Avskaffa sommartiden!

Alltså, nu känner jag mig totalblåst men kan någon förklara för mig hur det här med tidsomställningen påverkar tidsskillnad till andra länder? För det lär det väl göra? :confused:
 
Alltså, nu känner jag mig totalblåst men kan någon förklara för mig hur det här med tidsomställningen påverkar tidsskillnad till andra länder? För det lär det väl göra? :confused:

Alla i Europa byter från mellan vinter- och sommartid samtidigt, så där gör det ingen skillnad. Hur det ser ut i resten av världen vet jag inte.
 
Ok, då förstår jag Europa. :D Men hur blir det med resten då, typ det där stora landet i väst. Finns det någon som kan förklara...?
Läste på lite snabbt på nätet. Verkar som att det är upp till var och en av staterna och att de byter lite när de vill. Under 2-3 veckor är det komplicerat att räkna ut tid då de inte byter som vi. Typ :)
 
J
Nu är det sommarid igen. Jag är lika förundrad som tidigare över detta - i mitt tycke - så meningslösa arrangemang.

När den infördes på 80-talet trodde man att det skulle leda till mindre energianvänding och några ytterligare rätt flummiga argument. Vad jag begriper har det inte lyckatss någon forskare att bevisa något som helst positivt med detta.

Däremot inträfar det t.ex. fler trafikolyckor i början eftersom människor är trötta på mornarna.

Nej. Avskaffa sommartiden!

Till och med en moderat riksdagsman är inne på samma linje som jag
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd

Jag skulle tvärtom vilja avskaffa vintertiden! Äntligen lite ljust även efter jobbet! På morgonen spelar det ingen roll, man är ändå på väg till/hänger på jobbet.
 
Sällar mig till skaran som vill ha sommartid året runt. Mer ljus på vintermorgnar i all ära men jag är inte vaken då utan går inte sällan helt miste om solljuset istället. Inte sällan hinner jag ut precis efter att solen gått ner.
 
Läste på lite snabbt på nätet. Verkar som att det är upp till var och en av staterna och att de byter lite när de vill. Under 2-3 veckor är det komplicerat att räkna ut tid då de inte byter som vi. Typ :)

Nej, det stammer inte riktigt. Varje stat kan bestamma om de vill ha "daylight savings time" eller inte, men om man har det startar det andra Sondagen i Mars och avslutas forsta Sondagen i November.
Alla stater pa "mainland" USA har sommartid utom Arizona. ... DAREMOT har Navajo och Apache Indian reservaten (men inte Hopi) i Arizona ( som stracker sin in i New Mexico och UTAH) Sommar tid. :crazy: Mycket forvillande kan jag saga. Om man kor in i Arizona fran New Mexico som har samma tids zone (Mountain time) sa far man alltsa backa klockan en timma ... for att ga tillbaka om man vill besoka nagonting, som den forstenade skogen eller liknande, pa reservatet. MYCKET frustrerande. Man vet aldrig vad klockan ar den har tiden pa aret. Dessutom blaser den som attan pa eftermiddagarna var och host sa det galler att vara ute pa morgonen ... Inte alls latt, kan jag saga.
Numera gar atminstone tidsgransen mellan Mountain time och Pacific time efter gransen mot Californien ... men tidigare gick den inne i Arizona, det var huvudorsakligen darfor AZ valde att inte ha sommartid redan pa 60 talet.
I riktigt varma klimat kan dock de svala kvallarna vara lattare att leva med pa sommaren ... da kan man gora allt ute som det ar for varmt for pa dagtid, atminstone sa lange man inte behover se det man gor.:p
 
Nu är det sommarid igen. Jag är lika förundrad som tidigare över detta - i mitt tycke - så meningslösa arrangemang.

När den infördes på 80-talet trodde man att det skulle leda till mindre energianvänding och några ytterligare rätt flummiga argument. Vad jag begriper har det inte lyckatss någon forskare att bevisa något som helst positivt med detta.

Däremot inträfar det t.ex. fler trafikolyckor i början eftersom människor är trötta på mornarna.

Nej. Avskaffa sommartiden!

Till och med en moderat riksdagsman är inne på samma linje som jag
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd

Till och med Putin är inne på samma linje och tog bort dumheterna.

http://www.sydsvenskan.se/varlden/putin-tar-ryssland-tillbaka-till-vintertid/
 
Avskaffa vintertiden!
Eller nu bor jag så långt upp att det inte har någon betydelse alls (mörkt hela vintern, och ljust hela sommaren), men sluta i alla fall upp med dumheterna med att ställa fram och tillbaka tiden!
 
Eftersom jag redan mår dåligt över att behöva gå upp tidigt så mår jag inte direkt bättre över att gå upp en timme tidigare. Jag vill därför ha normaltid året om.

Och så önskar jag att man kan träffa lokala överenskommelser om att det är okej - där arbetet så tillåter - att börja och sluta arbeta en timme tidigare för de som vill det. Det funkar ju inte där alla måste göra lika, men där kanske man kan ha omröstning :angel::)
 
Fördelen med vintertid är att det blir ljusare på morgonen till att börja med på hösten .Då man som jag jobbar ute annars blir det till att sitta inne och dega tills det blir ljust !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp