Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men - är inte det lite överdrivet :confused:

Överdrivet...? Jag förstår inte riktigt ordet, är det kanske overkill du menar? :angel: ;)



Och när jag lämnar min kassa humor bakom mig så nej, jag tycker inte det. Örngott byter man ju relativt ofta ändå och mössor, borstar och annat man har i håret samlas det ju ofta "skit" i. Jag märkte stor skillnad när jag gjorde rent eller tvättade de sakerna ett tag efter att jag gått över till metoden. Innan jag gjorde rent dem blev mitt hår rätt äckligt och jag var tvungen att göra om "sistatvätten" titt som tätt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Kanske är svaret självklart, men jag undrar ändå: Är "balsammetoden" alltså en metod för den som vill ha så lockigt hår som möjligt? Jag fattar att håret blir olika lockigt beroende på hårtyp, vilket balsam inte kan påverka, men är målet alltså mesta möjliga lockar givet förutsättningarna?

Eller finns det något slags mål som handlar om att håret ska kräva så lite tid i skötsel som möjligt, eller så få produkter som möjligt? Tex för att man ska vara lite resurssnål och sparsam?

Eller vilken är själva poängen?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Att undvika mineraloljor och starka lösningsmedel (och tillsatser i mat) strävar jag efter i all kroppsvård så detta kändes som ett helt naturligt steg på vägen. Och mitt hår mår bättre på kuppen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Bra frågor!

Jag tror att syftet är mesta möjliga lockar givet förutsättningar som gener och klippning, ja. Den svenska sajt som oftast hänvisas till heter lockig.se, metodens ursprung är såvitt jag förstått en amerikansk bok (nähä;)) som heter något med curls.

Lockar verkar alltså vara ett starkt ideal trots att spikrakt hår är trendigare sen flera år.

Spar tid skulle jag inte säga att det gör, själva tvättandet tar längre tid än annars, balsam löddrar inte och ska masseras in i hårbottnen. För dem som tvättar håret mer sällan än tidigare är det naturligtvis en tidsbesparing.

Miljöaspekten har jag inte sett mycket av i det jag läst. Jag har dock försökt läsa så lite som möjligt eftersom jag tror att om jag läser in mig ordentligt på teorin bakom det här kommer jag att bli ungefär lika imponerad som jag är av lchf;). Men av det jag sett verkar strävan vara att komma bort från mer eller mindre definierad "skit" som antas vara dåligt för håret. Det jag sett har väldigt mycket liknat diskussionen om tillsatser i mat, man antar att "naturliga" produkter alltid står för friskhet.

Från min oinitierade horisont ser jag nog mer att man ersätter vissa kemikalier med andra kemikalier. Mitt ena balsam innehåller avocadoolja, trodde jag att avocado var lösningen för mitt hår skulle jag gå till grönsaksdisken istället... Och innehållsförteckningen även på de godkända balsamen skulle jag tippa är svårtydbar för de flesta, ingredienserna i hårvårdsprodukter behöver man nog vara väldigt insatt för att känna till.

Hår är ju dessutom dött material så det borde snarare handla om vilka ämnen vi bäddar in hårstråna i än att håret blir friskare av vissa ämnen än andra.

Jag struntar alltså i teorin, är nöjd med att mitt hår ser bättre ut. Mer än så lägger jag nog inte i det.

Kimzor, mammas - tack för svar! Jag ser det nog mer som att kamning/borstning alltid sliter på hår, genom mekanisk nötning. Och att den mängd shampoo man lämnar på örngottet/i mössan knappast kan vara så stor att den går tillbaka till håret och påverkar det. Men skitsamma vad jag tror, det viktiga är väl att vi är skitsnygga i håret:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Glömde förresten, Petruska: torrt hår, strävt hår med tjocka hårstrån, med mycket fall eller med lockar blir ofta väldigt frissigt, i synnerhet om man torkar ut det ännu mer med färgning, föning osv. Jag har sådant hår (minus föning, det slutade jag med för många år sedan) och upplever att jag ser något mindre ut som en risbuske när jag tvättar med balsam.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Kanske är svaret självklart, men jag undrar ändå: Är "balsammetoden" alltså en metod för den som vill ha så lockigt hår som möjligt? Jag fattar att håret blir olika lockigt beroende på hårtyp, vilket balsam inte kan påverka, men är målet alltså mesta möjliga lockar givet förutsättningarna?

Eller finns det något slags mål som handlar om att håret ska kräva så lite tid i skötsel som möjligt, eller så få produkter som möjligt? Tex för att man ska vara lite resurssnål och sparsam?

Eller vilken är själva poängen?
För mig, som har rakt hår, är målet att slita så lite som möjligt på det, eftersom jag vill ha långt, tjockt, friskt hår med minsta möjliga skötsel och styling. Jag avskyr hårskötsel och styling.

Så jag tvättar det 1-2 ggr. vecka och borstar det ungefär lika ofta. Det är lagom.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kimzor, mammas - tack för svar! Jag ser det nog mer som att kamning/borstning alltid sliter på hår, genom mekanisk nötning. Och att den mängd shampoo man lämnar på örngottet/i mössan knappast kan vara så stor att den går tillbaka till håret och påverkar det. Men skitsamma vad jag tror, det viktiga är väl att vi är skitsnygga i håret:D
Där är det ju mest silikoner och mineraloljor som fastnar och som sedan fastnar i håret igen. Värst är det kanske om man använder stylingprodukter också, de har ju en tendens att kladda innan de torkat.

Resultatet av återföring av silikoner och mineraloljor blir - om det går tillräckligt lång tid - ett kladdigt, klumpigt, fett hår. Lätt åtgärdat med sistatvätt, dock. Har sett det på nära håll, men det har inte hänt mig - jag använde inga stylingprodukter innan jag började med BM och jag tvättade mina borstar och mössor när jag såg vad som kunde inträffa.

Fördelen med BM är, vad gäller borstning, att jag kan gå en halv vecka utan att borsta håret. Det kunde jag inte innan.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Rider du? Dvs är du i stallet varje dag?

Jag är i stallet i princip varje dag, och jag tvättar håret så gott som lika ofta. Eftersom jag inte vill lukta häst (och hade en bästis som barn som hade svår astma, så jag blev väldigt drillad i att "avhästa" mig för att bästisen inte skulle bli sjuk).

Jag tycker att mitt hår har helt ok kvalitet, men jag undrar om det kanske skulle bli mindre elektriskt med balsammetoden?

Mitt hår har lite svagt vågigt självfall, men om det blev lite lockigare skulle jag nog se det som en vinst (det blir lockigt vid vissa väder, och det gillar jag).

I dagsläget är billigt shampo den enda produkt jag någonsin använder, så att ha både shampo, balsam, tvättbalsam, gelé samt glidmedel (hur pinsamt motbjudande känns inte glidmedel i sammanhanget :eek: :p) innebär inte en förenkling för mig. På den där hemsidan rekommmenderade man även en viss hårtork, men mitt hår får alltid självtorka. Funkar inte det med balsammetoden?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

För mig var poängen att få så fint hår som möjligt med så lite tid som möjligt. Själv tvätttiden är samma som förut men jag behöver inte göra det lika ofta. På morgonen behöver jag bara dra händerna genom håret några gånger och sedan klart.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är i stallet varje dag. Jag tvättar håret när det luktar häst (sambon får provlukta vid osäkerhet). Mitt hår blev väldigt elekriskt på vintern under schampotiden men är inte alls elektriskt längre. :)

Jag torkar bara mitt hår med hårtork om jag inte hinner självtorka det, ca en gång i månaden. Så visst fungerar det.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fast du behöver inte köpa allt. Om du i dagsläget inte ens behöver balsam bör det räcka med ett tvättbalsam för dig att tvätta med, dvs i det dagliga inte så stor förändring. Om du inte stylar håret i vanliga fall behöver du inte köpa gelé eller glidmedel för styling, det förändras ju inte? Men ett sistaschampo för att få ur silikoner och mineraloljor och annat och så ett godkänt tvättbalsam på det är inte så stor förändring, sistaschampot behöver du inte använda så ofta (först när du börjar och sedan kanske efter frisörbesök eller annat som gör att du får ickegodkända produkter i håret). Då blir det fortfarande en vardagsprodukt för dig. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Om du klippte upp håret lite skulle jag tro att du får ännu mer fall, kanske t o m lockar. Du har tjockt och tungt hår, det tynger ner sig självt när det är rakt avklippt. Innan jag började klippa upp mitt hår (för typ 20 år sedan:crazy:) var mitt hår rätt likt ditt, fast strävare.

Vad gäller glidmedlet skulle jag säga att det är en av poängerna med den här metoden. Jag börjar varje dag med ett fniss i duschen, det är så sjukt att ha glid i håret:D:D
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Om du klippte upp håret lite skulle jag tro att du får ännu mer fall, kanske t o m lockar.

Jo, det vet jag. Det har testats. Men jag lutar åt att fördelen med att ha en icke-frisyr som inte behöver underhållas väger över fördelen med lockigheten. Men även i nuvarande skick och längd, varierar lockigheten rätt mycket med vädret. En annan nackdel med uppklippt/kortare hår är att lockigheten blir galen ibland så att håret står åt alla håll, och är jag då lite sent ute på morgonen är krisen ett faktum.

Men alltså, glidmedel, i håret, vem sjutton kom först på den idén?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag skiljer på Balsammetoden och Lockigmetoden.

Vill du bli Lockig med stort L och hela faderullan så behöver du alla de där produkterna och antagligen några oljeinpackningar och bla bla bla. Allt kan bli en prylsport, även hårvård!

Vill du bara vara snällare mot hårbotten och övrig hud (mina smalben slutade t ex vara kli-torra när jag slutade använda schampoo) så räcker det med att du använder dig av ett balsam. Till att börja med kan du behöva två för att mätta håret och få det välmående och oflygigt, men efter några månader (nåt år om du har långt hår) så räcker det för de flesta med ett balsam för tvätt och vård.

Klick använder jag ibland för att få håret att hänga ihop lite bättre. Ibland har jag i rejält med det i duschen och sköljer snabbt genom det (inte helt, lite ska vara kvar). Oftast så tvättar jag håret, klär på mig, äter frukost, och så när håret har börjat torka lite lätt så tar jag Klick i händerna, spär med lite vatten och kammar/smeker ut det i håret med fingrar och handflator. Inget kramande för att få lockar, bara smeka bort lite friss och få mer glans. Jo, det blir mer lockar också, men det är inte huvudsyftet för mig och mitt glidmedel... :D
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Meningen för mig var att få ett trevligare och betydligt mer lättskött hår. Det är inte trevligt när håret så sjukt statiskt hela vintern och när det är ihoptrasslat på 5 min. Enda sättet att ha håret på för mig var att fläta det och det gick bara när det var blött (torrflätat gled det bara upp) och då fick man gå med blött hår halva dagen mitt i vintern, usch!

Jag hade redan tidigare gått över till ekologiska, milda produkter till hela kroppen och att ta bort schampot hjälpte ytterligare mot den "torra" känslan. Dock så har jag hittills bara bytt mitt schampo mot coop extras balsam, jag hittar gärna ett trevligare alternativ men det är inget jag lagt tid på ännu.

Jag behandlar fö mitt hår som vanligt, borstar, fönar vid behov, anävnder inget av alla de där stylinggrejerna och jag tvättar lika ofta som vanligt. För mig går det dock betydligt snabbare att tvätta eftersom jag inte behöver lägga en massa (!) tid på att trassla ut håret i duschen och det går åt kanske en tiondel av balsammängden i längderna. Att gnugga rent med tvättbalsamet tog massa tid och mycket balsam i början men nu börjar jag lära mig :D Så även det börjar bli tideffektivt.

Och när jag än vill borsta mitt hår så är det numera bara att dra några tag med borsten, oavsett hur ja trasslat till det. Innan var det ett jäkla projekt, massa hår lossnade och det som blev kvar så ut som tusen gånger vikt trassel :crazy:

Det statiska försvann för mig direkt, så jäkla skönt!

Jag är dock fort för statiskt för min häst :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag skiftar mellan dessa: Naturelle grön etikett, Naturelle lila etikett, Neutral, Fructis silikonfria. Ibland kastar jag in en flaska med Coop X-tra också. Och Elvital, den som luktar melongodis (lila etikett förr, nu lila förpackning kanske?).

Tycker håret blivit konstigt de gånger jag använt ett och samma balsam under en längre tid.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ok, tack! Det jag har som tvättbalsam heter Naturelle Pink Flowers, troligen samma serie som dina alltså fast gissningsvis med rosa etikett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp