Bukefalos 28 år!

Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Svensk lagstiftning har relativt låga straff rent generellt för djurskyddsbrott, i de flesta fällande domar handlar det om böter. Det är sällan någon döms till fängelse, även om det händer.

Det var ett uppmärksammat fall nyss där en ung man torterat ihjäl sin pitbullvalp - den mannen fick 1 år och 3 månaders fängelse. Men jag känner inte på rak arm till några liknande fall kring hästar.


Rent allmän till tråden:
Jag tycker det är väldigt sunt att bli upprörd över filmen, den är fruktansvärd! Men aktivera er också. Titta på hur man tränar frieserhästar i Holland med "stretchies", även hackneyhästar har uppmärksammats i den svängen. Som jag skrev används kemikalier även i andra tävlingssammanhang... :mad:

Det är BRA att skapa opinion, men ännu bättre om det leder fram till något också. Exempelvis som Trix visade.

Känska ett översyn av Bröttsträff ska ses över!

Nåt som jag har påpeket i flera år men få bara skit tillbaka.
The Do Gooder´s Can Do Plenty Of Good Right Here In Their Own Back Yard!
They have big ideas of saving the worlds horses, but they cain´t save the horses in their own country!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

kl

Klart såna här trådar är bra. Jag visste sedan innan att twh tränades med enormt ojusta metoder, men detta hade jag ingen aning om. Har nu mailat förbundet och det tycker jag att alla ska göra, de måste veta att de har omvärldens ögon på sig. För min del kvittar det att det är i USA, jag agerar likadant var det än händer. Att som någon i tråden sitta och ta USA i försvar och dra fram gammalt skit om Sverige gynnar väl ingen, varken människa eller djur. Det är NU det gäller. Hade detta hänt i Sverige hade jag nästan tyckt det var bättre för då hade jag mer aktivt kunna kämpa mot det.

Filmer måste spridas, det ger effekt när busarna får ögonen på sig!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

jag håller med när folk säger att det inte kommer att hända så mycket när vi sitter här bakom våran dator och skriver hur hemskt det är. men videon är uppe, folk som trott att hästarna gick så för att dom lärt sig det eller för att dom kan det. (naivt kanske..) nu får man ju ändå hoppas på att folk inte vill köpa hästar som blivit behandlade på det här sättet och inte vil gå och se på "följderna" av djurplågeri. Läste dock på wiki där det stog att det var n stor högtid och många gick och kollade...

förstår inte ens hut man kommer på att hälla syra på benen, ta en stålborste och borsta upp huden. Synd att det funkar och att häsrna är så pass snälla att dom bara står och tar imot all stryk gång på gång..
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Känska ett översyn av Bröttsträff ska ses över!

Nåt som jag har påpeket i flera år men få bara skit tillbaka.
The Do Gooder´s Can Do Plenty Of Good Right Here In Their Own Back Yard!
They have big ideas of saving the worlds horses, but they cain´t save the horses in their own country!

Vilka hästar menar du då?

Och om du vet något/tycker något, skulle det då vara fel av dig att lägga upp en film om t ex hästmisshandel i Sverige, för att skapa opinion och försöka få stopp på det? Såklart inte - och alla här skulle applådera om du gjorde det.

Du har taggarna utåt så fort någon kritiserar något som har med USA att göra. Dra in Hitler o Stalin...så barnsligt.

Överallt i världen där det är sjukt mycket pengar o prestige inblandade - oavsett nationalitet, oavsett bransch - är det stor risk att djuren far illa. Det är vi nog alla överens om. Det är klart att det ska ut i ljuset och klart att vi ska reagera!

Vad synd att du inte verkar inse att även den lilla enskilda människan kan göra skillnad.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

kl

Klart såna här trådar är bra. Jag visste sedan innan att twh tränades med enormt ojusta metoder, men detta hade jag ingen aning om. Har nu mailat förbundet och det tycker jag att alla ska göra, de måste veta att de har omvärldens ögon på sig. För min del kvittar det att det är i USA, jag agerar likadant var det än händer. Att som någon i tråden sitta och ta USA i försvar och dra fram gammalt skit om Sverige gynnar väl ingen, varken människa eller djur. Det är NU det gäller. Hade detta hänt i Sverige hade jag nästan tyckt det var bättre för då hade jag mer aktivt kunna kämpa mot det.

Filmer måste spridas, det ger effekt när busarna får ögonen på sig!

Du visst...men hade ingen aning...konstig upplysning?
Var finns försvars texten i tråden?
Gårdagens REPORT från 1945/2010, nu i Mej kom slut dome om hästmisshandle som har pågått i nästan två år, (värt var du och din internet/facebook kompiser då?)
Tysk trupp transtport intill Norway var gjört i smygg men känd av allmanheten...vem blockerad banvallen och sa STOPP!!!
Hur månge Svenskar är "upplyst" om dom tusen tal Ester som skickedas tillbaka för att hamna i Stalins Death Camps?
Gårdagens nyheter som man vill inte känna sig vid.....men kan plucka upp ett gammle youtube film och starta ett international protest där e-mailen hamna i skräp högen:grin:

Jag minns i vintres en svenska Western Träner youtube film har på Buka, rena rama skri :eek: som försvann efter ett par dager...så mycket för Upplysning":grin:

Till Tussi:
Under mitt hovslager tiden har jag sett en del i den Svenska Hästvård och Hästhäntering och den i andra länder och jag kan försäkra dig Tussi, vårt är inget att skrytta om.
Rena Misshändle som tråd/filmen händla om har jag inte sett, "skulla aldrig hände medan jag såg på":mad:......varken du eller jag kan svara på det som händer bakom stallet när ingen se på....men sånt finns, för jag har markt det med hur häster bety sig.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Nu är jag uppriktigt sagt trött på dig. Dina argument är otroligt barnsliga och hör varken till denna diskussionen eller någon annan... Att dra in Hitler?! Det är ingen här som kommer ta dig på allvar nu, det gjorde du bra! Jag måste fråga rent ut, du menar alltså för att ett land begått misstag i historian förut så har men ej rätt att agera för något man tycker är fel NU? Då kommer man ju verkligen framåt... :grin:

Jag började att fundera, och av dina argument att döma så känns det nästan som du möjligtvis inte har rent mjöl i påsen själv. De enda som har nytta av att detta mörkas är de människor som håller på med denna djurmisshandel. Vad är det du försöker skydda? Vi kritiserar inte USA, om det är där skon klämmer...

Du försöker ständigt genom hela tråden rikta uppmärksamheten mot Sverige, vilket säger rätt mkt. Sverige är inte på något sätt ofelbart, här finns brister i lagstiftningen kring djur här med. MEN om detta skulle komma fram i Sverige, alltså att vi hade strategisk utbredd hästmisshandel med syfte att tjäna pengar och vinna i ringarna, så kan jag lova dig att det svenska hästfolket skulle reagera och agera (även "icke-hästfolk").

Om vi nu är så jäkla värdelösa som bara sitter och gnäller här i Sverige. Varför agerar inte DU, som uppenbarligen har kontakter i USA och som du sagt, sett det hela på nära håll?! :grin:

Så snälla, ge dig nu!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag minns i vintres en svenska Western Träner youtube film har på Buka, rena rama skri :eek: som försvann efter ett par dager...så mycket för Upplysning":grin:

Där har du helt åt skogen fel. Det försvann inte alls efter ett par dagar, och det (vi) var så många som protesterade att FEI m fl faktiskt reagerade.

Det gör skillnad att protestera. Och det är klart att det måste pågå en ständig debatt över var gränsen går för vad vi får göra med hästar, det är så man för saker o ting framåt.

Fy för likgiltiga människor :mad:
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Nu får du väl ändå lägga av. Jag visste inte att man så utstuderat misshandlade hästarna helt enkelt. Det är ju det jag försöker säga, när filmer sprids så blir folk medvetna och det är bra. Det finns filmer som har visat djurplågeri där man med hjälp av filmerna har kommit åt förövarna, det är väl bra.

Jag förstår inte varför du tar åt dig? Det är inte USA det handlar om, det är djurplågeri. Det är bra att det sprids så att folk som utövar djurplågeri får ögonen på sig, det finns även folk som ser filmerna som har makten och möjligheten att agera.

Vad är du ute efter med dina inlägg egentligen? Att det ska hållas bakom lyckta dörrar?

Dessutom är det väldigt svårt för mig att agera under andra världskriget då jag inte har någon tidsmaskin, tror du att vi svenskar försvarar det agerandet? Men vi kan väl hålla oss till NUTID och TRÅDENS URSPRUNGSÄMNE som är DJURMISSHANDEL. Politiken diskuterar jag gladeligen i en annan tråd där vi även i den förhåller oss till det som händer IDAG. Svårt att ändra på historien med slavhandel och Hitler lixom!
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Håller med om att strängare straff behövs. Väldigt slapphänt och tar en evinnerlig tid. Sen är det så tolkningsbart. Men hur tänker du ang Stalin? Det var ju innan min tid och det omöjligen försvara misshandel oavsett vart i världen det brukas. Och jo misshandel å rena tortyren finns lite var stans. Men inte är det konstigt att folk reagerar när de ser så stark bevisning. Hade detta varit i Sverige skulle det mest troligt bli ramaskri. Sen tror jag dock inte att straffet skulle bli speciellt hårt ändå. Vi har ju inte direkt nån livstidsstraff här som i USA.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Tennessee Walking Horse-tränaren Jackie Mc Conell åtalas på hela 52 punkter för brott mot den amerikanska djurskyddslagen, varav 18 federala.

Bara att hoppas att fanskapet till karlslok blir fälld oxå och att straffet blir en enda lååååång utdragen piiiiina!!!!!!!!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag hajar att man får till de höga benlyften genom att sätta på hästarna dessa enorma platåskor och kedjor, men är det över huvud taget möjligt att få en häst att lyfta så mycket på benen om man inte har dessa "tillbehör" kan man ju undra då.

Jag tycker att TWHA är skrämmande, för de säger att de värnar om hästens värdighet och hälsa, men hur kan det vara förenat med sådana här vidriga tillbehör?

Klart att första steget är att utrota soring och alla de här übervidriga metoderna, men därefter tycker jag att det är dags att även dessa tillbehör blir olagliga!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Tysk trupp transtport intill Norway var gjört i smygg men känd av allmanheten...vem blockerad banvallen och sa STOPP!!!
Om inte Sverige hade tillåtit det så skulle vi förmodligen blivit ockuperade vi också.

Och ja, människor hamnade i dödsläger, det är hemskt.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Känska ett översyn av Bröttsträff ska ses över!

Nåt som jag har påpeket i flera år men få bara skit tillbaka.
The Do Gooder´s Can Do Plenty Of Good Right Here In Their Own Back Yard!
They have big ideas of saving the worlds horses, but they cain´t save the horses in their own country!


Visst är det så. Men samtidigt utesluter väl det ena inte det andra? Ofta tycker jag det är ungefär samma personer som blir upprörda över djurskyddsbrott - oavsett var någonstans i världen dessa sker.

Jag vill bara gärna se handling också, inte bara att man ojar sig på ett internetforum. Preaching to the choir, liksom. Man ska rikta sig till utövarna, till makthavarna, och till de organisationer som arbetar med frågorna.

Angående lagstiftning så hade jag gärna sett att man framförallt kunde agera tidigare, om möjligt. Hårda straff utmäts efter att någonting redan skett, det bästa är om man i så hög grad som möjligt kan förhindra att det överhuvudtaget sker.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Frågan är hur. När man vet nått konkret är det lättare att agera. Men det finns nog mkt som aldrig kommer fram. Överallt. Och ibland kan det "se" bra ut men när man kollar lite närmare ser man att det är nått som inte stämmer. Det svåra är ju att göra ngt om man inte vet exakt vad som händer. Att hävda att hästen saknar livsgnista räcker inte. Fast det är hästen som ofta talar om att allt inte står rätt till. Är man på plats när ngt händer så är det lättare att agara utifrån vad som har hänt.

I vissa fall undrar jag om inte ren info kan hjälpa lite? Att få människor att förstå att hästen har känslor. Men det verkar inte alls hjälpa för en del. Lite som att de lever för att förgripa sig på andra. Att makten slår dem i huvudet. I själva verket hjälper det ingen, inte ens människan själv. Och allra minst hästen.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

hittade denna artikel också

http://www.chattanoogan.com/2012/5/24/226819/Roy-Exum-Guess-Who-Judges-Horses.aspx

At the 44th Annual Walking Horse Trainers Show, which was held just last month at the Smoky Mountain Expo Center in White Pine, Tn. (April 12-14), the actual judges -- the guys who ran the whole show and decided which horses won -- included Eddie Barclay, Spencer Benedict and Wayne Dean. Barclay has been suspended for Horse Protection Act violations six times, Benedict once, and Dean five times.

At the 42nd Annual Spring Fun Show, which will be held this weekend at the Calsonic Arena in Shelbyville, the judges – the guys who will run the show and decide which horses win – will include Jamie Bradshaw, Ray Gilmer and Andy Simpson. Bradshaw has been suspended for Horse Protection Act violations twice, Gilmer three times (once for just one day?), and Simpson once.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Visst är det så. Men samtidigt utesluter väl det ena inte det andra? Ofta tycker jag det är ungefär samma personer som blir upprörda över djurskyddsbrott - oavsett var någonstans i världen dessa sker.

Jag vill bara gärna se handling också, inte bara att man ojar sig på ett internetforum. Preaching to the choir, liksom. Man ska rikta sig till utövarna, till makthavarna, och till de organisationer som arbetar med frågorna.

Angående lagstiftning så hade jag gärna sett att man framförallt kunde agera tidigare, om möjligt. Hårda straff utmäts efter att någonting redan skett, det bästa är om man i så hög grad som möjligt kan förhindra att det överhuvudtaget sker.

I am not a psycologist and do not understant the workings of the human mind,
Too me people are crazy, maybe that´s why I do better with animals.
I remember an old indian saying:
"we are as god´s to animals, so we need to act like a god"

You can not stop the crazies in this world.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp