Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

Sv: Avtravning, ny gångart?

http://www.allbreedpedigree.com/ind...MASTERCLASS&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Här kan finnas lite längre stam. De andra raserna då? har du namn på dem? Äsch varför kom inte hela URLen med!!!
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men du om du letar fullblod har du en säkrare källa här:smirk:

http://www.pedigreequery.com/

Ang de andra raserna minns jag inte nu men kan ta fram vad de hette, men det är rätt ointressant i den här frågan.

Vill du lära dej mer om fullblodsforskning kan du läsa här. Du kan nog hitta stofamiljerna där, peka gärna ut passgångaren:o

http://www.tbheritage.com/index.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtravning, ny gångart?

Din ponny som travade konstigt hade halvblod mm i sig!

Nä, då blandar du ihop. Min som har 'alternativa' gångarter för sig är fbl du fick stammen på. 100% fbl.

Det var ngn annan som hade en korsningsponny. Men den spelar ju ingen roll för ditt påstående om att det finns passgångsblod i fbl, vilket jag är nyfiken på vad du grundar på?

(Jag har en ponny med, en welsh, han har dock aldrig hitills iaf uppvisat något annat än ren skritt, trav och galopp)
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men du om du letar fullblod har du en säkrare källa här:smirk:

http://www.pedigreequery.com/

Ang de andra raserna minns jag inte nu men kan ta fram vad de hette, men det är rätt ointressant i den här frågan.

Vill du lära dej mer om fullblodsforskning kan du läsa här. Du kan nog hitta stofamiljerna där, peka gärna ut passgångaren:o

http://www.tbheritage.com/index.html

Det var den övre jag använde (samma källa), och jag skrev "om jag inte minns fel" :smirk:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Det var den övre jag använde (samma källa), och jag skrev "om jag inte minns fel" :smirk:

Nej, det var det inte, du tog allbreed, en kopia där man lagt in även andra raser. Helt separata baser men grunden till allbreed var den pedigreequery.


Ja, det skrev du, och jag svarade ATT du minns fel, så enkelt var det! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtravning, ny gångart?

Ahhh :idea: jag trodde vi pratade om ridponnyn!!! :rofl: Visst passgångare å töltare finns ju i alla raser om man vill hitta dem. Sorry om jag förolämpat någon ;)
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Det var det här som du skrev:

Eng fbl har lite passgångarblod i sig om jag inte minns fel!!!

Vad jag vet är det helt fel, men det är Ok, jag ville bara att du skulle talat om var i så fall. Dvs vilken stofamilj som skulle stått för det.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men var kommer mitt rena fullblods tölt ifrån? Är det ännu en sak som han har hittat på själv?
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men var kommer mitt rena fullblods tölt ifrån? Är det ännu en sak som han har hittat på själv?

Hur ska jag veta det?:confused: Från ridningen skulle jag gissa. Det finns inte i stammen i alla fall.

Det är nog en form av vanligt simpelt taktande som du uppfattar som tölt, sitt inte och rid så det skadar hästen. Jag antar att den blir het och du sitter och håller a la töltridning, och det blir taktande steg. Släpp fram och mjukna i handen, och ta tillbaka igen istället. Tölt sker med spänd rygg, inte nyttigt, samma för taktande och balanstrav!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtravning, ny gångart?

kl

jag red en arab som hade nåt tölt-liknande för sig ibland. Han var pigg och om man då släppte lite på honom i skritt och lät honom gå över i trav av sig själv passerade man ett stadie av någon form av tölt, knappast någon bra tölt eller så men nåt åt det hållet. Han kunde gå i den "gångarten" ganska länge om man ville men eftersom den knappast var något att eftersträva så undvek jag det, men den var ganska bekvämt att sitta på honom då!

Min nuvarande medryttarhäst har en rejäl trav när man vill, dock är den taktfast och bra, bara med ett enormt stort svävmoment. Jag kan omöjligt sitta ned i den men att rida lätt långsamt funkar bra.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Det är nog en form av vanligt simpelt taktande som du uppfattar som tölt, sitt inte och rid så det skadar hästen. Jag antar att den blir het och du sitter och håller a la töltridning, och det blir taktande steg. Släpp fram och mjukna i handen, och ta tillbaka igen istället. Tölt sker med spänd rygg, inte nyttigt, samma för taktande och balanstrav!!

Oj, nu kommer snart isismaffian och biter dig i töltbenet!
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Oj, nu kommer snart isismaffian och biter dig i töltbenet!

Oj då:eek:

Men jag vet inte om det är annorlunda när isisar går så, men ryggen är ju knappast avspänd och en som taktar så det känns som tölt är ju nåt annat dessutom.:crazy:

Hur är det isisar gör, låser i nåt läge eller nåt? Det SER hemskt ut om man tittar på det när dom töltar, men har hört nån förklaring ang hur just isisar gör, minns inte:confused:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

KL

Ja, ni det är inte något som är att stå efter, egentligen.

Det är balanstrav och i kombination med påskjut blir det väl¨nåt liknande "travartrav" dvs det är benrörelser utan rygg, eller med spänningar i ryggen. Upphetsade hästar av alla raser kan åstadkomma det, men det är inte något man vill ha i ridning pga att där vill man ha en rörelse genom kroppen på hästen och inte en stum spänd rygg.
Araber är ju experter på det och det är också vad man visar upp på utställningar mm.

Jag skulle också säga att det är det.
Min kille kan också få för sig att göra detta ofta om vi travar mot ngt läskigt, känns då likadant som när travarna som jag ridit ibland gör när de ska börja trava...
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Glömde ett knapplån, inte riktat direkt till dig.

Det är regelrätt tölt, inget taktande eller liknande. Givetvis sitter jag inte och rider/provocerar fram det, har jobbat i 2 år för att hans ska sluta. Men han "glömmer" traven när det är nåt kul på gång.

Ridtips behöver jag då rakt inte!
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Glömde ett knapplån, inte riktat direkt till dig.

Det är regelrätt tölt, inget taktande eller liknande. Givetvis sitter jag inte och rider/provocerar fram det, har jobbat i 2 år för att hans ska sluta. Men han "glömmer" traven när det är nåt kul på gång.

Ridtips behöver jag då rakt inte!

Det här ÄR riktat till dej!

Det är inte tölt, utan något som hästen inte ska gå i om du vill undvika problem i kroppen på den. Det där taktandet som det handlar om känner jag väl igen från fullblod och det är ingen tölt även om du kanske tycker det känns så.
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 542
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 070
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp