Baka liten kaka

Jag gjorde pepparkakscupcakes i fredags! Galet goda :d

11848876_1660153360909587_1036186285_n.jpg
 
Har precis tagit ur en banankaka ur ugnen. Aldrig gjort någon sådan innan så det blir spännande att se resultatet sen när den svalnat :)
 
Jag är bakartagen igen! Gjorde denna för några veckor sen. Vit chocklad och hallongrädde i. Med marsipan. Fan tyvärr inte vit marsipan på affären så det fick bli naturfärgad :D Väldigt god! Till och med min 4-åriga systerdotter som i vanliga fall bara äter grädden och marsipanen på en prinsess åt upp sin bit! :)

F65B6FBA-9B17-4D8B-B34E-E0F426F4CA51.png_zpspbbpl2bo.jpeg


Har shoppat loss lite via tradera och köpt en macaroonform och olika tyllar/spritsar. Så nu är jag pepp på att göra macaroons och träna på att dekorera! Ska köpa mig ett snurrbart tårtfat, en ordentlig spatel och en smoother också tror jag.

Men jag har ett problem..! Min lilla bänkugn som ingår i min lägenhet gräddar så himla ojämnt! Gjorde havrekakor förra veckan och vissa blev ogräddade medan andra brända.. Någon som har något mirakeltips på hur man kan få en dålig ugn att grädda jämnare? Vågar inte göra mjuka kakor/tårtbottnar är hemma för risken är att det blir helt tokigt :(
 
Har bakat en del cupcakes till stallet där jag rastat en fjordhäst sedan förra hösten.

IMG_20160805_082933.jpg

Fika till hopptränarn:
Minicupcakes:
choklad med fyllning av jordnötsmousse och salty caramelfrosting
vanilj med fyllning av lemoncurd och fläder/citronfrosting.

IMG_20160715_185012.jpg

Vaniljcupcakes med lemoncurdfyllning och jordgubbsfrosting med smak av guarana och min hemkokta jordgubbssylt.


20160823_075431.jpg

Dålig bild från sadelkammarn - avskedsfika till hästägarn när jag slutade som medryttare:
vaniljcupcakes med fyllning av jordgubbsmarschmallows och hemkokt hallonsylt, tvåtonadfrosting jordgubb samt persika/passionsfrukt.


20160715_144713.jpg

Vaniljcupcake med drottningfyllning och tvåtonad frosting - bourbonvanilj/citrus.
 
Inte kakor, men väl ciabatta bakade jag för första gången idag. Inte vackra att se på, men desto godare.
Fick en bok med recept av Manuela Kjeilen i födelsedagspresent av svärmor, så det är hennes recept. Fanns en hel del roligt i den boken :d
 
Jag behöver tips!
Jag ska baka till jobbet nästa vecka. Vi är 12 personer och jag vill baka utan socker och utan mjöl. Någon som har förslag på vad jag kan baka? Det gör inget om det är lite klurigt recept. :)
 
Jag behöver tips!
Jag ska baka till jobbet nästa vecka. Vi är 12 personer och jag vill baka utan socker och utan mjöl. Någon som har förslag på vad jag kan baka? Det gör inget om det är lite klurigt recept. :)

Jag bakade delvis dadelchokladbollar! (Och kärleksmums, men i dom är det ju massa socker och mjöl i :D )
 
20141130_140746.jpg


Ramlade in i jultråden på Senior och blev otroligt sugen på att baka pepparkakor! Brukar baka ca 15 satser på en 7-8 olika recept* och börja redan i oktober... men nu alltså, septemberkan det bli! :love:

20151223_203422.jpg


Passar på att tipsa om en snabb grej till glöggminglet:
hembakta pepparkaksballerina!
Baka runda pepparkakor, rör sen samman en smarrig blåmögelmousse och lägg på och klappa ihop. Ska du servera på pulkafest i backen - var smidig och ta med en ost på tub!

*en favorit är numera tipset från @MacGyver (?) - tant Niklassons pepparkakor med vispad grädde i degen. :d:up:
 
Spammar vidare i tråden pga datorskifte = rensande av mappar = hittande av bilder på fika lite här och var.

20160512_084156.jpg


STALLFIKA Havrerutor med nougat.


IMG_20160417_203521.jpg

STALLFIKA Klassisk snoddas i långpanna. Jävligt mycket snoddas.


20160623_081716.jpg


STALLFIKA CocaCola-rutor med glasyr och blomsteräng på rimfrost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp