Bukefalos 28 år!

Bakterier på saker

_FiA_

Trådstartare
Min sambo är magsjuk. Vi vet såklart inte om det är vinterkräksjukan eller vanliga magsjukan. Nu är det så att jag inte kommer hem på ett par dagar, även om han inte smittas längre så hur funkar det med allt han tagit i? Handtag prylar osv. Finns bakterierna kvar där och kan smitta mig? Hur länge då? Kan man undvika detta på något sätt.
 
Som jag förstått det så kan bakterierna sitta kvar länge. Upp till 2-3 veckor på tyg. Alla handdukar, lakan och liknande ska tvättas. Ju "glattare" yta, desto kortare tid finns bakterierna kvar.
Nu ska man inte bli alltför nojjig, men är man sjuk så är det ju bra om man undviker att "pilla runt" för mycket. ;)
 
Hur sjutton vet man om det är vinterkräksjukan eller inte då? Han har kräkts ett par ggr igår kväll. Har diarré feber och värk.

Om bakterierna sitter kvar på prylar i 2 veckor så är det alltså helt pointless att jag håller mig borta nu ett par dagar? Inte direkt så att jag kan tvätta soffan:grin::banghead:
 
Hur sjutton vet man om det är vinterkräksjukan eller inte då? Han har kräkts ett par ggr igår kväll. Har diarré feber och värk.

Om bakterierna sitter kvar på prylar i 2 veckor så är det alltså helt pointless att jag håller mig borta nu ett par dagar? Inte direkt så att jag kan tvätta soffan:grin::banghead:

Det beror på symptomen och hur länge de sitter i. Risken finns helt klart för att du är smittad, bor man i samma hushåll är det svårt att undvika det.

En del har det medfött att man inte kan få vinterkräksjuka (ca 30% av befolkningen om jag kommer ihåg rätt). Har han aldrig haft vinterkräksjuka förut är chansen stor att det är vanlig magsjuka. Jag har tex aldrig haft vinterkräksjuka trots att jag flera gånger vistats i hem (och fikat) precis innan de insjuknat.
 
Det beror på symptomen och hur länge de sitter i. Risken finns helt klart för att du är smittad, bor man i samma hushåll är det svårt att undvika det.

En del har det medfött att man inte kan få vinterkräksjuka (ca 30% av befolkningen om jag kommer ihåg rätt). Har han aldrig haft vinterkräksjuka förut är chansen stor att det är vanlig magsjuka. Jag har tex aldrig haft vinterkräksjuka trots att jag flera gånger vistats i hem (och fikat) precis innan de insjuknat.
Jag har inte varit magsjuk sedan jag var tonåring (är 29 nu) och då vet jag inte om det var vinterkräksjuka eller magsjuka. Killen tror jag aldrig haft det. Men som sagt svårt att veta vad som är vad.

Hoppas inte att jag är smittad vi sågs hånglade :grin: och myste i förrgår kväll/natt och sov då bredvid varandra och det bröt ut för honom i går eftermiddag . Smittas man så före?
Än känner jag inget i alla fall.
 
@_FiA_: Instämmer med @ptr, man kan definitivt smitta innan man blivit sjuk. Det är bara att vänta och se (och kanske bunkra upp med Imodium samt vätskeersättning).

Inkubationstiden är 12 timmar upp till 5 dagar beroende på vilken magsjuka det är.
 
Vad är vanlig magsjuka? Calicivirus är det som brukar kallas vinterkräksjuka, och det är den magsjuka som brukar gå men ökar mycket under vintern.
 
Hur sjutton vet man om det är vinterkräksjukan eller inte då? Han har kräkts ett par ggr igår kväll. Har diarré feber och värk.

Om bakterierna sitter kvar på prylar i 2 veckor så är det alltså helt pointless att jag håller mig borta nu ett par dagar? Inte direkt så att jag kan tvätta soffan:grin::banghead:
Det vet man inte utan provtagning, men den här tiden på året kan man ju anta att det är calici om man inte ätit något dåligt.

Har han kräkts i soffan?
 
@Niyama Det är väl rotavirus som är vanlig magsjuka och calici som är vinterkräksjuka?

Nä han har inte kräkts i soffan, men hur menas att det smittar på prylar tyger osv då? räcker det inte att han tar med händerna på dessa saker?
 
@Niyama Det är väl rotavirus som är vanlig magsjuka och calici som är vinterkräksjuka?

Nä han har inte kräkts i soffan, men hur menas att det smittar på prylar tyger osv då? räcker det inte att han tar med händerna på dessa saker?
Rotavirus drabbas ju mest barn av.

Om han har virus på händerna sprider han förstås vidare det, men om han är noggrann med handtvätt efter toalettbesök bör liksom inte hela lägenheten vara kontaminerad (värre med barn som kräks lite överallt).
 
Rotavirus drabbas ju mest barn av.

Om han har virus på händerna sprider han förstås vidare det, men om han är noggrann med handtvätt efter toalettbesök bör liksom inte hela lägenheten vara kontaminerad (värre med barn som kräks lite överallt).
okej då är det kanske gissningsvis calici då. Har då sagt åt honom att vara noggrann med handtvätt. Men om jag förstår det rätt så är det via avföring och kräkset som smittan sprids? Då måste alltså händerna varit i kontakt med detta utan att tvättas och sedan tagit i saker för att smittan skall fastna på ytor?

Vi har dock bara en toa hemma.. gissar att det är värst där inne.. det enda man kan göra är väl att be honom tvätta av toaringen?
 
Vad är vanlig magsjuka? Calicivirus är det som brukar kallas vinterkräksjuka, och det är den magsjuka som brukar gå men ökar mycket under vintern.

Magsjuka pga virus: Calici, rota.

Magsjuka pga bakterier: Campylobakter ("vanlig" magsjuka), salmonella, ETEC, EHEC, stafylokocker (en orsak till matförgiftning).
 
Magsjuka pga virus: Calici, rota.

Magsjuka pga bakterier: Campylobakter ("vanlig" magsjuka), salmonella, ETEC, EHEC, stafylokocker (en orsak till matförgiftning).
Ja, alltså jag har koll på det där. Men "vanlig magsjuka" brukar folk kalla det trots att de troligtvis haft calicivirus (bara för att det varit lite mildare än vad de tänker att vinterkräksjuka är).
 
okej då är det kanske gissningsvis calici då. Har då sagt åt honom att vara noggrann med handtvätt. Men om jag förstår det rätt så är det via avföring och kräkset som smittan sprids? Då måste alltså händerna varit i kontakt med detta utan att tvättas och sedan tagit i saker för att smittan skall fastna på ytor?

Vi har dock bara en toa hemma.. gissar att det är värst där inne.. det enda man kan göra är väl att be honom tvätta av toaringen?
Ja, det är via avföring och kräks. Men viruspartiklar virvlar upp i luften också (därför kan det räcka med att vara bredvid nån som kräks för att bli smittad). Gör rent toan med klorin för att få bort smitta. Tänk även på typ spolknapp, kran etc.
 
Ja, det är via avföring och kräks. Men viruspartiklar virvlar upp i luften också (därför kan det räcka med att vara bredvid nån som kräks för att bli smittad). Gör rent toan med klorin för att få bort smitta. Tänk även på typ spolknapp, kran etc.
okej tack då ska jag köpa klorin, kan jag göra rent eller ska han göra det? om ett par dagar då alltså när jag kommer hem.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 077
Senast: tott
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 782
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 820
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp