"Bakfull" av lugnande?

Nu har jag skummat lite på google och kan inte hitta att man måste sedera hästen för behandling av munnen på häst.
Däremot har jag nu hittat flera veterinärsidor och min egna distriktare som hävdar att en seriös munundersökning alltid görs med sedering. Av säkerhetsskäl, den kan inte göra så mycket även om den känner smärta, kan inte göra sig illa på instumenten och rycka till, eller skada veterinären.

Hittills under alla dessa år har jag aldrig mött, seriösa veterinärer och oseriösa "USA-tandläkare" (med tillhörande veterinär), som INTE sederat inför en undersökning. Någon gång har det inte ens behövt behandlats.

Förr, på åttiotalet, skedde det utan något alls, men då var det storraspen, känna med händerna och raspa några tag och sedan var det klart.

Jag håller helt med dig. Jag skulle aldrig låta någon greja i munnen på mina hästar utan att de är sederade. Jag tar helt enkelt inte risken att hästen får nog och bestämmer sig för att fly. Jag har enormt snälla och välhanterade hästar och jag utsätter dem inte för sådant för jag vill att de ska fortsätta vara sådana och slippa vara med om obehagliga saker helt i onödan. Skadorna i hästens mun och på människorna kan också bli stora om hästen får nog och jag är inte villig att ta den risken. Min veterinär använder en liten slip och skulle den hamna fel för att hästen rycker till så kan det verkligen bli illa.
Mina hästar har inga stora bettfel. Min ena får en liten hake på högersidan och min andra hade skador från bett och hårda händer vid inköp men det är helt borta nu och bettet är fint. Det brukar alltså inte vara några stora ingrepp men jag tar inte risken att det går fel. Så snål är jag inte utan jag betalar gärna de extra kronorna som sederingen kostar. Jag anser att hästen ändå ska få vila dagen efter munkoll har gjorts om det varit minsta lilla som har behövt åtgärdas.

Min ena häst som var livrädd för hovslagare när han kom fick sedering också inför skoning. Det var självklart för mig att inte börja bråka utan hjälpa honom till lugn istället så att han kunde lära sig att han inte behövde vara rädd. Tre gånger behövde han sederas och nu skos han utan några som helst problem.
 
Min nuvarande behöver bara raspas lite på utsidan av överkäken o har varken problem m munstege, rasp eller fix i munnen utan stege. Tror dock tandläkaren brukar sedera som standard på klinik men när han gör min häst hemma blir han såklart inte sederad (eftersom han inte är veterinär). Känner mig helt trygg med det.

Är det någon gång man behöver passa min häst mer är det vid hovslagarbesök men en bra hovis fixar det som tur är. När det är kris med tappskor o jag inte kan vara med reder de ut det oxå på egen hand.

Klippning är däremot en grej jag aldrig skulle våga låta någon göra utan uppsikt. Där har han väldigt lätt o slå över i panic mode.

Tycker det handlar betydligt mer om hur väl man känner sin häst och hur den reagerar.
 
Mina skulle troligen också fixa det hela utan sedering men de gör alltid det som standard. T.o.m för endast koll och ingen behandling.
 
Att injicera lugnande är ju inte helt ofarligt det heller. Med en stickovillig häst så sparar man gärna sticken till de gånger det verkligen behövs.
Med rätt hantering funkar det flesta att raspa osederade, men har man inte sett det "live" så kanske man har svårt att tro på det....
Var och en gör som dom vill som tur är.
 
Jag håller helt med dig. Jag skulle aldrig låta någon greja i munnen på mina hästar utan att de är sederade. Jag tar helt enkelt inte risken att hästen får nog och bestämmer sig för att fly. Jag har enormt snälla och välhanterade hästar och jag utsätter dem inte för sådant för jag vill att de ska fortsätta vara sådana och slippa vara med om obehagliga saker helt i onödan. Skadorna i hästens mun och på människorna kan också bli stora om hästen får nog och jag är inte villig att ta den risken. Min veterinär använder en liten slip och skulle den hamna fel för att hästen rycker till så kan det verkligen bli illa.
Mina hästar har inga stora bettfel. Min ena får en liten hake på högersidan och min andra hade skador från bett och hårda händer vid inköp men det är helt borta nu och bettet är fint. Det brukar alltså inte vara några stora ingrepp men jag tar inte risken att det går fel. Så snål är jag inte utan jag betalar gärna de extra kronorna som sederingen kostar. Jag anser att hästen ändå ska få vila dagen efter munkoll har gjorts om det varit minsta lilla som har behövt åtgärdas.

Min ena häst som var livrädd för hovslagare när han kom fick sedering också inför skoning. Det var självklart för mig att inte börja bråka utan hjälpa honom till lugn istället så att han kunde lära sig att han inte behövde vara rädd. Tre gånger behövde han sederas och nu skos han utan några som helst problem.


Vem har angett pengar som skäl till att inte sedera?
 
Vem har angett pengar som skäl till att inte sedera?

Ingen här men jag hör det tyvärr ofta i verkligheten.

Jag har varit med många gånger vid tandkoll på ickesederade hästar. På ridskolan jag jobbade på hade vi 25 ridskolehästar som alla kollades minst en gång om året och ingen sederades eftersom det var för dyrt. Vissa hästar visade mycket tydligt att de inte fixade det i vaket tillstånd. Visst går det för det mesta bra men de gånger det inte gör det så blir det tyvärr ofta riktigt illa. Jag tycker inte att det är okej att utföra tandkoll på hästar som efteråt blir huvudskygga eller som på andra sätt visar att de tycker att det är obehagligt.
 
Flikar in lite.
Min veterinär som också är tandläkare, har sagt att hon alltid sederar hästar som ska kollas i munnen oavsett hur snälla de är. Om jag förstod det rätt så var det för att tungan ska va still, vissa hästar fipplar med tungan om de inte är sederade.
 
Ingen här men jag hör det tyvärr ofta i verkligheten.

Jag har varit med många gånger vid tandkoll på ickesederade hästar. På ridskolan jag jobbade på hade vi 25 ridskolehästar som alla kollades minst en gång om året och ingen sederades eftersom det var för dyrt. Vissa hästar visade mycket tydligt att de inte fixade det i vaket tillstånd. Visst går det för det mesta bra men de gånger det inte gör det så blir det tyvärr ofta riktigt illa. Jag tycker inte att det är okej att utföra tandkoll på hästar som efteråt blir huvudskygga eller som på andra sätt visar att de tycker att det är obehagligt.

Det säger kanske mest om handlaget hos den som utför undersökningen/behandlingen....

Har en häst som varit mkt rädd om huvudet och det triggas fortfarande om man inte har koll på vad som väcker minnena. Som sagt, raspas utan sedering av denna tandtekniker.... Men så sker det på hästens villkor också.
 
Alla "mina" tre tandläkare sederar även vid undersökningar. Anledningen till det enligt dom är att det är svårt att göra en riktigt ordentlig undersökning när det hålls på och stretas emot och fipplas med tungan.

Sen har dom gjort undersökningar även utan sedering om hästen tex varit extremt stickrädd så nog går det att göra en undersökning utan sedering. Men det är ju en mycket mer ingående undersökning med sedering. Veterinären kan då verkligen studera ett eventuellt problem utan störningsmoment och gå in på djupet i undersökningen.
 
Det säger kanske mest om handlaget hos den som utför undersökningen/behandlingen....

Har en häst som varit mkt rädd om huvudet och det triggas fortfarande om man inte har koll på vad som väcker minnena. Som sagt, raspas utan sedering av denna tandtekniker.... Men så sker det på hästens villkor också.

Nej det gör det inte. Vissa hästar är känsligare än andra. Det är inte svårare än så.
 
Kl
För att återknyta till trådfrågan :
Att hästar påverkas av sedering och att påverkan är individuell är allmänt etablerat och även utifrån det så veterinär rådsmässigt ska hästen inte ansträngas på minst ett dygn efter "tyngre" sedering (läs intravenös) pga hur sådan kan påverka hjärta, organ och allmänt utifrån det individen .

Att röra på hästen lätt är givetvis inte klassat som "ansträngning". Ansträngning är när hjärtat och lungorna får jobba och pga effekten tyngre sedering kan ha på kroppen undviker man det första dygnet och man behöver inte bli förvånad att vissa individer är påverkade mer än andra x antal timmar efter osv . Därav försiktigheten och respekt för medlet .
 
Senast ändrad:
Let's agree to disagree.

Av de ca 150-200 gånger jag varit med vid tandkoll har det varit samma person som har utfört behandlingen. Vissa hästar har inte brytt sig alls medans vissa har reagerat mycket starkt. Hur kan det då bero på handlaget hos den som utför behandlingen och inte på att hästar är olika?

Att en häst blir huvudskygg efter behandlingen ser jag som ett mycket tydligt tecken på att hästen tyckte att behandlingen var obehaglig. Varför en häst som tidigare har varit huvudskygg skulle bli det igen om hästen inte tycker att behandlingen var obehaglig ser jag inte någon anledning till.

Jag skulle aldrig låta någon stoppa in den lilla slipen i munnen på en häst som inte är sederad och min på tänder vidareutbildade veterinär säger samma sak. Självklart har du rätt att tycka annorlunda och jag hoppas att det går bra även framledes utan sedering för din häst.
 
Ingen här men jag hör det tyvärr ofta i verkligheten.

Jag har varit med många gånger vid tandkoll på ickesederade hästar. På ridskolan jag jobbade på hade vi 25 ridskolehästar som alla kollades minst en gång om året och ingen sederades eftersom det var för dyrt. Vissa hästar visade mycket tydligt att de inte fixade det i vaket tillstånd. Visst går det för det mesta bra men de gånger det inte gör det så blir det tyvärr ofta riktigt illa. Jag tycker inte att det är okej att utföra tandkoll på hästar som efteråt blir huvudskygga eller som på andra sätt visar att de tycker att det är obehagligt.

Men näe vad tragiskt :(
 
Av de ca 150-200 gånger jag varit med vid tandkoll har det varit samma person som har utfört behandlingen. Vissa hästar har inte brytt sig alls medans vissa har reagerat mycket starkt. Hur kan det då bero på handlaget hos den som utför behandlingen och inte på att hästar är olika?

Att en häst blir huvudskygg efter behandlingen ser jag som ett mycket tydligt tecken på att hästen tyckte att behandlingen var obehaglig. Varför en häst som tidigare har varit huvudskygg skulle bli det igen om hästen inte tycker att behandlingen var obehaglig ser jag inte någon anledning till.

Jag skulle aldrig låta någon stoppa in den lilla slipen i munnen på en häst som inte är sederad och min på tänder vidareutbildade veterinär säger samma sak. Självklart har du rätt att tycka annorlunda och jag hoppas att det går bra även framledes utan sedering för din häst.

Jag har aldrig nämnt att elverktyg används.
 
Jag har aldrig nämnt att elverktyg används.

För mig är det en självklarhet och det är utifrån det perspektivet jag har skrivit. Det handlar om ett precisionsarbete och då bör också små nätta verktyg användas. Jag vill inte ha en grov rasp som raspar hela ytan urskiljningslöst i mina hästars munnar så som det var förr när det idag finns så mycket bättre instrument att använda.
 
För mig är det en självklarhet och det är utifrån det perspektivet jag har skrivit. Det handlar om ett precisionsarbete och då bör också små nätta verktyg användas. Jag vill inte ha en grov rasp som raspar hela ytan urskiljningslöst i mina hästars munnar så som det var förr när det idag finns så mycket bättre instrument att använda.

Nytt är inte alltid bättre. Det finns olika verktyg och det finns olika problem.
Men var och en blir salig på din fason.
 
Nytt är inte alltid bättre. Det finns olika verktyg och det finns olika problem.
Men var och en blir salig på din fason.

Nej det är det självklart inte men i det här fallet är det det. Vilka problem menar du uppkommer vid användning av slip istället för rasp?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 433
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 418
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 617
Senast: tott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 205
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp