barn i stallet

Sv: barn i stallet

förlåt att jag tjatar för jag vet att jag gör det nu, men det är faktiskt fortfarande så att STALLÄGAREN ansvarar, så länge denne tillåter en icke myndig person att hantera andras hästar eller utsätta andras hästar för omständigheter som inte anses säkra, trots påtalanden från de myndiga personerna /inackorderingarna.....
 
Sv: barn i stallet

Sätt upp stallregler och följs inte dessa har man ingeting där att göra. Alla kan glömma saker, men en frisk 11-åring "behöver" inte bete sig som denna tjej och i denna utsträckning.

Jag hade egen häst och stall när jag var 12 år, har aldrig någonsin glömt en häst eller grind. Min 12-åriga tremänning och alla hennes vänner i stallet beter sig inte heller så. Visst att dom kanske inte tänker på att sopa stalllgången och glömmer att ta bort vattenslangen ibland, men att glömma mer allvarliga saker, som hästar och grindar?! Jag lär för fan ut 7-åringar att en stängd grind alltid måste stängas efter passering!

Låter som att hon inte är riktigt mogen för det ansvaret en häst innebär, något att påtala åt föräldrana kanske...
 
Sv: barn i stallet

Vi har provat precis allt med denna tjej.Vi har försökt vara snälla,vi har skällt på henne,vi har haft stallmötem,både med och utan henne och hennes föräldrar .Vi har försökt utse ett slags "mentor"åt henne för att baka in lite hästvett som någon här ovan föreslog.
Inget tycks funka mer än ett para dagar.Sen glömmer hon,hinner inte(är en vanlig ursäkt också)eller struntar helt enkelt i det.
Alla de vanliga möjligheterna är liksom slut.

Hästen hon har är 1.70 som sagt.Den har nerv och är på tok för stor.Hon har inget som helst hästvett vad gäller sin egen häst heller så det är liksom inte det att hon skiter i våra.

Vi HAR pratat med stallägaren.Vi har vid flera tillfällen påtalat problemet.Han är medveten om det,och har själv problem att nå fram.Han var inte så glad när hästarna kom lös och höll på att springa ner honom till exempel.Eller när hon helt enkelt lade beslag på hans hage trots att han sagt att hon inte fick.
Men det verkar inte som att han tänker göra något åt det hela.Han anser(precis som vi misstänker)att hon måste ha någonslags bokstavsdiagnos och då tycker han synd om henne och vill ge henne en chans till,och en till....och en till.

Undertiden löper min häst risk att komma till skada.
Och mitt tålamod dör en smula.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: barn i stallet

Har ni påtalat det som Mackan skriver, att han kan komma att stå som ansvarig den dagen något verkligen händer en av hästarna? Det kanske kan ta skruv annars...
 
Sv: barn i stallet

Föresten...hur funkar det med försäkringsbiten i dessa sammanhang?Stallägaren har ju det yttersta ansvaret,men jag menar i övrigt?
 
Sv: barn i stallet

Nu har jag bara skummat igenom tråden. Men jag kan ju alltid skylla min egen ADHD på det. ;)

Men jag blir riktigt sur över att läsa vilket besvär TS och resten av stallet har med flickan i deras stall! Jag klarade minsann av att stänga grindar och ge fan i andras grejor när jag var i hennes ålder och yngre! Att ha ADHD är ger inget "frikort" att bete sig hursomhelst! Däremot krävs det lite mer jobb för att få rutiner att fungera. Speciellt i hennes fall när hon är i en helt ny situation med egen häst och ny i stallet. Jag tycker åxå att man ska stämma upp ett möte med föräldrarna och resten av stallet. I den situationen som uppstått är det tydligt att flickan behöver mer stöd för att få det att fungera utan att resten av stallet får gråa hår.
För det är inte meningen att resten av dom som står där ska vara barnvakt åt henne. Men däremot kanske det är en idé att guida runt henne och nöta in rutinerna. Det fick tom jag göra när jag flyttade till stallet jag står i nu för sju år sen. Och dom som stod här höll på att få fnatt på mig när jag spred mina grejer överallt innan jag fick till dom nya rutinerna.
 
Sv: barn i stallet

Jag är 12 år och har en medryttarhäst och jag skulle aaaaldrig glömma hästen på stallgången och åka hem!!!
sen att glömma stänga grinden är allvarligt!!
det skulle jag aldrig heller göra!!
som sagt... det handlar nog inte om ålder utan snarare om kunnighet om risker och mogenhet
 
Sv: barn i stallet

kl

Det som flickans föräldrar gör är oerhört oansvarigt och det känns som att flickan själv egentligen inte vet att hon gör ngt fel.

JAg tycker som många andra, att stallägaren faktiskt får ta tag i detta och kontakta föräldrarna. Sen ligger det på stallägaren att faktiskt sätta hårt mot hårt och hota med uppsägning om inte föräldrarna börjar engagera sig och börjar lära sig om hästar och skötsel genom att läsa på och vara med i stallet.

Det verkar ju som att det bara är en tidsfråga innan det inträffar en riktigt allvarlig olycka på ngt sätt.
Då kommer det nog kännas hemskt om "ni andra" inte verkligen varit tuffa och tagit tag i situationen.

Vill du , TS, verkligen vänta på det?

lite OT- En häst på 170 cm till en 11-åring utan föräldrar som är med dessutom:eek:
Min 11-åring har en cponny och kan växa in i den fortfarande och ha i många år till! En så liten människa kan ju aldrig rida ihop en så gigantisk häst..eller:confused:
 
Sv: barn i stallet

Hördu jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tar illa vid dig.Som du säger är bokstvsdiagnoser inget "frikort".
Jag vet inte mycket om ämnet egentligen,utan undrar mest hur man lämpligen hanterar en person med problem i den stilen.

Dock vet jag ju inte om det är detta som är problemet,eller om det bara är omogen/impulsiv/lat/bortskämd.
Igår fick hennes jättehäst bara något kilo hö till natten,eftersom hon inte orkade packa mer sa hon.

Så.
Kontentan är att man varken kan skylla på åldern eller en eventuell bokstavsdiagnos.
 
Sv: barn i stallet

Nej självklart vill jag inte invänta katastrofen...det var ju liksom därför jag bad om råd här.
Vi har också som sagt pratat med stallägaren,men det händer inte mycket.

Jag vill inte riskera min häst medan han velar,och begärde därför omedelbart en annan hage till min häst och fick flera andra med mig.
Men det hjälper ju inte flickan.

Att hästen är för stor för henne råder det väl ingen tvekan om.Hon klarar inte av den.Men å andra sidan så har hon ju inget säkerhetstänk,så hon märker inte det.
 
Sv: barn i stallet

*kl

Nu har jag läst igenom hela tråden..

Som många andra säger så finns det väldigt många som är i samma, och yngre, ålder som henne och uppför sig bättre! Självklart kan man glömma, det händer alla, men att glömma - eller snarare strunta i - samma sak upprepade gånger är inte OK.

Har du sagt till er stallägare att du/ni överväger att se er om efter ett nytt stall om situationen inte förbättras inom x antal dagar? Hur reagerar han då? För vad är egentligen bäst - att förlora några trogna stallmedlemmar som har stått där ett bra tag eller att förlora en yngre tjej som ingen är speciellt förtjust i pga att hon äventyrar både människornas och hästarnas säkerhet?

Jag kan förstå att du inte vill leta nytt stall och att du inte vill pressa stallägaren att ta tag i det, men det kanske är det bästa att göra?

Säger som de andra - prata med föräldrarna! Har dom gått med på att ha koll på sin dotter så får dom sköta det som dom ska också.

Och angående att hon rider iväg barbacka utan hjälm.. Herregud. Vår stallägare mördar i princip oss om vi ens sitter upp utan hjälm - varesig det är barbacka eller med sadel. Vi får dock lov att göra undantag om vi tillexempel ska fota lite mer seriösa bilder och frågar om lov först. Och då hamnar allt ansvar på oss om någonting händer. Ska vi dessutom en bit från stallet och fota så ska vi rida dit med hjälmen på huvudet, ta av den medan vi tar bilder och sen ta på den så fort vi är klara igen. Och detta har hänt en gång för ungefär 3 veckor sedan, hon som red blir 16 om två veckor och jag som fotade blir 19 om en månad. Lite OT kanske..

I vilket fall som helst så se till att få ändring på situationen - och detta så fort som möjligt. Vänta inte för länge med att ta tag i det. Och som jag förstått det så har hon stått hos er ett tag? Okej att man "daltar" lite med henne i början, men hon kan inte vara ny i stallet för alltid.

Uppdatera gärna hur det går för er! :)
 
Sv: barn i stallet

Hördu jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tar illa vid dig.Som du säger är bokstvsdiagnoser inget "frikort".
Jag vet inte mycket om ämnet egentligen,utan undrar mest hur man lämpligen hanterar en person med problem i den stilen.

Dock vet jag ju inte om det är detta som är problemet,eller om det bara är omogen/impulsiv/lat/bortskämd.
Igår fick hennes jättehäst bara något kilo hö till natten,eftersom hon inte orkade packa mer sa hon.

Så.
Kontentan är att man varken kan skylla på åldern eller en eventuell bokstavsdiagnos.

Nejnej! Jag tar inte illa vid mig över det som skrivits i tråden! Jag menade att jag blir upprörd över flickans beteende.

Är det så att hon har en bokstavskombination så är det faktiskt synd och skam att hon inte får mer stöd från föräldrarna. Ni i stallet ska inte behöva vara barnvakter åt henne! Samtidigt som det är en kanongrej att ha häst när man har ex. ADHD. Man lär sig rutiner, regler, och självdisciplin. Men går inte meddelandet fram hos föräldrarna att hon inte klarar av att ha hästen, kanske dom borde se sig om ett annat stall med helinackordering tills hon mognat på sig.
 
Sv: barn i stallet

Seriösa och seriösa, här menar jag bilder som vi inte bara tar "för skojs skull" när vi är ute och rider, utan när vi lägger ner lite mer arbete bakom bilderna. I detta fallet skulle vi ta lite fina sommarbilder.
 
Sv: barn i stallet

Jag tycker inte alls att de ska prata med föräldrarna om flickans eventuella diagnos. Det har de nte med att göra! Det man kan tala med dem om, är hur man uppför sig i stallet och ställa krav på att de ska vara med i stallet. Det var ju ett krav från början, om jag förstått rätt. Tala också om att föräldrarna kommer att debiteras varje gång ngt försvinner eller någon annan får stänga grinden efter henne. I de flesta stall får man betala för olika tjänster. Tala också om hur dyrt det kommer att bli för föräldrarna om andras hästar skadas pga flickans slarv/okunskap.
Se till att stallägaren står bakom. Detta kan man göra, men absolut inte tala om att de är oroliga för flickan och att hon ev kan ha en diagnos. Det är inte deras sak, vilket stallsäkerheten är.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 383
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp