Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

Sv: Avtravning, ny gångart?

Då har du missuppfattat mig. Det är minst ett halvår sedan han gjorde det sist och gången före det var ytterligare ett par månder innan.

Lägger till: Möjligtvis att han har gjort det någon gång mer när vi har gjort hoppövningar i trav, men det är ju fortfarande inget jag vill "tillåta" och förstärka.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Okej, då misstolkade jag dig. Förstår precis att du inte vill uppmuntra det, men tolkade det som att han gjorde det ändå, och tänkte du kunde passa på då. Men d förstår jag.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

*kn l*

Varför är alla så säkra på att det är tölt och inte någon annan gångart? Det finns ju väldigt många olika gångarter som världens alla "gated horses" har. OM det är ytterligare en gångart så känns det ju mera troligt att det är t.ex. marcha då Mangalargan har fullblod i sig (OBS! Jag säger INTE att gångarten kommer från fullblodet, utan att det verkar troligare att ett fullblod kan "hitta på" en gångart som en häst av liknande utseende kan utföra. Eftersom fullblod använts historiskt i Mangalargaaveln så är de ju inte lika olika som islandshästen).

Jag kan väldigt lite om islandshästar och tycker att marchan påminner väldigt mycket om tölt när man tittar på. De går med höga knälyft och ser nästan, nästan ut att galoppera fram. De blir väldigt lätta i framdelen och lägger bak tyngden. Tydligen så är alltid tre hovar i marken samtidigt, vet inte hur töltmönstret ser ut.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

haha om jag står upp i traven på min häst, så känns hon som en travare... hon skjuter på som f*n bakifrån och länger frambenen RAKT ut.. hon breddar sig även bag, som en travare....
Men hon är efter Bellini -Utrillo... den traven är omöjlig att rida lätt i, för hon tar så enormt lååånga steg, och fort går det!
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Ok, då är det kanske därför som marcha känns mjukare än tölt (fler hovar i marken - mindre stötar när en fot sätts i).
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Har inte läst hela tråden.

Vi hade ett engelskt fullblod på ridskolan som töltade, speciellt om han var stressad men även om man inte var väldigt noga med takten när man red lätt (en av ridlärarna har både islänning och fälttävlanshäst så hon borde känna igen det dessutom).

Det är inte bara islandshästar som töltar, under medeltiden var gångartshästar ganska populära (I USA finns det många kvar). Jag har för mig att det avlades bort iom att galoppen kunde vara långsammare på töltarna och passgångarna, dessutom var det tydligen svårt att gå över från tölt till galopp. (enl vad jag läst).

Jag vet väldigt lite om galopp aveln, men är det verkligen omöjligt att av alla de ston som finns med, under en tid då gångarter var populära hos rika människors "palfreys", inte en enda gångartsmärr kom med i aveln hos varken engelskt fullblod eller halvblod eller vissa ponnyraser. Med tanke på att man knappt vet om stamhingstarna var araber eller berber alla gånger ens så... (eller så kanske rena araber har tölten ;) och det är därifrån den kommer).
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

En gångart är väl för jösse namn ett sätt att flytta fötterna på inte en magisk etikett för vissa raser.

Islandshästar har väl fyra ben som alla andra hästar, inte åtta, ergo borde töltbenförflyttningen vara möjlig för nära alla hästar om än betydligt svårare för vissa. Som sagt det finns många raser som kan tölta.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

En gångart är väl för jösse namn ett sätt att flytta fötterna på inte en magisk etikett för vissa raser.

Islandshästar har väl fyra ben som alla andra hästar, inte åtta, ergo borde töltbenförflyttningen vara möjlig för nära alla hästar om än betydligt svårare för vissa. Som sagt det finns många raser som kan tölta.

Fast det jag tror flashlight är ute efter är att det (över)spända rörelsemönster som i princip grundar sig ur/i ett taktande, som t ex vissa fbl kan uppvisa inte är att betrakta som tölt även om fotförflyttningen är densamma som i tölt.

Utan det är en fotförflyttning sprungen ur spänning och överenergi och uppkommer när hästen INTE svarar korrekt på ryttarens hjälper. Dvs LÅNGT ifrån vad man eftersträvar med tölt.

Hade det varit tölt skulle man kunna få avslappning och rida gångarten avslappnad och korrekt, men när dessa 'tältande' hästar slappnar av har de ren trav. Och ingen avd e jag vet, undantag kan säkert finnas, visar upp denna 'tölt' i frihet eller i något annat läge än när det är stor spänning i kroppen och hästen INTE följer ryttarens hjälper.

Dvs även om fotförflyttningen är exakt likadan är det inte att betrakta som tölt. Lika lite som jag kan kalla min herres vrångbackande för ryggning eller förra herrns helomvändningar på en femöring för en spinn..
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Mmm det stämmer antagligen :).

Men här hittade jag någonting.

amble är ungefär tölt
pace är pass.

Tråd med folk som har arabhästar med "gångarter"

http://www.arabianbreeders.net/Forums/Gaited-Arabians-t7278.html&p=82105
http://www.awhitehorse.com/horsesmouth/index.php?showtopic=155

"Gaited breeds represented in Australasia include the Peruvian Paso, the Paso Fino, the Tennessee Walking Horse, the American Saddlebred, the Icelandic Horse, and the Missouri Foxtrotter. Other breeds that are found here which may have some gaited individuals include the Appaloosa, the Standardbred, and the Morgan, and the Arabian" http://au.geocities.com/g8ted_horses/breeds.htm

Och så var det tydligen Kellog institutet för animal husbandry som hade 5 gångande araber (enl ngn sida importerade de ngra från Egypten som sedan användes i avel) Äh det är mycket att söka på. http://www.majestkarabians.com/rabiyas.html

http://au.answers.yahoo.com/answers2/frontend.php/question?qid=20071012073848AAtWVNG (här är en riktigt usel källa :) men ngra i tråden har idéer om vart man hittar töltande araber så det är en ledtråd till vart man kan leta på nätet och se om det stämmer).
 
Senast ändrad:
Sv: Avtravning, ny gångart?

Har inte läst hela tråden och vet inte om du fått något "korrekt" svar men jag tycker att det låter som balanstrav, inte bra för hästen att gå i...
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

En gångart är väl för jösse namn ett sätt att flytta fötterna på inte en magisk etikett för vissa raser.

Islandshästar har väl fyra ben som alla andra hästar, inte åtta, ergo borde töltbenförflyttningen vara möjlig för nära alla hästar om än betydligt svårare för vissa. Som sagt det finns många raser som kan tölta.

Nej tölt är en gångart som hästen har eller inte.

Ja som Alexandra skriver ungefär, om du pratar med isisfolk så ska en häst kunna arbeta avspänd och i bra form även i tölt. Då har hästen anlagen för den gångarten vilket väldigt få raser har, idag i alla fall.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Och det finns tydligen araber med tölt och det finns arabblod i engelskt fullblod, tillsammans med lokalt engelskt hästblod. Om en häst man rider ofta väljer tölt om den har chansen istället för trav så finns ju den lilla möjligheten att hästen har tölt. Speciellt med tanke på att det har vimlat av töltande hästar historiskt sett (dvs en väldigt stor andel av de fina ridhästarna under medeltiden töltade eller passade, gångarter som man har behållit hos dem i USA. Tex Paso finon som är blandning av Jennet (en medeltida ras) Berber och arab har jag för mig).

Sedan var tydligen tölt det speciella ordet för islandshästens gång, men liknande fotförflyttningssystem finns för många raser med olika namn, samlingsnamnet är nog amble. (och enl ngn forskare som jag inte återfinner hos ca 8% av de flesta raser). Allt om gångarter på engelska wiki som är betydligt uttömligare än svenska. Om man ska tro amerikanarna är det snarare så att europa som undviker och avlar bort gångartshästar är undantaget inte övriga världen.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Vem säger att det finns töltande araber:cool:

Araber kan också röra sej på det mest skumma sätt, rörliga i kroppen.
Men tyvärr sällan utan spänning:crazy: En "töltande" arab har nog inte mycket gemensamt med kraven på en korrekt tölt :rofl:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Om en häst man rider ofta väljer tölt om den har chansen istället för trav så finns ju den lilla möjligheten att hästen har tölt.

Fast det handlar ju fortfarande inte om att hästen ofta väljer 'tölt' istället för trav, utan att en häst som är het och GÅR EMOT RYTTARENS HJÄLPER får ett spänt, låst rörelsemönster som kan ha samma fotförflyttning som tölt.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Låter ungefär som när islandshästar som är 4-gångare väljer "pass", och man kan lockas tro att den är femgångare, när det egentligen endast handlar om grisepass och den har ju inget attt göra med flygande pass.
Då förstår jag FL bättre också!
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 450
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 991
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp