågtidtabeller) uppstod behov av att ha samma tid i hela Sverige och man införde då normaltid (detta gällde naturligtvis även i andra länder). I Sverige stämmer normaltiden väldigt bra med soltiden, de östra delarna ligger lite före (i Stockholm i snitt en kvart) och de västra lite efter. i en linje som går ungefär genom Örebro stämmer normaltiden som bäst med soltiden. Det varierar dock lite under året beroende på att jordens bana runt solen inte är helt cirkulär och att lutningen mot solen ändras något under året. Av denna anledning tycker jag att det är lämpligt att ha normaltiden som den tid vi alltid har. En annan ganska praktisk lösning skulle i o f s vara att ha samma tid över hela jorden och sen bara justera öppettider, arbetstider och annat efter vad som är lämpligt på just den plats man befinner sig. Då skulle man slippa ställa om klockor och ta hänsyn till tidsskillnader när man gör tidtabeller och bestämmer tider för distansmöten. Kan dock tänka mig att det skulle ta ett bra tag för folk att vänja sig vid det. Men tid är ju trots allt bara det vi mäter med klockor...


Jag som sagt föredrar sommartiden, dock skulle jag bli glad oavsett bara vi avskaffar detta klockändrandet 2 ggr om året. Jag finner det mest onödigt och drygt.
 
För mig är det ändå hösten som blir värst, när normaltid införs igen.

Jag ÄLSKAR hösten och det är den tid på året jag mår som bäst.
Att plötsligt bli bestulen på en timme på kvällen är värre än att ställa om sig på våren egentligen. Det blir mörkt och all dagsljustid tillbringas inomhus på jobbet.

Jag har svårt att vara vaken på kvällen och sover jag länge på morgonen så är halva dagen förstörd. Det kortar ju av min aktiva tid. Jag begriper ju att den som har sin bästa tid sent på dygnet gärna sover längre, men jag som gärna skulle lägga mig runt 20.00 så blir dagen kort om jag sover till 10 ;)

Det jag inte kan få in i mitt huvud är varför man ska jonglera med klockan. Om man vill ha sin aktivaste tid vid olika tidpunkter på dygnet så försöker man väl inrätta livet så?
Har en god vän som gärna är på jobbet runt 6 på morgonen för att kunna komma hem tidig och ha tid kvar att uträtta saker.

Skulle jag jobba till 18 skulle mitt liv vara ganska meningslöst. Då hinner jag ju knappt komma hem innan jag lägger mig. Nuvarande jobb med skapligt tidiga mornar och flera timmar kvar av eftermiddagen när jobbet är slut - det passar mig finfint.

Varför denna disciplinering av hela befolkningen. Kan vi inte bara få inrätta oss efter våra egna premisser?
 
Instämmer, och tyvärr är det ju svårt i vårt land om man ska arbeta heltid. Att jag frågar är för att jag tycker att det finns en hel del som säger sig gilla sommartiden men ändå tar sovmorgon så ofta det går och gärna börjar senare än de måste.

Jag gillar sommartiden därför att det blir ljusare på kvällen! Och så gillar jag kvällar. Att de är ljusa gör dem ännu bättre.

Jag är alltså rätt mycket av kvällsmänniska, mycket morgontrött, lite kroniskt sömnstörd. Har ofta svårt att somna på kvällen eftersom det är min pigga tid, och svårt att vakna på morgonen. Normala arbetstider innebär för mig att jag stiger upp klart tidigare än vad som faller sig det minsta naturligt för mig. (Är vanligen på jobbet kl 9, tycker det passar för dåligt med resten av samhället att börja senare, även om jag nog skulle sova bättre om jag gjorde det.) Det vore helt omöjligt för mig att med bibehållen livskvalitet gå upp tidigare för att utnyttja dagsljuset. Det är helt uteslutet.

Sen gillar jag normaltiden för att solen står som högst kl 12, jag skulle inte vilja ändra tiden hela året, utan gillar normaltid, och så sommartid som ett slags undantag för att optimera sommarkvällarna.
 
En fråga till er som gillar sommartiden och framför allt till er som vill ha den året. Har ni försökt anpassa ert liv så att nidtiger upp så tidigt det går för att utnyttja ljuset bättre? Uttnyttjar ni flextid till att börja tidigt, ber ni om scheman som ligger så tidigt på dan som möjligt o s v?
Jag gör tvärtom, ser till att få bokade tider, praktik osv på eftermiddagar och är jag ledig kliver jag sällan upp före 13, ofta blir det senare. Kunde jag kliva upp tidigt så vore ju inte vintertid något problem ;) I mitt fall ligger problemet i en sömnstörning som gör att jag inte kan somna på kvällarna, brukar beskrivas som kroniskt jetlag. När min kropps insomningstid är varierar pga sömnstörningen men för det mesta vill kroppen somna kring 4-7 på morgonen, då blir det lite svårt att kliva upp tidigt. Det är först vid sen eftermiddag som jag piggnar till, helt igång tenderar jag att vara framåt kvällen och natten.

När jag var 16 kunde jag stå ute i stallet och mocka vid halv 7 på morgonen. Jag saknar den tiden.
 
@Petruska och @gul_zebra. Men om er biologiska klocka gör det svårt för er att stiga upp på morgonen och komma i säng på kvällen så förstår jag ännu mindre hur ni kan gilla sommartiden. Ni bör ju ha ännu svårare att fungera enligt gängse norm när ni soltid räknat behöäver gå upp och gå och lägga er en timme tidigare. Biologiskt och ljusmässigt spelar det ju ingen roll hur visarna på klockan står så att stiga upp kl 8 sommartid är precis samma sak som att stiga upp kl 7 vintertid. Den biologiska klockan känner ju av ljuset och hur solen står inte vad klockan visar. Ni bör ju alltså ha ännu svårare att komma upp speciella klockslag respektive somna i tid när det är sommartid än när det är vintertid. Långa kvällar är ju skönt men vi får ju inte fler ljusa timmar på ett dygn för att vi ställer om klockan.
 
@Tulip Min dygnsrytm åker omkring lite bäst den vill själv alldeles oavsett klockslag och ljus, det mönster man kan se är mest att jag tenderar att vara nattmänniska, vansinnigt morgontrött och kvällspigg - periodvis. Har man en sömnstörning så är det ju just en störning, den biologiska klockan fungerar inte normalt.
 
Instämmer, och tyvärr är det ju svårt i vårt land om man ska arbeta heltid. Att jag frågar är för att jag tycker att det finns en hel del som säger sig gilla sommartiden men ändå tar sovmorgon så ofta det går och gärna börjar senare än de måste.

Hade jag fått bestämma själv hade jag bara haft morgonpass på jobbet för att hinna med livet efter jobbet. Jag hatar att gå upp på morgnarna, men älskar att hinna med hästarna. Tyvärr är det lite svårt att flexa med arbetstiderna som lokförare och därför avskyr jag vintertid. Speciellt vid omställningen på hösten. Då blir jag förbannad och stressad över det två veckor innan och efter. Biologiskt påverkas jag inte, men jag är så less att stressa till stallet för att försöka hinna rida i ljus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp