Barn och ridning

Y

Yamima

Min dotter ska börja rida till sommaren är det tänkt, har inte fått någon plats än på ridskolan det är väldigt lång kö speciellt till nybörjargrupperna.
Det jag undrar över är eftersom hon är min dotter och 8 år till sommaren så är det inte alltid så att hon vill göra eller lyssna på mig när jag kommer med råd och eller säger vad hon ska göra. Nadia som hon heter tycker att hon borde få en egen ponny, då har jag sagt att först måste hon kunna rida och så vill jag veta att hon verkligen vill ha en ponny. Med det menar jag ta hand om och motionera regelbundet, självklart så skulle jag hjälpa henne med mockning och viss skötsel av ponnyn några dagar i veckan så hon kan umgås med kompisar och andra aktiviteter som barn i hennes ålder gör.
Nu till det riktiga problemet, Nadia tycker att hon redan kan rida eftersom hon har ridit lite med jämna mellan rum och då har hon bara skrittat om kring antingen på mina hästar eller travhästen jag äger tillsammans med min mamma. Jag har försökt få henne att förstå och tror att jag äntligen har fått henne att förstå vad jag menar:). Jag har tänkt att hon ska få börja rida nybörjar lektioner för mig nu till sommaren på min arab trots att han är förstor för henne. Visst borde hon kunna lära sig lite i alla fall så att hon kan hoppa över nybörjargruppen på ridskolan då blir vänt tiden lite kortare och hon hamnar inte mer efter sina jämnåriga kamrater. Eller är det helt fel att göra så som jag tänkt?

Hur skulle ni ha gjort om ni satt i min sitts, det var förstås dumt av mig att inte ställa henne i kö när hon var 5-6 i stället för 7 år. Men för att göra det bästa av situationen så borde min plan inte vara allt för dålig eller?
Jag känner mig verkligen osäker i detta:confused: och behöver tips och råd. Själv började jag rida när jag var ca 4 år, så att jag är fjantig när det gäller Nadia fattar jag inte vad det är jag igentligen är rädd för. Har faktiskt börjat låta henne hjälpa mig mer och mer med stallet och hästarna, nu får hon ta in och ut hästarna själv. Vilket hon aldrig fått göra tidigare då var jag tvungen att följa med och gå med henne och hästen. Är det fel att låta ett barn hjälpa till med stor hästar, att leda, borsta och annat som har med hästen att göra själv visserligen finns jag alltid med när hon har hästen i stallgången. Jag brukar ta hand om den andra hästen då, men jag finns ju till hands om det skulle vara något. När jag var i hennes ålder fick jag ta hand om hästen själv och ofta var jag utan vuxet sällskap utmed ponnyn.


Nu blev det lite väl långt och invecklat:(, mycket onödig fakta blev det också..:o Men jag vet verkligen varken ut och in,:confused: Är jag en riktig hönsmamma eller?
 
Sv: Barn och ridning

okej, jag snabbläste igenom din text, rätta mej om jag hoppat över ngt viktigt i texten :smirk:

alltså vi har ett helt likadant exempel här,nästan :)

har en stallkompis på 40 år som har en dotter på 8 år. denna flicka har inte heller ridit så mkt på ridskola.

för snart 2 år sen skaffade mamman en isis, och hennes döttrar (har en till) så "ägde" ju denna med henne då. Denna 8 åring lyssnar inte alls på vad sin mamma säger
ex:
mamman: nu måste du svänga utåt och kör lite framåt, ananrs går han in till mitten och stannar där
8 åringen: men han gör ju ingeeet!!
mamman: du måste RIDA oxå, inte bara sitta där och tro att han gör precis som du vill
8 åringen: dumma häst

men :idea: så började jag hålla lektion för henne, vi började med att lära henne skritt och kunna styra hästen, nu ett halvt ¨år senare så travar hon helt själv på banan och hon lyssnar alltid på mej, för mej vågar hon ju inte säga ifrån till ;) så hon e tvungen att lyssna. hon rider oxå ut på denne själv, men då komer nån o går bredvid.

men hon red oxå vid sidan om på en shettis som står här i samma stall, så på den kan hon galoppera osv

okej hoppas du fick ut ngt av detta låånga meddelande

(isisen är ca 145, så han är lite stor.. men han är säker ochdet är ju 10000 ggr viktigare än om han är lite för stor!)

jag tror att hon har fått ut mkt mer av att rida privat och på en o samma häst nu i början än att bli ledd på en sandbana på ridskola
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och ridning

Jag började på ridskola som 6-åring och jag och mina systrar fick också en shettis som inte var inriden. Fick också rida på en connemara som visserligen kunde vara het, men han var jätteförsiktig med barn.

Mamma gömde sadeln och slängde upp oss på shettisen och så fick vi rida runt. Det blev några avramlingar, men till slut lärde man sig sitta kvar och fick en otrolig balans på köpet! Och hästen blev även inriden. Det lärde oss även att vara ansvarsfulla och orädda.

Förutom mamma hade vi en ridlärare och en annan kunnig tjej som gav privatlektioner och vi hade ett eget ridläger och det tror jag gav väldigt mycket som komplement till ridlektionerna på ridskolan.

Så länge du finns med om det skulle vara något så tycker jag att det låter bra. På ridskolan är det mest rida lektion, där får man ju inte alltid lära sig vad allt annat runtomkring innebär så det är ju jättebra att hon får vara med i stallet.
 
Sv: Barn och ridning

Jag tror att det kanske är bättre att hon rider för någon annan än dig, kan du inte ta dit någon som ger henne lektioner på din häst i så fall? Om hon inte lyssnar på dig,kanske inte alltid det populäraste att lyssna på mamma menar jag, kanske hon lyssnar bättre på någon utomstående? Kanske går det att hitta någon ponny om du annonserar som hon kan få ta nån lektion i veckan på? Då kan hon ju på sikt börja på ridskolan och få kamrater där, kan vara lite roligare att ha jämnåriga att diskuktera häst med på sikt, men lära sig grunderna ordentligt, bättre än hon kanske gör på ridskolan. Det är ju bra om hon får hjälpa dig i stallet och så då lär hon ju sig kringarbetet så länge du finns till hands och kan rycka in om något inte går bra, t.ex. hästen blir skrämd vid inhämtning från hagen eller liknande.
 
Sv: Barn och ridning

Hur länge har hon följt med dig och ridit? Tror du hon kommer tröttna?

Min granne skaffade en shettis till sin 6 åriga dotter som aldrig ridit på ridskola, i och för sig så hade väl inte föräldrarna något hästintresse heller. Men iaf efter kanske ett par månader var det inte så roligt längre och nu går ponnyn bara där.

Det är ju i och för sig annorlunda om mamman kan och är intresserad av hästar, men jag tycker inte att man bör skaffa en egen häst när man är så liten, för vissa funkar det säkert, men för säkerhets skull tycker jag personligen att det är bättre att låna eller hyra en ponny till henne om du nu vill rida med henne över sommaren, så kan hon hellre få börja ridskolan till hösten.

Och jag tror med att det är bättre att låta någon annan lära henne rida. En mamma skiter man ju fullständigt i i den åldern.:angel:
 
Sv: Barn och ridning

Min dotter har ridit en längre tid i ridskolan. Tävlar i lite blåbärshoppning på ponny och så vidare. Nu har familjen köpt en stor häst. Dottern (14 år) är lite förgrymmad över att jag inte låter henne rida vår nya häst ensam ännu. Jag har anlitat en av ridlärarna till privatlektion en gång i veckan. Jag kan definitivt inte instruera - varje gång jag säger något, t ex, "stöd på yttertygeln" så hör dottern bara "gå och städa ditt rum" eller någon annan mor-dotterförmaning :) Dottern kommer naturligtvis att få rida vår häst ensam, när hon är mogen för det. Det ÄR skilland på en känslig storhäst och en ridskoleponny.... Jag skulle ta hjälp av en tredje part att hålla lektion, behöver naturligtvis inte vara en ridlärare utan bara en ANNAN vuxen än mamma. Det är bara för husfridens skull ;)

Skötseln av dina stora hästar kan dottern definitvit hjälpa till med. Kravlöst till att börja med förstås.
 
Sv: Barn och ridning

Ta hem en liten pålle på foder över sommaren och låt henne "lekrida" mycket på den. Låt henne försöka lite hur hon vill och smyg in lite tips då och då på ett diplomatiskt sätt: "jag ser att du håller händerna stilla - det är jättebra! Hästen kan känna en fluga i mungipan...." eller "vad snyggt det ser ut när du........". Typ.

Det behöver inte vara så seriöst i början. Något hon VERKLIGEN skulle få nytta av när hon väl kommer in på ridskolan är longering - (jag menar att DU longerar och HON tränar sitsen!). Det kanske kan ske på någon av dina hästar? De flesta svårigheterna i början beror ju på dålig balans! F ö bra situation att använda "beröm det som är bra och ignorera felaktigheter". Man slipper då jobbigt "mor-dotter-tjat"!

Lycka till!
 
Sv: Barn och ridning

Är jag en riktig hönsmamma eller?

Kanske det men i så fall är vi två.
Du har fått många råd här redan. Jag tror att det är bra för barn att gå på ridskola och inte bara rida hemma för mamma (eller pappa). Jag vet av erfarenhet att det inte är så lätt att träna sitt eget barn. Dessutom tror jag att lite stimulans och krav utifrån är nyttigt. (Helt utanför detta kan jag påstå också med egen erfarenhet att det är lättare att vara lärare för sitt eget barn i ett ämne i högstadiet än att ta ansvar för dess ridutbildning). Men om jag var du hade jag testat med araben hemma och sett hur det fungerar. Sedan tror jag att ett barn som är van vid hästar och har suttit på en häst några gånger och kanske kan styra den och följa den i skritt och trav mkt väl kan gå med i en lite mer avancerad grupp.
Vår yngste son är uppvuxen med hästar. Han hade åkt häst i många år innan han började på ridskola. Han har ett litet osynligt handikapp som medför motoriksvårigheter. Men han började inte i nybörjargrupp på ridskolan utan i en lite svårare. Han var inte rädd för hästar och van att sitta på en häst så det gick bra.

För att sedan komma tillbaka till detta med hönsmamma. Det finns säkert föräldrar som är livrädda för hästar och jag beundrar dem som ändå låter sina barn rida. Men så finns det vi som rider själva och som mkt väl kan sätta oss in i farorna både med att rida och att hantera hästar. Jag förstår precis hur du känner det. Jag vet inte om det är fel att de hjälper till med stora hästar. Nu är våra stora hästar så pass gamla så nu kan jag känna att det hade varit OK att de höll på med dem. Men när våra stora hästar var unghästar och de äldsta barnen var små fick de inte hålla på med dem själva. Jag är kanske tramsig.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och ridning

Hej Hej jag läste igenom texten och tänkte såhär:

Du kanske ska köpa en A-ponny eller B-ponny (det beror på vad hon ska ha för häst)En läromästare och sedan lära henne att rida för i stallet kunde hon juh redan mycket.
För då har hon sin egen häst att lära sig med än att hon ska gå på ridskola och rida en massa konstiga hästar.

detta hade jag gjort om jag var du.:bump::bump:
 
Sv: Barn och ridning

Jag svarar ut efter det faktum att jag har en 4 åring, men rent spontant så känner jag såhär. Du känner dina hästar, du vet hur de fungerar. Du känner även din dotter. Utifrån det så kan du bäst avgöra vad som är lämpligt och inte. att hon tar in hästar och pysslar med dem i gången låter väl ok om du vet att hon klarar det. Att du är in närheten är ju jättebra.

Hade jag varit i din situation hade jag nog sett ridskolans ridlektioner som en bra start. Kanske kan hon hoppa över nybörjargruppen om hon redan kan absoluta grunderna dvs styra, stanna och få fart på hästen. Det bästa är ju egentligen att prata med ridskolan och se om det finns nån lämpliga grupp.

På ridskolan har hon nån som lär henne att rida och det är inte "mamma tjat". Hemma kan hon sen hjälpa till med hästarna och även förfina ridtekniken på araben. Att hästen är för stor är nog inget större bekymmer egentligen så länge du är med. På ridskolan kan man ofta få rida för stora hästar. (Min dotter gör det varje gång. Hon är 4½ år, 1 m lång och minsta ponnysarna är B-ponnyer)
 
Sv: Barn och ridning

Tack för alla bra svar, det känns bra att veta att jag inte helt är ute och cyklar. Min arab har gått som lektionshäst så han brukar vara snäll mot barn och andra nybörjare som tur är:). Hon står i kö till ridskola men jag har tänkt prata med ridskolan redan nu om hon kan få börja rida i gruppen ovanför nybörjargruppen om hon är nog duktig för att få börja i den till hösten innan nästa termin börjar i fall det finns plats där och annars så hon börja i nybörjargruppen ändå i fall det skulle finnas en ledig plats bara där, då borde hon ha en liten större chans att komma in i någon grupp till hösten. Jo jag känner mina hästar och de skulle inte göra någon illa med mening men trots det så kan ju allt hända, det är väl det jag vet så väl efter alla mina år med hästar. Jag brukar fråga henne i fall hon vill följa med till stallet och vill hon inte just den dagen så behöver hon inte följa jag vill att hon ska tycka att det är en kul grej samtidigt som jag försöker förklara för henne hur viktigt det är att ta ansvar över hästen och tillgodo se hästens behov, fast hon vet även att det är mitt ansvar eftersom det är mina hästar.

Jag har tänkt över det där med att agera ridlärare åt henne och det är precis så som ni säger hemma hos oss, så jag har tagit rådet på allvar som jag fått om att låta någon annan vara ridlärare åt henne tills hon kommer in på ridskolan:). En av mina kompisar som jag vet att hon lyssnar på har lovat att ställa upp och lära henne lite 1-2 korta pass i veckan och övriga dagar får hon fortsätta att följa med mig till hästarna för att ta hand om dem:).

En egen ponny vill jag inte skaffa till henne än, kanske en medryttar ponny 1-2 dagar i veckan. Det skulle kunna vara något.
 
Sv: Barn och ridning

Du har fått många bra råd och tips. Det är bra att ha någon annan som instruerar.

Jag har en tjej på 5 snart 6 år som kommer hit och rider min minsta ponny när andan faller på. Det sätts inga höga krav på henne utan hon ska tycka det är roligt. Hon rider även på ridskola varannan vecka men med denna ponny kan hon göra nästan allt själv dvs. tränsa, sadla, kratsa hovar eftersom mitt troll är i lagom storlek och ridskolehästarna är för stora för hon ska kunna göra sånt själv.

Blir intresset stort så finns det säkert någon liten ponny i er närhet som ni får låna ibland. Det svåra bruka vara att hitta någon som vill rida dom!
 
Sv: Barn och ridning

Jag tror att det hade varit jättekul för din dotter att ha en liten skötponny. Jag hjälper till i ett stall och rider deras hästar och deras dotter, som är 6 år snart, brukar vara med och hjälpa till i stallet, borsta, kratsa hovar, värma bett och bära lite hö.
Ibland följer hon med oss ut på små rundor och hon tycker det är jättekul. Vi har inte haft några lektioner direkt, men vi går jämte och hon få sitta och hålla i tyglarna, skänkla på och stanna. Det är väldigt lättsamt och hon tycker det är roligt! Jag tror definitivt att det är bra att de får en "förebild" utifrån som de lyssnar på.

När jag var liten tyckte jag att det var kul med ridskola inte bara för att man fick hålla på med hästar och lära sig rida, utan också för att man träffade kompisar!
 
Sv: Barn och ridning

När jag skulle börja rida var det också lång väntetid.. då fick jag åka med min kompis mamma till ett litet stall där man kunde hyra en häst i en timme ungefär och då lärde hon mig lite. Det kanske blir lite svårt att du tränar din dotter eftersom hon precis som du trodde kanske inte lyssnar lite och så. Men du kan väl alltid prova? annars kanske ngn annan kan lära henne..
 
Sv: Barn och ridning

Jo det med att skaffa en liten sköthäst har jag varit inne på, jag såg på blocket att det fanns en shettis inte allt för långt bort från oss som dom letade en medryttare till så jag ska ringa dit imorgon. Dom vill ha någon som sköter och motionera ponnyn 2 dagar i veckan, visserligen vill jag helst att det ska vara bara en dag i veckan till att börja med men om dom inte går med på en dag så får det lov att funka med två för oss. Jag har sett ponnyn några gånger när några barn har ridit på honom och har även sett honom i hagen, ponnyn är jätte söt och ser ut att vara ganska lagom stor åt Nadia. Så jag hoppas att dom inte har hittat en medryttare än så vi kan fara dit för att träffa ponnyn och se vad Nadia tycker och framför allt om den är bra till henne att börja rida på.
 
Sv: Barn och ridning

Jag har lärt min dotter rida på min alldeles för stora och alldeles för pigga islandshäst :-) Skämt åsido, så har jag haft denna häst hela dotterns liv, och ridit in honom själv. Alltså känner jag honom oerhört väl, och kan även styra honom med mitt kroppsspråk (dvs jag kan hålla koll "i smyg" utan att dottern märker det...). Han är även lugn och säker på det viset att han inte är särskilt rädd av sig, och alltså inte plötsligt hoppar till eller far iväg.

Dottern har "alltid" varit med mig i stallet, och började väl rida regelbundet när hon var fyra, ungefär. Hon har ridit dels för mig och dels för andra i stallet som givit lektioner. Ett tag hade jag en liten grupp på 5 elever där hon var en av dem, och i andra perioder har en barngrupp på 2-5 elever ridit för någon annan i stallet. Just nu rider min dotter (som är sju år, fyller åtta i år) tillsammans med en annan flicka lektion en gång i veckan för en duktig tonårstjej i stallet. Det fungerar utmärkt - tonåringen är ju lite av idol för de yngre tjejerna.

Utöver lektionerna så rider min dotter även under "ledning" av mig. Hon är lite för ung än för att bestämma själv hur hon skall rida och/eller lägga upp ett ridpass själv. I och med att jag känner hästen så väl, så har jag kunnat släppa kontrollen väldigt successivt. I början ledde/longerade jag ju hästen medan dottern red, sedan fick hon rida "själv" utan lina, men ändå med mig så nära hästen att det i praktiken var jag som kontrollerade hästen, och sedan har jag successivt släppt kontrollen.

Visst har det emellanåt varit så att min dotter tyckt att det varit onödigt att lyssna på mamma, men i det fallet är jag "hård". Skall hon rida och hålla på med hästarna i stallet så måste hon lyssna på mig, det gäller oavsett om hon sitter på hästen eller går bredvid den. Och innerst inne vet hon det, så det har visserligen varit små "bråk" oss emellan då och då, men när det verkligen gäller så lyssnar hon.
 
Sv: Barn och ridning

Vi har ett litet russ som barnen rider på. Min dotter är såpass liten att jag bara leder henne runt, men min son (snart 8) rider för instruktör, det är som du säger, han lyssnar inte på mig och tycker bara att jag är tjatig men instruktören lyssnar han på. Hon är dessutom påhittig och kommer på roliga saker för honom att träna, t o m i skritt.
Så hitta en instruktör kanske? :banana:
 
Sv: Barn och ridning

Du är i samma sits som jag; min dotter fyller snart 8år och vill också ha en egen shettis. Vi har en Nordlandshäst ,maxad c i familjen . På honom skrittar och travar hon, men han är alldeles för stark för henne att "rida" , lite svårt att få honom ut på spåret i traven , och för henne blir det mycket att tänka på ; först att trava och sedan att hålla ut honom.
Jag har betämt att hon ska få börja på ridskola , men kommer att välja bort nybörjargruppen för att hon ska tycka att det är roligt , för själv tycker hon att hon kan rida och vill inte ha ledare.
Min älsta dotter började rida på ridskola när hon var fyra och fick egen häst när hon skulle fylla 12år. Funderar lite varför jag inte gjorde samma med den minsta men hennes intresse har kommit nu och för den älsta fanns det redan där ordentligt som 4åring.
 
Sv: Barn och ridning

ett barns öga är inte färdig utvecklat förrän efter 15 år, först då kan man avståndsbedömma ordentligt och avgöra hur snabbt det tar från ett föremål till ett annat, tidsuppfattning förstår ett barn först i tio till tretton årsåldern. att låta en åtta åring själv sköta hästar är totalt vansinne om det inte är så att du är i hennes omedelbara närhet. ni som gjort så som små har haft tur, det finns alldeles för många som inte har haft samma tur, hör efter med närmaste barnläkare.
 
Sv: Barn och ridning

ett barns öga är inte färdig utvecklat förrän efter 15 år, först då kan man avståndsbedömma ordentligt och avgöra hur snabbt det tar från ett föremål till ett annat, tidsuppfattning förstår ett barn först i tio till tretton årsåldern. att låta en åtta åring själv sköta hästar är totalt vansinne om det inte är så att du är i hennes omedelbara närhet. ni som gjort så som små har haft tur, det finns alldeles för många som inte har haft samma tur, hör efter med närmaste barnläkare.

Det är väl ingen här som sagt att man lämnar sju-åttaåringar ensamma med hästarna? Men för att barnen skall tycka att det är roligt så måste de få lite utökat ansvar med tiden... Min dotter (7 år) får exempelvis inte själv gå in i hagen för att hämta hästen - däremot får hon leda honom från hagen till stallet när jag är med och hjälper till med grindar m.m.

Det är säkert riktigt det du skriver om ögats (och hjärnans!) utveckling, men menar du att man inte alls skall låta barn under 15 ta hand om och rida hästar själva? Jag tror nog att de allra flesta av oss som hållit på med hästar sedan barnsben har både ridit och hanterat hästar någorlunda självständigt sedan 10-12-årsåldern. Och jag tror också att om man från början får lära sig ett säkert förhållningssätt till hästar, så sker färre olyckor, man hamnar med andra ord mera sällan i en situation där man behöver använda sig av snabba reflexer, välutvecklad avstånds- och tidsbedömning m.m.

Det är inte så att jag på något sätt vill underskatta riskerna, jag tror helt enkelt att risken att råka ut för olyckor inte bara har med personlig mognad / utveckling att göra, utan att det är minst lika viktigt att redan från början lära sig att göra saker säkert.

Min filosofi är att försöka lära dottern så mycket bra och säker hästhantering och ridning som möjligt medan hon fortfarande är ung nog att låta sig påverkas, för att så mycket som möjligt skall "sitta kvar" när det blir dags för henne att rida och hantera hästar självständigt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 344
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp