barn i stallet

Sv: barn i stallet

Jag hade inte accepterat det där beteendet av ett så pass gammalt barn. Har haft många yngre både flickor och pojkar som varit mycket nogrannare och duktigare än den flickan.

Om hon nu har en diagnos. ADD ADHD Aspergers mm mm ja då måste man vara EXTRA tydlig när man pratar, se dom som mycket yngre än vad dom egentligen är. Förklara allt i detalj för det är svårt för dom att förstå på samma sätt som vi gör. Det är samma i alla åldrar men värre för barn.

Har haft kontakt med både vuxna och barn med dessa symptom som vistas i stall dom är ofta villiga att lära sig men man måste hjälpa dom att förstå vad som är rätt och fel. Dom har ofta kort stubin och ångrar dom något så gråter dom ofta och känner sig dåliga. Men dom är ofta väldigt lättlärda så fort dom förstår vad dom ska göra.

Kan ju va så oxå att tjejen är fruktansvärt bortskämd och lägger allt på ER. Gör hon nått fel så bryr hon sig inte för det löser ändå nån annan.

Självklart ska föräldrarna vara med tjejen om hon inte klarar av att sköta sig själv i stallet. Det ska ni se till att det blir ett Krav så länge hon inte förstår.
 
Sv: barn i stallet

Tack alla för svar och råd.
Om flickan har en bokstavsdiagnos eller inte kan naturligtvis ingen av oss avgöra här på forumet.Det känns som att en del av hennes beteende tyder på att det är så,men å andra sidan är ju alla olika och utvecklas i olika takt.
Det i sig är ju egentligen inte våra bekymmer.Problemet uppstår ju när hon på grund av sitt beteende riskerar att skada sig andra och hästarna.

Är jag alldeles känslokall om jag tycker att jag inte vill riskera MIN häst för att nån annan inte kan uppfostra SITT barn

Som i morse.Tydligen hade hon tagit in sin häst igår,men glömt att ta av flugtäcke grimma och grimmskaft,som så klart hade fastnat.Hennes häst var väldigt uppjagad vilket såklart smittade av sig på min häst som står bredvid.Tänk om han hade skadat sig.

Eller skräckexemplet sist hon glömde grinden och alla hästar utom hennes som hon tagit in sprang på vägen och höll på att springa ner stallägaren när han försökte reda ut det hela.

Visst 11 år,överlycklig,möjligen en bokstavsdiagnos,men det HJÄLPS liksom inte...jag blir irriterad ÄNDÅ.Inte särskilt vuxet,jag vet.

Vi har försökt lösa det hela fredligt och diplomatiskt,men snart får jag ett riktigt gammeldags raseriutbrott på både flickan och föräldrarna.Hjälper säkert inte heller.

Jag var själv i stallet som liten,mina döttrar också och de andra barn jag träffat på i stallsammanhang har alla varit duktiga pojkar och flickor.Det är inte alls så att jag har problem med barn i stall i största allmänhet,utan det är det här beteendet jag har problem med.

Men eftersom alla är olika,barn kanske i synnerhet,uppstår ju frågan.Är det ok med barn i stallet när man nu inte kan förvänta sig att alla klarar av det?
 
Sv: barn i stallet

Men eftersom alla är olika,barn kanske i synnerhet,uppstår ju frågan.Är det ok med barn i stallet när man nu inte kan förvänta sig att alla klarar av det?

I det stora hela ja, det är okej med barn i stall. OM de klarar av det, som i detta fallet inte ungen gör. Men det finns vuxna med som inte klarar av att ha hästar och då kan man ställa sig frågan, om det är okej med vuxna i stall?
Vilket det såklart är, beroende på om de klarar av det eller inte. Tycker inte det är någon skillnad på vuxna som inte klarar av att vara i stall och ungdomar/barn som inte klarar av det.
Man kan inte förvänta sig att alla vuxna klarar av det heller.



Visst 11 år,överlycklig,möjligen en bokstavsdiagnos,men det HJÄLPS liksom inte...jag blir irriterad ÄNDÅ.Inte särskilt vuxet,jag vet.

Du är en människa, då spelar åldern ingen roll. Vilken människa som helst hade irriterat sig på detta!
 
Sv: barn i stallet

ja har du rätt i...jag tänkte inte längre än näsan räcker där.
Låt oss förbjuda puckon i stallet helt enkelt *s*
 
Sv: barn i stallet

KL
Föräldrarna bör ha ansvaret för att allt sköts. I det här fallet klarar barnet uppenbarligen inte av att sköta sig på egen hand, och då bör föräldrarna vara med för att hålla koll. Det är absolut inte ett orimligt krav att hon alltid måste ha ansvarig vuxen med sig när hon är i stallet.
Som någon skrivit behöver man inte lägga fram det för föräldrarna som att de och deras barn är dumma. Berätta för dem om olycksrisken när ett barn utan konsekvenstänkande på egen hand ska ta ansvar för flyktdjur på 500 kg, samt hur otroligt dyrt det blir om någon häst skadar sig på grund av att någon, eller någons målsman, varit oaktsam.
 
Sv: barn i stallet

Ja precis bort med alla puckon så skulle det bli frid och fröjd...


Kanske skulle du behöva ha det där raseriutbrottet för att något ska hända?? Kanske någon reagerar då.
 
Sv: barn i stallet

Men herregud...ska ni bara stå och SE PÅ när hon utsätter er, era hästar och stall/hagar för sitt galenskap?
Och be om ursäkt för det?
Nä stå upp mot barnet OCH föräldrarna.
Stallägare/ansvarig kan ju skarpt påminna föräldrarna om överenskommelsen som finns, och att det är DERAS ansvar om något händer.

Jag antar att de blir ersättningsskyldiga för sådant som förstörs? Betalningsansvariga om olyckor sker p.g.a barnets "dumheter" "glömska" "ignorans" whatever?

Påminn dem om det, då kanske de tänker efter lite extra innan något hinner bli förstört.
Oavsett försäkringar så ska ju självrisken betalas, och åtminstone JAG anser att den vållande ska stå för det, men eftersom denna någon antagligen blir barnet och således inte är myndig så blir ju det ansvaret föräldrarnas.
 
Sv: barn i stallet

Föräldrarna har stallet som lekis/Fritids tydligen och det är inte acceptabelt. Alla i stallet som tycker det är fel får gå och prata med stallägaren som i sin tur tar upp det med föräldrarna. Är föräldrarna hästkunniga öht? Om inte så stavas det "mindre katastrof".
 
Sv: barn i stallet

KL
utifrån dina scenarios är det helt klart att det inte är en vare sig acceptabel eller funktionell situation och i detta fallet så faller faktiskt ansvaret att ta tag i det hela på stallägaren, som i värsta fall kan råka ut för att bli anklagad/stämd/dömd för det som kallas "oaktsamt förfarande" vilket finns med i de flesta uppstallningskontrakt när man hyr ut boxplatser. Under denna kalusul faller sånt som att låta minderåriga hantera inackorderingars hästar, eller att, från stallägarens sida medvetet tillåta situationer där det finns uppenbar risk för inackorderingars hästars väl och ve och säkerhet.
ta ett snack med stallägaren, för det är denne som måste ta ställning till vad som ska gälla i stallet. som det nu är utsätts ju varje inackordering för ett helt klart akut bristande säkerhetstänk, med tillhörande risker för inackorderade hästar (öch även flickan själv för den delen).
 
Senast ändrad:
Sv: barn i stallet

Jag kan bara hålla med övriga. En 11-åring kan ej lämnas vind för våg i ett stall, spelar ingen roll hur mogna de är. Vår 11-åring får visserligen vara själv där och ta hand om sin ponny (en dag i veckan då jag inte har möjlighet att vara där, annars är vi alltid där tillsammans) men då finns där alltid vuxna och anställd personal på plats. Hon får INTE ta in hästen själv från hagen utan måste då be någon äldre om hjälp.

Mitt tips är att först och främst tala med föräldrarna, då kommer det antagligen visa sig om flickan har någon slags diagnos. Om så är fallet måste man kräva ett större ansvar från föräldrarna än vad ett annat barn kanske behövt. Om flickan bara är lat och tankspridd i största allmänhet får man ta diskussionen med henne och föräldrar...så länge hon är barn är det ändå de vuxna som har ansvar. Sen gör ju barn ofta som äldre gör. Om ni som är äldre i stallet visar henne lite uppmärksamhet och på ett vänlig sätt hjälper henne/ger tips etc, kanske hon lär sig fortare än någon tror.Det är trist om barn ska bli utpekade föra tt vara lata/ha diagnos innan de ens fått en chans att lära sig. Det kan ju vara så rent krasst, att hon har helt okunniga föräldrar som köpt en ponny - då behöver hon hjälp, inte skäll.
 
Sv: barn i stallet

Jag tycker att ni antingen får hitta på en "tänka säkert"-kurs för henne om ni vill gå "den bussiga" linjen fram men annars ställa henne till svars om hon alls vill ha en häst när hon uppför sig så illa? Tala lugnt men strängt åt henne att så där får det inte gå till och att ni fått nog. Säg till henne att ni gärna hjälper henne och ger råd men glömma stänga grindar och dylikt får det vara slut på. Om hon skärper sig var snälla och vänliga och låtsas att ni glömt vad dum hon var i början och passa på att beröm henne då och då. Men skärper hon sig inte så bestäm att hon inte får vara i stallet utan en förälder och så oengagerade som de verkar vara så lär de sälja hästen istället....
Kanske hårt att gå på en elvaåring så pass men att prata med föräldrarna hjälper ju inte och bara en sån sak att ungen får för sig att rida utan hjälm är ett sådant riskbeteende att jag skulle ha gått fram och slitit av henne från hästen. Påpeka för henne att i ert stall rider man inte utan hjälm och hon kan gott ha på sig hjälm när hon hämtar hästen från hagen också.
 
Sv: barn i stallet

Du är inte ett dugg känslokall för att du inte vill riskera din hästs välfärd för att flickan inte kan hålla koll på vad hon gör!

Förutom att man som hobbyryttare är fäst vid sin häst kostar det en massa pengar och tar tid. Man måste kunna få vara trygg i att ens häst har det bra även när man själv inte är i stallet, kunna få använda sin tid i stallet till det man vill och inte behöva hålla ordning på andra och inte heller råka ut för onödiga utgifter p g a andras oförmåga.
 
Sv: barn i stallet

Knapplån

ridskola skulle ju vara passande... kanske man ska föreslå för föräldrarna? (som inte verkar vilja vara med sin dotter iaf, jag hade skickat ut dom ur stallet, för allas säkerhet). Just eftersom det är mera folk, hela tiden, och om en häst lämnats vind för våg så tar det inte er än max en minut innan någon tagit hand om den, man tar inte in hästarna själva, man får lära sig säkerhet m.m.
 
Sv: barn i stallet

ja precis sådär tänker vi.Trist att göra ett barn till syndabock.Även om hon gör en massa fel,så måste hon väl få chansen att lära sig liksom.
Fast när det inte hjälper att komma med tips och råd?Hon är som sagt impulsiv och "glömmer".
Man vill att hon ska få ha hästglädjen kvar,men ändå sluta riskera liv och lem på sig själv andra och alla hästarna.
Men kanske det inte går.

Det är heller ingen liten ponny hon har.Det är en nästan 1.70 hög häst med nerv.
 
Sv: barn i stallet

ja precis sådär tänker vi.Trist att göra ett barn till syndabock.Även om hon gör en massa fel,så måste hon väl få chansen att lära sig liksom.
Fast när det inte hjälper att komma med tips och råd?Hon är som sagt impulsiv och "glömmer".
Man vill att hon ska få ha hästglädjen kvar,men ändå sluta riskera liv och lem på sig själv andra och alla hästarna.
Men kanske det inte går.

Det är heller ingen liten ponny hon har.Det är en nästan 1.70 hög häst med nerv.

:eek::eek::devil:
 
Sv: barn i stallet

NEJ, det är inte fel av dig att inte vilja riskera din häst för att andra inte kan uppfostra sina ungar! Mina hästar är det viktigaste i livet för mig, jag hade aldrig låtit det barnet hantera dem eller ens ha sin häst i samma hage, med tanke på att hon lämnar grinden öppen.

OM hon nu har en bokstavskombination (som är känd) så tycker jag faktiskt att föräldrarna hade kunnat berätta det i alla fall för stallägaren. Har själv en kusin som har det, och det underlättar väldigt mycket i hans vardag att folk i hans närhet vet om att han har det. Även om det beteendet den här tjejen uppvisar ändå INTE ÄR OKEJ, bokstavskombination eller inte, så ökar det förståelsen för att hon kanske inte är som andra barn.

Om jag vore du skulle jag prata med stallägaren/den som är ansvarig för verksamheten. Föräldrarna har brutit mot överenskommelsen, och eftersom det verkar vara så att samtliga andra i stallet inte vill att det här ska fortsätta så kanske de ska börja se sig om efter en annan stallplats. En ridskola där det finns utbildad personal kan ju vara ett bättre alternativ. Det finns ju till och med ridskolor för barn med "särkilda behov" också, där personalen är van vid barn med både fysiska och psykiska handikapp.
 
Sv: barn i stallet

Visst är hon ett barn men det har jag också varit ;):angel:

När jag var 11 år kunde jag sköta in- och utsläpp av familjens hästar (10-20) på egen hand. Ingen häst hamnade fel eller kom lös, alla fick mat och vatten och alla grindar stängdes. Det enda jag inte fick göra utan uppsikt var att hantera hingstar utanför boxen men det var inte för att det inte skulle funka utan en ren säkerhetsfråga. Visserligen är jag "infödd" i hästvettet på ett annat sätt men den här tjejen borde också kunna lära sig.

Jag vet 7-8-åringar på ridskolan som klarar att släppa ut sin ponny efter lektionen och aaaaldrig att de skulle glömma grinden. Stallet är ingen lekstuga.

Steg 1 här är att få föräldrarna att ta sitt ansvar, att skälla på ungen gör ingen glad, precis som du själv säger.
För övrigt undrar jag ifall inte någon i stallet kan ta henne lite under sina vingar eller om ni kan hjälpas åt att fostra henne till en god hästmänniska med säkerhetstänk och hästens bästa i fokus?

Ni kanske kan ta vars en dag? Föreslå att "om du vill kan jag hjälpa dig med din ridning idag" och sedan bakar ni in lite säkerhetstänk och grundläggande hästkunskap i "ridlektionen". Tjejen är ju bara 11 år så häst- och stallvett behöver hon ju lära sig oavsett och lägger man fram det på ett schysst och roligt sätt så kanske det är enklare än vad ni tror att påverka henne.

Mvh JV
 
Sv: barn i stallet

Det är heller ingen liten ponny hon har.Det är en nästan 1.70 hög häst med nerv.

:eek: 1.70?! Är hon extremt lång för sin ålder? Eller är det så att det var en billig häst och därför 'perfekt'?
Det är ju eg OT, men jag begriper inte hur föräldrarna tänker.

Du är absolut inte elak för att du vill vara säker på att din häst är trygg. Jag tror att i stort sett alla vi hästägare vill känna oss trygga i förvissning om att hästen mår bra även när vi inte är där.

Jag hade krävt att föräldrarna är i stallet när flickan är där eftersom det inte verkar fungera på annat vis. Efter ett par veckor med tvång att vara i stallet kanske föräldrarna inser att det inte bara är en lekstuga där man sätter av barnet och hämtar nån timme senare. Och kanske blir mer motiverade att få flickan att förstå hur man uppför sig (så att de slipper sitta där varenda dag om de inte är hästmänniskor).
 
Sv: barn i stallet

enligt mig är som sagt steg 1 att få stallägaren att ta ställning och inse att denne utsätter sig för risken att bli anklagad för vårdslöst förfarande, om inackorderingars hästar medvetet utsätts för de risker som redovisats i tråden.... stallägaren är den som måste sätta ner foten och ha ett regelverk för vad som ska gälla. SEN kan man börja kräva av föräldrarna.
 
Sv: barn i stallet

Men har ni aldrig stallmöten?

Barn överlag kan till och från vara impulsiva och glömmer fort "små saker" som att hoppsan jag glömde ju sopa upp, eller helt enkelt inte förstår följderna av en lös häst, eller flera och skaderisken på både människa och hästar, för att inte tala om kostnaden för vet räkningarna. Är man i ett stall så krävs det viss ordning. Att "glömma" grinden och rida utan hjälm eller att ha egna hästen lös utan uppsikt är defintivt inte ok. Rörande föräldrarna så kan man ju undra om de har någon hästvana överhuvudtaget eller bara ser stallet som en bra barnvakt, det är ju alltid någon där typ...

Skulle ta upp det och ev andra grejor som rör stallet på ett stallmöte. Bättre att lösa orosmoment så tidigt som möjligt. (Även om det rör sig om ADHD eller något annat så brukar barn skärpa till sig när de har ett stort intresse för något i detta fall hästar (?), barn med myror i brallan kan bli betydligt lugnare när de får pyssla med sådant de tycker är riktigt kul. Har upplevt det på nära håll så jag vet :) . Om inte annat så upplys föräldrarna om att hästar inte är ofarliga vid oförsiktig hantering, säkerhet är a och o i ett stall och i all hantering med hästar. Med hantering menas allt från lastning, borstning, leda hästen till att rida/longera/tömköra. Det får man inpräntat i sig på varje ridskola :) och om inte det hjälper så påtala att ni kommer skicka ev veterinär räkningar till följd av flickans slarv till just föräldrarna ifråga,det tar nog skruv ;).

Eftersom flickan inte är myndig så ansvarar ju föräldrarna för henne i stallet så det är i första hand dem ni bör få med på stallmötet och det är DERAS uppgift att sedan prata med dottern så denna förstår (om det blir en "hetsig" diskution på mötet, vilket det nog lär bli, föräldrar är ju mån om sina barn, (i vanliga fall :laugh:) så är det också bäst att hon inte är med, känslig ålder).

Lycka till!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 532
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 364
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp