Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Stabilt, den där vill jag låna nästa gång jag ska rida envisaste hästen i stallet.

Vilka färger kommer dom i? Tror han nog skulle passa i neonrosa :devil:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag ska nog börja rota lite härhemma och se vad jag kan göra. Tar mig runt 30 timmar att knyppla ihop en och mina händer fixar inte det på en eller två dagar, men jag ska börja pilla lite...


moonlightgarden: pja, levereras den i prickigt så ska väl rosa funka också...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hoppades på det, frågan är bara vart man hittar ett matchande träns :devil:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ser ju jättebekvämt ut! Jag som just lovat mej själv att sluta rida med sadel (eftersom jag bara faller av då) skulle behöva en sån! :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hittade en bild till på den under ridning. Min bror trivs också med kamelkuddesadel :D

bland025.jpg

ser otroligt bekvämt ut!! :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Det ÄR otroligt bekvämt - såvida man inte har breed häst och ostretchade ljumskar - då har man ONT och träningsvärk första veckan, men man vänjer sig och blir smidigare på köpet!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Det ÄR otroligt bekvämt - såvida man inte har breed häst och ostretchade ljumskar - då har man ONT och träningsvärk första veckan, men man vänjer sig och blir smidigare på köpet!

hmmm tror bestämt jag ska fundera på att fixa till en sån.... skulle säkert vara nyttigt även för ridningen i sadel när man använt den där ett tag...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!


Vilket hopkok ;)

Btw tror jag inte att det är särskilt bra med din egenhändigt sydda "bomlösa sadel". En sadel med bom är ju till för att fördela trycket. En bomlös är byggd för att göra detsamma, men din ser mest ut att ge ett dåligt tryck spec. med två remmar över ryggen ( :crazy: ) och det ser ju inte så proffsigt ut med en ditsydd filt och skumgummi (?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Men se det har ju jag... matchande neonrosa träns alltså...

Fattas bara något att sitta på :angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Dyrare men enklare än att sy en själv - ta en sväng till egypten! De har något liknande till salu där i sina hästbutiker i Kairo. Luddiga röda eller blå fanns det, jättefina!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Aha, du kan komma över hit imorgon så kan vi tracka ridskolehästarna :devil:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Åååh, en sån skulle jag behöva! Men det vete tusan om jag är tillräckligt händig för att bygga ihop en.:confused:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Vilket hopkok ;)

Btw tror jag inte att det är särskilt bra med din egenhändigt sydda "bomlösa sadel". En sadel med bom är ju till för att fördela trycket. En bomlös är byggd för att göra detsamma, men din ser mest ut att ge ett dåligt tryck spec. med två remmar över ryggen ( :crazy: ) och det ser ju inte så proffsigt ut med en ditsydd filt och skumgummi (?)

Hon har väl aldrig sagt att det ska föreställa en bomlös sadel heller? Barbackapad står det i rubriken! ;)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag tror du har förbättrat min ekonomi, Polly Mulle! :love:

Jag tänkte köpa en baretek för att sitta lite stadigare (rider barbacka, de sadlar som finns idag är inte designade efter min häst) men jag tänker helt klart testa kameldrivarkudden först, det har jag ju det mesta materialet till hemma!

En fundering och önskan dock: Jag vill kunna ha mina FIIINA dressyrschabrak så de syns där under... Kan jag på ngt sätt beskära kameldrivarkudden och förminska överdraget, så att det är möjligt tror du...?!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

vill med sy en!! så inspirerad, har sett bilde rpå din pad lääänge på buke, men nu fick jag nya krafter.. provar nog med badlakan..har inge skumgummi.. å syr fast min gelpad i sitsen :D

men funderar på en sak..är du så ordentlig att du rider lätt utan stigbyglar.. (hua tanken på att orka det ;) ) eller sitter du ner?

hur höga gjorde du valven?

tack på förhand :D:D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Btw tror jag inte att det är särskilt bra med din egenhändigt sydda "bomlösa sadel". En sadel med bom är ju till för att fördela trycket. En bomlös är byggd för att göra detsamma, men din ser mest ut att ge ett dåligt tryck spec. med två remmar över ryggen ( :crazy: ) och det ser ju inte så proffsigt ut med en ditsydd filt och skumgummi (?)

Det ´är inget försök till bomlös, det är en barbackapad. Den är inte till för att fördela ngt tryck. Trycket blir det samma som barbacka (förutsatt att man inte spänner gjorden jättehårt då) men ryttaren sitter stadigare...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ärligt talat så är den inte sydd för att vara varesig vacker eller seriös. Den byggdes för att hålla max ett par månader medans jag väntade på muin bomlösa dressyrsadel - men vet du vad? Min häst trivs bättre med mitt oseriösa hopkok än med något annat. Och eftersom jag använder den mest, trots att jag har både passande bomsadel och en mkt bra bomlös så borde hästen visat på problem om den inte var bra, varför är han då fräschare och mer musklad än någonsin??

Du behöver inte tycka om den - inte alls, men flera SKICKLIGA hästmänniskor har sett den live och bara haft positivt att säga om den...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag sitter ner hela tiden. Dock lättar jag upp med rumpan och lägger trycket/vikten på insidan låren när jag känner att jag inte får med hans rygg ordentligt. Sitter så stadigt att det bara skulle bli bökigt att försöka rida lätt.

Jag har gjort valven ganska höga som synes, men det kan man ju göra som man vill. Är själv inne på att sy en med rullade badlakan som valv. Provsitter hemma på en ganmmal kista innan jag bestämmer helt hur stora valv jag vill ha.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ekonomiräddning var vad som fick mig att sy en själv från första början, det och tanken på att behöva rida barbacka i väntan på ny sadel... :crazy:

Hm, det ska gå att göra smidigare varianter också, spånar vilt nu så jag har inte provat... men om man utgår från en vojlock, gör valven mindre, kortare så att säga, mer espaniolalikt. Mer valv än knästöd och ett kortare bakvalv som inte sluter hela låret utan ger mer stöd framifrån och bakifrån bara? Och så välger man ett något stretchigt tyg, fleece tycker jag har funkat bra dock och syr fast längs hela vojlocken så borde det kunna se ganska vettigt ut?

Prova gärna och jag kräver bildbevis :D
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 234
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 380
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 900
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp