Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

G

Graendal

Hade galoppat min häst i full fart ute i slasket igår, och travade av på lång tygel som jag brukar. Men istället för att jogga lite lugnt som vi brukar så hamnade hästen, som var pigg och laddad, i nån slags trav som jag aldrig suttit i förut. Jättesteg och jag tror den var fyrtaktig?, och mycket mer vaggande än vanlig trav. Jag blev väldigt konfunderad. Vad var detta, tror ni?

Och nä, det är inte en gnutta islandshäst eller travare eller något annat "konstigt" i min ponny, innan ni frågar.. :D
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Hon är svensk ridponny, 50% angloarab, 25% sv hbl, resten lite blandat. Men ingen islänning whatsoever. ;)
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Var det lättare att sitta i den?

Belizzi har ett slags mellanting mellan tölt och trav som känns ungefär som du beskriver... Denna typen av trav framkommer när hon är extra pigg/laddad.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

mina hästar kan göra en slags "flyg-trav" när dom är helt lösgjorda, får lång tygel och är pigga (det är dom jämnt). det är som en vanlig trav men svävmomentet blir längre.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

*KL*

Åh, nu måste jag låna tråden lite här!

Herrn här har något himla skumt fuffens för sig när han blir på tok för överladdad och det är hemåt. Det känsn för amatörjag som att traven blir kraftigt passtaktig, men det lär väl inte finns 'kort pass' liksom? Det går inte fort, känns som en hel del trampa luft. Jag tror dessutom inte ATT han passar (men ska inte svära på det), jag har försökt tjuvkika från ryggen och se vad han gör med benen men blir inte klok på det.

Det är otroligt bekvämt att sitta i (förutom att jag avskyr själva fenomenet då), ryggen rör sig knappt alls. Det går dock INTE att rida lätt i, det blir otakt. Kan inte säga så mkt om vad benen gör som sagt, men det är höga knälyft och ganska snabb frambensaktion. Vad bakbenen gör är ett mysterium än. Driver jag ur den så ökar han den först, men sen blir det galopp bak (och sjukligt obekvämt).

Han gör något liknande i skritten när han blir sådär taggad med, dock känns det HELT annorlunda, det känns ungefär som han har fem ben och alla har varsin takt, det femte är dessutom placerat mitt under sadeln känns det som.

Men fasiken så jag försökt räkna ut VAD han gör där i 'traven'? Måste få någon att filma eller sekvensfota så jag får SE, men någon som har en teori?

(TS - ursäkta travstöld).
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Hehehe, jag skulle oxå vilja veta för min lille pöjk gör samma sak!

Kan du inte få ngn att filma/fota , det vore så himla intressant att veta vad 17 de där benen har för sig egentligen...

(undrar just om det kan finnas en släng av Sleipner i pållen...)
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Var det lättare att sitta i den?

Belizzi har ett slags mellanting mellan tölt och trav som känns ungefär som du beskriver... Denna typen av trav framkommer när hon är extra pigg/laddad.
Hm, på ett sätt var det nog det, kändes mycket mer gungande, och som sagt större steg.

Men var i all världen skulle hon få tölt ifrån? Är det nåt som en häst kan "komma på" bara sådär? :D Har ju trots allt haft henne i några år haha.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Jomen visst finns det kort pass? Det är väl inte den renaste/bästa formen av pass, men islänningen jag rider håller på med sånt, även "grisepass" och andra orena varianter av gångarter. Han är oskolad, och har dessutom troligen en massa låsningar och grejer i kroppen. Tror det beror mest på det i hans fall iaf. Hur är det med din?

Men min häst har alltid haft väldigt rena och korrekta gångarter. Tydligt skillnad på tretaktig och fyrtaktig galopp, aldrig någon korsgalopp, taktar väldigt sällan, osv.. Så det här var så himla oväntat liksom.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Jomen visst finns det kort pass? Det är väl inte den renaste/bästa formen av pass, men islänningen jag rider håller på med sånt, även "grisepass" och andra orena varianter av gångarter. Han är oskolad, och har dessutom troligen en massa låsningar och grejer i kroppen. Tror det beror mest på det i hans fall iaf. Hur är det med din?

Men min häst har alltid haft väldigt rena och korrekta gångarter. Tydligt skillnad på tretaktig och fyrtaktig galopp, aldrig någon korsgalopp, taktar väldigt sällan, osv.. Så det här var så himla oväntat liksom.

Herrn har rena fina gångarter i grunden (dock inga 'extra', det ska han inte ha heller =)), men det här 'vad det nu är' kommer ju enbart när han blir väldigt spänd. Herrn här är inte kollad av equiatrikern än, men med tanke på ålder och historia finns det säkerligen lite att jobba med, dock inget som märks direkt att tala om i övrigt, så jag tror att det här vad det nu är för 'gångart' sitter just i spändheten ihop med att han blir för 'på'.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

mina hästar kan göra en slags "flyg-trav" när dom är helt lösgjorda, får lång tygel och är pigga (det är dom jämnt). det är som en vanlig trav men svävmomentet blir längre.
Tror jag vet vad du menar, får också den traven när jag rider henne lång och låg i slutet av ett pass ibland. :) Men det här var nåt annat, och hon var inte alls lösgjord. Vi var bara ute och galoppade i skogen liksom. :p
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

:rofl: Ja lite mysko är det isf, det är ju inte tölt men det är töltaktig trav. Enklare att sitta men hästen känns rörligare eller hur man ska säga.

Får samma som Centaur ibland också men denna traven känns inte alls likadant.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Sådär som de beskriver gör min häst med ibland. Brukar vara när han är pigg och glad och lite uppspelt och ofta när jag rider tillsammans med andra. Alltså det känns helmysko. Kan inte riktigt beskriva hur det känns. Det känns lite som om man flyger. Hästen tar "jättekliv" och och "vaggar" med hela kroppen på något sätt. Och jag bara sitter där och gapskrattar när han gör så. Killas i magen typ ;D
Fattar inte vad detta kan vara för slags gångart ;S
Och det kan väl ändå inte vara tölt för att han är 100% arabiskt fullblod.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Trav med ordentligt påskjut? Så man känner varje steg väldigt tydligt och det blir mycket gungigare.

Typ såhär:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14590000-14599999/640x480/14599492.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14590000-14599999/640x480/14599491.jpg



http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14590000-14599999/640x480/14599494.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14590000-14599999/640x480/14599459.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14590000-14599999/640x480/14599506.jpg

Normal trav:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/15170000-15179999/640x480/15176059.jpg

Hoppas det syns på bilderna hur jag menar. Men det blir mer som att hästen svävar i varje steg, ofta i samband med att de är uppspelta. Som att de balanstravar fast mer framåt, kan man väl säga. :)
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Ja som på den infogade bilden, så känns det som att det ser ut! :)

Men inte är det väl trav ändå? Man ser ju tydligt på bilden att det inte är tvåtaktigt iaf.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Ja det stämmer ju faktiskt.. Och det låter fullt möjligt att det är det, hästen är ju trots allt drygt 30% renrasig arab. :)

Coolt, nu måste jag försöka provocera fram den där megatraven igen snart. :D
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 450
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 991
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp