Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hade gärna provat, det ser bekvämt ut ;)
Borde inte nylonbandens tryck helt enkelt överföras till den bit av shabraket som sträcks? Men helt ärligt, säger du att det är ok så är det säkert det. Jag har aldrig haft större obehag av ett bälte och så fruktansvärt hårt behöver man ju inte spänna :P
Trivs hästen så gör den ju det.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tror att jag har lagt ut någon beskrivning innan men här kommer en helt färsk!

Jag har som grund ett halvtjockt dressyrschrabrak modell stort. Jag har användt showmasters schabrak från hööks. Lagom tjocka, och jättestora!
Vill man inte sitta så lodrätt skulle jag utgå från ett allroundschrbark som inte är så svängt framtill utan mer bara lutar framåt.

Fram och bakbvalv är gammal skumgummimadrass. Bakvalvet surrat med balsnöre för att bli stadigare och ge mer stabilitet.

Tunnlarna är i bävernylon, maskin zigzag runt kanterna för att inte fransa.

Börja med att fundera ut hur långa stöd du vill ha. Jag har nästan hela schabrakets bredd, man sitter otroligt stadigt då även om hästen tvärnitar eller vänter.

ALLA sömmar är handsydda med nålar och tråd avsedda för lädersömnad. Vaxad lintråd anses vara mer traditionell men jag föredrar syntettråden, den är stabilare. Du behöver minst två nålar, köp tre, det går alltid sönder någon och en syl att göra hål med. Kostar inte många kronor.

Jag bröjar alltid med att tråckla fast tygremsan för framvalvet så långt fram som möjligt på schabraket - precis innanför passpoal/kantband. Viker över madrassdelen och tråcklar fast. Ju tightare desto bättre. Bäst resultat blir det om man mäter var man ska sy fast tyget och markerar på både schabrak och tyg och sedan syr ihop utan att ha madrass-valvet på plats. Sedan är det ganska tålamodskrävande att få dit valvet, men jag har funderat på om det inte skulle gå lättast om man stoppade valvet i plast, t ex plastpåse eller plastsäck. Borde glida lättare. Ska jag prova om/när jag syr en till. Vidare har jag funderat på om inte ett rullat badlakan borde funka lika bra som madrass?

Samma system med bakvalvet, MEN som syns på bilden där den inte har överdrag så svänger jag den lite. Jag försöker provsitta på någon gammal kista eller häst om så behövs för att se hur mycket jag vill svänga. Lagom brukar vara att sy precis innanför kantband som framvalvet men svänga in 5-10 cm, ev mer om man har liten rumpa och smala ben.

Jag har haft madrassremsor som är ca 10 - 15 cm breda och ca 5 cm tjocka. Har haft fyra i framvalv och lika många i bakvalv med skillnaden att de i framvalvet har legat staplade på varavndra medande de i bakvalvet har legat brevid varandra på högkant för att kunna svängas lättare.

Remmarna som jag fäst sadelgjorden i har varit nylonremmar, gammal täckgjord från täcke funkar prima. Så lång fästyta som möjligt i schabraket men inga stygn över mittsömmen. Där syr jag med två nålar - en från varje håll som möts i varje hål för maximal styrka och hållbarhet. Ganska täta stygn, finns fler bilder på min photobucket tror jag.
Stigläder delade vardera i två delar som sadelgjordsstroppar.

Överdragstyg har varit IKEA fleecefilt men det blir snabbt smutsigt, dock har det fördelen att det stretchar lite. Går dock säkert med annat.

Är man smart lägger man filt eller schabrak under när man rider, den är lite halvjobbig att tvätta, diskborste och vatten på undersidan, tar ca två dagar att torka helt.

I början ser den lite fånig ut men den formar sig snabbt efter hästen och alla som provat trivs otroligt bra i den. Att den ser kul ut - det bjuder jag på! Bor du i närheten av gbg kan du få prova på häst! Min eller din egen...

Rids med dressyrgjord. Fråga om det är något jag förklarat luddigt, var eg på väg till stallet.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hittade en bild till på den under ridning. Min bror trivs också med kamelkuddesadel :D

bland025.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har aldrig sytt ngt liknande,men prova att fråga trådskaparen i stället!;) Hon verkar vara en fena på detta :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Haha va bra att du tar upp det med att den ser fånig ut i början NU :D Du kanske kommer ihåg att jag gjorde en och så slängde jag den för att den vara alldeles rak och konstig, sen kommer du där: den ska vara så i början :angel: Tyvärr så hade sopbilen redan åkt :crazy: Och jag orkar verkligen inte börja om på nytt :o så om du någongång orkar göra en till så betalar jag :angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hejsan!

Jag är så grymt inspirerad av din kameldrivarkuddesadel att jag idag har donat å sytt på en jag själv! Men jag hade inget lämpligt schabrak hemma så jag sydde ihop ett dubbelt tyg (flossat oelastiskt brunt som är ganska starkt) format efter ryggens profil och lade i en överbliven gelpad uppepå. Ska väl bli minst lika bra som hööks tjockare vojlock till att dämpa mina sittben mot hästen.

Ska sy på stroppar härnäst, och grunnar samtidigt över om jag ska sy fram och bakvalvskanaler i fleece eller tar arméns benvärmare och stoppa med sk hålfiber (som man stoppar väldigt mjuka kuddar och mjukisdjur med). Hehe, jag tar vad jag har hemma - för jag ids inte åka å handla. Har ett par stumpar skumgummi, så kanske det åker med de med.

Längtar så efter att rida som kameldrivare på min passgångare till häst!! ;) :rofl:

Har tyvärr ingen kamera, men kanske kan jag delge vad du inspirerat till någon annan gång! :bow:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag gjorde något åt hållet (men inte med lika höga bak och framvalv) men den padden bara glider i sidled på hästen. Annars tyckte jag att man satt bekvämt. Funderar på om jag sitter snett (men att rida helt barbacka är inga problem), eller om problemet är att jag har lagt ett shabrak under för att slippa tvätta hela sadeln stup i kvarten... Har du några idéer?

Hästen är inte ens jätterund och med rejäl manke...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Min bror rider med schabrak under utan att det är några problem, du sitter nog lite snett eller så lägger din häst över sig/barbackapad/sadel mer åt ena sidan. Eller så har du helt enkelt inte dragit gjorden ordentligt :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Vänta bara, det ska nog bli bilder i full kamelfrivarutstyrsel någon dag :D

Man tager vad man haver - är lite inne på att sy en variant med bossor under (sittunderlag i fickor på schabrak tro?) med ett annat överdrag...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Skulle nog vilja avråda dig från liggunderlag...

Jag klippte glad i hågen till ett par sulor att lägga i skorna när jag skulle stå på betonggolv i några dagar. Efter två dagar insåg jag att det som från början varit någon centimeter tjockt nu var runt två mm. Det fluffade inte heller upp sig igen när de fick ligga på golvet i några veckor.

Som jag förstått det så är haken den att cellerna i liggunderlag inte är slutna, så när du lägger på ett tryck så ger sig materialet. Tyvärr.

/Ida
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tack för infon! Det gav mig lite mer att fundera på... Begagnad teddypad som man delar i två då? Eller så får man helt enkelt fylla i med extra skumgummi när den gamla har satt sig... Det löser sig nog så småningom, har inte ens börjat lite granna...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

efter att ha fått TVÅ sadlar totalförstörda av assistenter(observera ridvana,dressyrvana,små o LÄTTA så vikten har ingenbetydelse om man fortfarande inte har ngt balans!) så syr jag numera också på en barbacka pad.

dvs har inte börjat än.
dvs tänker inte sy ett stygn,de får rida ändå,o lär väl lära sig rida i balans blixtsnabbt på mina krutdurkar till dressyrhästar.

Du har jobb om du vill komma upp ngn dag o hjälpa mig sy till en sådan på riktiigt.jag har nog allt material,men symaskinen är sönder:)

du kan ju för all del få rida en dressyrhäst för att prova ut den;)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Fråga: De här fram- och bakvalven i skumgummi, stretar de inte ut och blir raka, även när paden ligger på hästen, så att säga? Är det det ni pratar om skall vara så och att det rättar till sig?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

I början strävar den efter att få vara platt som en plattfisk, men när man användt den ett tag så formar den sig. Min kan till och med hänga riktigt vettigt på en sadelhängare nu :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Mutter, jag som för två dagar sedan sa att jag ALDRIG mer ska sy en sådan igen... Ska överväga saken :D Jag kanske syr en här hemma och bara kommer upp och lämnar av! :D

Och jag tycker nog att min kamel börjar likna en dressyrhäst han också :D fast allting är ju relativt...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

jaja,det vet jag väl att han är en dressyrhäst,o den lille skiten också!;)

jag tänkte mer det kund evar aintressant för diga tt prova en så udda,eller nåt..häst

dessutom får du betalt för att sy sadel osv,precis som vanigt alltså;)

är du snäll kan du haka på hästen bak så kan jag övningsskrika lite
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

är du snäll kan du haka på hästen bak så kan jag övningsskrika lite

Attans oxå att jag inte kan sy... Undrar om man kan gå nån snabbkurs... :angel:

Härligt att se att du verkar vara på "G" igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 189
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 379
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 898
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp