Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

Sv: Avtravning, ny gångart?

Angående diskussionen om Charmexs töltande fullblod...

Ja, han töltar!
Och ja, han är ett renrasigt fullblod!

Jag har sett hästen väldigt mycket, inklusive tölten Charmex berättar om. Och det beror INTE på dålig ridning. Hästen var extremt oriden när hon fick honom, och han har blivit otroligt mycket bättre tack vare god och konsekvent ridning. UTAN drag i munnen för att hästen är het.

Ni kan ju alltid åka och titta på ekipaget om ni inte tror oss... för ni "experter" lär ju i så fall se att han visst kan tölta. Tölt är trots allt ett rörelsemönster som jag tror att var häst kan lära sig själv utan anlag för det.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Har charmex kallat på hjälp:angel::rofl:

ja om hästen är het kan den säkert göra både det ena och andra men inte tölta Tror inte charmex kanske är så van vid rasen bara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtravning, ny gångart?

Kl

Nej fullblod töltar inte. Dom är rörliga osv och kan nog göra en massa märkliga rörelser och taktande av olika slag men det är inte tölt om så hundra nya nick med få inlägg dyker upp och påstår det. Jag känner mej rätt färdig med diskussionen.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Angående diskussionen om Charmexs töltande fullblod...

Ja, han töltar!
Och ja, han är ett renrasigt fullblod!

Jag har sett hästen väldigt mycket, inklusive tölten Charmex berättar om. Och det beror INTE på dålig ridning. Hästen var extremt oriden när hon fick honom, och han har blivit otroligt mycket bättre tack vare god och konsekvent ridning. UTAN drag i munnen för att hästen är het.

Ni kan ju alltid åka och titta på ekipaget om ni inte tror oss... för ni "experter" lär ju i så fall se att han visst kan tölta. Tölt är trots allt ett rörelsemönster som jag tror att var häst kan lära sig själv utan anlag för det.

Jag förstår eg. inte varför jag fortsätter att diskutera eftersom det mest verkar vara en öm tå för charmex när någon ifrågasatta hennes ridstil. Eftersom hästen nu är ett rent fullblod och då fullbloden inte har gångarten tölt är det väl bara att konstatera att hästen är något av en one-of-kind... :smirk:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men lilla du lägg ner din tråkiga attityd!

För det första: Skulle jag och många andra inte veta skillnaden på taktning och tölt för att "vi" inte är vana vid rasen? Löjligt! :rofl:

Om det nu spelar så stor roll: Jag har stor vana av fullblod, jobbat som arbetsjockey på flera stora stall. Frågan är hur mycket du själv kan om hästar öht, precis som FY skriver är tölt ett rörelsemönster, likaså skritt och trav, alla hästar skulle teoretiskt kunna tölta, gå i passgång osv. Alla gör det inte, men det finns bevisligen de som gör det, inte bara islandshästar. :cool:

"Det är inte lönt att förklara för de som inte begriper"
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Jag förstår eg. inte varför jag fortsätter att diskutera eftersom det mest verkar vara en öm tå för charmex när någon ifrågasatta hennes ridstil. Eftersom hästen nu är ett rent fullblod och då fullbloden inte har gångarten tölt är det väl bara att konstatera att hästen är något av en one-of-kind... :smirk:

Att en av mina hästar kan tölta har inget med min ridstil att göra öht. Han gjorde det långt innan jag började jobba med honom.

:smirk: på dig själv
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men lilla du lägg ner din tråkiga attityd!

För det första: Skulle jag och många andra inte veta skillnaden på taktning och tölt för att "vi" inte är vana vid rasen? Löjligt! :rofl:

Om det nu spelar så stor roll: Jag har stor vana av fullblod, jobbat som arbetsjockey på flera stora stall. Frågan är hur mycket du själv kan om hästar öht, precis som FY skriver är tölt ett rörelsemönster, likaså skritt och trav, alla hästar skulle teoretiskt kunna tölta, gå i passgång osv. Alla gör det inte, men det finns bevisligen de som gör det, inte bara islandshästar. :cool:

"Det är inte lönt att förklara för de som inte begriper"

Om du har så stor vana vet du nog att man kan förstöra mycket genom att sitta och tjuvhållla en stissig/taktande häst vilket dom möjligen gjort med din vilket skapat ett felaktigt rörelsemönster, eftersom du nte sitter och rider själv så är det kanske dom före dej då. Helt enkelt. Precis som någon skrev finns tölt som gångart bara hos vissa raser.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Vilket är tvärt emot vad jag har lärt mig.

We'll just have to agree to disagree

En del säger att tölt finns i flera raser eftersom man har hittat något som liknar tölt på grottmålningar..... Men det lär ju vara ett tag sen......Och grottmålningar, ja. vem vet hur dom hästarna egentligen rörde sej...Annars finns det hos isisar och ett par tre andra raser som basjkir och om det var amerikan saddlebred och tenesse walking horse. Kanske nån mer. Andra har det helt enkelt inte.

Det finns inte nån sån ras bakom de engelska fullbloden. De som har tölt har också gärna lite mer laterala rörelser, dvs åt pass, dvs har du en travare skulle jag lättare tro dej eftersom de kan ha mer rörelser åt det hållet. Kanske är det en travare:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtravning, ny gångart?

Man skulle ju också kunna säga att din häst tycks ha en rörelsestörning som borde kollas upp, kanske. :cool:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Man skulle ju också kunna säga att din häst tycks ha en rörelsestörning som borde kollas upp, kanske. :cool:

Det tycker jag är att överdriva. Hästen kollas regelbundet och har inga skavanker utöver ett överben, men han töltade redan innan det uppkom (även överbenet "följde med hästen" och orsakades av yttre trauma). Någon travare är han inte heller.

Visst är det en speciell häst på många sätt, men det är väl alla framgångsrika hästar?
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Att en av mina hästar kan tölta har inget med min ridstil att göra öht. Han gjorde det långt innan jag började jobba med honom.

:smirk: på dig själv

Jag drar inga som helst slutsatser av din ridstil mer än att det verkade vara en öm punkt av dina svar i tråden att tolka. Däremot ifrågasätter jag starkt ditt omdöme när du envisas med att ditt fullblod töltar.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

*KL!*

Vad jag har förstått har alla hästar haft tölt men att det nu är mer eller mindre bortavalt hos vissa raser. Det passade sig inte så bra att ha en draghäst som töltade tex. Den nu väldigt långa ryggen hos många hästar gör det svårt för dem att komma under sig med sina bakben och därmed tölta.

Såg en känd barocktränare tölta med sin PRE. En travtränare var i stallet där jag står och han påstod att han fått sin ena travare att tölta. Han uttryckte det som " han vart alldeles galen, släppte allt och började tölta"

Om nu charmex har ett töltande fullblod må det vara ovanligt, men inte omöjligt enligt mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Avtravning, ny gångart?

*KL*

CHarmex - kan du inte filma din xx och lägga ut. Iaf jag är jättenyfiken på om det är tölt eller vad? :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 026
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp