Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

kl

nu har jag sytt barbacka padd nr 3!! :bannana: var ett bra tag sen jag använde mina andra kreationer då de vanliga sadlarna har legat bra, men nu har häst j*klen tappat i överlinjen och ingen av de 4 sadlarna jag har ligger bra (!). så det blev en ny padd helt utan VV fästen :p och till skillnad mot mina andra så glider denna inte bak! den glider inte ens åt sidan när man hoppar upp trots att jag knappt spänner gjorden :love:. traven går super bra i sadeln och jag kan få hästen att jobba fint, lyssnar mycket bättre på skänkeln nu. MEN! galoppen ... fy vad mina ben krampade! polle som har en mjuk fin galopp + lite väl rund mage + barbacka padd med lång rak korv fram i dressyr stil + lite otränade ben = sjuk träningsvärk efter första galoppen! trodde att traven skulle vara värst men den gick super, kunde lätt rida lätt emellanåt till och med, men aj så ont jag har nu :rofl: man använder helt andra muskler i hoppsadeln XD
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Så bra att det funkar :) det är säkert så att det glider mindre om man gör gjorden runt hästen, så det bästa är ju att göra som man själv känner blir bäst. Man använder verkligen musklerna annorlunda i barbackasadel :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tack för beskrivningar (jag har varit lat och bara läst de sista sidorna måste jag dock erkänna :o) man blir verkligen inspirerad :laugh:

Men jag har inte riktigt förstått hur man fäster själva sadelgjordsstropparna i den där v-formationen? Genom ringarna antar jag, men hur fäster man dem? Syr i lädret eller nåt annat? Kan man göra det själv eller får man lämna iväg till skomakare som Popcorn gjort med sin modell?

Jag ska ge mig på att testa att göra nåt sånt här tror jag, kan ju vara mysigt till vintern.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

sadelgjords stropparna fäster du om du har läderstroppar lättast med lite gammal hederlig lädersömnad, se hur tex dina stigläder är fästa upptill vid spännet och så är det sytt på samma sätt som du ska göra på sadelgjords stropparna. har du gamla stigläder som du syr av till och med så kan du bara sprätta upp den gamla tråden och sy i de befintliga hålen med antingen vaxad lintråd eller dubbelt med bävernylån. har du nylån band som sadelgjords stroppar så kan du göra på samma sätt men då sy med symaskinen.

typ så här men du har ringen i öglan :p
30573799.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Aha. Tack. Jag ska fundera på hur det hela ska bli. :)

Blir inte stropparna jättelånga förresten om man använder stigläder? Eller klipper man av dem? *trög*
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Du klipper av dom i önskad längd och gör nya hål....
Busenkelt...

Jag tog framremmarna i nylon från ett slaktat täcke och sydde likadant men då behövde jag inte göra nya hål :D

32138957.jpg


Mittenspännet är från en slaktad grimma och den främre ringen ska jag använda till att ha dom "stigläder" jag tyvärr måste ha till mina ben då jag tyvärr pga sjukdom inte kan rida utan "stöd" av någon form för fötterna. Nu är det ingen fara för mina hästar att jag använder stöd då jag ändå inte kan/orkar rida lätt längre utan bara sitter ner oavsett sadel/barbackapadd jag rider med
annars är det absolut INGET att rekomendera då det blir ett tryck över ryggen på tornutskotten...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

:) Men håller såna nylonband? Fast det har jag väl iofs i min syntetsadel kom jag på nu.

Nu ska jag gå på upptäcksfärd bland alla mina gamla grejer som bara ligger och se vad som dyker upp som jag kan förstöra och återanvända. :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nylonband är superstarka :) dessutom blir dom ju dubbla och så är det lättare att sy dit än läder. Fast jag har läder på min egna men till andra har jag oftast nylon. Billigaste nylonbandet jag hittat hittills är Börjes billigaste longerlinor, svarta dessutom :) blir typ 6kr metern i stället för 16 på tygaffär. Sen finns en rulle på 20 meter på Jula, samma meterpris ungefär men vit.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hur gör du hålen?

Svar: Lödkolv eller håltång och bränna med tändare... förlåt! Såg svaret nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Såg denna tråd for några dagar sedan o blev stormförtjust :D Efter att ha frågat mamma vilka grejor jag fick använda så har jag nu börjat :D Tkr att allas har blivit himla fina och älskar namnet Kameldrivarkudde :love:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har äntligen kommit mig för att beställa teddy-tyg så nu är det på väg till mig. Nu ska här göras pad! :D (när det dyker upp)

Men först har jag ett projekt med att sy ett regntäcke till hunden. :D I rosa galon.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Japp. :)
Regntäcket i tjusig rosa galon/fleece till hunden är klart så nu ska jag väl ta mig samman och börja med padden :)

Det har hunnit bli en mysig rumpvärmare också. Lyckades hitta en billig stuvbit med fuskpäls (varg så den är lång och mysig) som jag sydde till sadeln. Nu sitter man som en prinsessa ;)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

En shettlandsvariant. Med stigbygelfästen (mot mina principer men beställd så) där stigbyglarna mest ska användas som stövelhållare. Anpassad till 3-5 åringar. Ska ha teddy i sitsen oxå sen.
cc43863f.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Wow vad snygg! :)

Jag har påbörjat mitt projekt iaf men jag är inte så duktig på det här med att sy så det tar lite tid. (var ett hopplöst fall på syslöjden så jag valde träslöjd och ingen skulle nog tro att jag skulle införskaffa en symaskin, än mindre försöka sy saker)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Skulle inte du kunna lägga ut en ny beskrivning från början till slut hur du gör? Vet här finns en, men här finns oxå förbaskat många sidor :o

Skulle uppskattas! :love:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Min padd är nästan klar!! :bump:
Jag är hemskt stolt över mig själv, det är lite grejer kvar att fixa men idag la jag den på tant.
sadelpadd003.jpg

sadelpadd001.jpg


Första försöket, men jag är nöjd. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
17 077
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 379
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 897
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp