Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Sanning med modifikation. Ytterst få hundar blir alls champions i vallning eftersom vi har inofficiella tävlingar. Däremot är utbildningen så lång att den måste starta tidigt om hunden ska hinna användas innan den är medelålders!
Visste inte ens att det fanns vallningschampionat, jag syftade på championat i lydnad och bruks där många bc håller sig framme i tidig ålder eftersom de mognar tidigt.
 
Ja...visst. Måste dock känna mig lite frågsam över hur många som idag är beroende av hundar för sitt levebröd. Säger inte att de inte finns, men ärligt talat? Och dessutom så beroende att kostnaden att föda upp en hund ett extra halvår eller så innan den kan jobba blir avgörande.

"En person som arbetar med får kan inte vänta till hunden är tre år för att eventuellt rata den om den inte passar för sitt jobb."

Tre år tänkte jag inte..men kanske 1,5 år vilket ofta verkar vara då man röntgat de flesta raser (och de fall där hanar röntgas senare än tikar)?

Inom vissa raser är det vanligare än du verkar tro. I min bekantskapskrets är det mer regel än undantag att hundarna är en förutsättning för att den dagliga verksamheten och djurskötseln ska gå att utföra. Inte sällan har folk en eller två pensionärer, ett par-tre arbetande och utbildade hundar och ett gäng unghundar/valpar på tillväxt/inskolning. Då blir kostnaden plötsligt ganska mycket större om de ska vänta i 18 månader istället för 6 på att kunna påbörja utbildningen.

Och viktigast av allt: Även om majoriteten av border collies i Sverige inte axlar ansvaret för ett helt lantbruk, så är det mot oss som faktiskt behöver hundarna som aveln ska rikta sig. Det är just det arbetsegenskaperna, den tidiga mognaden, den sunda fysiken och samarbetsviljan kommer ifrån: extremt målmedveten avel på vallning. Då kan vi som behöver hund vara trygga i att kunna hitta en även om tre generationer, och ni som vill ha sporthundar har god tillgång på bra sådant material. Så fort aveln går mot acceptans av sent mogna hundar och andra avelsmål än ursprunget så är rasen illa ute.
 
Inom vissa raser är det vanligare än du verkar tro. I min bekantskapskrets är det mer regel än undantag att hundarna är en förutsättning för att den dagliga verksamheten och djurskötseln ska gå att utföra. Inte sällan har folk en eller två pensionärer, ett par-tre arbetande och utbildade hundar och ett gäng unghundar/valpar på tillväxt/inskolning. Då blir kostnaden plötsligt ganska mycket större om de ska vänta i 18 månader istället för 6 på att kunna påbörja utbildningen.

Och viktigast av allt: Även om majoriteten av border collies i Sverige inte axlar ansvaret för ett helt lantbruk, så är det mot oss som faktiskt behöver hundarna som aveln ska rikta sig. Det är just det arbetsegenskaperna, den tidiga mognaden, den sunda fysiken och samarbetsviljan kommer ifrån: extremt målmedveten avel på vallning. Då kan vi som behöver hund vara trygga i att kunna hitta en även om tre generationer, och ni som vill ha sporthundar har god tillgång på bra sådant material. Så fort aveln går mot acceptans av sent mogna hundar och andra avelsmål än ursprunget så är rasen illa ute.

Nej verkligen, tänkte på dig när jag skrev det där också efter att ha läst allt om dina hundar och deras jobb!

Absolut finns det såna hundar/raser, och kanske särskilt BC då och andra raser som fortfarande vallar på allvar (vet inte vilka riktigt)?

Men förutom de hundar som faktiskt används till vallning seriöst idag, och de som används i tjänst som polis/tull etc eller som hjälp för handikappade, så är det väl en ganska otroligt stor majoritet av alla hundar/raser idag som inte används för att tjäna in sitt levebröd? Det var allt jag menade. Jag är personligen 100% för att hälsa/syfte/duglighet att utföra uppgifter och ha ett stabilt lynne ska komma långt före på listan innan man börjar fundera på vad som gör hunden snygg eller inte.
 
Lite tankar...

Jag förstår vad du menar utifrån avelssynpunkt. Däremot förstår jag inte riktigt vad problemet är med att vänta till hunden är lite längre innan man börjar med aktiviteter som ändå möjligtvis kan orsaka hälsoproblem. På samma sätt som vi inte belastar barn med seriös tyngdlyftning även om vi vill att de ska bli extremelitidrottare. För att få till en sån bra utveckling som möjligt för individen förstås.

Säg att vi nu vet att alltför hård träning av en för ung hund kan orsaka felutveckling av leder, skador som hämmar dem i framtiden mm. Hur bättras avelsarbetet av att utsätta dem för det ändå? Menar du att önskan då är att få fram hundar som kan tränas relativt hårt redan som unghund? Behövs det, och är det ens möjligt (dvs genetiskt)?

Jag är verkligen med dig på att en arbetande ras (helst alla raser IMO) ska klara av att röra sig och ta i fysiskt.

Jag tänkte att eftersom man inte avlar på unghundar så går det väl lika bra att testa deras arbetsduglighet i lite äldre, friröntgad ålder ändå? Eller är det nått jag missar här..

Jag tror vi alla är överens om att man inte ska överanstränga hunden i unga år. Problemet är bara att definiera vad som är normal rörelse och vad som är hård träning. Jag anser att en hund på sex månader lätt ska kunna röra sig i friskt tempo i 5 km. En hund på 12 månader bör utan problem klara att springa milen. I mina ögon är det helt normal rörelse vilket alla arbetande raser borde få nästan dagligen. Hård träning är för mig när man pushar hunden, pressar och hela tiden flyttar gränsen framåt. Det kan gott vänta tills hunden är äldre, men om den inte får röra sig ordentligt som ung lär den knappast hålla för hårdare träning som vuxen.

Nu håller ju inte alla med mig utan många vågar knappt cykla med sin 18-månaders i mer än 1 km av rädsla för att hunden ska ta skada. Att jogga 5 km med hunden i koppel räknas som hård träning. Det är bara galet. Herregud, det gjorde min Corgi när hon var 9 månader.
 
Jag tror vi alla är överens om att man inte ska överanstränga hunden i unga år. Problemet är bara att definiera vad som är normal rörelse och vad som är hård träning. Jag anser att en hund på sex månader lätt ska kunna röra sig i friskt tempo i 5 km. En hund på 12 månader bör utan problem klara att springa milen. I mina ögon är det helt normal rörelse vilket alla arbetande raser borde få nästan dagligen. Hård träning är för mig när man pushar hunden, pressar och hela tiden flyttar gränsen framåt. Det kan gott vänta tills hunden är äldre, men om den inte får röra sig ordentligt som ung lär den knappast hålla för hårdare träning som vuxen.

Nu håller ju inte alla med mig utan många vågar knappt cykla med sin 18-månaders i mer än 1 km av rädsla för att hunden ska ta skada. Att jogga 5 km med hunden i koppel räknas som hård träning. Det är bara galet. Herregud, det gjorde min Corgi när hon var 9 månader.

Jag är inte helt emot dig alls :) Den som har en 18-månaders hund och tror den ska ta skada av att jogga med är nog ganska fel ute...

Jag tror också rörelse är bra. Och draghundsraser är ju avlade för precis det, dra.. så det är väl inte så konstigt att de börjar dra tidigare än vad jag skulle tänka mig för en helt annan ras. Jag vill hålla på med drag, men kommer vänta med just seriös dragträning till hunden är friröntgad och kanske 1.5 år gammal eller så. Det betyder inte att jag inte kommer börja lite lätt före, tror inte det är dumt att vänja in hunden successivt, börja träna kommandon mm. Det får gå som det går, har inga ambitioner utan vill göra det för skoj bara, och rasen jag har valt är ingen "riktig" draghund, men många kör drag med dem för skoj och bra fysträning.

Jag kan tänka mig att det kan vara bra att vänta lite längre med större, tyngre hundar för just drag än tex huskies som väl väger runt 20-kilosstrecket?

Precis som du antyder så tror jag dock också rörelse är viktig under uppväxt för att ge en bra bas. Precis som med oss människor (barn ska ju röra på sig, men kanske inte köra hårdare styrketräning för tidigt..). Ett råd jag fått från uppfödare är att det är bra för valpar att klättra o klänga. Dvs ta ut dem i skogen och låta dem klänga runt på stock och sten som de vill så de får använda kroppen på olika sätt, men inte köra nån långtur på asfalt. Det tycker jag låter fullt logiskt. Förstås kan det säkert skilja sig om man snackar specifika raser som tex vinthundar eller nått..

Aja. Jag vet inte helt enkelt. Men nog tänker jag låta min hund få röra sig genom sin uppväxt iaf (: Själv springer jag inte milen sammanhängande så ofta, så det blir nog inte lika viktigt som att min hund ska klara backar och intervaller när den vuxit upp ;)
 
Idag kom äntligen mitt neewa dragbälte så såklart var vi tvungna att prova. Vi fick ta husse som draghjälp, för labben tycker det är jättekonstigt att han får och ska dra. Jag orkade kanske 100 meter, sen pustade jag som jag vet inte vad :o Labben däremot har något bättre grundkondis än jag, för han passade på att böja in ryggen under sig och tokrusa ett par varv runt huset efteråt :D
 
Har bara skummat igenom tråden, ska läsa igenom bättre sen! Är helt ny inom detta men skulle vilja dra lite med min hund när jag springer, för visst räknas det in här? Alltså att hunden springer framför och drar med mig. Hon fyller ett i början av juni, funkar det att börja nu i sommar eller ska man vänta längre? :)
 
Har bara skummat igenom tråden, ska läsa igenom bättre sen! Är helt ny inom detta men skulle vilja dra lite med min hund när jag springer, för visst räknas det in här? Alltså att hunden springer framför och drar med mig. Hon fyller ett i början av juni, funkar det att börja nu i sommar eller ska man vänta längre? :)

Jag är helt ny på sånt här också men tänkte börja lite smått så som du skriver med min 9 månaders Hovawart :) Borde väl inte vara några problem om man tar det lugnt. Så som hon springer som en galning när hon är lös så borde hon kunna följa med mig på en joggingtur några km :)
 
Otis har ju gått framför kickbiken sedan han var typ 13 månader, förmodligen hade han fått göra det lite tidigare om det bara varit underlag för det då. Jag kör dem inte så långt (mest pga min egen dåliga fysik :D ) men typ 4-5 km med ett snittempo på 16km/h och maxtempo om 23km/h. Jag har valt att köra lite mer intervall eftersom det är väldigt kuperat, och då har jag valt kortare sträckor i stället.

I fredags sprang han ett 5,3km-lopp med mig i 4:52min/km-tempo, och var inte särskilt trött efteråt. Det sliter mer med värmen än med ansträngningen som sådan :p
 
Jag tror vi alla är överens om att man inte ska överanstränga hunden i unga år. Problemet är bara att definiera vad som är normal rörelse och vad som är hård träning. Jag anser att en hund på sex månader lätt ska kunna röra sig i friskt tempo i 5 km. En hund på 12 månader bör utan problem klara att springa milen. I mina ögon är det helt normal rörelse vilket alla arbetande raser borde få nästan dagligen. Hård träning är för mig när man pushar hunden, pressar och hela tiden flyttar gränsen framåt. Det kan gott vänta tills hunden är äldre, men om den inte får röra sig ordentligt som ung lär den knappast hålla för hårdare träning som vuxen.

Nu håller ju inte alla med mig utan många vågar knappt cykla med sin 18-månaders i mer än 1 km av rädsla för att hunden ska ta skada. Att jogga 5 km med hunden i koppel räknas som hård träning. Det är bara galet. Herregud, det gjorde min Corgi när hon var 9 månader.


Jag blir så glad av resonemanget. Normal rörelse ska ju vara naturligt och självklart!
Jag får ångest varje gång nån berättar att deras 6-månaders aldrig går koppelpromenader för att det sliter på dem. Jag bara förutsätter att promenader är naturligt och bra.
 
Har bara skummat igenom tråden, ska läsa igenom bättre sen! Är helt ny inom detta men skulle vilja dra lite med min hund när jag springer, för visst räknas det in här? Alltså att hunden springer framför och drar med mig. Hon fyller ett i början av juni, funkar det att börja nu i sommar eller ska man vänta längre? :)
Börja träna kan du absolut göra. Det är ju som med allt att man måste träna upp sig, både för sin egen skull och hundens.
 
Ni som springer med era hundar - hur viktigt är det att midjebältet sitter över höfterna?
Jag kör ett billigt från hööks nu och har alltid det i midjan - hur skadligt är det egentligen?
Hundarna drar ju på en del, särskilt om jag springer/går med båda, men jag har inte märkt av att jag får ont eller så än...
 
Ni som springer med era hundar - hur viktigt är det att midjebältet sitter över höfterna?
Jag kör ett billigt från hööks nu och har alltid det i midjan - hur skadligt är det egentligen?
Hundarna drar ju på en del, särskilt om jag springer/går med båda, men jag har inte märkt av att jag får ont eller så än...

Jag får ont väldigt snabbt om bältet inte sitter rätt. Men det beror säkert på hur känslig man är?
 
Jag får ont väldigt snabbt om bältet inte sitter rätt. Men det beror säkert på hur känslig man är?

Jag får ju inte ont - än :p Jag har ganska stark bålmuskulatur och hundarna ligger inte på superhårt, vilket säkert spelar in.
Vad kör du för bälte?
 
Jag får ju inte ont - än :p Jag har ganska stark bålmuskulatur och hundarna ligger inte på superhårt, vilket säkert spelar in.
Vad kör du för bälte?

Jag köpte ett bälte från baggen softbelt race, sitter jättebra på mig. Jag har väldigt breda höfter så har jag ett för smalt bälte så åker det bara upp i midjan på mig.
 
Jag köpte ett bälte från baggen softbelt race, sitter jättebra på mig. Jag har väldigt breda höfter så har jag ett för smalt bälte så åker det bara upp i midjan på mig.

Okej, jag kanske ska kolla på ett sådant.. Jag struntade i att ha mitt på höfterna eftersom det ändå bara åkte upp, så nu sätter jag det alltid i midjan - men jag har ju förstått att det inte alltid är så bra :p
 
Okej, jag kanske ska kolla på ett sådant.. Jag struntade i att ha mitt på höfterna eftersom det ändå bara åkte upp, så nu sätter jag det alltid i midjan - men jag har ju förstått att det inte alltid är så bra :p
Jag skaffade ett neewa dragbälte som sitter över rumpan och ger draget precis ovanför.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 480
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 688
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bygga hinder
  • Hö- och halmskörd 2024
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp