Bukefalos 28 år!

Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag fattat har ni ju ett antal sätt att umgås på, men umgänget begränsas av vissa faktorer. Din vän har flyttat. Du väljer att ha djur vilket bidrar till att det är svårare att få ihop saker. Man kan ju vända på det på samma sätt och fråga där vad som är viktigast.

Ni kan inte umgås som förr, men då får ni väl hitta de sätt ni kan umgås på? Det behöver ju inte vara på fester och resor. Livet ändras och jag tror att de vänskaper som håller längst är de som finner nya vägar i förändrade livssituationer. (Fast sen tycker jag å andra sidan längden på en vänskap inte behöver vara en mätare av hur viktig vänskapen är.)

Beträffande bröllopet tycker jag att det är upp till brudparet. Det är ju fullt möjligt att båda närt en hemlig dröm sedan de var fem att gifta sig... på Tonga. Om den då kan uppfyllas, varför inte göra det? Eller bara för att de vill? Det är deras bröllop, de behöver inte ha någon annan anledning än att de båda faktiskt vill. För de viktigaste personerna vid ett bröllop måste ju ändå vara de som ska gifta sig.
Kan man skypa på Tonga? Perfekt att alla kan kolla då
 
Huvudet på spiken, lika barn KANSKE leker bäst, men är inte det sorgligt? Att ha en vän som är "lika" , men som uppgraderar sig till det bättre, och vänner ( jag) inte har råd att närvara vid fest och andra sammankomster längre? Är då vänskap eller pengar det viktigaste?

Beklagar, men tycker att du överreagerar.

Kul för din kompis att gifta sig.
Kul för din kompis att få väldigt gott ställt och ha råd att göra en massa "konstiga" saker som kostar pengar.
Bra att din kompis bjuder dig - även om du inte har råd.

Det hade väl varit ännu tråkigare att inte ens bli bjuden?
Eller tycker du att kompisen på något sätt "skriver dig på näsan" att du inte har lika gott ställt?

Unna din kompis hennes bättre ekonomi och umgås på "normalare" sätt hemma i stället!
 
Fast 3 veckor på en allmänt intressant plats är mer semester än 10 dagar på en icke-turist destination.[...]
Det finns väl ingen motsägelse i intressant plats och icke turistdestination?

Jag har haft det väldigt lugnt och avslappnat en gång när jag satt och ugglade några dagar ute i en oas där det fanns TRE turister (jag och mina två reskamrater). Hemskt skönt och avslappnande!
 
Huvudet på spiken, lika barn KANSKE leker bäst, men är inte det sorgligt? Att ha en vän som är "lika" , men som uppgraderar sig till det bättre, och vänner ( jag) inte har råd att närvara vid fest och andra sammankomster längre? Är då vänskap eller pengar det viktigaste?
Det är ju inte säkert att det är pengarna som styr här utan att ni har olika intressen. För dig är det viktigt att alla vänner kan vara med på bröllopet. För andra så kan det vara annat som är viktigast på bröllopet än gästerna tex platsen är viktigast just då.

Om jag skulle gifta mig så vore det allra främst en speciell grej för mig och min partner.
Det innebär inte att jag inte tycker om vänner och familj, men deras eventuella medverkan vid bröllopet vore inte såpass viktigt att jag skulle anpassa mig till gästernas önskemål.

Vi kan träffas och ha trevligt vid andra tillfällen.
 
Exakt, men man har heller såklart ingen rätt att bli stött/besviken om inte alla kommer på kalaset helt enkelt eller inte tycker det var fantastiskt efteråt eller vad som. (tex arg över att nya föräldrar inte kommer om bebisar är förbjudna, arg över att vissa står över om de inte har råd med frack osv)

Självklart! Det jag ville få fram är att man inte har rättigheter när det gäller andras liv. Vare sig det gäller att få styra hur andra ska gifta sig eller tvinga folk att vara med på sitt eget bröllop.
Folk måste själva få besluta hur de vill leva sina liv.
Och man måste ta hänsyn till att folk inte kan, vill etc vissa saker och att man värderar saker olika.
 
Vi bokade igår biljetter för att åka till Japan då min sambos son gifter sig(igen.. de gifte sig svenskt förra sommaren han och hans japanska fru) där. För oss är det inte "bara" bröllopet vi åker till och betalar flyg/hotell/etc för. Vi ska vara en dag på bröllopet och har sen 7 dagar då vi åker runt och ser Japan.
Så jag ser det som att vi får åka till ett land jag alltid drömt om att besöka. Och dessutom närvara vid deras bröllop. Vi får uppleva hur man traditionellt gifter sig i Japan. Jättehäftigt!
Men hade vi inte haft råd eller kunnat komma loss hade de inte blivit sura.
Sonen har flaggat i över ett år innan bröllopet att det ska ske. Och nu hade han lyckats jaga rätt på väldigt billigt flyg till oss alla. Hans fru kommer vilja vara med sina släktingar och vänner under tiden hon är hemma. Men han kommer visa oss runt Japan(han har bott där).
Så jag tycker inte något i hur de valt att göra med sina bröllop är fult eller ego.
De är båda japaner i hjärtat(även om han är född här). Så givetvis vill de gifta sig där. Så hennes familj och vänner som inte hade råd eller möjlighet(de får ju inte mycket ledigt) förut kan närvara.
Nu kommer tex inte sonens mor- och far-föräldrar kunna följa med till Japan. De är för gamla för sån resa. Men givetvis har man pratat med dem och alla är nöjda och glada.
Man behöver inte anta att folk skiter i sånt.. Även om det finns de som gör det.

Jag kan förstå att andra, som inte har partners från landet de vill gifta sig i, kan känna starkt för landet i sig och verkligen vilja gifta sig där. Sen att man frågar om ens nära och kära kan närvara är väl fint?
Så får folk välja själva.
 
Jag tänker också så. Men också motsatsen: om jag hade möjlighet skulle jag kanske gifta mig just för att ordna något som är så långt från dagens spektakel man kan tänka sig.
Jag föreslog faktiskt till sambon att vi skulle kunna gifta oss när jag såg att stf kunde ordna vigsel på en viss fjälltopp. Varför inte passa på ? Han nappade inte trots argumentet om mindre pappersarbete nu när vi ändå funderar på att köpa bostad ihop?

Två vittnen hade ju behövts. Det vore ungefär det som hade behövts i gästväg om man nu inte hade förlitat sig på att kunna haffa någon random person. Så visst,hade någon vän haft lust att gå med hade de varit mer än välkomna (de vore rätt få)men inte tusan kommer jag ordna ett annat slags bröllop för vännerna ska vara nöjda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 871
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 509
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 466
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 756
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp