Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu har jag äntligen kommit mig för att provrida min barbackapadd. Har inte haft någon sadelgjord som varit kort nog.

Men idag så. :D Och jag satt jättebra! Vi både travade, töltade, galopperade och det blev en passläggning också. Inga problem, den satt som gjuten på henne. *mycket nöjd*
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

*KL*

Trodde jag hade postat i denna tråd tidigare, men har en kameldrivarkudde som jag är helt stormförtjust i. Ska börja knåpa på en till till unghästen är tanken.

(Ursäkta den, hmm feta hästen :angel:)
img_0806_163931417.jpg

32878573.jpg



Hittar tyvärr inga bättre
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Kl*

Fyfan vilken grym tråd :'D Har såklart själv just blivigt klar med mitt mästerverk, provades på pollen idag, det ända problemet är att min kille har en megamanke, tunn dessutom, han är ett "sportigt" halvblod. Hur gör ni för mer mankfrihet? ska jag göra väck i mina mankkorvar?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Min är klar och blev faktiskt över förväntan, man sitter som en drottning i den och lillkillen gillar dessutom den, vilket är ett högt betyg då han är sadeltvångshäst :D
Här är lite bilder!
1 2 3
4
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Attans också....

Om jag offrar min tempurkudde kommer jag inte kunna sova, så det är tyvärr inget alternativ...

Jag skaffade några sådana där bad"ormar" som jag skar av i lagoma bitar, men tyvärr är dom alldeles för "hårda" och ger mej blåmärken :cry:

Så nu måste jag hitta något annat material till "korvarna"......
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Attans också....

Om jag offrar min tempurkudde kommer jag inte kunna sova, så det är tyvärr inget alternativ...

Jag skaffade några sådana där bad"ormar" som jag skar av i lagoma bitar, men tyvärr är dom alldeles för "hårda" och ger mej blåmärken :cry:

Så nu måste jag hitta något annat material till "korvarna"......

Kan ingenting om att sy saker men kom att tänka på att Jysk har Tempur-liknande (Memory foam) kuddar som är billiga. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har såna där 'rörisolerare' från tex Bauhaus/Jem och Fix. :)
De påminner om såna bad-grejer men de är inte lika tjocka, har ganska små fram och lite större bak i min padd. Sen är de ganska flexibla och jag upplever dem inte som hårda. :)

86-0018_m.jpg
<- såna här (bild lånad)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

*kl* Nu har även jag fallit för "trenden" :D Håller på för fullt, har ett schabrak som grund, en gammal teddypadd ovanpå den, en rumpvärmare "åt fel håll" med luddet neråt mot hästen, och så ska jag sätta rörisolering fram och bak, och hoppas hitta något snyggt att klä den i sen :laugh: Som gjordfäste blir det läderremmar som jag hittade i "grejer jag aldrig använder men inte törs slänga"-lådan ;) Två långa läderremmar med hål i båda ändar. Blir nog super!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag dokumenterar under arbetets gång ;) Förresten, hur har ni fäst rullarna, i mitt fall rörisolering? Och hur sätter ni dom bak (alltså i vilken form, böjer lite, rakt?) :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag dokumenterar under arbetets gång ;) Förresten, hur har ni fäst rullarna, i mitt fall rörisolering? Och hur sätter ni dom bak (alltså i vilken form, böjer lite, rakt?) :)

Jag har sytt som kanaler fram och bak där jag bara för in dem sen. :)
Har böjt den bak efter hur jag sitter. Alltså det följer en vanlig rundning på vojlock/sadel eller hur man säger. Syr efter hur jag nålat där jag sitter (eller jag satt på hästen o sambon fick nåla efter min rumpa/ben) och syr sen ihop baktill :) Om det där går att begripa

Ska göra en till min dotter också i ljusblå teddy men jag har inte kommit mig för att börja än. Har pausat med att fläta pannband till tant. :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tack för tipset, dom ska jag kolla nästa gång jag är i stan....

P.g.a. sjukdom och mediciner får jag väldigt lätt blåmärken vid konstant "tryck"..... :(
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har sytt 2 st barbackapaddar och fått en del förfrågningar om jag inte kunde sy fler och sälja?

Vad säger ni? Skulle ni vara intresserad av att köpa och i så fall för hur mycket?



url=http://www.pixbox.se/pic32746563]
32746563.jpg
[/url]
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

KL

Nu är tråden lång och jag orkar inte läsa igenom hela. Jag vet att någon har lagt ut en länk till steg-för-steg beskrivning av tillverkningen av en "kameldrivarkudde".
Är det någon som vet var man kan hitta den? Eller någon som har gjort en egen bra (och tydlig) beskrivning? Jag vill försöka mig på att tillverka en till min ponny.
Jag är ingen fena med symaskinen eller med nål och tråd, men med en tydlig beskrivning skulle jag nog fixa det.
Mycket skumgummi har jag liggande, liksom sadelgjordar och schabrak/vojlockar. Sy i läder är inget problem heller.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Beroende på materialet så skulle jag kunna tänka mej från ca 8-900:- till det dubbla med riktigt fårskinn....

Fast just nu lägger jag ner mitt egna projekt då jag inte får till stöden som jag vill och börjar använda min gamla begagnade.....

30818821.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har slängt ihop en liten beskrivning!


Du behöver:

2×1 m fluffigt tyg
1 vojlock, helst en paddvojlock
något att fodra med, t.ex tempurvadd,bomull,skumgummi
Lakan eller liknande tyg
en grimma
Gaffatejp
lädernår och björntråd
en stark tjockare tråd
Lim av något slag, vattentätt


Okej! Har gjort en snabbskiss på hur min ser ut under tyget:

1150_2.jpg


Jag tog en teddyvojlock, check. Så hittade jag en grimma. Den ska användas till stroppfästerna (1).

grimma_127669451.jpg




Dem la jag ut så jag ville ha dem. Som ett W i mitten av padden, sedan limmade jag dem och efter det sydde jag på dem ungifär 3 gånger. Det är mkt viktigt att de verkligen håller!

När de va fastsydda va det dags för att göra grundstöden (2+3). Då mätte jag ungifär hur stora och långa jag ville ha dem och markerade mitten av tygbiten jag klippte ut. Denna biten ska formas till en korv med smalare kanter längst ner och tjockast i mitten. Ungifär den här formen på tygbiten:


kudde.jpg



Jag sydde ihop korvarna som man sydde en kudde i lågstadiet, vrängde och fyllde, i detta fall offrade jag en obekväm kudde med tempurstoppning. Och sy igen!

Detta gjorde jag bak och fram (den 4:e stoppningsbiten tar vi sen). Tänk på att framstödet ska vara längre än bakstödet! Sedan får man anpassa den efter hur stor och liten rumpa man har, men jag rekommenderar att man hellre gör den aningens mindre än tvärt om. Stöden ska även va relativt hårt stoppade!

Jag la ut dem där de skulle ligga, viktigt att du hängt padden böjt (t.ex sadelbock) när du gör detta eftersom att hästen är böjd.

Sen tog jag och limmade under dem. Efter det va det dags att sy, detta är lite klurigt, men man får sy igenom kanten på kudden–>igenom tyget och då runt om. Sedan tog jag även gaffa i kanterna som en extra försäkring. Detta gör ni på bak och frampadden.

Sen fick jag faktiskt sy på en liten “lapp”, formad som en uppochnervänd flat skål längst upp,mitten på framkudden, eftersom att man behöver lite mer stoppning där om hästen skulle bralla för att inte falla frammåt.

När detta va klart bestämmde jag mig för att jag ville ha ännu lite mer stöd, så jag gjorde ett till korv som jag satte som en fortsättning på frmastödet. Rekommenderar inte att sätta extrastöd både bak och fram, detta är mkt obekvämt enligt mig, testade det i början.

Nu är det dags att fixa stroppar. Jag tog 2 st gammla stigläder. Dela dem på mitten. På det ena kär du bort spännet och gör änden spetsig. Gör även hål (funkar utmärkt med skruvmejsel). Nu har du två relativt lika läder framför dig, då tar du och skär ut små fyrkanter längst ut.

330282_01_187034717-kopia.jpg



Med hjälp av en tjock stark tråd så fäster du läderkanten i grimmringen/stroppfästet. Vira många varv hårt, detts är viktigt stt det håller. Testa att dra det hårdaste du kan i stropparna, om det håller så är det godkänt!


Sen började jag sy fodralet. Jag gjorde det lätt för mig,vek det dubbelt och klippte efter sadelns form, 2 dm utanför, vände den utochin och sydde igen, sedan finslipade jag och sydden in om det behövdes! Man måste göra veck för att det ska sitta fint. Här är en bild vart ni sätter vecken.
tyg.jpg


De i manken/framsidan vekkade jag även i framstödet/korven.

Nu är det bara en liten justering kvar, jag skar små hål i kanten precis nerdanför fodralet där stropparna hänger ut.

Voila, en livs levande barbackapadd!

img_1214.jpg

IMG_1287.jpg

IMG_1269.jpg

IMG_1213.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 770
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 333
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 813
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp