Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

Sv: Avtravning, ny gångart?

Ett travsto som jag red en gång i tiden hade en himla snygg tölt. Jag red lektion för en islandshäst ryttare och enligt henne så var det ren tölt hästen gick i. Jag som ridit islandshäst kände igen rörelserna.

Nu var den här travarn stel i ryggen och allmänt taktig, vilket säkert var förklaringen till varför hon töltade. Hon hade allmänt svårt för trav, vilket dock förbättrades med lösgörande övningar.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Låter ungefär som när islandshästar som är 4-gångare väljer "pass", och man kan lockas tro att den är femgångare, när det egentligen endast handlar om grisepass och den har ju inget attt göra med flygande pass.
Då förstår jag FL bättre också!

Precis! :idea:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Precis såhär gör min valack....efter t ex en samlad galopp så släpper man lite på tyglarna och bara låter honom sväva på....helt underbart att rida i....Känns som att sväva fram....:)

Han är korsning Engelskt Fullblod och Varmblodstravare....:D

//Domino_s
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Hmm varför la jag upp länkar om ingen ändå skulle titta på dem. :angel:

Rabiyas uppfödd av ett ställe i USA vid namn Kellog institutet, de hade enligt ngn uppgift fler femgångande araber. Men med denna hingst i härstamningen kan man tydligen få 5 gångande araber. Och jag erkänner det heter bara tölt när islänningar gör det det heter rack eller amble när andra raser "töltar". Verkar finnas ungefär en benämning per ras och de gör alla lite olika.

http://www.majestkarabians.com/rabiyas.html

sök på honom på 5 gångande araber eller på araber + amble om du vill veta mer. Sök på engelska, för vi verkar inte ha det så mycket i europa.
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 450
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 991
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp