Bukefalos 28 år!

Båda sidor av saken? [Utbrutet ur "Jag kvävs"]

Sv: Jag kvävs

Jag har fortfarande inte sett dig påpeka ensidigheten i någon annan tråd. Väntar spänt!
 
Sv: Jag kvävs

Jag känner att jag gärna vill bemöta vissa av de saker du skriver här...

.. jag håller väl inte på med nåt
det är ju flera här som vet TS andra nick och man kan alltid räkna ut vilken människa som står bakom nicken , därmed kan man också ta reda på vem hennes partner är ...DET borde man tänka på.

Om vi nu för en sekund faktiskt förutsätter att TS inte ljuger - varför skulle hon behöva "tänka på" att nån kan ta reda på vem hon är?
Varför ska hon behöva dölja vad som händer i hennes liv, varför ska hon behöva mörka vad hennes sambo gör och säger?

Helt ärligt - jag har ingen tystnadsplikt gentemot alla mina medmänniskor, och det har inte TS heller.

Jag lovar - om någon behandlar mig illa så kommer jag att berätta det för andra människor. Och det är min fulla rätt att göra så!
Varför skulle det vara ett problem?
Jag har absolut ingen som helst skyldighet att mörka någon annans dåliga beteende, och TS har all rätt i världen att berätta om vad hennes sambo gör.


..det är ju kanske inte allt som just du skriver om honom , men hur alla andra skriver som inte ens känner honom...

jag skulle bli vansinnig .

Tja... personligen tycker jag att om jag behandlar en annan människa dåligt så får jag räkna med att han eller hon kommer att berätta det för andra, och då kan jag räkna med att andra kommer att ha synpunkter på det de hör att jag gjort...

Om en kille skrivit lika om sin flickvän här hade tråden sett helt annorlunda ut ...DET är så jävla dubbelmoraliskt på just detta forumet .

Kanske eller kanske inte - jag har inte sett någon kille här än som berättat om en liknande story... men det är möjligt att du har rätt.

jag tycker såklart om det du skriver är sant att det är för jävligt, men det är ju oftast inte bara ens fel nr två träter....ni kanske inte bara passar ihop ? Han kanske har det mycket bättre med nån annan och du också med nån annan?

Jag o mitt exex passa inte alls ihop, han har det världens bästa med sin nuvarande fru , dom är jättelyckliga och vi bara bråkade för vi var så olika grundolika...

Men det DÄR är ju bara BS!!
Ibland så passar man inte ihop, och man kan bråka och hålla på som bara den - trots att bägge två är jättebra personer. Självklart.

Men det utesluter ju faktiskt inte att en del personer faktiskt beter sig väldigt illa UTAN att den andre gjort det - och då är det ta mig fan inte "bägges fel att två träter".

Vilket supertokigt exempel - jag har också haft pojkvänner som är jättebra människor som jag inte kunde leva ihop med för att vi bara bråkade och inte funkade tillsammans (som nu mer gått vidare och är lyckliga med sina respektive) - MEN jag har även haft en pojkvän som INTE betedde sig bra.
Han är inte heller en dålig människa och jag tycker bra om honom idag - men när vi var tillsammans var det INTE mitt fel att det var dåligt.
Han var svartsjuk och kontrollerande och han ville veta och styra vilka jag pratat med, vilka kläder jag hade på mig osv... och kom inte och säg att jag hade NÅGON som helst skuld i det.
Där var det BARA hans fel, för det var BARA han som betedde sig illa!!

Det är en djävla skillnad på att två träter och att en beter sig illa mot den andra!
 
Sv: Jag kvävs

jag håller väl inte på med nåt :crazy:
det är ju flera här som vet TS andra nick och man kan alltid räkna ut vilken människa som står bakom nicken , därmed kan man också ta reda på vem hennes partner är ...DET borde man tänka på.

( jag vet inte vem TS är eller hennes andra nick heller för)
den delen )

Då kanske man inte heller ska hänga ut en OS-veterinär (betydligt mer lättidentifierad!) som öppen för alternativmedicin? Det är trots allt något som skulle kunna kosta OS-veterinärens legitimation. Det är betydligt allvarligare än att påstå att någons anonyma partner är en skitstövel.
 
Sv: Jag kvävs

Då kanske man inte heller ska hänga ut en OS-veterinär (betydligt mer lättidentifierad!) som öppen för alternativmedicin? Det är trots allt något som skulle kunna kosta OS-veterinärens legitimation. Det är betydligt allvarligare än att påstå att någons anonyma partner är en skitstövel.

Que ???

Jag tror knappast det är nåt han hymlar med...jag vet MASSOR av vettar som är öppen för alternativt, t om en som UTBILDAR inom alternativmedicin...jag vet massor av vettar som går kurser för en alternativbehandlare, jag vet en klinik som anställer en alternativare ca 1 vecka i månaden på KLINIKEN.....tror knappast det är nåt att vara rädd för...tror du ??
 
Sv: Jag kvävs

Vem är det som skall ge sig?
Du dissar TS känslor o rätt att skriva här genom att påstå att denne outat sin partner samt att flera här vet vem denne är.

It takes two to tango, visst, men du använder det för att såga TS jämt med fotknölarna, men men, ingen blir väl förvånad.

Hoppsan , har du käkat taggtråd idag igen ???

Så JAG måste alltså tycka som alla andra ( er) ?? Får inte ens se det från en annan vinkel ?? Det är ganska intressant faktiskt .
 
Sv: Jag kvävs

Det är en djävla skillnad på att två träter och att en beter sig illa mot den andra!

jamen precis....vad vet vi ???

jag känner till en hel del människor på forumet...och ibland så är inte folk riktigt som dom utger sig här ...så jag tror inte på allt jag läser utan kanske kan tänka på ett annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Båda sidor av saken? [Utbrutet ur "Jag kvävs"]

Bara för att du anser att det är bra så behöver det ju inte betyda att den veterinära ansvarsnämnden anser samma sak.

Nu är det ju inte alls säkert att veterinären ifråga gör något han inte får. Vissa alternativa behandlingsmetoder som anses ha vetenskapligt stöd får veterinärer föreskriva. Men så som du framställer det i den tråd där du hänger ut veterinären så kan man få uppfattningen om att det även handlar om icke-godtagbara metoder. Ser någon det och anmäler veterinären så kan det ju bli onödigt jobbigt för denne. Det kanske är sådana saker som man ska tänka på innan man hänger ut andra människor på nätet. ;)
 
Sv: Båda sidor av saken? [Utbrutet ur "Jag kvävs"]

Bara för att du anser att det är bra så behöver det ju inte betyda att den veterinära ansvarsnämnden anser samma sak.

Nu är det ju inte alls säkert att veterinären ifråga gör något han inte får. Vissa alternativa behandlingsmetoder som anses ha vetenskapligt stöd får veterinärer föreskriva. Men så som du framställer det i den tråd där du hänger ut veterinären så kan man få uppfattningen om att det även handlar om icke-godtagbara metoder. Ser någon det och anmäler veterinären så kan det ju bli onödigt jobbigt för denne. Det kanske är sådana saker som man ska tänka på innan man hänger ut andra människor på nätet. ;)

jaha men då kan väl du ta reda på det då .......eftersom så många vettar ändå håller på med sånt öppet lär ju ingen ramla baklänges o dö ....

icke godtagbara metoder, hahahha...jaja skúlle sånt ske skulle man väl knappast skriva om det på buke iallafall

Jag har skrivit att en del veterinärer är öppna för alternativa metoder, ex kiropraktik, örter etc....är det att hänga ut så för du väl tycka det då, bl a han då
 
Sv: Båda sidor av saken? [Utbrutet ur "Jag kvävs"]

Varför ska jag ta reda på det? Du verkar ju inte alls förstå diskussionen.

Du sitter och säger i en tråd som handlar om "healingkoden" att det finns en veterinär (som du gör väldigt lätt att identifiera) som är öppen för alternativa metoder.

Du uttrycker dig klumpligt. När en metod kan bevisas vetenskapligt så är den inte längre alternativ. Trots det understryker du ändå att veterinären är öppen för alternativa metoder. Varför gör du det? Veterinären finns inte på forumet, kan inte rätta dig och inte ge en annan syn på saken än den som du serverar.
 
Sv: Jag kvävs

Nej men alla trådar i princip är ju ensidiga. Så det borde vara lätt gjort :)
 
Sv: Båda sidor av saken? [Utbrutet ur "Jag kvävs"]

Martha jag har en gång i tiden tyckt du verkat vettig, men nu verkar det ha slagit slint i huvudet totalt på dig.

Har du reflekterat över att du är den enda som gaggar om att alla vet vem ts är. So what, hon har lika stor rätt som dig att prata av sig och bolla tankar och idéer. Fast det tycker ju inte du, du ska trycka ner henne. Är faktiskt så att jag numera reflekterat över om du är en fd. mobbare eller väldigt lik ts man i ditt eget sätt att leva.

Läs och reflektera över vad Shetlandskusk har skrivit...

"Så, ett utmärkt exempel på hur systerskap INTE ska fungera. Man ifrågasätter kvinnans historia -> vilket leder till att hon väljer att leva utan möjlighet att ventilera, ifrågasätta och kanske fly.

Grattis ni som spekulerat."

"Och grattis ni som säger "men vi har ju inte hört mannens version". Varför inte bara gå till er stads Kvinnojour och säga till kvinnorna där att ni vill höra mannens version? Eller jobba på Bris och säga till barnen att ni vill höra föräldrarnas/mobbarnas/förövarnas version också?"
 
Sv: Jag kvävs

Aha så vi ska bara diskutera i trådar där bägge parter kommer till tals? Och om nån säger att dennes mamma betett sig illa och slagit henne så ska vi bara säga "OM det nu är sant är det ju tråkigt men så länge din mamma inte kommit till tals så säger jag ingenting"?

Sen när blev Buke en rättegång? Trodde i all min enfald att det var ett forum på internet bara.

objektivitet tycks vara ett obekvämt begrepp i vissa kretsar:D
 
Sv: Jag kvävs

objektivitet tycks vara ett obekvämt begrepp i vissa kretsar:D

Nä nu kan jag inte hålla mig längre...

Diskussioner och trådar kan väl ALDRIG bli objektiva??? Inte när det är en människa som beskriver sina upplevelser. Mer subjektivt kan det väl inte bli, och det är väl det som är meningen när man vill ventilera något?

En tråd där man får höra bådas version låter rätt osannolik.
 
Sv: Jag kvävs

*kl*

En liten reflektion från någon som mer läser än skriver.

Det jäkligt intressant o läsa om hur människan som sådan fungerar. Uttryckningssätt, personliga angrepp (Du-form), tankesätt
som jag tycker mig kunna läsa mellan raderna, etc.
 
Sv: Jag kvävs

jag tycker såklart om det du skriver är sant att det är för jävligt, men det är ju oftast inte bara ens fel nr två träter....ni kanske inte bara passar ihop ? Han kanske har det mycket bättre med nån annan och du också med nån annan?
Jag o mitt exex passa inte alls ihop, han har det världens bästa med sin nuvarande fru , dom är jättelyckliga och vi bara bråkade för vi var så olika grundolika...

Jag tycker verkligen din syn på människor är konstig, det kan visst vara en persons fel att två träter. Tänk på alla stackare som blir mobbade, våldtagna och misshandlade (inte bara i sina förhållanden). Är det deras fel också?

Tycker verkligen att du förstörde en tråd som var intressant. Jag ser inte poängen med påpeka att vissa saker inte är sanna. Det är ett internetforum, klart att en del saker inte är sanna, det är inte som att vi ska döma någon till fängelse eller liknande.
 
Sv: Jag kvävs

KL
Så, ett utmärkt exempel på hur systerskap INTE ska fungera. Man ifrågasätter kvinnans historia -> vilket leder till att hon väljer att leva utan möjlighet att ventilera, ifrågasätta och kanske fly.

Grattis ni som spekulerat.

Så du menar att man okritiskt ska köpa allt som sägs bara för att det sägs av en kvinna? är det så systerskapet ska fungera?
Då är det ju ett fördärv. Jag stöttar mina vänner,lyssnar på dem men oavsett om det är min bästa vän eller ej så avgör jag vad jag ska tro, inte vännen.
 
Sv: Jag kvävs

Nä nu kan jag inte hålla mig längre...

Diskussioner och trådar kan väl ALDRIG bli objektiva??? Inte när det är en människa som beskriver sina upplevelser. Mer subjektivt kan det väl inte bli, och det är väl det som är meningen när man vill ventilera något?

En tråd där man får höra bådas version låter rätt osannolik.

Nä, du har säkert rätt, jag vet ju hur upprörda o förorättade somliga blir om man framför åsikter som inte passar in i flockens...;)
 
Sv: Jag kvävs

Nej men alla trådar i princip är ju ensidiga. Så det borde vara lätt gjort :)

*på hastigt Bukebesök*
Instämmer med ovanstående!

Skummade tråden denna diskussion brutits ut ifrån. Och jag känner igen det här från andra diskussioner genom åren härinne. Och jag blir lika förvånad och förundrad varje gång! Hur tänker man när man i en tråd där någon pratar om sin dumma partner, mamma, syster, chef, fackordförande, kompis osv framföra att "jaja, vi har ju bara hört din sida av saken"?!?

Så är det väl ALLTID när någon pratar av sig; här eller IRL att man får höra just DERAS sida av saken. På ett internetforum med okända är det ju liksom givet att man inte vet/hör "den andra sidan".

OM man nu tycker att personen beskriver fullt normala vardagshändelser som "dumma" (ja, i stil med: ikväll frågade min mamma mig hur jag mår i telefon. Hur KAN hon fråga mig det? Det tyckte jag var att verkligen klampa in i mitt liv!); ja, då tycker jag man kan framföra sin åsikt (Ja, fast du; det är nog ganska normalt att ens mamma ibland frågar hur man mår. Det är av omtanke och inget att bli arg på).

OM man nu tvivlar på att personens beskrivning är sann (att man tycker den låter uppdiktad för att personen beskrivs så vidrigt så att man tror att INGEN kan vara så hemsk) så är det väl bara att låta bli att kommentera tänker jag.

I fallet med tråden som diskuteras ser jag INGA skrivningar av TS som skulle behöva framkalla sådana tvivel på sanningshalten att de måste lyftas i tråden. Hon beskriver SIN frustration och beteenden HON ser. Dessutom på ett sällsynt välformulerat sätt. Det känns varken överdrivet eller påhittat. Alls.

Som det citerade ovan: Vilka trådar där människor beskriver konflikter med andra människor är INTE subjektiva beskrivningar? Och det är ju just DEN beskrivningen vi kan ta ställning till och tycka till om. Om personen beskrivs som en skitstövel så är väl det lämpligaste att säga "ja, det där låter ju som en skitstövel"? Inte "jaja, OM det du säger är sant så... men jag har ju inte hört den andra parten ännu" som om man vore en domare i en rättegång.

Gör ni så med era vänner också? En vän berättar att en person slog till dem utan anledning i toakön på krogen. "Jaha... men du, det finns ju två sidor av historien. Det är inte ens fel att två träter. Vad gjorde du själv egentligen? Jag vill nog höra den personens version innan jag tror dig!".

Eller om er gamla mamma som har hemtjänst (men inte är senil eller har alzheimer är väl bäst att tillägga) berättar att någon från hemtjänsten betedde sig illa och nedvärderade henne. Säger ni då: "Jaha mamma, men nu har jag ju bara hört DIN version, jag måste ju först få höra från den personen innan jag kan bilda mig en uppfattning om vad som egentligen är sant."?

Eller ert barn som kommer hem gråtande med lerig mössa från skolan "det var tre stycken i klassen som jagade mig hem. De sa att de skulle slå ihjäl mig och slängde min mössa i en lerpöl och stampade på den". "Jaha, lilla vän, men nu hör jag ju bara DIN version. Jag måste nog få höra från dem också innan jag bildar mig en uppfattning om vad som egentligen hände" ???

:crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 511
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 909
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp