Bukefalos 28 år!

Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hm, jag ska fundera... Helst skulle jag vilja hitta ett svart fuskmocka-tyg! :idea: Får undersöka vad tygaffären har att erbjuda...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

du tänker inte;)

Om man har två invalider o en assistent,vad gör man då?
jo man delgerar allt som inte våra händer klarar till de med staka nypor!:)

Jaghar vojlockar,ev kommer ne barbackapad hem som underlag,jag har en supertryckavlastande filtad yllefilt ,jag har mer el mindre bra stigläder osv.

Det mest materialet finns o jag tror assistansföretaget bir glada om vi kan föröska med en sån här.
han bara suckade när jag anmälde skada på min -nya- sadel.

Jag orkar fn prata så vi kan höras ngn dag om detta.
vi kan pyssla om du bara visar oss -hur-.

Och som sagt,hagen finns här som vanligt

och ,ja just det-giss avad vi har på knalleland i borås?!

Furulunds,måste vara ett av sveriges bästa utbud på allt textil.
Westernryttare o linedancers köper mkt där,likaså jag till galaklänningarna,vojlockar osv.

Där kan man -verkligen-släppa loss o jag har hittat mkt intressant där.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ang. liggunderlag så är det jätteskillnad i kvalitet. Jag var skeptisk efteratt ha provat några billiga men efter långa diskussioner med min mor så provade jag och klippa sönder ett av deras dyra liggunderlag från 80 talet, och dom är lika fina trots många timmar under sadeln:)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jahaa, det är fritt fram att utnyttja friska assistentnävar - ja men varför sa du inte det då! Det underlättar ju massor!

Jag ska kika på hur pappa behöver min hjälp framöver och hör av mig så fort jag får en stund över!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Den ser väldigt bekväm ut!! Jag skulle gärna prova att sy en själv, men jag vet inte om jag är tillräckligt händig och så tar det ju så pass lång tid (skulle säkert ta långt mer än 30 timmar för mig som aldrig syr i vanliga fall). Dessutom har jag ingen egen häst att använda den på, men sköthästen skulle väl få agera försökskanin antar jag :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ahh! Måste sy en sån där! :love: Ser riktigt otroligt bekvämt ut! Och inte spelar det nån roll om det ser kul ut. Har inte heller någon egen häst, än. Och jag var smart nog att köpa sadel före häst, så chansen finns ju att jag får köpa ny sadel i sverige :crazy: (dock är det värt det, superskön sadel, inkl. stigbyglar och allt mankan tänka sig, för ingenting!) så då kan det ju vara bra att ha en sån där till hands.

Men, kan bli lite knepigt för en knappt 14 åring att sy en egen sadel :angel: äh, det ordnar sig nog... mor min är extremt duktig på att sy, har sytt balklänning till min syster :d
Badlakan verkar bra, och vad kan man ha som "säte", så det blir lite mjukare för baken? Om man inte kan lägga ut pengar på någon form av gelpad :cool:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

haha, en till som har sadel före häst...x)
Vi köpte sadeln för att den var billig och skulle passa ungefär den typ av häst vi tänkt oss... passar den inte så är inte mycket förlorat ändå:P
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu är min häst ungefär så långt ifrån muskelfattig och benig som det bara går att komma, men jag tycker att ett tjockare schabrak funkar prima och är lagom mjukt, suger upp svett men utan att ta bort känsligheten mellan häst och ryttare.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tack för tipset! :D Nu har jag börjat med en vojlockvariant av din kameldrivarkudde :banana:, den ska kläs med teddy men jag måste köpa det först och nylonband till gjorden. Återkommer med uppdatering.

mlningar-mm.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag syr heller aldrig något i vanliga fall, snickrar hellre och det här är mer snickeri än sömnad känns det som :D


Någon som har börjat ännu? Jag har påbörjat en till :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Se där! Se där! Här går det undan! :)

Tänk bara på att den kommer vara svårsadlad första gångerna innan den formar sig och blir lite mer medgörlig!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja jag kan tänka mig det fast jag har skurit ut "kilar" i skumgummit för att det lättare ska böjas ihop. Än så länge har jag sytt på maskin men när jag ska klä den får det nog bli för hand och med starkare tråd, annars släpper nog allt så småningom... Kanske är min lite för lite uppbyggd fram tog den tjockleken som var på skumgummit men det får väl duga helt enkelt.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Vad bra att du börjar, så får jag se hur din blir! :D Äger ingen gammal vojlock, men får väl se till att skaffa en! :angel: Sedan ska jag också börja sy! Är så dålig på det bara. Ger upp om de blir fel... :o
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Om din blir fin kanske jag kan få beställa en av dig ist för att sy själv :idea: :D (men då faller ju ekonomibiten lite...)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja vi får väl se om jag orkar... jag tog i så in i bängen igår när jag skulle dra igenom handduken genom tunneln så det värkte i armarna i flera timmar efteråt (klena armar...:angel: ) Fördelen med vojlock är ju att man sen kan använda sina schabrak under så ser det lite ut som en sadel :D . Lite synd är det att min häst inte är inriden för jag har ju ingen att provrida den på riktigt, får låna min kompis häst kanske. Har funderat lite på det där med att bygga upp under så det blir en kanal, men är det verkligen nödvändigt, en del säger att det är bra för hästarna att rida barbacka och en del att det är jättedåligt... Jag tror iofs inte att de tar nån skada av det, sittbenen sitter ju inte i mitten av ändan.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag tror inte det är ngn mening med att göra en kanal: Eftersom materialet (vojlocken) är mjuk så kommer den ändå sjunka ner mot ryggraden när man sitter i/på den!

Jag ser också fram emot att prova att bygga barbackapad... Har du handduk bar och skumgummi fram...? Jobba på nu så jag får se hur det blir! :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja ja jag ska jobba på..:D men jag har inte någon teddy att klä den med, kanske ska ta en fleecefilt, fast jag hade helst haft fårskinn men det blir så dyrt. Jag tänkte att jag skulle klä hela vojlocken med teddyn men följa formen på den så den ser ut som en sadel sen.
Jag har skumgummi fram och handduk bak, ja.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har byggt med mest skumgummi men ska på försök använda handduk både fram och bak. Handduken bode glida lättare genom tunneln om man stoppar den i en plastpåse kanske?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tror du man kan använda den på ett expresståg till kallblodstravare?

Har provat rida honom barbacka men då börjar han pipa & efter det börjar han bocka. Är man fortfarande envis så bockar han högre & högre & låter som en gris
JAg vet inte om han tycker det är läskigt eller skitkul. Har provat med livet som insats 2 gånger.
Ska kanske prova igen imorgon :idea: (Skulle behöva vara ledig från jobbet ett tag):devil:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har bestämt mig för att sy en, jag får återkomma när jag införskaffat material! Måste hitta ett tillräckligt stort schabrak utan att det blir för långt bak på ryggen, för jag vill ha sådär långa stöd.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
22 127
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 510
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 936
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp