Bukefalos 28 år!

Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men en sökbar app, gärna med inbyggd sträckkodsläsare så man kan fota sträckkoden på förpackningen och sen direkt få info om produktens lämplighet!

Vilken LYSANDE idé! Då kanske t o m jag skulle gå över till smartphone! :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det är ju skit att jag inte kan koda, annars vore det nog en fin inkomst! ;)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men en sökbar app, gärna med inbyggd sträckkodsläsare så man kan fota sträckkoden på förpackningen och sen direkt få info om produktens lämplighet!

Haha, och platstjänst - var finns närmaste butik som säljer produkten X?:D

Streckkoder är skitbra, borde användas mycket mer - men balsammetoden skulle kräva oändligt med jobb för att innehålla korrekt info. På de sajter som finns verkar folk slita häcken av sig med uppdateringar eftersom sortimentet ändras hela tiden.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Nu har jag tvättat med Garants Såklart första gången. Spädde med c a 1/3 vatten i en tom flaska och provade nu ikväll. Spontant känns det bra, lagom vårdande (mitt hår blir gärna tungt av för mäktiga produkter).

Ska bli spännande att se hur det känns de närmsta dagarna.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

kl

Smiter in från ÄU, då jag också har börjat med balsammetoden så har lite undringar!

Den första är om det är så att håret tar en tid att vänja sig? För mitt hår blev "flottigt" redan två dagar efter första tvätten.
Den andra är att mitt hår blir fruktansvärt elektriskt, finns det några bra knep man kan ta till?

Spännande att se hur detta kommer funka på mitt hår! :laugh:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Frågan är ju då om du gjort rätt med sista schampo? Vilket balsam har du?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Mitt sista schampo var euroshoppers, balsamet jag använder är barnängens volym balsam. Hittade båda i en lista på nätet över godkända produkter, men börjar bli lite misstänksam mot balsamet nästan..
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Mitt sista schampo var euroshoppers, balsamet jag använder är barnängens volym balsam. Hittade båda i en lista på nätet över godkända produkter, men börjar bli lite misstänksam mot balsamet nästan..

Barnängens är för fett för mitt hår. Prova L'Oreal (den lila, minns ej namnet, men det står no silicone på den).

Jag gjorde samma erfarenhet som du. Jag behöver dessutom späda balsamet med vatten för att det skall bli bra.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja så upplever jag det med, måste ta jättemycket för att det ska "kännas" att det är i, klickarna bara försvinner.. Men tack jag ska kolla upp det då! :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det är verkligen olika vad som passar ens eget hår bäst :) Måste byta bort coop extras balsam, håret är inte fett men tungt :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Berätta vad du provar och hur det funkar, jag har ju haft Coop innan, men sedan dög det inte längre (kinkig hår). Just nu känns Garants bra, tvättade första gången igår med det (se ovan), så jag hoppas att det är vad som kommer göra susen!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

jag har tvättat det igne nu med ICAs "sistaschampoo", men vill ha ett doftande balsam, så nu ska jag leta reda på Herbal Essence eller Naturelle :) Förresten, vet någon var Naturelle finns??
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag köpte naturelle pink flowers på min Ica att ha som tvättbalsam. Efter de första dagarnas förbättring av håret verkade det dock bli torrare igen, och jag fimpade naturelle för nån vecka för att kolla om det kunde vara boven. Naturelle innehåller proteiner och det verkar inte vara alla som kör balsam som proteiner funkar för.

Håret blev bättre igen när jag bara använde mitt andra balsam, upplevde jag. Men idag har jag tvättat med naturelle igen som test, det är ju svårt att säga vad enskilda förbättringar/försämringar beror på.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tror vanligaste felet nybörjaren gör är att tvätta håret för sällan. I början fick jag nog tvätta varannan dag, innan hårbotten stabiliserade sig och acklimatiserat sig till nya förhållanden.

Det är ju inte meningen att håret ska vara ofräscht, i början är det främst annat tvättmedel som är skillnaden. Att det sedan kan gå längre mellan tvättarna när håret vant sig är en fördel inte alla upplever.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har haft ett långt uppehåll med metoden, körde den när jag bodde i Italien, men börjat nu igen :p Har tvättat varje dag med coops balsam, men håret bara hänger tungt :(

mandalaki, hm, på ICA i Bålsta fanns det inte, får kolla på annan i stan :) Men då kan det väl funka som tvättbalsam och ha ett annat som vårdande?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det kan det säkert, om ens hår funkar med proteiner. Det finns ju på listan.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Naturelle finns på Rusta hos oss. :) Fast mitt hår fungerar inte heller med proteiner.

Ni som upplever att håret känns fett. Sköljer ni ur balsamet ordentligt? Jag måste vända huvudet upp och ner för att få ut allt i nacken.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag vet inte om min iakttagelse är rätt, men jag uppfattade det som om håret till en början sög upp allt balsam och det blev liksom tungt. Efter en tid blev det bättre, men då hade jag också bytt från barnängens till coop. Efter en tid blev coop-balsamet också tungt och jag testade L'Oreals lila.

Nu när jag hållt på ett tag så märker jag att det blir tyngre när jag inte späder ut det, och om det är tillräckligt utspätt och jag skakar flaskan så blir det också lite skum när man tvättar håret.

Men som Lovisaleonora (?) sade; så måste man tvätta håret lite oftare i början.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tycker också att det är lättare att hantera tvättandet nu när jag spär ut balsamet. 20 kr kostade en tom flaska på Åhlens, väl värt pengarna :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tycker också att det är lättare att hantera tvättandet nu när jag spär ut balsamet. 20 kr kostade en tom flaska på Åhlens, väl värt pengarna :)

Jag tog en gammal tom flaska. :) PProblemet är att jag tar fel ibland eftersom de ser likadana ut.

Mitt hår har blivit bra med balsammetoden, men störst förbättring ser jag på barnhår. Barns hår brukar inte bli sådär fett som vuxnas, men de kan gå hårt åt med hårband och barngjorda flätor (läs trassel) och tofsar, eller bara tovor i största allmänhet.

Sedan barnen i min närhet tvättat endast med balsam så är håren väldigt vackra. Det är en fantastisk lyster och fräschör som jag inte får på samma sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp