Bukefalos 28 år!

"Be nice grimma"....?

Sv: "Be nice grimma"....?

Sweet skrev:
lånar knapp...

Denna grimma gör inte mer ont på hästen än en vanlig repgrimma men man ska veta att med en be nice grimma på så ska det INTE ryckas i grimskaftet och eftergift är MYCKET viktig. Detta är heller ingen grimma som man binder upp hästar i och det är förövrigt inte repgrimman heller.

Används denna grimma av någon med vett i skallen så ser jag inte hur den kan skada hästen.

Jag kan, med den lilla erfarenhet jag har av grimman i fråga och kunskaper om fysik jag besitter, se hur en repgrimma skulle kunna göra ens i närheten så ont som en be nice-halter? Den här stramar och drar och trycker medans repgrimman bara trycker. Rycker man neråt i en repgrimma känns det bara i nacken, men med den här känns det överallt oavsett hur man rycker.
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Jag skrev ju att man inte skulle rycka i en be nice grimma...
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Så ska jag svara på frågan som ingen anna har svarat på...

Sist jag såg en sådan grimma var inte för så länge sedan, det var då Eko som hade sådan grimmor till salu!
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Han var helvetisk. Denna frimma gjorde sitt till, men det största jobbet gjorde Tobbe Larsson. För övrigt tror jag säkert att om man hade lastat denna häst när han var yngre hade detta inte hänt, men nu hade ägaren tydligen inte gjort det, och då blev det som det blev. Och jag kan säga dig att INGET hjälpte förrän grimman och Tobbe kom in i bilden. JAg har provat allt! Ett tag fick han sin mat i transporten, men inte fan hjälpte det senare. JAg tror inte att du ska vara så kvick att döma ut saker, när du inte har en aning om vad jag hare provat. Du ska heller inte förutsätta direkt att man går och rycker och sliter i grimman hela tiden, det räcker med ett tag så går hästen ner på alla fyra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Be nice grimma"....?

Jag tror att den kostade omkring 5-600, kanske lite mindre. Det var så längesen!
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Tycka vad man vill om Tobbe, men jag vill nog kalla honom ett proffs. Det är skillnad på ett skarpt redskap i händerna på en kunnig person som vet dess verkan och en glad amatör utan hästspråk och insikt (därmed inte sagt att NÅGON i denna tråd skulle vara en glad amatör utan... etc).

Jag skulle inte tänka tanken att tälja gubbar med skarpslipad yxa, bara för att någon i övre Norrland fått till otroliga sniderier på det sättet...
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Varför inte bara skaffa ett kedjegrimskaft, kostar 30 kr att köpa en kejda på börjes. den har funkat på de hästar jag jobbat med som inte gått att leda i träns, grimma, repgrimma utan fara för livet.... Varför ha nåt som spänner om hela skallen om hästen?
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Därför att kedjegrimskaft inte fungerade. Grimman är inte så farlig som vissa här säger, det enda den gör är att trycka på nacken, så att hästen går ner om den reser sig. Fast vissa verkar tro att man hänger 100-kilos vikter i grimman, och då är säkert resultatet ett annat.
 
Sv: "Be nice grimma"....?

ja, han är verkligen duktig. Min häst gick från olastbar till normal på 2 dagar.
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Jag skall köpa en sådan grimma att ha under den vanliga när jag lastar min häst.
Anväder kedjegrimskaft som går igenom munnen och över nosen när att han skall gå in i transporten, när han verkligen tvärvägrar att bli lastad. Ibland går han på direkt och då blir man lycklig..
Vi är anmälda till en NH helgkurs hos Pamp i maj längtar verkligen dit...
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Hjälper det att sätta en kejda i munnen på en häst som inte vill bli lastad? Kedja genom munnen har jag haft på mitt sto som har "oldebar" och dro om kull alla som försökte hålla henne. Utan att rycka eller slita så blev hon jättefin att leda med endast rep om halsen. Tror faktiskt inte så mycket på de där grimmorna...
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Ziemona skrev:
Grimman är inte så farlig som vissa här säger, det enda den gör är att trycka på nacken, så att hästen går ner om den reser sig.


Sedan krävs det att man har en häst som reagerar på "rätt sätt" för tryck på nacken. Det är väldigt inviduellt. Många hästar jag träffat har vid tryck på nacken reagerat genom att kasta sig bakåt eftersom det var en normal reaktion för dem. De hästarna kunde heller inte ridas med tex Betless Bride eller liknande då de inte gillade nacktrycket.

Anser som många andra i tråden att Be Nice Grimman och liknande ska användas av KUNNIGA personer, på rätt sätt, på rätt hästar då kan den vara till hjälp. Men man ska alltid BÖRJA med att vänlig men bestämd uppfostran genom god kommunikation med hästen. Fast som med mkt annat är människor jävligt snabba med att använda alla möjliga "genvägar" för att få hästen att göra som de vill. Det är ju sååå jobbigt att uppfostra rätt. (ingen pik till någon)

Till trådskaparen:
Vad ska du ha grimman till? Har sett den på granngården men kommer inte ihåg vad den kostade. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Be nice grimma"....?

Jag kan ju säga att vi provat både det ena och det andra innan vi provade grimman, och för mig blev detta en del av lösningen. Min häst reste sig inte med den på, och så länge han är snäll känns ju inte grimman mer än någon annan. Håller med om att det är individuellt, man får ju prova sig fram och som med alla andra hjälpmedel- använda med förstånd..
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Jag provar alltid utan kedjan först, slänger han sig så lägger jag om kedjan. Med kedjan så går han på utan några större problem, och jag behöver inte vara hårdhänt utan det är nog mer att han vet att det inte är lönt att bråka.
Provat hingstbett en gång, fy :devil: säger jag bara, aldrig mer.

Hellre kedja än fem personer som håller linor bakom han och någon föser på. Blir mer odramatiskt med kedjan. Är man fler än två personer vid lastning så får han panik och sätter sig på tvären.

Av alla onda ting så väljer jag helst det minst dåliga.

som sagt, en Nh kurs med häst är inbokat.
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Ziemona skrev:
Jag kan ju säga att vi provat både det ena och det andra innan vi provade grimman, och för mig blev detta en del av lösningen. Min häst reste sig inte med den på, och så länge han är snäll känns ju inte grimman mer än någon annan. Håller med om att det är individuellt, man får ju prova sig fram och som med alla andra hjälpmedel- använda med förstånd..


Allt detta har du väl redan sagt? :devil:
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Spirit skrev:
Hellre kedja än fem personer som håller linor bakom han och någon föser på.

Hellre avslappnad häst med människotillit än kedja. ;)
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Har sett de för ett tag sen i sthlm, mitt i stan. Vet inte vart du bor, men PM:a mig om du vill veta vad butiken heter....
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Jag tror att det blev nåt fel på mitt inlägg...
 
Senast ändrad:
Sv: "Be nice grimma"....?

Till min häst...
Självklart så vet jag vad det är för slags grimma och vad den kan "ställa" till med i fel händer och på fel hästar.
Jag har arbetat med en sådan grimma förut när jag hjälpte till med en häst men hittar tyvärr ej på tjejen som äger den nu.
Jag är inte en sådan person som sätter på mina hästar "farliga" saker det första jag gör, det finns en historia bakom allt...
Men det har jag inte tid att berätta om nu för det blir ett låångt inlägg...
Och självklart så ska man uppfostra sina hästar så att dom får förtroende och följa dig som sin ledare, det håller jag med om.
Jag har tittat på Granngården men dom hade inga...
I rätta händer på rätta hästar så tycker jag att det är en bra grimma !
:bump:
 
Sv: "Be nice grimma"....?

Okej! Ja, jag såg den på granngården men kanske är borta nu. Morr.
Ser fram emot att få läsa vad du ska ha grimman till! Lastproblem? :D
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 985
Senast: TinyWiny
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 050
Senast: Fetaost
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
676
Senast: LiviaFilippa
·
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
559
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp