barn i stallet

M

monline

Ja som rubriken säger...Barn i stallet,är det ok?
Vi har en flicka som är 11 år i stallet sedan en tid tillbaka,och problem har uppstått kring det.
Hon är väldigt impulsiv och lite lat vilket är grunden till det mesta.
Hon missar att stänga grinden till hagen till exempel vilket gör att övriga hästar rymmer.Hon ställer sin häst i stallgången och sen får den stå där lös i någon timme eller ibland mer.Vilket gör att hennes häst blockerar andras boxar och att det blir en plats mindre att ställa upp de andra hästarna vars ägare är lite mer effektiva.En gång glömde hon helt enkelt hästen där och åkte hem.
Hon sopar inte efter sig heller och hon glömmer ta ut hö till sin häst eftersom hon tycker det är tråkigt.Hon flyttar på andras hästar utan att fråga om lov.
Detta är bara några av de saker om gör att det blir besvärligt.
Vi har allihop pratat med henne,men det går liksom inte in.
Det känns inte så tryggt och säkert heller när hon ska hantera sin egen häst eftersom hon inte har något "säkerhetstänk",utan gladeligen kan rida iväg utan hjälm barbacka och i foppatofflor på sin knappt inridna häst.
Samtidigt känns det inte ok att skälla på henne,hon är ju bara ett barn och måste få en chans att lära sig.
Hon har fått sin första egna häst och är såklart jätte ivrig lycklig och glad.Man vill ju inte skrämma bort henne från hästlivet.
Jag vet inte vad vi ska göra åt det här riktigt.
Har någon haft liknande problem,och hur löste ni i så fall det?

Ska tilläggas också att stallägarens villkor för att hon skulle få stå hos oss var att hennes föräldrar tog ansvar för både barn och häst,vilket de gick med på.Men de nöjer sig med att köra henne till och från stallet och mer ser man inte av dem.
 
Sv: barn i stallet

Jag tycker barn i stallet är helt ok, under förutsättning att de förstår var de befinner sig och hur man måste bete sig för att stallet ska vara en säker plats för alla...

från vad du beskriver kan jag bara säga OMG! :o
Visst, tjejen är inte så gammal, men ärligt talat, lite vett har man väl ändå? Jag är inte direkt den mysiga, bussiga typen, så hade en tjej som det stått i mitt stall hade hon fått sina fiskar varma... Det är ju bara en tidsfråga innan någon skadar sig ordentligt! Hur kan man glömma att stänga grinden??!!

Hade jag varit i ditt läge och inte velat skälla på tjejen direkt, hade jag ordnat ett möte mellan mig, föräldrarna och stallägaren där jag gjort väldigt klart precis hur farligt det hon håller på med är, och krävt att föräldrarna var närvarande i stallet och stoppade sin dotters tokigheter... Sådant går att lägga fram på ett diplomatiskt "jag vill ju inte att er dotter skadar sig, och det vill säkert inte ni heller" sätt om de är svåra att nå fram till..

Lycka till!
 
Sv: barn i stallet

Som jag ser det så har föräldrarna brutit mot en överenskommelse och om de inte följer den så kan de sägas upp från boxplatsen.
 
Sv: barn i stallet

:eek: Vad är det för föräldrar?!

Vi har barn i vårt stall- min apunge är en av dem. Och aldrig i livet de skulle få vara själva i stallet. Det kan ju hända vad som helst.
En 11-åring har inte det konsekvenstänket och mogenheten (oftast, självklart finns det undantag) att reda ut något sådant stort ansvar ensam.

Jag skulle aldrig släppa mitt barn ensam i stallet, hon är 9 och har varit med i stallet sen hon var stor nog att gå typ. Hon vet hur man uppför sig, hon vet vad som ska göras. Men jag kommer finnas i bakgrunden några år till.

Kanske stallägaren kan kalla till stallmöte och se till att föräldrarna dyker upp och försöka få dem att förstå, eller ha enskilt samtal med dem. Annars vet jag inte riktigt. Fast rida ut utan hjälm som barn hade jag inte låtit någon göra dock. Då hade jag sagt ifrån.
 
Sv: barn i stallet

Jag har träffat barn som varit yngre än henne som kunnat sköta sig alldeles utmärkt i stallet, så låg ålder är ingen ursäkt!

Prata med hennes föräldrar och säg att om inte ett antal punkter åtgärdas kommer ni andra hästägare att prata med stallägaren om att ni vill att hon ska bli uppsagd eftersom era hästar inte är säkra när hon inte kan bete sig.
 
Sv: barn i stallet

Precis min åsikt.Alla barn är ju olika såklart,men just den här flickan tycks ju i allafall inte vara tillräckligt mogen.Det känns inte ok att hon riskerar min häst till exempel genom att glömma stänga grinden efter sig.Han och hans kompis kom lös och sprang uppe på vägen.Tänk vad om kunde ha hänt.Men hon SER inte så långt,och det är ok när man är 11.Fast då ska man inte ha så stort ansvar heller.Kan jag tycka.
Problemet med föräldrarna är till stor del att de inte kan så mycket om hästar.De förstår inte hur illa det kan bli riktigt tror jag fast vi förklarat det för dem.
Därav frågan : Är det k med barn i stallet.För hur ska man veta och hur kan man begära att de ska veta.
Nu är alla livrädda att det ska hända något allvarligt,och som sagt,vad gör man.
 
Sv: barn i stallet

Är alla livrädda säger man till stallägaren att situationen är ohållbar och om denne inte tar tag i problemet och löser det måste ni ser er om efter annan stallplats.
 
Sv: barn i stallet

Ni kanske kan sätta upp lite regler? tex att hon måste be någon om hjälp när hon ska ta in hästen? och att man inte får blockera stallgången?

Jag tror ni är lite för snälla. Jag var 11-12 när jag fick min första häst och hade ansvar för den plus mina två yngre systrar i stallet. Så åldern har nog inte så stor betydelse, hon måste lära sig vad som är rätt och fel.
 
Sv: barn i stallet

jo så är det ju också.
Vi har tagit upp det med stallägaren,och även stallägaren reagerar på hennes beteende.
Men samtidigt säger han att det är ju synd om henne.
Vi kan såklart flytta,men har stått på platsen i många år och trivs i övrigt.
 
Sv: barn i stallet

Ska väl inte vara så svårt att prata med föräldrarna, om de inte är där så ser de ju inget, och är det ingen som säger nått så kan de ju inte ha en aning. Skulle tro att de också bryr sig om sin dotters säkerhet. Försök ha ett möte utan för kritisk ton så att ingen blir illa berörd men informera om din oro.
 
Sv: barn i stallet

Om jag förstår överenskommelsen rätt, så kan stallägaren gott kräva att föräldrarna ska vara med dottern i stallet - annars blir de tvungna att se sig om efter en annan stallplats.
 
Sv: barn i stallet

När man är 11 år bör man vara så pass klar i huvudet att man förstår att inte lämna grinden öppen efter sig. Jag började som medryttare när jag var 12, och det var aldrig några problem!

Prata med föräldrarna, och gör det nu! Det låter onekligen som att läget är rätt akut, och ju fler ni är desto bättre tror jag, så föräldrarna verkligen förstår att det inte bara är en person som är "fjantig" utan att det faktiskt är farligt!
 
Sv: barn i stallet

När man är 11 år bör man vara så pass klar i huvudet att man förstår att inte lämna grinden öppen efter sig. Jag började som medryttare när jag var 12, och det var aldrig några problem!

Håller med. Jag hade så pass mycket vett att jag inte lämnade grinden öppen i den åldern.

För övrigt så förklarade jag för min 5-åriga dotter att man inte ska lämna grinden öppen, och vad som kan hända då, för ett par månader sen och det har inte hänt igen. (Nej, det var inte el i grinden, och ja, jag hade henne under uppsikt.) :)
 
Sv: barn i stallet

det har du rätt i...det ligger mycket i att vi nog är för snälla.
Hon är ett barn,och är överlycklig för att hennes dröm gått i uppfyllelse och att hon nu har en egen häst.Man vill inte förstöra den glädjen.
Ansvaret ligger självklart på föräldrarna.Vi har pratat med dem om det här.Vi har alla försökt var för sig och på ett stallmöte.De lyssnar och låter som om de förstår,men det blir ingen förbättring.De är ju inte med och ser heller så ofta,och de förstår inte riktigt konsekvenserna för dottern,hennes häst och de andra hästarna.
 
Sv: barn i stallet

det har du rätt i...det ligger mycket i att vi nog är för snälla.
Hon är ett barn,och är överlycklig för att hennes dröm gått i uppfyllelse och att hon nu har en egen häst.Man vill inte förstöra den glädjen.
Ansvaret ligger självklart på föräldrarna.Vi har pratat med dem om det här.Vi har alla försökt var för sig och på ett stallmöte.De lyssnar och låter som om de förstår,men det blir ingen förbättring.De är ju inte med och ser heller så ofta,och de förstår inte riktigt konsekvenserna för dottern,hennes häst och de andra hästarna.

Kanske ska ta diskussionen med dottern OCH föräldrarna? Vet inte om ni har tagit upp diskussionen med tjejen själv men då får ni ju se reaktion från dom och ni vet att både föräldrarna och dottern tar in samma information. Kan ju även ta upp frågan "hur ska vi lösa detta i fortsättningen", så att diskussionen mellan dom verkligen sker, att de tänker ut en lösning. Även om man tycker att det är självklart att regler ska följas ur säkerhetssynpunkt osv så kanske inte föräldrarna är så insatta, de kanske inte ens förstår vilka skador som faktiskt kan ske om man inte gör på ett visst sätt osv.

Det bästa vore kanske om inte hela stallet var delaktig vid denna diskussion då det lätt kan kännas som "alla-mot-en", då är det nog bättre att en eller två, förslagsvis stallägaren tar denna diskussionen med dom, i lugn och trevlig ton. :)
 
Sv: barn i stallet

Det låter nästan som add.. håller med om att alla barn är olika, men 11 år brukar dom förstå så pass att man inte lämnar hästen lös, eller bara skiter i att stänga grinden eller mata sin häst.. som sagt så låter det som en skruv lös : P Kanske föräldrarna har med eftersom dom inte fattar allvaret?
 
Sv: barn i stallet

Det har vi och stallägaren också funderat på...om det kanske ligger något sådant bakom.Flickan är överhuvudtaget väldigt knepig och har ett hett temperament både mot sina medmänniskor och sin häst.
Det underlättar naturligtvis INTE,om hon har den sortens svårigheter är det ju svårare ändå att kommunicera.
 
Sv: barn i stallet

Som stallägare skulle jag först kräva en vuxen med i stallet varje gång och om det inte fungerade skulle jag säga upp dom. Jag skulle inte våga ha henne kvar.

Vi har haft 3 barn i vårt stall som alla tre uppfört sig exemplariskt men deras föräldrar har varit hästkunniga och lärt in vett och etikett redan när de var små. Dessa barn var oftast ensamma i stallet men missade faktiskt aldrig något och var dessutom trevliga och artiga.

Själv vågade jag aldrig lämna min dotter ensam i stallet när hon var mindre för jag var rädd att hon skulle råka ut för någon olycka (eller ställa till med en) för hon var lite för impulsiv och mognade senare än de tre tjejerna jag beskrev ovan.

Tycker helt klart att ansvaret helt ligger på föräldrarna och stallägaren.
 
Sv: barn i stallet

Jag förstår att ni inte vill flytta men tänkte att det kunde vara ett sätt för stallägaren att få upp ögonen för hur stort ni upplever problemet.

Jag är kanske arbetsskadad, är socialsekreterare, men i mina ögon låter det som att tjejen uppfyller kriteriet för någon diagnos. Att inte kunna stänga efter sig i en hage är inte normalt, och ännu värre är det om man gör om misstaget, att glömma en häst på stallgången är inte heller normalt ihop med flera andra saker du skrivit. Såna krav kan man ställa på vilken normalvettig 11-åring som helst!
 
Sv: barn i stallet

jaaa...jag tycker också det.Jag själv visste sådant i den åldern och mina egna nu vuxna flickor också.Det verkar ju som att hon har problem med konsekvenstänkande och orsak-verkan.
Det verkar också som att hon har svårt att se samband.Lite som med hundvalpar och skor...."jasså den skon var förbjuden,jamen den HÄR då,den sa du inget om"
Det känns som att det är något mer problem än bara åldern.
Men det gör ju inte situationen enklare.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 408
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp