barn i stallet

Sv: barn i stallet

Det bästa vore kanske om inte hela stallet var delaktig vid denna diskussion då det lätt kan kännas som "alla-mot-en", då är det nog bättre att en eller två, förslagsvis stallägaren tar denna diskussionen med dom, i lugn och trevlig ton. :)

Jag tror snarare tvärtom, att det kanske måste till en "alla-mot-en" eftersom att TS skriver såhär:
Vi har pratat med dem om det här.Vi har alla försökt var för sig och på ett stallmöte.
Det verkar ju tyvärr inte ha hjälpt...

Till TS:
Min första tanke var också någon diagnos, det är inte helt ovanligt att föräldrarna också lider av någon slags diagnos, eller helt enkelt försöker blunda för att deras dotter gör det (jag är nog iofs också arbetsskadad på den fronten). Hur som helst kan ni ju inte ignorera alla problem för att det kanske är synd om henne, det är ju fortfarande era hästars (och hennes) välmående det handlar om!
 
Sv: barn i stallet

ja absolut har du rätt i det.Frågan är ju bara hur man bör gå till väga för att inte göra saken värre än värst.OM hon nu har någon diagnos så kan hon ju faktiskt inte riktigt rå för sitt beteende.
Samtidigt är det ju inte kul att riskera till exempel att min häst rymmer ur en öppen hage.
Hon har heller inte riktigt koll på det här med ditt och mitt ska jag kanske tillägga,utan hämtar saker hon behöver där hon kommer åt.
Det här var en källa till bråk innan vi alla fick kläm på att om ens saker är borta hittar man dem hos denna flicka.
 
Sv: barn i stallet

OM hon har en diagnos kan både hon och föräldrarna få hjälp för det iaf.. finns medicin som kan hjälpa till, plus att om det nu finns en diagnos kanske det är lättare för föräldrarna att dom behövs där för henne.. kanske.
 
Sv: barn i stallet

Jag tror snarare tvärtom, att det kanske måste till en "alla-mot-en" eftersom att TS skriver såhär:

Det verkar ju tyvärr inte ha hjälpt...

Till TS:
Min första tanke var också någon diagnos, det är inte helt ovanligt att föräldrarna också lider av någon slags diagnos, eller helt enkelt försöker blunda för att deras dotter gör det (jag är nog iofs också arbetsskadad på den fronten). Hur som helst kan ni ju inte ignorera alla problem för att det kanske är synd om henne, det är ju fortfarande era hästars (och hennes) välmående det handlar om!

Lyckades på något vis missa att de redan hade försökt prata med dom var för sig och att de även hade försökt med ett stallmöte. :o
 
Sv: barn i stallet

ja absolut har du rätt i det.Frågan är ju bara hur man bör gå till väga för att inte göra saken värre än värst.OM hon nu har någon diagnos så kan hon ju faktiskt inte riktigt rå för sitt beteende.
Samtidigt är det ju inte kul att riskera till exempel att min häst rymmer ur en öppen hage.
Hon har heller inte riktigt koll på det här med ditt och mitt ska jag kanske tillägga,utan hämtar saker hon behöver där hon kommer åt.
Det här var en källa till bråk innan vi alla fick kläm på att om ens saker är borta hittar man dem hos denna flicka.

Det spelar väl ingen roll om hon har någon diagnos.
Beteendet/slarvet är ett problem för alla inblandade utom tydligen för henne och hennes föräldrar, som låter alla er andra ta ansvaret för henne.
Huruvida hon har en diagnos eller inte, påverkar väl inte att det inte fungerar i stallet.
Om hon har en diagnos, är det extra upprörande att föräldrarna lämnar henne ensam i stallet.
Om jag var stallägare i ett sådant läge, skulle jag ta ett allvarligt samtal med flickans föräldrar. Kräva permanent ändring eller säga upp dem.
Fast det är lätt att skriva för mig som inte vill ha inhyrningar hemma i mitt stall utan vill få vara i fred från liknande problem och de konflikter som gärna följer.
 
Sv: barn i stallet

nej det påverkar ju inte problemet i sig om hon har en diagnos.Det kvarstår ju,eller blir lite värre nästan.Men har hon en diagnos påverkar det hur man bäst bör LÖSA de här problemen.
Samtidigt är det ju varken vår eller stallägarens sak att uppfostra andras barn.
Vi får väl ta ett snack igen.Och hoppas att det hjälper denna gång.
 
Sv: barn i stallet

ADD skulle jag inte se som ett problem. Jag har/har haft flera kompisar med både ADD och ADHD, de förstnämnda har aldrig haft några problem med att ta in information och förstå att de gör fel och varför. En barndomsväns storasyster har ADD, och hon har ett rätt rejält temperament och därtill mycket fysisk styrka som hon ibland hade svårt att kontrollera (under barndomen och tonåren, då hon inte själv insåg hur mycket hon faktiskt tog i). En nära vän till mig idag, har ADD och visste redan som liten (lågstadiet) att grindar måste stängas (hennes mor har hållit på med hästar länge). Jag vet ju att både ADD och ADHD kan visa sig olika hos olika människor, men det är ju i grunden uppmärksamhetsstörningar, och behöver inte påverka inlärning och förståelse av konsekvenser.

Jag tror att en stor del av problemet ligger hos föräldrarna. Det är svårt att säga så mycket utan att veta hur det är hemma, men det låter lite som att hon får göra lite som hon vill och så "städar" föräldrarna upp om något händer. Hon behöver lära sig att slav i samband med djur ofta ger konsekvenser. Och det är föräldrarnas uppgift att hjälpa henne med det, de har ansvar för henne.
 
Sv: barn i stallet

Det är nog en kombination kan jag tro.
Min gissning är att hon har någon slags diagnos i grunden,som föräldrarna väljer(medvetet eller omedvetet)att hantera genom att "städa upp"efter hennes misstag och låta henne få som hon vill.
Problemet är ju att när man rör sig bland så stora djur är det farligt.
 
Sv: barn i stallet

Nyckelordet i det du skriver är ju "behöver inte påverka..". Det är ju det som är så himla klurigt med diagnoserna för olika psykiska funktionshinder, de påverkar oss på olika sätt. Men det är inte helt ovanligt att ADHD/ADD ställer till det vad gäller just konsekvensförståelse.

Jag tror du har en poäng i att föräldrarna säkerligen springer efter henne och "rättar till" när det blir fel hemma! Vilket såklart inte gagnar nån i längden.

Nu drar vi iofs allihopa rätt så drastiska slutsatser om hennes eventuella problem men jag tror nog fortfarande att föräldrarna verkligen måste sägas till på skarpen, som sagt så kan det snabbt bli farligt och hända en olycka.
 
Sv: barn i stallet

Förlåt men... hur tänker ni?! Ungen är ELVA år. Beter sig som FEM. Klart som solen att man klarar av att tänka som en _människa_ när man är elva år, och tro det eller ej, men jo, man klarar också av att få lite skäll när man är såpass gammal.

Ja det är skitkul att hon fått en egen häst och allt det där, men hallå eller? Hon lär sig inte om hon inte får veta ordentligt vad hon gör fel och vad konsekvenserna kan bli. Är hon riktigt inne för hästeriet blir hon dessutom inte avskräckt av en avhyvling utan kanske snarare tvärtom att hon blir intresserad av att lära sig och göra rätt, och blir hon trots allt avskräckt är det kanske lika bra, det finns redan tillräckligt mycket idioter inom hästvärlden :bump:

Vare sig hon har någon diagnos eller inte så är hon inte lämplig att ha ansvar över en häst. Tycker ni ska ta tag i situationen PRONTO och ordna ett möte dels med bara föräldrarna där ni berättar ingående vad deras dotter gör fel och vad hon har för problem, och lägga fram på ett pedagogiskt och sakligt sätt att ni misstänker att flickan kan ha någon form av personlighetsstörning eller diagnos då hon inte tar in information eller ser konsekvenser som barn i den åldern bör göra. Lägg fram det som att ni är oroliga för flickan och hennes hälsa, biter inte detta tillräckligt på föräldrarna, spä på med hur kostsamt och jobbigt det dessutom blir om (när) deras eller någon av era hästar faktiskt skadar sig pga flickans slarv och okunnighet. Sen tycker jag ni ska ta ett möte med föräldrarna OCH flickan tillsammans för att förklara och berätta er slutsats och även ta med hennes åsikter och tankar.

Är flickan lite efter borde skolan osv redan ha märkt det och påtalat detta för föräldrarna, har de hört det innan och får höra det igen kanske de gör något åt saken om de inte redan har gjort något.
Om inte stallägaren har balls nog att prata med flickans föräldrar om dessa allvarliga problem så tycker jag ni ska he fram er hårdaste men ändå mest pedagogiska och vältaliga stall"medlem" att prata med föräldrarna (sen att stallägaren inte borde hyra ut alls om denne inte ens kan ta tag i såpass viktiga problem i stallet är en annan femma....).

Lycka till, uppdatera oss gärna om hur det går :)
 
Sv: barn i stallet

haha oj det var ord och inga visor.
Men du har ju rätt i stort sett.Vi är för mesiga och för snälla.
Ingen vill ha bråk i stallet,och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det hela.
Vi HAR faktiskt skällt på henne också.Men som jag sa är hon som hundvalpen med skon.Hon glömmer och hon är impulsiv.
Hon tog ett täcke av mig vid ett obevakat ögonblick till exempel.Jag skällde på henne.Ok hon skulle låta bli våra saker.Nästa dag tog hon mat av någon annan,för jag hade ju bara sagt att hon skulle låta bli MINA saker.
Och så här håller det på...
 
Sv: barn i stallet

Har inte läst igenom tråden så risk att jag svarar liknande någon annan.
Iaf.. Åldern är absolut ingen ursäkt, var själv yngre än 11 när jag började ta det mesta ansvaret i stallet, dock med föräldrar som fanns i närheten. Spontant tycker jag inte ungen skulle få lov att rida hästen när hon inte tar ansvar för det och skiter i det tråkiga. Men förstår att det kan inte ni avgöra. Nej, ungen skulle behöva skakas om lite.. Har ni provat att prata med förändrarna?
Ledsen om du redan svarat på men jag har inte tid att titta efter just vid mobilen..
 
Sv: barn i stallet

Hehe, sorry om du tog det personligen, jag kanske lät lite skräckinjagande ^_^

Tycker verkligen att det låter som att något inte står rätt till med henne. Man borde ha tillräckligt mycket logiskt tänkande när man är elva år gammal att förstå sådant..

Jobbade med barn förra sommaren och pratade då mycket i såna här banor med min mamma som jobbat som fritidspedagog i många år. Ett tips hon gav mig för just såna här "extrem"-exemplar är att faktiskt se dem som yngre än de är. Utan att förlöjliga eller mindrevärdera ska man vara övertydlig med reglerna som finns och konsekvenserna av att bryta mot dem. Nästan in i minsta detalj liksom. Prova det :)
 
Sv: barn i stallet

Jag har egentligen inga problem med barn i stallet (eftersom jag har varit en sån där häst-unge själv en gång), men det beror ju självklart även på hur det aktuella barnet är, om föräldrarna är beredda att ta ansvar och hur hästarna i stallet uppför sig. Jag var alltså elva år när jag fick min första ponny, och det var aldrig några problem, har även sett betydligt yngre barn som har klarat det jättebra, så hon är INTE för ung för att ta ansvar.

Som någon annan skrev, föräldrarna har ju egentligen brutit mot reglerna i och med att de inte är med henne i stallet. Prata med föräldrarna i första hand, där behöver ni defintivt inte klä orden utan tala om för dem hur stort problemet är. Be stallägaren göra det, det är kanske det bästa?

Jag har själv lite strul med min stallägares medryttare. Hon är väl runt tolv år, en ålder där jag tycker att man ska fatta att man inte tar andras saker bara för att slippa göra rent sina egna när det regnar ute och man ska ut och rida (självklart så är mina sen geggiga/blöta/allmänt äckliga när jag kommer). Man kanske också ska förstå att man får samsas på ridbanan och inte ta upp hela utrymmet om det är fler som vill rida, man får inse att om ens häst går i hagen med en annan som inte klarar att vara själv när man kommer så får man ta in båda, att man måste lägga betforn i tid, följa foderstaten som ägaren satt upp och inte överdosera efter eget huvud och man kan ju börja med att svara på tilltal. Just nu är håller hon sig rätt lugn, men blir det mer strul får jag ta upp det med ägaren igen, även om det känns skitjobbigt att komma med klagomål. Jag anser väl lite att om man tycker att man är mogen nog för att ta ansvar för en häst (även om det bara är ett par gånger i veckan som i mitt fall) så får man även vara mogen nog att anpassa sig till de regler som gäller i stallet och anpassa sig till att det finns andra människor.

I övrigt tycker jag nog det är värre med riktigt små barn (~2-6 år) som är med sina föräldrar i stallet och där föräldrarna har noll koll på vart ungen håller hus. Jag har haft en häst som verkligen var elak mot barn och jag höll på att bli tokig av att hålla borta ett gäng 3-åringar från henne, oavsett om hon stod i boxen eller utställd i gången. De öppnade alltså boxen och gick in, trots att man sa till dem (OCH föräldrarna :grin:) vid flertalet tillfällen.
 
Sv: barn i stallet

11 år är ingen ursäkt. Jag fick min ponny när jag var runt 10 och det var aldrig några problem. Vi hade egen gård och mina föräldrar lät mig vara ute i stallet och i hagarna själv för de visste att jag kunde hantera det. Sen satte de press på mig samtidigt. Jag fick ha egen häst så länge jag skötte mig, och då var det inte bara skolan utan även annars. Började jag slarva i stallet och allmänt bete mig olämpligt där så såldes min häst.

Verkar som att denna ungen antingen har något som inte står helt rätt till, eller att hon är en av de där bortskämda typerna som tror att hon kan göra som hon vill och att andra jämt springer efter och gör sakerna åt henne. Lämnar hästen på gång, äh skit samma, nån annan får ta ut den, jag vill åka hem. Glömmer stänga grinden, äh orka gå tillbaka, nån annan får fixa det. Bär inte ut höet, men hallå, jag vill inte ha massa hö på min tröja! Dessutom är det tungt och tråkigt.. Blockerar stallgången, men dah, de får väl vänta på sin tur... Rider iväg utan hjälm och i bara flippflopps, pfft, jag trillar aldrig av, har faktiskt ridit på ridskola i 5 år!

Boka in ett möte där BÅDA föräldrarna är där, tala om hur landet ligger och att det måste bli ändring annars får de vackert se sig om efter en ny stallplats, för den typen av fasoner tänker ni inte tolerera i detta stallet. Tala också med stallägaren och lyft fram allvaret i situationen. Det går inte att ha någon, oavsett ålder, i stallet som inte kan bete sig.
 
Sv: barn i stallet

För att svara på din direkta fråga så: ja barn i stallet är ok, om de uppför sig på ett ansvarstagande sätt eller står under förälders vakande öga.

Men ålder är inte en orsak att bete sig på det sättet som denna tjej beter sig enl. dig.
11 år är ändå ganska mkt, man brukar förstå bättre än detta vid den åldern.

Om hon är så där pass impulsiv och inte förstår bättre trots uppmaningar så borde föräldrarna verkligen övervaka hennes stalltid!

Jag hade varit snorförbannad om hon utsatt min häst för fara genom att bla. lämnat grinden öppen!!! :eek:

Kalla till stallmöte där ni går igenom detta, stallägaren borde verkligen reagera om ni berättar vad som hänt.
 
Sv: barn i stallet

Vi har barn som både är ynre & mer skötsamma än det du beskriver. Visst händer det ibland att de glömmer något(Precis som vem annan vuxen som helst) men om man kommenterar det så ber de om ursäkt och man ser att det verkligen inte var med flit och att de tänker till nästa gång.

Vi har som krav att föräldern är ansvarig över barnet i stallet tills de är 18 år gamla, och helst ska de vara närvarande vid ridning. Vi har 2 st ungdommar som är 16 och 14 år, båda väldigt duktiga & nogranna men deras föräldrar är ALLTID med när dom rider, även fast det är mycket folk på anläggningen. Jag som är 18 i år har fått ridit själv sen jag var 16, men då har jag en snäll häst, även om vad som helst kan hända.. Mina föräldrar har då varit anvariga trots sin frånvaro. Jag står uppstallad på en ridskola.

Men jag hade helt enkelt sett det som ett krav, att föräldrarna ska vara närvarande när hon är i stallet, oavsett om hon bara ska mocka. Tänk om det händer något på riktigt någon gång..
 
Sv: barn i stallet

föräldrarna
föräldrarna
föräldrarna!
De är de enda personerna som du ska tala med. Stallägaren har ansvar för sitt stall/byggnad och individer som står uppstallade, han ska (om han fyller sin uppgift) ta han om allmänna problem i verksamheten. Även han borde tala med föräldrarna.
Har ni som inackorderingar några invändningar mot någon tycker jag man ska vända sig till den som "undertecknat avtalet". Alltså föräldrarna i detta fall. Stallägaren gör förhoppningsvis sitt jobb, och ni som inackorderingar gör ert, tala med föräldrarna. Försök att berätta att det inte fungerar med det upplägg de har. I mitt förra stall var det många barn/ungdomar men de gjorde ett fantastiskt jobb. Det har inte med ålder att göra, utan med personlighet i detta fall. Flickan behöver stöd av sina föräldrar eller annan vuxen. Jag tror inte på att sätta en diagnos som lekman, det överlämnar jag till de profesionella. Jag tror att det är av absoluta vikt att få med föräldrarna på detta, då kommer nog vissa av problemen att lätta. Låt oss höra hur det går.
Detta är min åsikt, åsikterna är förmodligen lika många som inlägg i denna tråd...
 
Sv: barn i stallet

*KL*
Vi har barn i stallet (yngsta tösen är 6 och förmodligen den som är noggrannast av alla i stallet;)) men där finns det förstås hästkunniga föräldrar i bakgrunden.
Jag hade ärligt talat blivit vansinnig på både stallägaren och föräldrarna om jag hamnat i nämnda situation. STÄLL KRAV! Är 11-åringen inte tillräckligt mogen/har någon form av störning så får föräldrarena f-n i mig ta sitt ansvar. Och gör de inte det så good-bye.
Det handlar ju inte bara om prylar som flyttar runt (till allmän irritation kan jag tänka mig) utan om säkerhet för både folk och hästar.
 
Sv: barn i stallet

Ja, men precis. Jag är dock rätt säker på att i många fall beror flera problem åtminstone delvis på föräldrarna, som naturligtvis försöker underlätta för sitt barn men ofta också kan (antagligen inte helt medvetet) hindra dem från att förstå. Blir det inga konsekvenser, t.ex., som barnet själv märker av, ja då är det ju också ganska naturligt att konsekvensförståelsen blir lidande.

Impulsivitet är ju ganska karaktäristiskt för ADD/ADHD, i och med att uppmärksamhetsstörningarna gör det svårt att fokusera på en uppgift en längre stund. Och barn är ju barn i hjärnan, diagnos eller ej - de glömmer ganska lätt saker när de inte fokuserar på dem. Det är inte sällan man får säga "men du, den här då, du måste ... först". (ADHD har ju dock hyperaktiviteten, vilken ofta ställer till det en hel del med förståelsen av saker iom större koncentrationssvårigheter.)

Jag spånar bara vilt utifrån diskussionerna med en av universitetslektorerna nu (utvecklingspsykologi) (försöker alltså inte säga emot dig ;)). Och som du säger, så drar vi nog egentligen slutsatser som vi inte kan vara helt säkra på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 384
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp