Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Jag drar med de vuxna hundarna, med mtb och har testat kickbike. Kört med skidor några gånger också! Ena hunden är väldigt duktig och skulle gärna tävla med honom när vi har mer rutin. Andra hunden är lite skruttig i kroppen så vi drar bara för skojs skull då och då.
Har gått grönt kort-kurs och hoppas att valpen ska gilla att dra så vågar jag kanske dels köra med två hundar samtidigt, och komma ut på lite tävlingar :)

Just nu är det dock alldeles för varmt här för att mina hundar (och jag) ska orka så vi har dragvila för tillfället om jag inte orkar gå upp riktigt tidigt någon morgon!

I morse var det 18 grader kl. 9. :eek: Så det får verkligen bli dragmotion tidigt eller sent på dagen!
 
Vilka här på buke håller på med Barmarksdrag eller någon annan draghundsport?
Hur mycket tränar ni och hur tränar ni? Tävlar ni? Mål? etc. etc.

Jag tänkte köra igång lite försiktigt med min Aussie, han älskar verkligen att dra. Han blir helt lyrisk! Vi får se vad HD röntgen avslöjar om en månad bara. :nailbiting:

Jag kör 1-5 hundar framför mountainbike under barmarkssäsong, och 4-5 hundar framför snow racer på vintern. Använder det som komplement till vallningen, för att bygga upp kondition eller för att underhålla dem när det är lågsäsong på fårjobb. Har gått grönt kort-kurs men bojkottar SBK och kan därför inte tävla... ;)

Kan förövrigt inte rekommendera cykling med så stort spann om inte hundarna är 100% lydiga, bromsarna märks knappt för spannet ;)
 
Just nu bara canicross men jag vill gärna köpa en kickbike. På vintern kör vi med skidor också :)
Har gått en kurs så jag har grönt kort men vi har inte tävlat nåt ännu.
 
Jag kör 1-5 hundar framför mountainbike under barmarkssäsong, och 4-5 hundar framför snow racer på vintern. Använder det som komplement till vallningen, för att bygga upp kondition eller för att underhålla dem när det är lågsäsong på fårjobb. Har gått grönt kort-kurs men bojkottar SBK och kan därför inte tävla... ;)

Kan förövrigt inte rekommendera cykling med så stort spann om inte hundarna är 100% lydiga, bromsarna märks knappt för spannet ;)

Haha! Jag spände för mina två klumpar som väger en liten bit mer än vad jag gör vid mitt midjebälte, och jag fick nästan inte stopp på dom när jag bromsade själv! Förens jag ropade godis. Så nu är "godis" kommandot det blir tvärstopp för.
 
Jag kör 1-5 hundar framför mountainbike under barmarkssäsong, och 4-5 hundar framför snow racer på vintern. Använder det som komplement till vallningen, för att bygga upp kondition eller för att underhålla dem när det är lågsäsong på fårjobb. Har gått grönt kort-kurs men bojkottar SBK och kan därför inte tävla... ;)

Kan förövrigt inte rekommendera cykling med så stort spann om inte hundarna är 100% lydiga, bromsarna märks knappt för spannet ;)

Hmmm, är det verkligen SBK som arrangerar tävlingar? Eller vad har SBK med saken att göra?
(Det finns andra klubbar anslutna till draghundsportklubben, min klubb är en LKK och det går fint att ta både grönt kort och licens för oss.)
 
Hmmm, är det verkligen SBK som arrangerar tävlingar? Eller vad har SBK med saken att göra?
(Det finns andra klubbar anslutna till draghundsportklubben, min klubb är en LKK och det går fint att ta både grönt kort och licens för oss.)
Skrev lite för snabbt. Det är brukshundsklubbarna som håller i det härikring, och jag är för snål för att gå med i en ren dragklubb som jag bara ska tillhöra på pappret. ;)
 
Haha! Jag spände för mina två klumpar som väger en liten bit mer än vad jag gör vid mitt midjebälte, och jag fick nästan inte stopp på dom när jag bromsade själv! Förens jag ropade godis. Så nu är "godis" kommandot det blir tvärstopp för.
Roflmao. Såg en bild framför mig med hundar kommandes i full fart med en människa på släp som skriker GODIS !!! GODIS!!!!!!
 
Följdfråga:
Dragselar verkar ju vara väldigt individuellt vad som passar på hunden. Vad för sorts sele har ni och ras+storlek (kg) på hunden?

Jag skulle prova sele på labben igår men tjejen i butiken erkände att hon inte kunde ett dugg om dragselar så jag försökte lite själv men det gick inget vidare. Labben är så tjockskallig att det krävs rätt stor öppning för att selen ska gå över hans huvud, men samtidigt får den inte bli för vid i halsen.
 
Följdfråga:
Dragselar verkar ju vara väldigt individuellt vad som passar på hunden. Vad för sorts sele har ni och ras+storlek (kg) på hunden?

Jag skulle prova sele på labben igår men tjejen i butiken erkände att hon inte kunde ett dugg om dragselar så jag försökte lite själv men det gick inget vidare. Labben är så tjockskallig att det krävs rätt stor öppning för att selen ska gå över hans huvud, men samtidigt får den inte bli för vid i halsen.

Jag har en Zero DC Faster till min Pu (aussie, 17,5 kg). Storlek S tror jag att det är.... Älskar passformen på den, hur den går upp långt bak från armhålorna bl.a :up: !

1508072.jpg
 
Följdfråga:
Dragselar verkar ju vara väldigt individuellt vad som passar på hunden. Vad för sorts sele har ni och ras+storlek (kg) på hunden?

Jag skulle prova sele på labben igår men tjejen i butiken erkände att hon inte kunde ett dugg om dragselar så jag försökte lite själv men det gick inget vidare. Labben är så tjockskallig att det krävs rätt stor öppning för att selen ska gå över hans huvud, men samtidigt får den inte bli för vid i halsen.

Zero DC (shorter).
Liten hund: 7,5 kilo och 33 cm hög.

Viktigt beträffande dragselar i allmänhet:
Bogfrihet och att hunden kan ha fria rörelser över skuldror, att hunden får plats på längden, att krysset på ryggen inte "trycker ner" och att öglan slutar precis vid svansroten.
 
Kanske dum fråga, men hur fattar hundarna att de ska dra? Speciellt hundar som inte annars drar i koppel.
Hur gör man för att lära in? Är det krångligt? Tar det lång tid?
 
Kanske dum fråga, men hur fattar hundarna att de ska dra? Speciellt hundar som inte annars drar i koppel.
Hur gör man för att lära in? Är det krångligt? Tar det lång tid?

Finns det bara lite driv i hunden är det inga problem. Min yngsta satte jag bara på sele och började springa. Tjoho, sa hon och satte fart. Den äldre har inte lika mycket driv och drar i princip aldrig i kopplet. Han drar lite halvdåligt, men ligger i slla fall med sträckt lina framför. Honom sa jag till att "gå" vilket betyder att han ska knata på framåt.

En idiotsäker metod är annars att använda hare. Ta en vant dragekipage och låt de springa före. Finns det bara lite vilja i hunden kommer den snart börja jaga efter.
 
Jag har en fråga om ålder...när börjar man dra mer ordenligt?
Tänker typ ca milen i trav och galopp.

Är det skillnad i ålder på hur tidigt man kör mer ordenligt på draghundsraser och bruksraser?
 
Jag har en Zero DC Faster till min Pu (aussie, 17,5 kg). Storlek S tror jag att det är.... Älskar passformen på den, hur den går upp långt bak från armhålorna bl.a :up: !

1508072.jpg

Jag köpte en Zero DC faster, men jag funderar på om den sitter för högt upp på halsen. Hur sitter den i halsen på Pu?
 
Roflmao. Såg en bild framför mig med hundar kommandes i full fart med en människa på släp som skriker GODIS !!! GODIS!!!!!!

Hahah det var ungefär så det såg ut. :rofl: Folk häromkring tycker redan att jag är knäpp. För jag går fram och tillbaka på vägen och tränar fotgående eller läggningar, eller är ute och springer med dragsele på hundarna, eller går med dom när dom är påselade och sitter ihop osv. Hemsk är jag! :nailbiting:
 
Kanske dum fråga, men hur fattar hundarna att de ska dra? Speciellt hundar som inte annars drar i koppel.
Hur gör man för att lära in? Är det krångligt? Tar det lång tid?
Med labben kommer vi behöva draghjälp i början, dvs nån som springer/cyklar framför som han får försöka springa ikapp.
En bekant som kör med sin hund berättade att hon är med i en träningsgrupp där de turas om att springa först, så hundarna får känna att de vill komma ikapp.
 
Angående åldern så tyckte de jag gick kurs för att hunden ska vara relativt färdigvuxen, dvs över året, större raser helst lite äldre. Men man kan ju grundträna innan, men själva dragandet först när de vuxit klart.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 169
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 184
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 454
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 410
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp