Baka liten kaka

Gjorde morotskaka i muffinsformat häromdagen. Gud så gott, jag hade kunnat leva på morotskaka!
11350913_10155646069345061_1063006303243229674_n.jpg
 
Tårtuppdatering!

Den blev sjukt bra! :) Alla tyckte den var supergod, så jag är nöjd!

11330596_714456102034523_1912635614_n.jpg


Det är lemon curd samt en jordgubbsröra emellan, 4 lager och så soyagrädde och massor av jordgubbar :)

Gjorde du egen lemoncurd?
Och vad bestod jordgubbsröran utav? Ser jättefin ut. Funderar nämligen på att göra en tårta till midsommar med just lemoncurd och jordgubbar :)
 
@pepp - vill du testa att göra botten/anslag igen så kanske detta receptet blir lite högre? Står också väldigt bra om mängden utifrån formens diameter och varianter med både potatismjöl och helt glutenfria tips på receptet :)
 
Gjorde du egen lemoncurd?
Och vad bestod jordgubbsröran utav? Ser jättefin ut. Funderar nämligen på att göra en tårta till midsommar med just lemoncurd och jordgubbar :)

Ursäkta sent svar! Jo jag gjorde egen lemon curd :) (den blev jättegod)

Här är receptet:
125 g smör
3 dl strösocker
3 st ägg
3 st citroner


1. Skrubba 3 citroner i varmt vatten.
2. Riv skalet från en av citronerna och blanda med pressad saft från alla tre i en kastrull.
3. Tillsätt 3 ägg och 3 dl strösocker. Låt sjuda och rör till en tjock kräm.
4. Blanda ner 125 g smör och rör till en jämn lemon curd. Häll upp på väl rengjord burk

Jordgubbsröran gjorde jag bara genom att tina ett paket frysta jordgubbar, pyttsade ner lite socker samt svartvinbärssaft och lät det puttra en stund :)
 
jag har också bakat kanelbullar ^_^! har haft ett paket jäst för söta degar liggandes ett tag nu och inte vetat vad jag ska göra av det :p, så blev de första kanelbullarna sen hemkunskapen i högstadiet :).
vackra blev de inte dock, tror att man måste rulla dem tightare. och ha större formar :o.
men goda blev de ^_^
 
Tårtuppdatering!

Den blev sjukt bra! :) Alla tyckte den var supergod, så jag är nöjd!

11330596_714456102034523_1912635614_n.jpg


Det är lemon curd samt en jordgubbsröra emellan, 4 lager och så soyagrädde och massor av jordgubbar :)

Tänkte baka denna tårta till min födelsedag den 7 september.

Det jag undrar är, kan jag göra klart bottnarna i helgen och sen ha dom i frysen en vecka? Eller kan dom bli konstiga då? Har bara testat frysa in en dag...
 
Måste dela med mig av min favorit-"tårta"; Sverigekaka!

3dl socker & 3 ägg vispas till pösig smet
Blanda i 3dl mjöl & 2tsk bakpulver
Vänd sedan ned 1dl varmt vatten.
*In i ugn på lagom temp för en sockerkaka*

Fyllning:
125g smör, 1dl mjölk, 4-6msk vaniljsocker kokas ihop till en smet.

Dela på kakan på hälften, lägg i fyllningen och lägg ihop kakan igen!
 
Tänkte baka denna tårta till min födelsedag den 7 september.

Det jag undrar är, kan jag göra klart bottnarna i helgen och sen ha dom i frysen en vecka? Eller kan dom bli konstiga då? Har bara testat frysa in en dag...

Det går utmärkt! Frys bottnarna hela och dela på dom när dom fortfarande är lite halvfrysta.
 
Ja, precis - alltid enklast att få tiden att räcka till på helgen. Har du tid så skulle jag lägga ihop tårtan dagen innan också :)

Jo det var tanken, så den hinner gotta till sig lite :) är ju alltid godast dagen efter!

I detta nu så bakar jag kladdkaka med toscatäcke till jobbet och ska efter det påbörja tårtbottnarna, tänkte göra kärleksmums också, men hade för lite florsocker, så det får bli imorgon...

(Dricker vin också :D )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp