Bukefalos 28 år!

Avskaffa sommartiden!

Åkte du aldrig hem igen? :D

Hehe, jo det gjorde jag ju men ena gången var jag vaken konstiga tider på dygnet oavhängigt resan och andra gången var jag sjuk ett par veckor när jag kom hem så det var svårt att veta vad som var vad. Men om nåt år eller två ska jag förhoppningsvis åka till USA så då får jag testa lite noggrannare.
 
Jag har svårt för omställning av tiden för jag blir stressad och "rädd" för att komma i fel tid till jobb, osv.
Så jag sover knappt natten när de ska ställas om och det påverkar mig i några dar. Men mest påverkas jag ju av stressen som de hela har skapat. Inte av själva tidsbytet.
 
Utsätta sig för sommartid? Inte riktigt självvalt.

Jag instämmer med @Sharpless.
Hade jag varit diktator så hade vi haft sommartid året runt, men nu är jag tyvärr inte det utan får snällt vara utan sol på vinterhalvåret.

Får man fråga vad du tycker att dessa personer ska göra?

Anpassa sitt liv efter de omständigheter man inte kan påverka såklart :)

Jobba skift, starta eget o anpassa tiderna, ha ett jobb med flex tex. Eller såklart det enklaste, att ha ett jobb som har de arbetstider man själv önskar. Om det nu är jobbet som blir det sekundära problemet.

Gillar detta citatet förutom att det normalt börjar med gud :p
"ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"

Jag måste själv jobba en hel del på att just släppa grejer jag inte kan (eller väljer att inte lägga tid på att) påverka.
 
För mig är det iaf en stor skillnad att skriva ett inlägg likt @Martina_ms nedan, men inläggen i tråden kanske inte var menade så nattsvarta som de lät i tråden?

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag ÄLSKAR sommartid!! Underbart att det är ljust så mkt längre på kvällen! Det betyder galet mycket de första veckorna! Tycker att man kan ha sommartid året runt!
 
Anpassa sitt liv efter de omständigheter man inte kan påverka såklart :)

Jobba skift, starta eget o anpassa tiderna, ha ett jobb med flex tex. Eller såklart det enklaste, att ha ett jobb som har de arbetstider man själv önskar. Om det nu är jobbet som blir det sekundära problemet.

Gillar detta citatet förutom att det normalt börjar med gud :p
"ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"

Jag måste själv jobba en hel del på att just släppa grejer jag inte kan (eller väljer att inte lägga tid på att) påverka.

För egen del är det det jag har gjort. Jag kräks lite på morgonen och sen drar jag mig iväg till jobbet typ. Jag har även flyttat närmre jobbet, även om det innebar att jag får skära ner på det sociala livet. Med flex så funkar det helt okej, även om jag förstås skulle önska att jag kunde leva så att jag mår ännu bättre (t ex slippa att må illa eller kunna träffa mina vänner också). Främst skulle jag dock önska att fler tänker sig för innan de häver ur sig "dags att komma nu", "men det är ju bara att...(sjuttioelva antaganden om hur jag lever och fungerar)" och respekterar att vi faktiskt är olika, jag är varken lat eller dum bara för att jag inte studsar upp kl 6. Och att folk ser att det faktiskt finns en norm runt detta, som är rätt jobbig för oss som inte ingår i den normen (precis som med alla normer, såklart).

Sedan är det ju en viss skillnad på att mentalt jobba på att acceptera brister i livet och fysisk trötthet. Men till vardags så lever jag ju och går till jobbet 5 dagar i veckan, så visst har jag ju anpassat mig till detta.
 
Och att folk ser att det faktiskt finns en norm runt detta, som är rätt jobbig för oss som inte ingår i den normen (precis som med alla normer, såklart).

Jag tycker att det är helt fascinerande hur osynlig den normen uppenbarligen är för de som inte är morgontrötta!

Det gäller även barn. På läger med skolan och liknande, finns det ju alltid en tidpunkt på kvällen då det ska vara tyst, oavsett om man sover eller inte. Men det finns aldrig någon motsvarande tidpunkt på morgonen. Det är inte så att de som vaknar klockan sex måste ligga tysta tills klockan blir sju för att inte störa de som sover. (Och även klockan sju är obekvämt tidigt för många.)
 
Anpassa sitt liv efter de omständigheter man inte kan påverka såklart :)

Jobba skift, starta eget o anpassa tiderna, ha ett jobb med flex tex. Eller såklart det enklaste, att ha ett jobb som har de arbetstider man själv önskar. Om det nu är jobbet som blir det sekundära problemet.

Gillar detta citatet förutom att det normalt börjar med gud :p
"ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"

Jag måste själv jobba en hel del på att just släppa grejer jag inte kan (eller väljer att inte lägga tid på att) påverka.
Det är ju kul för dig att du kan välja och vraka bland arbeten med passande tider, men det är det inte många som kan och det är inte en lösning annat än i de fall det är arbetstiderna som strular.
Själv har jag inte ens ett jobb, att jag sällan ser solen beror på min sömnstörning och det går inte att fixa med flextid. Sommartid året runt skulle vara bättre för mig för att det ger en timme längre ljus på eftermiddagen när jag faktiskt är vaken.

Min poäng var att folk i tråden förminskar andras problem, bara för att det inte är ett problem för en själv kan det tydligen inte vara det för andra heller. Jag önskar att jag kunde vara så oförstående för det skulle innebära att jag inte hade några problem jag heller, därför är jag avis.
 
Det är ju kul för dig att du kan välja och vraka bland arbeten med passande tider, men det är det inte många som kan och det är inte en lösning annat än i de fall det är arbetstiderna som strular.
Själv har jag inte ens ett jobb, att jag sällan ser solen beror på min sömnstörning och det går inte att fixa med flextid. Sommartid året runt skulle vara bättre för mig för att det ger en timme längre ljus på eftermiddagen när jag faktiskt är vaken.

Min poäng var att folk i tråden förminskar andras problem, bara för att det inte är ett problem för en själv kan det tydligen inte vara det för andra heller. Jag önskar att jag kunde vara så oförstående för det skulle innebära att jag inte hade några problem jag heller, därför är jag avis.

Var har jag påstått det?! Jag har utbildat mig en jäkla massa år och haft ett gäng skitjobb som inte alls passat mig (ffa avseende tiderna eftersom jag alltid haft hästar i mitt liv). Blir bara så trött när människor inte gör något åt sin situation när de så uppenbart mår dåligt av den! Många på mina tidigare jobb hade antingen jobbat där "hela livet" och/eller är fortf kvar lika bittra och missnöjda som de var då. Måste vara sjukt jobbigt.
 
Vad jag inte förstår när folk argumenterar för ständig sommartid är varför det skulle vara lättare att stiga upp en timme tidigare på morgonen bara för att klockan visar på en timme mer? Den biologiska klockan vi har som är ljusstyrd är ju inte beroende av den tid som vi bestämt att de vanliga klockorna ska visa. Gillar man att utnyttja ljuset på morgonen kan man ju ställa klockan på 4 normaltid eller 5 sommartid, det är ju precis samma sak. Att sedan jobb och annat ställer till det är ju en annan sak men det verkar ju inte vara problemet för alla här, tvärt om verkar en hel del utnyttja ev flextid på jobbet att sova så länge som möjligt. Personligen är jag supertrött efter att ha varit tvungen att stiga upp innan det blev ljust idag och uppskattar inte alls sommartiden.
 
Var har jag påstått det?! Jag har utbildat mig en jäkla massa år och haft ett gäng skitjobb som inte alls passat mig (ffa avseende tiderna eftersom jag alltid haft hästar i mitt liv). Blir bara så trött när människor inte gör något åt sin situation när de så uppenbart mår dåligt av den! Många på mina tidigare jobb hade antingen jobbat där "hela livet" och/eller är fortf kvar lika bittra och missnöjda som de var då. Måste vara sjukt jobbigt.
Fast att må dåligt av omställningen har ju inte med jobb osv alltid. För mig funkar det ypperligt i typ 341 dagar om året, men hindrar mig ändå inte från att må dåligt en tid efter omställningen. Trots att jag är på semester har jag sovit dåligt de senaste nätterna. Möjligt att det inte har något med omställningen att göra, men det råkar ju sammanfalla varje år kring den här tiden att jag blir trött och får rubbad dygnsrytm oavsett om jag börjar jobba 4, 8 eller är ledig.
 
Hehe, jo det gjorde jag ju men ena gången var jag vaken konstiga tider på dygnet oavhängigt resan och andra gången var jag sjuk ett par veckor när jag kom hem så det var svårt att veta vad som var vad. Men om nåt år eller två ska jag förhoppningsvis åka till USA så då får jag testa lite noggrannare.

For de allra flesta ar det mycket (MYCKET!) lattare att aka vasterut, sa nar du kommer till USA ar det inga storre problem, utom att du ar trottare pa kvallen och vaknar tidigare pa dagen. Nar man aker fran USA till Sverige brukar man dock kanna sig som om man helst vill ga och do i nagon vecka. Nar jag kom nerdundrande i Mellanostern, 8 timmars tidsskillnad, och landade sent och skulle jobba tidigt nasta morgon var det inte roligt. alls. lol
 
Fast att må dåligt av omställningen har ju inte med jobb osv alltid. För mig funkar det ypperligt i typ 341 dagar om året, men hindrar mig ändå inte från att må dåligt en tid efter omställningen.

Nä mina svar var mer riktade till de som hade problem hela sommar/vinterhalvåret med "fel" tid. Det måste ju vara fruktansvärt påfrestande.
 
Jag tycker att det är helt fascinerande hur osynlig den normen uppenbarligen är för de som inte är morgontrötta!

Verkligen!

Det gäller även barn. På läger med skolan och liknande, finns det ju alltid en tidpunkt på kvällen då det ska vara tyst, oavsett om man sover eller inte. Men det finns aldrig någon motsvarande tidpunkt på morgonen. Det är inte så att de som vaknar klockan sex måste ligga tysta tills klockan blir sju för att inte störa de som sover. (Och även klockan sju är obekvämt tidigt för många.)

Usch, påminn mig inte om de där hemska mornarna...:crazy:
Kl 07.00 är ju den vanliga tiden att få börja med bullrande arbeten, så efter det är det fritt fram att härja. Ett tag höll de på att bygga utanför mitt sovrumsfönster, jag var inte glad åt att väckas av det när de sedan gick hem kl 15 :cautious: (det var ljust flera timmar till).
 
For de allra flesta ar det mycket (MYCKET!) lattare att aka vasterut, sa nar du kommer till USA ar det inga storre problem, utom att du ar trottare pa kvallen och vaknar tidigare pa dagen. Nar man aker fran USA till Sverige brukar man dock kanna sig som om man helst vill ga och do i nagon vecka. Nar jag kom nerdundrande i Mellanostern, 8 timmars tidsskillnad, och landade sent och skulle jobba tidigt nasta morgon var det inte roligt. alls. lol

Det blir spännande också se hur jag påverkas :)
 
Nä mina svar var mer riktade till de som hade problem hela sommar/vinterhalvåret med "fel" tid. Det måste ju vara fruktansvärt påfrestande.

Sömnbrist är rätt jobbigt dock. Eftersom jag inte kan tänka mig något bättre jobb innehålls- och branschmässigt just nu, och kan använda flex, så får jag helt enkelt leva med det tills andra möjligheter uppstår. Det jag velat med mina inlägg i tråden är därmed inte att hitta lösningar för mig själv, utan att synliggöra normen och kanske få någon som läser att avstå ifrån att skambelägga personer som inte följer normen och förringa deras problem. Jag gör mina timmar och mer därtill, och min chef har inga som helst problem med mina arbetstider (och varför skulle han; jag kommer ju inom flexramarna, men i senare delen). Det är mina arbetskamrater och andra jag möter som kommer med gliringar och kommentarer.
 
Nu är det sommarid igen. Jag är lika förundrad som tidigare över detta - i mitt tycke - så meningslösa arrangemang.

När den infördes på 80-talet trodde man att det skulle leda till mindre energianvänding och några ytterligare rätt flummiga argument. Vad jag begriper har det inte lyckatss någon forskare att bevisa något som helst positivt med detta.

Däremot inträfar det t.ex. fler trafikolyckor i början eftersom människor är trötta på mornarna.

Nej. Avskaffa sommartiden!

Till och med en moderat riksdagsman är inne på samma linje som jag
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd

Jag vill avskaffa vintertiden, den suuuuger. Det blir mörkt jättetidigt och solen som man ska vakna av finns typ kvar i 2 veckor, sen är det beckmörkt dygnet om. Nej, bort med vintertid istället!

/Lavinia
 
Var har jag påstått det?! Jag har utbildat mig en jäkla massa år och haft ett gäng skitjobb som inte alls passat mig (ffa avseende tiderna eftersom jag alltid haft hästar i mitt liv). Blir bara så trött när människor inte gör något åt sin situation när de så uppenbart mår dåligt av den! Många på mina tidigare jobb hade antingen jobbat där "hela livet" och/eller är fortf kvar lika bittra och missnöjda som de var då. Måste vara sjukt jobbigt.
Jag var ironisk då det låter på dig som att det bara är att byta lite bäst man vill.

Grejen är att du citerade mig när jag skrev att jag var avis på de som inte förstår problemen. Jag undertecknade inte det inlägget med "orkar inte göra något åt mitt problem fast jag har alla möjligheter i världen" utan med "sömnstörd" och det är liksom rätt svårt att lösa såna här problem när de beror på en kronisk sömnstörning som nätt och jämnt går att medicinera en aning. Det jag vänder mig emot är den här förminskningen av de problem som jag och flera andra i tråden har med de här olika tiderna, varesig det är bytet eller specifikt sommar/vintertid, den här attityden att det är så lätt att lösa när det inte alls är så simpelt alla gånger.
 
En fråga till er som gillar sommartiden och framför allt till er som vill ha den året. Har ni försökt anpassa ert liv så att nidtiger upp så tidigt det går för att utnyttja ljuset bättre? Uttnyttjar ni flextid till att börja tidigt, ber ni om scheman som ligger så tidigt på dan som möjligt o s v?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp