Bukefalos 28 år!

Avtravning, ny gångart?

Sv: Avtravning, ny gångart?

Du säger vad du tror, jag tror på familjen som rider i norska landslaget för islandshästar och var i a-final i bla töltgren som säger att han definitivt töltar.

Och, som sagt, jag jobbar för att få bort den helt.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

KL
-Alexandra!
Kan du känna igen det här om jag beskriver vad min kan få till ibland?

Om hästen är laddad och vill öka, och jag låter honom göra det men men kroppen inte är lösgjord nog att få ut steget såpass att han klarar tempot med längd överlinje..
..Då kan han hamna i en ruskig trav med enorma kliv bak, men massor av vikt på framdelen och höga knälyft. Han försöker öka men kan inte komma nog under isg pga spänning.
Alltså kommer baksteget inte att komma in under och det blir en fyrtaktig trav lik tölt.
Alltså som måånga kallblod hamnar i på travet då de inte har rörlighet nog för de tempon de ska gå i.

Nu händer det här bara då han är stel över korset och ina kan komma under med bakbenen då tempot ökar.
Det är väl på ett sätt bekvämt om man gillar att vagga på helt i baktakt, men jag hatar det! en vedervärdig känsla om man vill ha kraften bakifrån och en häst som känns lätt fram!!

Som tur är händer det sällan numera!:bump:
tycker att det är ngt annat då man pratar om balanstrav. Mer studsig spänd trav mer uppe i luften än nere på marken, och den är ju inte så lätt att sitta i heller.. Då ryggen inte svingar.

Araber som skjuter iväg i fyrtakt bakifrån och är helt bakom sig kan kanske jämföras med min, men ändå inte, för de brukar i det läget, några få steg slunga sig upp i luften och kännas stora fram oxå pga spänningen. Det är väl balanstrav!?

Den fyrtakt jag får i kallblodet ger höga knälyft pga dålig bärighet.. Symaskinslyft, men studsig bakdel som kämpar på och trampar luft.:eek::cry:

Den fyrtakt som kommer i fin, mjuk samlad galopp har däremot inte med spänningar att göra, då känns hästen ihopsatt, men då galoppen blir passtaktigt fyrtaktig, då är hästen SPÄND!
Den fyrtakten som känns bra känns mer som om tempot blir för lågt för att tretakten ska bli ren. Lite som om hästen väntar en sekvens i luften innan framdelen kommer i, som att den skulle kunna stanna kvar i en "sned stegring" men med välvd rygg... Typ antydan till böjd levad..
I arbete mer framåt kommer hästen ur fyrtakten upp i tretaktig galopp igen.

Hm babbel igen..
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Nej, inte riktigt. Här är det en långsam gångart, om han är spänd och taggad, och vill, vill vill och i princip 'trampar luft på stället' sin iver att komma iväg, gärna i galopp, så kan det bli syntax error när jag ber om exvis trav, han blir kvar i 'trampa luft' stadiet, och det där 'konstiga' dyker upp. Går inte fort allt, är väldigt bekvämt att sitta i som sagt, ryggen rör sig nada. Väldigt 'mjukt' känns det överlag. Ser inte vad bakbenen gör ju, men det är höga knän och mycket 'upp och ner' på stället med fram.

Driver jag ur den så kan han öka den lite, men ganska snart blir det oftast galopp bak då.

Inga enorma kliv bak alls - tvärtom! Inte direkt på framdelen heller, men inte på bakdelen alls heller.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Du säger vad du tror, jag tror på familjen som rider i norska landslaget för islandshästar och var i a-final i bla töltgren som säger att han definitivt töltar.

Och, som sagt, jag jobbar för att få bort den helt.

Som nån annan skrev, fullbloden kan få till det:rofl: Men tölt är det inte. Håll inte emot utan ha en lätt hand så avtar det nog.

Norska landslaget för islandshästar:confused: Jaha?
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Nej, inte riktigt. Här är det en långsam gångart, om han är spänd och taggad, och vill, vill vill och i princip 'trampar luft på stället' sin iver att komma iväg, gärna i galopp, så kan det bli syntax error när jag ber om exvis trav, han blir kvar i 'trampa luft' stadiet, och det där 'konstiga' dyker upp. Går inte fort allt, är väldigt bekvämt att sitta i som sagt, ryggen rör sig nada. Väldigt 'mjukt' känns det överlag. Ser inte vad bakbenen gör ju, men det är höga knän och mycket 'upp och ner' på stället med fram.

Driver jag ur den så kan han öka den lite, men ganska snart blir det oftast galopp bak då.

Inga enorma kliv bak alls - tvärtom! Inte direkt på framdelen heller, men inte på bakdelen alls heller.


Det är en del som blir stående så när dom vill galoppera men tror dom inte får :cool: jätteirriterande, man får driva o lätta fram, "men gå då pucko jag sa ju att det är okej :idea:"
Det kan bli så om dom förväntar sej att ryttaren ska hålla igen tex, och tjuvhålla i handen.
Eller om ryttaren låser i handen så att dom inte får utrymme framåt.Det blir otakt mellan hästens mun dvs handen och dess rörelser. Svårt att förklara.
Tror han helt enkelt taktar och lite småstudsar bak, utan plan eller mening:o
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Han gör det på lös tygel, så snarare att det blir syntax error i hjärnkontoret. Arabvalacken kunde få samma sak, kunde stå och galoppera på stället på lös tygel, lyset tänt men ingen hemma. Bara sitta kvar och vara passiv och vänta tills nervtrådarna i hjärnan trasslat ut sig igen ;)

Det som fungerar på fblherren är helt enkelt göra halt, det fungerar 9 ggr av 10, den tionde får man börja halsen och drova så han måste tänk, då kommer han ur det, sen är det bara att börja om. (Driva ur det, även mot fri hand, gör det oftast bara värre). Nu kommer det ju ytterst få gånger dock, men när det kommer.


Men han studsar inte bak, och han taktar inte fram, det kommer före/efter (takta före, studsa bak efter, om man driver). Däremot VAD han gör har jag ingen aning om, grisepass eller liknande kanske. Det är helt klart inget önskvärt, och vi har som sagt jobbat bort det till 99%. Dock undrar jag fortfarande VAD han gör, ska se till att få det på kort/film vad det lider. Något sprunget ur spänning är det ju utan tvekan, och om det (vilket jag tvivlar på) skulle se UT som ren tölt, så det är inte tölt/annan ren gångart/annat önskvärt.

När han taktar är han vidrig, känns som en låghalt ko, men det här är 'nåt annat', dock lika oönskat ;)
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Kanske vore något att få prova att rida en välutbildad isis, med rena gångarter, så du får tillfälle att känna hur ren tölt känns. Ryggen får inte vara spänd och låst vid tölt, och oftast om den är det så slår det över mot grisepass eller trav, och blir markbunden. Det är väldig skillnad mellan olika hästar, men nog ska ryggen svinga...
Detta kanske... är lite OT?
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Norska landslaget för islandshästar:confused: Jaha?

Alltså, de rider (hela familjen, 3 st) och tävlar islandshästar i norska landslaget, visste inte riktigt hur jag skulle formulera det! Man kan ju inte skriva "norska islandslandslaget" :D (jmf norska hopplandslaget). Men de kan sin sak, och han töltar. Vi bor nära varandra och jag har tränat dottern i hoppning, så de har sett honom många gånger. Givetvis är det ingen jättefin 10-poängstölt, men tölt är det.

Som sagt, ridinstruktioner behöver jag inte över nätet av någon som aldrig sett hästen.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Nej men det är nog bra om du har en instruktör irl som inte är isisexpert:cool: Tror du kanske behöver en sån som ser vad det handlar om - egentligen.



Cristobal: jag har ridit såna hela 2 gånger:D Men jag tycker inte det varken ser ut eller känns som en svingande rygg. Har för mej att nån av dom som höll i isisridningen svarade på vad de gör och att de låser ryggen på nåt sätt men jag kan minnas fel. Fullblod gör det i alla fall inte:rofl:

Sen är det nog absolut inte onyttigt för en islänning som har förmågan att gå så, men det är ju en annan sak. Fullblod har inte några töltanlag sedan i så fall urminnes tider så de gör det helt enkelt inte, vad ägaren än tror.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtravning, ny gångart?

Alltså, de rider (hela familjen, 3 st) och tävlar islandshästar i norska landslaget, visste inte riktigt hur jag skulle formulera det! Man kan ju inte skriva "norska islandslandslaget" :D (jmf norska hopplandslaget). Men de kan sin sak, och han töltar. Vi bor nära varandra och jag har tränat dottern i hoppning, så de har sett honom många gånger. Givetvis är det ingen jättefin 10-poängstölt, men tölt är det.

Som sagt, ridinstruktioner behöver jag inte över nätet av någon som aldrig sett hästen.

Fast om det är så att det absolut inte finns töltanlag i fullbloden återstår ju endast 2 alternativ:
1) Din häst är inte ett rent fullblod
2) Det är inte tölt din häst uppvisar
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Fast om det är så att det absolut inte finns töltanlag i fullbloden återstår ju endast 2 alternativ:
1) Din häst är inte ett rent fullblod
2) Det är inte tölt din häst uppvisar

Precis:bow:

Bra sammanfattning:rofl:
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men jag har läst i en bok att det faktiskt finns fullblod som kan tölta. Vet inte det är vetenskapligt bevisat eller så, men så stod det i alla fall. :D
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

mina hästar kan göra en slags "flyg-trav" när dom är helt lösgjorda, får lång tygel och är pigga (det är dom jämnt). det är som en vanlig trav men svävmomentet blir längre.


Detta gör mi ponny också.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Men jag har läst i en bok att det faktiskt finns fullblod som kan tölta. Vet inte det är vetenskapligt bevisat eller så, men så stod det i alla fall. :D

Det var inte så att du läste om det "nordiska fullblodet", dvs islandshästen? Annars vore det intressant att veta i vilken bok du läst det.
 
Sv: Avtravning, ny gångart?

Det kan ha varit så, det var ett tag sedan. :angel: Har dock för mig att det stod typ "tölt är vanligast hos islandshästen men vissa fullbod kan också tölta."

Jag läste det nog i en biblioteksbok jag inte minns namnet på, men jag var ändå och bläddrade i mina hästböcker för att titta lite. :p Där stod det: De tre gångarterna skritt, trav och galopp finns hos alla raser. Betydligt ovanligare är tölt och flygande pass, men islandshästen har båda.

Det tolkar jag som att det inte bara är islanshästen som har tölt.

Hittade det här på Wikipedia:
Det stora flertalet hästraser har enbart tre gångarter; skritt, trav och galopp. Det finns dock vissa hästraser som behärskar andra gångarter; passgång (även kallad flygande pass) och tölt hos bland annat islandshästen. Andra gångarter som finns hos en del amerikanska raser är: foxtrot, SlowGait, Rack, Flat foot walk och Running walk.
De hästraser som har fler eller andra gångarter än skritt, trav och galopp brukar kallas gångartshästar. För dessa arrangeras separata tävlingar, oftast genom respektive rasorganisation.

Och det här:
Tölt
Tölt är en gångart som bl.a. islandshästen behärskar.

Men Wikipedia är ju ingen säker källa precis, vem som helst kan ju gå in och skriva något. :D
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 524
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 051
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp