Baka liten kaka

Spammar vidare i tråden pga datorskifte = rensande av mappar = hittande av bilder på fika lite här och var.

20160512_084156.jpg


STALLFIKA Havrerutor med nougat.


IMG_20160417_203521.jpg

STALLFIKA Klassisk snoddas i långpanna. Jävligt mycket snoddas.


20160623_081716.jpg


STALLFIKA CocaCola-rutor med glasyr och blomsteräng på rimfrost.
Recept på den sista? :d:d:d
 
IMG_20150619_175425.jpg


Vegansk midsommarstubbe med handgjutna chokladlöv - sju sorter såklart!


IMG_20150801_223546.jpg


Gefle IF pannkakstårta med himmelsblå handvikta marsipanrosor.
Har en grej på G, kallat "marsipanoddset". När jag käkar marsipantårta under första halvlek och dricker pilsner i andra - så tar Gefle IFs herrar poäng i fotbollsallsvenskan.
Lika märkligt som sant.
 
IMG_20160718_083831.jpg


STALLFIKA - minicupcakes på anka
Kaffe, peach passion, päron och choklad.


20160611_190508.jpg


STALLFIKA - Banankamuffins = bananmuffins på ankägg


20160525_200741.jpg


STALLFIKA - ankäggsbriocher, vanilj och kanel.
 
Jag menade att med så mycket fika måste det vara ett styvt jobb att hålla vikten, det var en skämtsam kommentar om att ni verkar ha en suverän fikakultur.
Jag tycker att det blir problematiskt när du börjar prata kroppsvikt relaterat till mat kring okända personer. Du vet inte vilka de är, men utgår från att de har ett aktivt förhållande till sin vikt - som enligt dig inte får gå upp. Och det i förhållande till mina bakverk. Inte roligt, ett plumpt skämt.

Jag vet att du är färgad av sämhällskontexten av att värdera människor genom deras yttre, och en allmän uppfattning om att njutningen av mat ska efterkontrolleras på vågen. Vi är så vana att det är såhär att det krävs ett aktivt förhållningssätt för att inte fortsätta guilt-tripen vidare i nästa led.

Så snälla du, och alla andra, ge fullkomligt fasen mina bekantas vikt i fortsättningen.
De själva kanske inte alls bryr sig? Eller har en historik av att bry sig för mycket - låt dem isåfall vara Friska och Fria genom att tänka på allt annat UTOM vågen när de fikar i mitt stall. :up:
 
Oj, vilket känsligt ämne. Det är inte okänt att just matintag står i relation till vikt.

Har t o m arbetat på ett ställe där det blev uttalat att det gick stick i stäva med hälsoprofilen att bjuda på gofika varje dag, det blev beslutat och flyttat till endast fredagar.

Att det skulle vara så känsligt som du antyder upplever jag inte, då är jag ändå frisk matmissbrukare.
 
20081112%20060.JPG


10 år gammal bild på marmorerade chokladbiskvier (här hemkånkade till @Reykur på gofika).
Har blivit en tradition att ge bort - lillasyster kräver dem numer i både födelsedagspresent och julklapp.


DSC00037.JPG


STUDENTFIKA redan från termin 1 för en massa år sen har jag boostat medstudenterna med fika och kaffe. Sett via Ladok så har det fallit väl ut. ;)
HÄR: bananchokladkaka & apelsinmorotskaka till tentaplugg i Ledarskap B, vt2010.
 
IMG_20150612_164344.jpg


FEMINISTFIKA - suggestiva hallongrottor. :love:
Vi brukar sitta kvinnoseparatistiskt på selkammarn och lösa problem emellanåt. Fika katalyserar det hela.


20141006_195142.jpg


FEMINISTFIKA - helveganska kanelbullar med politiskt korrekt rosa socker.
Ibland töltar vi runt byn och talar om queerteorier och genusperspektiv. Sen fikar vi. :up:
 
2016-09-18%20%281%29.png


Då bilder på kakor bidrog till en läskig stämning med anspråk på viktfokus och intrapersonellt dömande snarare än gastronomi och konditorteknik flaggar jag om. Hardcore.

Denna lilla maskin har revolutionerat mitt kök! Fyfan så fin den är. :love:
Lätt värt att slanta upp ett par boyarder extra för att komma åt induktionsvärmen.

Vad bakar ni andra med?
Kitchen Aid?
Electrolux?
Handkraft?

2016-09-18%20%282%29.png
 
20150102_170759.jpg

Men eftersom jag inte är en kappvändare... hemgjord Cookie Dough, anyone? :cool::d


20160315_165606.jpg

Bourbonvaniljglass på ankäggsgula och lokal, ekologisk fetmjölk.

20150101_204809.jpg

Det närmsta jag kommit hittills i fråga om kakdegsreplika för degknöparna i Ben&Jerry's Cookie Dough.
 
2016-09-18%20%281%29.png


Då bilder på kakor bidrog till en läskig stämning med anspråk på viktfokus och intrapersonellt dömande snarare än gastronomi och konditorteknik flaggar jag om. Hardcore.

Denna lilla maskin har revolutionerat mitt kök! Fyfan så fin den är. :love:
Lätt värt att slanta upp ett par boyarder extra för att komma åt induktionsvärmen.

Vad bakar ni andra med?
Kitchen Aid?
Electrolux?
Handkraft?

2016-09-18%20%282%29.png
Jag såg bara en mening skriven med glimten i ögat, inte nåt om vikthets. Men jaja...

Jag bakar med handkraft allra mest, men fick på min födelsedag en bakmaskin av märket OBH Nordica av min sambo. Till småsaker tycker jag fortfarande handkraft är bäst, men till brödknådning är maskinen underbar.
Fick även tillbehör till den så i veckan ska jag fixa äppelmos :d
d4a5a43f-9499-402e-9c76-644bb23f705c.jpg
 
Jag såg bara en mening skriven med glimten i ögat, inte nåt om vikthets. Men jaja...
Det är lätt att bli blind för samhälleliga strukturer när en själv är uppväxt och formad utav dem. Att det är helt naturligt att föra okända människors vikt på tal när någon vill visa bilder på sin skills i köket (vad har det ens med saken att göra?).

Och sen fortsätta hävda sin rätt att bagatellisera saken, trots att det påpekats att
1. personer inom kontexten tar illa vid sig
2. en bör ta hänsyn och backa av
3. det är helt irrelevant att tala om mina bekantas förhållande till sin vikt i en recepttråd
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp