Bukefalos 28 år!

Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Är böjd att hålla med Leaf om att det knappast lär hjälpa att bara posta en film på buke och få en massa "o nej vad hemskt!!"-kommentarer.
Ja, det är fruktansvärt att man behandlar djur så. Men jag tror det måste till lite mer än några kommentarer på ett svenskt forum om man vill förändra världen..

Det här är ingen nyhet. Jag vet att vi pratade om det när jag gick på ridskola under 90-talet, inget har hänt sen dess.
Det är ungefär som perseraveln (kattrasen med kort kort näsa ni vet). Där har utställarna sagt att de jobbar på hälsoproblem sen min mor var aktiv med kattavel för typ 30 år sen, men de har exakt samma problematik nu..
Lösningen är att inte stödja det, om ingen stödjer försvinner det. Men det är aaaaningen större i USA än Sverige och jag misstänker att de flesta som är i en position att påverka inte kommer läsa ett svensk forum och ta åt sig av "kasta bajs på dem"-kommentarer (även om jag med glädje att hjälpt till att kasta bajs på de skyldiga).

Är lite trött på alla revolutionerande avslöjande trådar vars enda syfte är att få höra hur hemsk resten av världen är..

Morning Stu:
When I was working on the Tennessee Walker Ranch in Arizona I was confronted with 2 personalities:
Joe who wanted too raise good tough desert mounts that could move out
www.youtube.com/watch?v=8V13O6dlho0 and
www.youtube.com/watch?v=NAWwAbobT-g
Jane who was into the Show Stock
www.youtube.com/watch?v=p3PecaxxNEc&feature=related
The disscusion of combining the two was put on the table as I being a shoer Jane saw the possibilities and Stacked Hoves would be needed.
Not too keen on the idea I had long talk´s with them as too the effekt such shoeing has on the horse, some of the under handed methods used such as "blistering" in order too get high scores and the fact that we were living in the desert far from the eastern shows where there was not really any market for High Stepping Horses.
Useing the www i had them watch this film:
www.youtube.com/watch?v=CkyC1Fq6Msg&feature=topics
The next morning while working the baby´s they came out and said they decided too drop the show idea.
I was so relieved for I was thinking of giving notice had they pursued the show idea.

Convincing someone through the internet who is thinking of going in a certain direktion is great.
Useing it too convince those who have already taken the path will only put them on the defensive and make them "dig in their heals".
And then we have those who like too "preach too the converted :bow:" stirring the pot bringing the HATE to the surfice by showing SHARK FILMS on sites like Buke.
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ja det här har varit uppe några gånger & jag blir lika chockad varje gång.

Får riktigt hatiska tankar mot dom här människorna som utsätter våra älskade djur för något dylikt. Finns det ett helvete, så är det där dom ska hamna.
Blir så arg!!! Vad är det med folk?!?!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

*KL*

Fantastiskt. Någon lägger upp en film som visar tortyr av showhästar och som för övrigt cirkulerar på varenda forum och varenda hästtidnings site, och får SKIT! :grin:

Snacka om att rikta sin frustration åt fel håll. :crazy:

Till TS, jag tänker inte kolla på filmen, jag vet vad som händer i den och det finns inga ord.
Självklart är det bra att människor i lilla Sverige som lever i sin lilla bubbla där det är djurplågeri att ha fel färg på ridbyxorna får se detta, får lite perspektiv och kanske hänger på den enorma våg av protester som nu kommer från hela världen. Det är sådant som påverkar!!!

(Med det sagt behöver man inte utsätta sig för att faktiskt se filmen om man vet vad som händer och vet att man reagerar och agerar ändå...)
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

KL
Oavsett om detta händer långt bort i ett annat land, så är det väl alltid bra med upplysning.
Det kanske faktiskt finns människor här i Sverige som åker över för att titta på dessa hästar, och vet man om hur de tränas, så kan man i alla fall vägra på olika sätt.

Ett exempel (nu blir det väl storm) är Frieserhästarna.
De kan också tränas med metoder som i alla fall jag tycker är helt oacceptabla.
Många Frieser entusiaster åker till bl a Holland och ser på shower etc fast man är medveten om dessa metoder, vilket för mig innebär att man legitimerar hur hästarna har det och hur de tränas.

Kanske kan man med ännu mera information och upplysning börja våga ta avstånd och säga nej?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

*kl*

Hemskt. Det finns inga ord för hur vidrigt det där är.

Men, vad KAN vi göra? Förslag? Jag vill inte vara en svensk gnällis och bara sitta här framför datorn och gråta, jag vill gärna GÖRA något. Men vad? Jag antar att Humane Society redan driver detta framåt och försöker få de här personerna inför rätta?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Då skulla ni vara därborta och gjöra nåt åt det istället för att sitta här som en Svensk Gnällmoss.

Men gud det där var nog bland det dummaste jag läst.

Om man inte har möjlighet att åka iväg och själv jobba hands on med ett problem ska man alltså bara stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte finns? Intressant taktik.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

"Shot with a ball of his own shit" sammanfattar vad jag tycker borde handa med individerna i filmen.... valdans passande uttryck tycker jag...
Kan du svara på varför man har klätt in hästarna i tvångsdräkten? Som de verkar ha på sig 24/7.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Bra att du startade denna tråd!

Jag kunde inte låta bli att kolla på filmen igår när Hippson.se skrev om den, och jag har suttit och läst om dessa hästar och träningsmetoder sen dess i princip. Det är helt sjukt, jag har aldrig hört om något liknande innan. Travsporten som jag är en kraftig motståndare mot i vanliga fall framstår ju som en riktig bagatell i jämförelse.

Att det är vidrigt, fruktansvärt, hemskt - ja, det går ju inte ens att sätta ord på det - är nog alla överens om. Jag vill däremot veta vad vi kan göra här för att hjälpa till att förbjuda dessa vidriga handlingar.

Jag har mailat många tidningar i Sverige med tips om länken och sidan med information hur utredningen är gjord. Jag har dock inte fått något svar, och inte heller sett att någon tidning har publicerat det. På humansociety.com kan man maila till en senator i Teneesee, men det kan man bara göra om man bor i USA. Mitt mail går alltså inte fram. Jag har mailat till kontaktpersonen på samma sida om vad man kan göra men inte fått något svar än. Jag funderar på om man kan ta kontakt med Svenska Ridsportförbundet som kanske kan ta det vidare till FEI? Vad jag har förstått är detta en "sport" i USA och då måste väl FEI kunna göra någonting?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Vilken tvångsdräkt?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Tennessee Walking industrin har inget med FEI att göra.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

*kl*

Hemskt. Det finns inga ord för hur vidrigt det där är.

Men, vad KAN vi göra? Förslag? Jag vill inte vara en svensk gnällis och bara sitta här framför datorn och gråta, jag vill gärna GÖRA något. Men vad? Jag antar att Humane Society redan driver detta framåt och försöker få de här personerna inför rätta?

Vad många verkar missa är att skapa opinion ÄR ett sätt att göra något.
Att man reagerar, kommenterar och att många människor, globalt, gör så är ett utomordentligt sätt att skapa opinion på!

Allt detta leder till skarpare ögon mot våldsutövare, just nu inom TWH, innan har det varit rollkur, hårda tag på framridningsbanor, elfösare och annat. Det är jättebra om man kan hitta vägar att maila senatorer och allt möjligt men allt börjar med information, att folk får upp ögonen och opinionen bildas.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Du gör mig riktigt arg faktiskt, när kan det någonsin vara fel att upplysa om att sånt här händer? Ju fler som får veta desto större är chansen att informationen når någon som faktiskt kan göra något åt det. Om inte annat göra människor medvetna om att det händer.

Jag har sett liknande filmer för ganska länge sen där man pratade om förbud, trodde något hade gjorts men uppenbarligen inte och är trots allt tacksam för att få veta att så inte är fallet. Naiv som man är ibland...

Menar du att vi ska strunta i att visa information från vad som händer i Syrien också, Arabiska våren? Vi i lilla Sverige kan ju ändå inte göra något så varför bry sig?? :grin: Facebook tex. är och har varit en stor hjälp för människor i dessa länder då de snabbt kunde sprida information till omvärlden om vad som pågick och göra människor medvetna.
Information om att människor eller djur behandlas illa är aldrig dåligt! De som är skyldiga till brott kan inte gömma sig och fortsätta lika enkelt när människor vet vad som pågår

Journalister och fotografer lever idag farligt i krigsdrabbade områden, de är de som kan sprida bilder och information till världen om vad som egentligen händer...
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

*KL*

Fantastiskt. Någon lägger upp en film som visar tortyr av showhästar och som för övrigt cirkulerar på varenda forum och varenda hästtidnings site, och får SKIT! :grin:

Snacka om att rikta sin frustration åt fel håll. :crazy:QUOTE]

:bow:
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag har också hört talas om och sett bilder/filmer på detta för många gånger och för länge sen... men det behöver ju faktiskt inte betyda att alla har det?!

Det är väl bara bra att det kommer upp i ljuset än en gång så kanske det kan hända något. Om inte annat ökar vetskapen om vad som händer, och det är väl knappast skadligt - även i lilla hästsverige?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Norska Dagbladet (motsv Expressen/Aftonbladet) har publicerat:
http://www.dagbladet.no/2012/05/18/nyheter/dyrenes_nyheter/hest/21652018/

Jag orkar inte se filmen, vet sen länge hur de håller på. :cry: Detta stod det ju om i hästtidningar på början av 90 talet så det är knappast något nytt. Problemen finns även på saddlebreds och araber. Araber brukar få lite kokain i näsborrarna innan de skall in i ringen, då blir de eldiga...

Sjuka jävla djurplågare.
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Enklar att vara ärg på mig än den jäveln som hålla på att slå igäll hästen:crazy:

People...all talk...no shop :grin:
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Kan lova dig att jag är arg på den gubben också, det är ganska enkelt det med...
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

ingen jakla aning, lika lite som jag fattar vilken "nytta" det ska gora att dra till haststackarna i skallen :/

Lite allmant till traden:

Jag fattar PRECIS vad Leaf menar... Det man skulle kunna gora via datorn en halv varld bort ar faktiskt att maila till TWs avelsorganisation och ifragasatta, pusha, poangtera. De ryttare som anvander sadana har metoder ska svartlistas fran alla tavlingar anslutna till rasforbundet osv osv... Det finns bra TW rescues i staterna, nu hjalper inte det tavlingshastarna men att donera lite pengar till dom hjalper iaf nagon hast.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Bra idé Bew. Jag ska precis till att skriva några rader till dem. Det var väldigt enkelt att googla fram mailadress till förbundet om fler är intresserad!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp