Bukefalos 28 år!

b ponny+ appaloosa hingst=?

L

lenaloo

Hej alla!
Funderar på att betäcka mitt b ponny sto med en appis hingst nästa år, han är 155 hög. Vad tror ni man kan vänta sig av den avkomman i storlek?
Bara lite spånande :banana:
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Den blir nog mellan 110 och 180 cm hög. Beror ju på vad som finns längre bak i stammen också, man kan ju inte bara gå efter föräldrarnas storlek...
Dessutom tycker jag att en hingst på 155 är för stor för en B-ponny men nån annan kanske tycker annorlunda.
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Man betäcker ju med små halvblodshingstar på b-ponny för att få en större ridponny.
Ponnyn själv är dartmoor- shetland/knabstrup, reggad svensk ridponny.
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Personligen hade jag inte betäckt med den storleksskillnaden men gör man det förmodar jag att det är semin som används? Är det så vanligt alltså???

Vad gäller frågan är det omöjligt att svara på. Det är att börja i helt fel ände i min värld att fundera på vad kombinationen kan tänkas ge efter att man bestämt sig för en hingst men det är ju min utgångspunkt och åsikt.

Vad vill du ha för storlek och typ på föl?
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Hej alla!
Funderar på att betäcka mitt b ponny sto med en appis hingst nästa år, han är 155 hög. Vad tror ni man kan vänta sig av den avkomman i storlek?
Bara lite spånande :banana:


Vill bara säga att man ska inte glömma att det kan bli en stor fölunge & din b-ponny kan få svårt att föla :crazy:
Jag skulle inte ta en sådan stor hingst på ett b-ponny sto.
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Man betäcker ju med små halvblodshingstar på b-ponny för att få en större ridponny.
Ponnyn själv är dartmoor- shetland/knabstrup, reggad svensk ridponny.
Nej, det är inte särskilt troligt att den är reggad som ridponny utan förmodligen som "övrig korsning" (raskod 99) i det register som ASRP tidigare administrerade. Men du har rätt, det står ridponnyföreningen på passet...
Shetland är ingen godkänd inkorsningsras i ridponnyaveln (hur det är med dartmoor och knabstrupper vet jag inte), därav det osannolika.
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Nej, det är inte särskilt troligt att den är reggad som ridponny utan förmodligen som "övrig korsning" (raskod 99) i det register som ASRP tidigare administrerade. Men du har rätt, det står ridponnyföreningen på passet...
Shetland är ingen godkänd inkorsningsras i ridponnyaveln (hur det är med dartmoor och knabstrupper vet jag inte), därav det osannolika.
Shetland var faktiskt tidigare godkänd som inkorsningsras i ASRP's barndom, grannens shettis-sto rymde in till min Arabhingst , det blev ett stoföl, som vuxen B-ponny, och hon blev 93:a i ASRP.
(Dartmoor är fortfarande godkänd som inkorsningsras).
 
Senast ändrad:
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Den blir nog mellan 110 och 180 cm hög. Beror ju på vad som finns längre bak i stammen också, man kan ju inte bara gå efter föräldrarnas storlek...

Dessutom tycker jag att en hingst på 155 är för stor för en B-ponny men nån annan kanske tycker annorlunda.

Håller helt med om det sista! Aldrig att man i min värld betäcker med så stor skillnad. Vet flera bekanta vars ston har avlivats pga fölen är förstora. Stoet klarar inte av att föda för stora föl.

En fråga jag ställer mig, är det värt att offra sitt sto för att få ett föl som man inte vet hur det blir? :eek:
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Hej!
Ja, det blir kanske för stort. Har dock sett att man ofta använder små halvblodshingstar i ridponnyaveln, inte alltid med semin?
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Jag undrar också vad det finns för små hbl hingstar, de är väl över 160 allihop... :confused:
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Det är skillnad på att betäcka en C/D-ponny med en halvblodshingst och att betäcka en B-ponny.
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Urbino dog väl 1991 och lenaloo skrev ju att man "ofta använder", alltså nutid.
 
Sv: b ponny+ appaloosa hingst=?

Har fått lära mig att fölets storlek anpassas efter modern. Har också sett detta med egna ögon, vet om ett ponnysto (dock inte b- ponny) som tjuvbetäcktes med en shire ... och ut kom ett fint föl, inte för stort när det föddes men givetvis mycket större än mamman när det växte upp.

Har ett b-ponnysto som betäcktes med en arabhingst och som fick ett litet finlemmat föl, enkel förlossning. Fast det är klart, en arab är förstås ofta mindre än en appaloosa, den här hingsten ligger på knappt 150 cm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
36 624
Senast: Asko
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp