Bukefalos 28 år!

Barnfritt bröllop

Läs Magdalena Ribbings spalt i DN. Man blir alldeles häpen över över hur en del beter sig. Någon bjuder en avlägsen släkting, denna kommer med hela familjen inklusive partnerns barn från tidigare förhållande. Har för mig att någon även tagit med svärmor för att hon skulle passa barnen. Givetvis förväntade man sig att det skulle bjudas på mat till alla.

Herrejisses så gränslöst!
 
Personligen blev jag glad när jag blev bjuden på barnfritt bröllop :angel: Jag och maken fick en vuxen kväll och barnen sov över hos farmor och farfar så alla var lika nöjda :) När vi gifte oss tillät vi barn men vi vad då 3 egna med så ville de skulle ha sina kusiner där med :)
 
Jag har varit med om ett barnfritt bröllop. Detta var för att de yngre barnen kanske inte skulle kunna sitta still i kyrkan och orka vara med på hela tillställningen eftersom det höll på i några timmar. Paret som skulle gifta sig var nog rädda att allt fokus inte skulle vara på dem om det var en massa barn med som kanske inte skulle kunna sköta sig. Detta blev sedan ändrat, då de flesta av barnen var tillräckligt gamla för att klara av att hålla sig lugna. Tror det är olika beroende på vilken ålder barnen är i. Kanske svårare att få en 4-åring att sitta still, än en 12-åring? Sen är det ju olika gällande individer i sig. Gränsen på bröllopet jag gick på hade satts vid 16 år. När det sedan ändrades var det yngsta barnet som kom 7-8 år och denna ungen skötte sig bra. Inga konstigheter. Kan förstå folk som sätter en åldersgräns på ett bröllop, men inte att de kan dra en gräns vid 16 års ålder.
 
Jag ser bröllop som en familjetillställning, då ska familjen vara med. Hela familjen. Så konstigt med ett barnfritt bröllop... man gifter sig väl för att bilda familj (oavsett om det blir barn eller inte, familj som familj)?

Jag ser bröllop som en fest där de som gifter sig firar sin kärlek. Jag kommer gifta mig för att hylla min kärlek till min blivande man, inte för att bilda familj.

Jag vill att fokus är på oss, faktiskt. Jag vet att om det är barn med så kommer mycket av fokusen gå till att se till att barnen har det bra, att de inte stör, att de äter, att de har något att göra, att de etc etc.

Jag vet dessutom hur kul det är att sitta bredvid föräldrar som har med sig barn. Att prata med dem utan att de helt plötsligt, mitt i en mening, vänder sig åt andra sidan för att se vad deras barn villl, är inte lätt.
 
Det är ungefär lika festligt som att ha en okänd trött 2-åring som bordssällskap... Inte helt lätt att föra en vettig konversation där inte :D

OT, men kom att tänka på.

Det är som Ryanair, där man inte får plats bredvid sina barn eftersom det är free seating som gäller. Har varit med om att en fransk familj med små barn som kom sent fick sitta helt utspritt, folk vägrade att flytta på sig.

Vem VILL sitta bredvid någon annans 3-åring som redan grinar innan start eftersom närmaste förälder sitter 5 rader bakom och tanten som sitter bredvid är sur som ättika och vägrar ge upp sin plats? Om det händer något?
 
Vi var på barnfritt bröllop i helgen. Det var brudparets önskan och det respekterar jag. Bara det att det inte blev barnfritt i slutändan för brudparet hade tydligen inte insett hur många av deras vänner och släktingar som inte kunde lämna bort sina barn. Det var säkert 10-15 barn med. Det gjorde inte mig något men jag undrar lite hur brudparet tänkt. De måste ju veta att deras vänner har barn och att många reste ganska långt. Många av oss hade ju också fixat barnvakter, för att vi fått veta att barn inte var välkomna. Jag och min man har dessutom fått tacka nej till fester nu i augusti eftersom vi känt att vi inte kan anlita barnvakt varje helg. Det var skönt att få gå på fest utan dottern men jag tyckte ändå det blev en konstig särbehandling.

När vi gifte oss bjöd vi barnen också. Vi ville så gärna ha föräldrarna med och förstod att vi hade bäst chans att få det om vi tillät barnen. Sen ville jag så gärna ha mina yngre kusiner med, det vore otänkbart att stänga dem ute, och jag tycker inte gärna man kan tillåta vissas barn att komma men neka andra. Det får i så fall vara upp till föräldrarna om de vill ha barnen med eller anlita barnvakt.
 
OT, men kom att tänka på.

Det är som Ryanair, där man inte får plats bredvid sina barn eftersom det är free seating som gäller. Har varit med om att en fransk familj med små barn som kom sent fick sitta helt utspritt, folk vägrade att flytta på sig.

Vem VILL sitta bredvid någon annans 3-åring som redan grinar innan start eftersom närmaste förälder sitter 5 rader bakom och tanten som sitter bredvid är sur som ättika och vägrar ge upp sin plats? Om det händer något?

DET är helt jäkla obegripligt verkligen! Jag förstår inte sådant öht, hur svårt kan det vara att flytta lite på sig om det verkligen behövs? (Sen är det väl kanske en fördel att vara i god tid som barnfamilj på ex Ryans flyg, men saker händer så då kan en väl hjälpas åt liksom)
 
Herrejisses så gränslöst!

Kunde inte låta bli att kopiera en av frågorna hon fått;


Fråga: Vi ska gifta oss i sommar och har bestämt oss för ett ganska stort bröllop. Vi har bjudit in de flesta i släkten med undantag för kusiner och föräldrars syskon som vi aldrig träffar. Men vi hade aldrig kunnat ana denna våg av människor som uttalat sina besvikelser över att deras barn (vuxna barn och under 18) inte blivit bjudna på bröllopet trots att de familjerna aldrig någonsin besökt oss. De har till och med ”hotat” med att inte komma alls eller låta sina vuxna barn komma i deras ställe.

Vi valde att ha ett barnfritt bröllop och vi har prioriterat vänner framför släkt som vi knappt känner (det är ju inte ett tillfälle att lära känna varann heller precis) men vi har svårt att svara dessa människor då de går så hårt på. Vad kan man säga? Är det okej att man argumenterar om sitt tycke om val av gäster med brudparet såhär?

Och hur mycket får ens föräldrar lägga sig i om gästlistan, då vi betalar hela kalaset själva?

Det har blivit så mycket negativa reaktioner att det inte känns kul att bjuda nästan någon släkt alls.

Svar: Usch vilka pretentiösa, ouppfostrade och rent ut sagt dumma människor! De verkar tro att det är en mänsklig rättighet att bli bjuden på bröllop. Men det är det faktiskt inte, och sannerligen inte heller att få ta med sig sina barn.
Man kan inte kräva att på grund av sitt släktskap bli bjuden på någons bröllop som en del tror. Bröllopsfesten är ett firande av vigselakten där två människor lovar varandra att leva tillsammans i trohet livet ut. Det firandet kan ske med endast dessa två, eller med fler – om brudparet vill. Jag läser i din fråga att ni har gjort just så som man ska göra om man vill bete sig rätt, ni bjuder dem ni känner, de som står er nära, de som har visat vän- och släktengagemang genom åren.

Att de som bjudits inte är nöjda utan kräver att även deras barn i olika åldrar bjuds är så oförsynt och ohövligt att ni inte behöver bry er om det ett enda dugg. Låt dem stanna hemma, dessa självupptagna personer, och umgås med sina barn. Bara det att säga att ”bjuds inte mina barn så kommer jag inte” är så totalt fel att enda svaret från er inbjudare ska vara ”vi hade hoppats att få se er på vår bröllopsfest, men vi förstår att ni inte vill komma utan era barn, och då är det inget att göra, barnen är inte bjudna”. Och säger de att de stannar hemma för att låta sina vuxna barn komma i deras ställe så är det heltokigt även det, det är inbjudarna som bestämmer vilka gäster som ska bjudas, inte inbjudna gäster som byter ut sig mot andra personer.

Uppriktigt sagt förstår jag inte dessa bröllopsgäster – vad tror att de kan tillåta sig? Det är brudparet som gifter sig, inte gästerna. Det är brudparet som bjuder, inte gästerna. Det är brudparet som bestämmer, ingen annan.

Svaret till dig är alltså att det inte är okej att gäster argumenterar om gästlistan, att föräldrar klagar på vilka som bjuds när det är brudparet som ensamt betalar kalaset, att gäster försöker byta ut sig själva mot sina barn. Låt alla dessa drullar som kritiserar, klagar, vill ändra inbjudan stanna hemma. Ge inte efter! Bröllopsfesten vinner på att slippa närvaron av så trista, självgoda gäster.

Magdalena Ribbing
 
Lite OT, men vi är ett kompisgäng som skulle ha gemensam 40-års fest var det tänkt sig, och då kom frågan upp, och det var känsligt som sjutton visade det sig, och man fick intrycket av att bara för att man inte har barn själv så har man ingen talan (trist, men det är något som man får uppleva när man är i barnför ålder, men inte har egna barn).

En av oss har 2 barn, en skulle ha fått nr 1 vid den planerade tidpunkten och vi var två utan. Den med två barn ville naturligtvis att alla barn som ville skulle få vara med, medan vi andra var något reserverade. Jag har i princip inget emot att barn är med, men kände att ska man ha en fest på kvällen med middag, musik och allt vad det innebär, så kände iallafall jag att det inte var lämpligt för barn. Och på min 40-årsfest vill jag inte att någon ska känna att den måste avstå alkohol för att det finns barn omkring, egna eller andras. Jag tycker nämligen själv att det inte är ok med barn på fest med fulla vuxna.

Då började det pratas om att ha eftermiddagsfika för de med barn och sedan kunde det vara barnfritt på kvällen eller ha ett aktivitetsrum för barnen, men där gick min gräns. Det är inte SÅ många i min bekantskapskrets som har barn och att då ha en tillställning i en hyrd gemensamhetslokal från 14 till efter midnatt bara för att tillfredsställa allas önskemål kändes inte som min melodi.
Som ni kanske förstår så blev det ingen gemensam fest, men vännerna är kvar :love:
 
OT, men kom att tänka på.

Det är som Ryanair, där man inte får plats bredvid sina barn eftersom det är free seating som gäller. Har varit med om att en fransk familj med små barn som kom sent fick sitta helt utspritt, folk vägrade att flytta på sig.

Vem VILL sitta bredvid någon annans 3-åring som redan grinar innan start eftersom närmaste förälder sitter 5 rader bakom och tanten som sitter bredvid är sur som ättika och vägrar ge upp sin plats? Om det händer något?
Om man flyger med små barn på Ryan Air (och förmodligen alla andra flygbolag) så blir man placerad i gräddfilen, tillsammans med de som betalar extra för att få gå ombord tidigare. Så om man misslyckas med att ha sin familj samlad, så betyder det att man inte prioriterat att vara i tid på gaten.
 
Mamma berättade att när hon och min far gifte sig så hade det varit en hel del käbbel kring gästlistan. Jag har för mig att exakt det som nämns här ovan skedde, någon lät sina barn gå istället för dem själva. Det var också någon som bjöd med sig sin farfars-frus-mormors-kusins-kontorsstol typ. Ja ungefär så kändes det väl för mamma och pappa som aldrig hade träffat människan någonsin.
Plus att det var många som la sig i gästlistan. Ni måste bjuda den och ni kan inte låta bli att bjuda den.:banghead:


Det var en sån sak som gjorde att jag ville gifta mig i hemlighet. Jag ville inte ha någon släkt där, eller jo jag hade gärna haft mormor och morfar med men ingen annan släkt..
 
Vi kommer enbart bjuda närmsta släkten. Inga kusiner och mostrar och liknande, och jag räknar med att det inte kommer bli några sura miner för det.

De flesta av våra vänner inga barn, så inte heller där lär det bli några problem.
Mina syskon har barn, men de vill inte ha med sig sina utan ser till att skaffa barnvakt för att få en kväll i lugn och där de kan fokusera på att ha kul och inte på att se till att barnen har kul och hållet sig lugna.

(mest orolig är jag faktiskt över att min käre far inte ska vilja komma pga mammas nya kille - som hon bott ihop med i typ tre år.. Så så himla ny är han inte)
 
@Sleepan: Just det där med skilda föräldrar försår jag kan vara jobbigt vid bröllop etc. Min kusins föräldrar är vettiga och har inga problem med en ny partner hos den andra så på kusins bröllop var det inga problem (de umgås även annars, äter middag tillsammans ibland osv).
 
@Sleepan: Just det där med skilda föräldrar försår jag kan vara jobbigt vid bröllop etc. Min kusins föräldrar är vettiga och har inga problem med en ny partner hos den andra så på kusins bröllop var det inga problem (de umgås även annars, äter middag tillsammans ibland osv).

Mm, det är jävligt känsligt. Och så himla tråkigt verkligen! :(
Känns helt uteslutet att mammas sambo inte ska få följa med, så vi får väl se hur pappsen gör.
 
Om man flyger med små barn på Ryan Air (och förmodligen alla andra flygbolag) så blir man placerad i gräddfilen, tillsammans med de som betalar extra för att få gå ombord tidigare. Så om man misslyckas med att ha sin familj samlad, så betyder det att man inte prioriterat att vara i tid på gaten.

Så funkade det inte de gånger jag åkt. Priority Q bokas på samma sätt oavsett konstellation. Däremot den gången det blev sådär tokigt, så var familjen sist in på planet. Notera dock att senast var ett par år sedan och det skulle glädja mig om man löser det bättre nu.
 
Jag sitter i valet och kvalet hur vi skall göra när det är dags.. Alla syskon på bägges sida har barn och även våra vänner.. Tor dock inte att det gör dom något om vi väljer barnfritt. ( mina egna barn är 16 o 18 när det är dags så dom kommer vara med ) Jag själv skulle älska att ha barn runtomkring mig då det är de bästa som finns.

Men samtidigt om vi väljer att ha en fest efteråt är det kanske inte lika lämpligt och de kan även vara roligare om föräldrarna kan stanna längre ute pga av att dom har barnvakt. Meddelar man detta i god tid tror jag det går att lösa för många och skriver man något fint på inbjudan om att man älskar deras barn men att man vill ha de barnfritt el nått sånt så kanske det respekteras bättre..

Beslutsångesten är hög ^^ Får se vad vi beslutar när de är klart. Guben ska väl få nått att säga till om med *skrattar*

Tycker det helt klart är upp till brudparet att bestämma hur dom vill ha det. Det är deras dag och kan man inte respektera detta kan man absolut lika gärna stanna hemma om man inte vill dela dagen med dom =)
 
Så funkade det inte de gånger jag åkt. Priority Q bokas på samma sätt oavsett konstellation. Däremot den gången det blev sådär tokigt, så var familjen sist in på planet. Notera dock att senast var ett par år sedan och det skulle glädja mig om man löser det bättre nu.
De ropar ju ut typ 'priority boarding and families with small children', och har gjort så i åtskilliga år - medan man själv funderar på hur man ska kunna ha med sig en naturtrogen sovande docka nästa gång så att man kan snika in i förväg gratis.

Edit: Googlar och ser att det finns klagomål på Ryan Airs hantering av det här (förvånad..?), så jag har möjligtvis bara 'haft tur' och upplevt dem när det funkar.
 
Senast ändrad:
Och det är din åsikt som du kan ha med i dina barns uppfostran, det ger dig inte rättigheten att föra över det på mina barn. Random människa på stan som blir sur på ett barn jag har med mig är inte någon traumatisk upplevelse, vi hämtar oss (till skillnad från någon som har kanske ett hyperkänsligt barn, ett med funktionshinder, osv), men det betyder inte att jag ser det som något positivt alls. Och ett normalfungerande barn förstår mycket väl det sociala "straffet" i att mamma eller pappa får kritik. Vad gäller risken att barnet inte lyssnar på föräldrarna så är det väl precis samma risk att barnet inte lyssnar på främlingen.
Ibland är det mer effektivt om en annanmänniska säger till barnet
Jag jobbar ibland i en butik idédelt pengarna går till välgörenhet
Det kommer in en mamma med sina två barn, ett barn hittar en studsboll i lekavdelnibgen och börjar studsa bollen, det är en hård boll som studsar iväg långt. Mamman säger till barnet att sluta kasta bollen, barnet bryr sig inte det minsta. Dom andra kunderna går runt och "duckar" för att inte få bollen i huvudet
Jag går fram till pojken 5-6 år, sätternig på huk, ler och frågar om jag kan få bollen. Han ser förvånad ut men lägger bollen i min hand. Jag säger tack och om han vill köpa bollen kan han göra det i kassan
Det finns människor som inte tar någon hänsyn till andra öht
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 234
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 635
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 491
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 390
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp