Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*KL*

Läst lite om den här metoden men aldrig vågat prova då jagf har tendens att få mjäll emellanåt (och kliande hårbotten) ngn som provat som har mjäll? Hur funkar det?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Rider du? Dvs är du i stallet varje dag?
Nej, men på den tiden jag var det så tvättade jag efter stallvistelse (ibland undantag om jag var ledig dagen efter).

I dagsläget är billigt shampo den enda produkt jag någonsin använder, så att ha både shampo, balsam, tvättbalsam, gelé samt glidmedel (hur pinsamt motbjudande känns inte glidmedel i sammanhanget :eek: :p) innebär inte en förenkling för mig.
Jag har två balsam och inget mer. :)

På den där hemsidan rekommmenderade man även en viss hårtork, men mitt hår får alltid självtorka. Funkar inte det med balsammetoden?
Mitt hår får alltid självtorka (varav några timmar i handduk). Fungerar utmärkt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*KL*

Läst lite om den här metoden men aldrig vågat prova då jagf har tendens att få mjäll emellanåt (och kliande hårbotten) ngn som provat som har mjäll? Hur funkar det?
Det blev betydligt bättre för mig. Kompletterar jag ibland med mjällschampo från apotek (Selsun, Fungoral) försvinner det helt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl* kanske redan nämnts, men orkar inte läsa alla sidor.Vad har Ica för sista schampo,tvättbalsam och vårdande balsam? Med vårdande schampo menar ni då att det ska sitta kvar?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Du skrev inte till mig, men jag är numer fast på BM och vill gärna sprida info till alla andra. :p


Rider du? Dvs är du i stallet varje dag?

Ja, är i princip i stallet varje dag, ridning ungefär 5-6 dagar i veckan.

Tvättade tidigare håret så gott som dagligen med schampo och balsam/inpackning. Det var frissigt och torrt, trasslade ihop sig och blev elektriskt.


Jag tycker att mitt hår har helt ok kvalitet, men jag undrar om det kanske skulle bli mindre elektriskt med balsammetoden?

Mitt blev det iaf... Det kanske är olika. Jag ser stor skillnad, både på hårkvalité (tjockare, trasslar sig inte, inget friss), och hårbotten (kliar inte).


I dagsläget är billigt shampo den enda produkt jag någonsin använder, så att ha både shampo, balsam, tvättbalsam, gelé samt glidmedel (hur pinsamt motbjudande känns inte glidmedel i sammanhanget :eek: :p) innebär inte en förenkling för mig. På den där hemsidan rekommmenderade man även en viss hårtork, men mitt hår får alltid självtorka. Funkar inte det med balsammetoden?

Alltså.... det står en massa som kanske inte är helt aktuellt för alla.

Jag använder enbart balsam när jag tvättar nu. Masserar in det ordentligt i början av duschningen, tvålar in kroppen, och sköljer av mig. Klart. Det sparar både tid, pengar och miljö. Använder ett vårdande balsam som tvättbalsam istället för två olika, och det fungerar utmärkt. Är faktiskt riktigt förvånad över hur rent håret blir.

Jag tvättade ur siliconer och annat med vanligt diskmedel, två tvättningar. Sedan i med ett godkänt balsam. Har testat olika sorter, det senaste från respons som jag fortsätter med ett tag till iaf.

Har inte tvättat ur hårborstar eller så, men blir håret sämre är det ju bara att tvätta ut med diskmedel igen. Jag är som sagt väldigt nöjd so far! :bump:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl* kanske redan nämnts, men orkar inte läsa alla sidor.Vad har Ica för sista schampo,tvättbalsam och vårdande balsam? Med vårdande schampo menar ni då att det ska sitta kvar?



Ok - lägger in den här länken igen, de är samma som finns tidigare i tråden. Här finns alla balsam listade, väldigt smidigt! :laugh:

http://stinamarkan.se/blogg/har/bals...metoden-del-2/


Sista schampo - det använder du till att tvätta ut siliconer och annat. Diskmedel fungerar utmärkt.

Tvättbalsam - är ett mindre återfettande balsam, har du starkt friskt hår så är det ett bra balsam att tvätta med.

Vårdande balsam - är mer återfettande, det tvättar också håret men är bäst för dem som har torrt hår/hårbotten. Annars kan håret bli fett.

Inpackning - ännu mer vårdande, kan vara bra att ha i topparna, eller tvätta hela håret med om det är väldigt slitet.


Du kan vid tvätt använda först ett tvättbalsam och sedan ett vårdande balsam. Eller använda bara tvättbalsam. Eller bara tvätta håret ett vårdande balsam. Alla sorter har tensider (tvålämnen) som rengör.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*knapplån*

Någon får gärna tipsa mig om ett bra tvättbalsam, det är tid för mig att byta. Jag behöver ett "tunt" balsam, det får gärna lukta gott (döh!). Jag funkade bra med Coops billiga, tills det efter tre månader började tok-klia. Sedan har jag provat bl a Naturells men det gick inte alls. Just nu har jag John Masters, men som sagt: tid att byta. Igen.

Jag behöver aldrig inpackningar, och vid behov använder jag bara Sjöbogårdens pälsglans (när jag ska föna)

Hur har ni upplevt protein och silkesprotein i godkända balsam?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tipsar om Garants Såklart, har funkat bra för mig länge nu. Kostar runt tjugan, finns dock bara på Willys vad jag vet.

Även Neutrals tycker jag är lätt och bra, finns på Ica för ca 25 spänn.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl* kanske redan nämnts, men orkar inte läsa alla sidor.Vad har Ica för sista schampo,tvättbalsam och vårdande balsam? Med vårdande schampo menar ni då att det ska sitta kvar?

Åtminstone på min Ica finns 30-40 märken, dessutom finns ju mängder av olika produkter inom varje märke. Det var bara att skriva ut en lista och börja leta:p

Och det är alltså inte så lätt som att "wella går bra men inte l'oreal". Varje enskild flaska kan ha ett skitlångt namn och en annan flaska i samma märke kan heta nästan exakt samma - och bara en av dem är okej enligt balsammetoden. Så sätt i gång och leta;)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Passar mig perfekt, jag springer på Willys varje vecka. Börjar med det och återkommer :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

:eek::eek:Låter ju skitjobbigt:(,kan ni inte bara tipsa om något bra:angel:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det ÄR skitjobbigt. Jag högg de första tre som faktiskt stämde med listan, det var drygt nog att hitta dem. Alla säger ju dessutom att det är väldigt olika vad som passar olika personer och att man får pröva sig fram. För att verkligen kunna utvärdera vad som passar just mig måste jag väl köra varje flaska ett tag - så jag räknar med att ha hittat rätt bortåt pensionen:D"
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hmmmm,men tipsa om något märke Ica har;)..Tänkte på en sak till,jag använder ju ett typ av balsam nu som ska stanna kvar i håret,alltså man ska INTE skölja ur det.Men något sådant ska man inte använda när man kör med b.m eller?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fast det beror på. Ica har lite olika sortiment beroende på var man är. Min lilla "hemma-ica" har ingenting. Men listorna, bla den som jag lagt till innehåller balsam från alla möjliga märken, både billiga och dyrare. Chansen är rätt stor att din ica har något av dessa märken...


Klistrar in en lista på godkända balsam här under. Listan är stulen från länken ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

100% Pure
• Glossy Locks Honey Coconut Milk Conditioner

A Beautiful Life
• Honey’do Conditioner

Aussie
• Aussome Volume Conditioner
• Colour Mate Conditioner
• Frizz Miracle Conditioner
• Luscious Long Conditioner

Australian BodyCare
• Hair Conditioner

Aveda
• Cherry Almond Bark Conditioning Treatment

Barnängen
• Creme Volym Balsam

BJÖRK&BERRIES
• Cloudberry Jasmine Conditioner

Björn Axén
• Björn Axén Care Volumizing Conditioner
• Björn Axén Organic Sensitive Scalp Conditioner

Burt’s Bees
• Green Tea & Fennel Seed Conditioner
• Hair Repair Shea & Grapefruit Deep Conditioner
• More Moisture Raspberry & Brazil Nut Conditioner
• Very Volumizing Pomegranate & Soy Conditioner
• Super Shiny Grapefruit & Sugar Beet Conditioner

Cake Beauty
• Satin Sugar Repleneshing Hair Conditioner

Cowshed
• Saucy Cow Softening Conditioner

Crush
• Guarana Ginger Conditioner

Curl Harmony
• Hydrating Conditioner
• Intense Repair Deep Conditioner

Curls
• Cocunut Sublime Moisturizing Conditioner

Curly Hair Solutions
• Conditioner
• Pure Silk Protein Conditioner

Cutrin
• Aromagic Apple-Aloe Conditioner
• Cutrin Sensitive Conditioner

Depend
• Balsam Vårdande

DermaNord
• Hair Conditioner Fennel & Rosemary
• Hair Conditioner Energy

Desert Essence Organics
• Hair Care Balsam

d:fi
• d:struct Volume Boosting Conditioner

DGJ
• Melon Hair Juice Conditioner
• Orange Hair Juice Conditioner

Dr. Hauschka
• Jojoba & Marsh Mallow Conditioner

Estelle & Thild
• Baby & Child Conditioner
• Conditioner

Faith in Nature
• Aloe Vera Conditioner
• Chocolate Conditioner For Brunettes
• Gingko Biloba Conditioner
• Hemp & Meadowfoam Conditioner
• Jojoba Conditioner
• Lavender & Geranium Conditoner
• Neem & Propolis Conditioner
• Rosemary Conditioner
• Seaweed Conditioner
• Tea Tree Conditioner

Fleur de Santé
• Professional Performance Conditioner

Graham Webb
• Silk Repair Pure Gold Conditioner

Green People
• Aloe Vera Conditioner
• Intensive Repair Conditioner
• Organic Children Conditioner
• Rosemary Conditioner
• Vitamin Conditioner

Hair Academy
• Deep Cleansing Conditioner

ICARE
• Conditioner

JessiCurl
• Aloeba Daily Conditioner
• TooShea! Extra Moisturizing Conditioner

John Masters Organics
• Bare Unscented Detangler
• Citrus & Neroli Detangler
• Rosemary & Peppermint Detangler

JONATHAN | product
• Green Rootine Nourishing Conditioner

Klippoteket
• Energizing Salon Style Colour Guard
• Energizing Salon Style Extra Shine
• Energizing Salon Style Super Volume

Korres
• Silk Milk Conditioner

Lily of the Desert
• Aloe Vera 80 Daily Conditioner

Love the Planet
• Lemon & Lime Conditioner
• Mandarin Conditioner
• Tea Tree & Mint Conditioner

Lush
• Jungle
• Marilyn
• Veganese

Maria Nila
• Sensitive Conditioner

Matrix
• Biolage Hydratherapie Conditioning Balm
• Biolage Colorcare Thérapie Conditioner
• Biolage Fortethérapie Conditioner
• Biolage Volumathérapie Bodifying Conditioner
• Essentials Amplify Volumizing Conditioner

MOP (Modern Organic Products)
• C-system Hydrating Conditioner
• C-system Moisture Complex
• Extreme Moisture
• Glisten Conditioner
• Mixed Green Conditioner

Natures Gate Organics
• Chamomile & Lemon Verbena Moisturizing Conditioner
• Pomegranate Sunflower Hair Conditioner

Natuvive
• Papaya Revital
• Pomegranate Hydra

Ocean
• Hair Conditioner with Organic Citrus and Seaweed

Olivia by CSS
• Hair Conditioner

Oliv
• Naturelle Conditioner
• Naturelle Sensitive Conditioner

Oriflame
• Boosting Conditioner with Kiwi & Orange
• Coconut & Rice Milk Nourishing Conditioner
• Colour & Radiance conditioner
• Curly & Smooth Conditioner
• Grapes & Echinacea Antioxidant Conditioner
• Lime & Ginger Vitality Conditioner
• Olive & Bamboo Fortifying Conditioner
• Straight & Sleek Conditioner
• Volume & Shine Conditioner
• Wild Rose & Cotton Protecting Conditioner

PHC
• Colour Proctection Conditioner
• Hair Repair Conditioner
• Volume Sensation Conditioner

Philip B
• Deep-Conditioning Creme Rinse
• Deep-Conditioning Creme Rinse (parabenfri)

Redken
• Body Full Conditioner

Revlon
• Flex Revitalising Conditioner

Salon Professional
• Volume Conditioner

Sasco
• Aloe Vera Conditioner

SEN
• Moisturizing & Revitalising Hair Conditioner

Simply Organic
• Everyday Hair & Scalp Rinse
• Moisture Rich Hair & Scalp Rinse
• Volume Hair & Scalp Rinse
• Refresh hair & Scalp Rinse

St Ives
• Jojoba Conditioner

The Body Shop
• Banana Conditioner
• Rainforest Moisture Conditioner
• Rainforest Radiance Conditioner
• Rainforest Shine Conditioner

TIGI
• Catwalk Thickening Conditioner
• Moisture Maniac Conditioner

Tints of Nature
• Conditioner

Urtekram
• Aloe Vera Conditioner
• Camomile Conditioner
• Lavender Conditioner
• No Perfume Conditioner
• Rose Conditioner
• Children Conditioner

Wackra by CSS
• Conditioner

Weleda
• Rosemary & Ginger Conditioner

XL
• Classic Conditioner

XZ
• Plus Anti-Ageing Conditioner
• XZ Volume Conditioner
• Xylitol Conditioner

Yves Rocher
• Express Gloss Conditioner

Å (Åhléns)
• Balsam med Avocadoolja
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hmmmm,men tipsa om något märke Ica har;)..Tänkte på en sak till,jag använder ju ett typ av balsam nu som ska stanna kvar i håret,alltså man ska INTE skölja ur det.Men något sådant ska man inte använda när man kör med b.m eller?

Men som jag sa: det räcker inte att tipsa om märke. Märkena har vissa produkter som finns på listan, väldigt många andra gör det inte.

Om du kan använda leave in eller inte beror på ingredienserna i just det balsamet.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

jag använder ju ett typ av balsam nu som ska stanna kvar i håret,alltså man ska INTE skölja ur det.Men något sådant ska man inte använda när man kör med b.m eller?
Det beror på vad det innehåller. Leave-in kan man absolut använda, det är innehållet som är det viktiga.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag anar en marknad för en App till smartphones...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag kollade listan i mobilen när jag var i affären, men jag skrev ut den i stället för det blev så mycket scrollande:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men en sökbar app, gärna med inbyggd sträckkodsläsare så man kan fota sträckkoden på förpackningen och sen direkt få info om produktens lämplighet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp