Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

Sv: Avtravning, ny gångart?

KL

Ja, ni det är inte något som är att stå efter, egentligen.

Det är balanstrav och i kombination med påskjut blir det väl¨nåt liknande "travartrav" dvs det är benrörelser utan rygg, eller med spänningar i ryggen. Upphetsade hästar av alla raser kan åstadkomma det, men det är inte något man vill ha i ridning pga att där vill man ha en rörelse genom kroppen på hästen och inte en stum spänd rygg.
Araber är ju experter på det och det är också vad man visar upp på utställningar mm.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Nej, jag låter henne inte gå i den traven (dels sliter det och dels trampar hon av sig skorna) men den finns ju där i samband med spänning... Nu kommer den inte lika ofta som förr.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Precis, det sliter ju om de går i den lite längre.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

*kl*
Tölt fanns ju i väldigt många raser för inte allt för länge sedan, så det borde inte vara omöjligt för de flesta hästar att "komma på" tölt under rätt förutsättningar.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

KL
Finns ju massor av gångarter, och blandningar mellan dem. Dotterns häst kan galoppera med baken och göra ngt annat med frambenen, och mitt sto har något som instruktören tror liknar pasofino.
Men på beskrivningen låter det ju som en skön grisepass, på min är den superskön att sitta i...
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Jag gissar på balanstrav med höga lyft, särskilt som ryggen är så stilla, möjligen med inslag av att takta fram. Eller hoppa på stället galopp med byten i varje, det är ju ett fullblod:p Det kan dom också.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

*knappis*

Mitt ena fullblod är 4-gångare! :D Han kom hit med två gångarter: Galopp och tölt. Nu har vi lugnat ner oss ett par kilo och kan även skritt och trav.
Men när det är väldigt roligt (tex uteritt, särskillt hemvägen med raksträckor) och man inte får galoppera blir det tölt. Likaså om matte vill hoppa i trav, lilla C kan inte för sitt liv begripa hur det ska gå till! Då blir det tölt istället. Alla säger att man inte kan hoppa i tölt, lilla C säger att man inte kan hoppa i trav... :angel:

Försöker man sig på ökad trav blir det oftast något tölt-aktigt, lite passinslag ibland, och så känns det som att han trampar vatten...

Ska se om jag har någon film...
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Ja, ni det är inte något som är att stå efter, egentligen.

Det är balanstrav och i kombination med påskjut blir det väl¨nåt liknande "travartrav" dvs det är benrörelser utan rygg, eller med spänningar i ryggen. Upphetsade hästar av alla raser kan åstadkomma det, men det är inte något man vill ha i ridning pga att där vill man ha en rörelse genom kroppen på hästen och inte en stum spänd rygg.
Araber är ju experter på det och det är också vad man visar upp på utställningar mm.

Jo, det kan jag tänka mig. Men det är himla kul att rida i iaf :D Fast det inte är så bra, egentligen^^
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

När jag skulle köpa mitt sto, så mailade förra ägaren bilder på hästen, bla en där hon hoppar i pass...
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Hon är svensk ridponny, 50% angloarab, 25% sv hbl, resten lite blandat. Men ingen islänning whatsoever. ;)

Lite blandat... jadu, det finns nog spec. gångartsraser i henne då..hur långt bak vet du stammen?? Jag e fd släktforskare...kan luska lite om du pmar hela stammen. Eng fbl har lite passgångarblod i sig om jag inte minns fel!!! :idea:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Lite blandat... jadu, det finns nog spec. gångartsraser i henne då..hur långt bak vet du stammen?? Jag e fd släktforskare...kan luska lite om du pmar hela stammen. Eng fbl har lite passgångarblod i sig om jag inte minns fel!!! :idea:

Varifrån skulle det komma menar du?:eek: Berätta gärna, jag har aldrig hört det och aldrig träffat ett fullblod med såna tendenser heller . Engelska fullblod har engelska fullblod i rasen sen flera hundra år. Det skulle ligga på tidigt på 1700-talet om det fanns nåt annat och då skulle du nog inte se tendenserna idag:smirk: Det där har du fått om bakfoten eller så får du redovisa exakt var det skulle komma ifrån.

Däremot har ju travare det och det var fullblod som låg bakom varmblodiga travare, men passgångartendenserna har dom npg nån annanstans ifrån.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Jag tänkte som flashlight - VAR skulle passgångarblodet komma ifrån? Det är ju en ras som haft stängd stambok länge, länge?
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

:DSom sagt, jag kan minnas fel! Iaf så kan jag forska lite om jag får veta vilka hästar (med stamboksnr) som finns i stamtavlan, det sista ledet räcker nog...:cool:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Det är inte möjligen så att du tänker på varmblodstravare? Inom den rasen finns det ju passgångare (det tävlas t.o.m. i det i bl.a. USA).
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

:DSom sagt, jag kan minnas fel! Iaf så kan jag forska lite om jag får veta vilka hästar (med stamboksnr) som finns i stamtavlan, det sista ledet räcker nog...:cool:

Du minns nog riktigt ordentligt fel! Alla fullblod kan härledas till de tre arabhingstarna och ett antal ston som inte är särskilt många (och man vet idag att det är ännu färre än man trott) och ingen av de raserna som de stona kom ur är passgångare, vilket i o f s inte hade varit av någon större betydelse heller 300 år senare, du kan ju räkna ut själv hur många generationer det blir:smirk:

Ang hästar att forska på så har jag gjort det på mina och har dem bak till 1600-talet, så det behöver du inte göra, tack.

Jag har aldrig under alla mina år med fulllbod träffat någon med ens en tendens att passa men det kanske du har:confused::cool:

Eftersom arabhingstarna utgör grunden på hingstsidan så måste det vara i nån av stofamiljerna du har hitta passgångare, så berätta vilken är du snäll........
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 524
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 051
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp