Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Men vad i hela, vem går ut på promenad med barnvagn och hästar större än barnvagnen? Flera till och med?

Jag kan tipsa alla som både har häst och bebis om att använda ergonomiska bärselar istället, då skyddar du barnet när du skyddar dig själv. Men gå INTE på promenad med stora halvblodet samtidigt som du har bebis på dig... Hur snälla dom än är.

Ponnys vars mankhöjd är under där barnet sitter tycker jag är ok ur säkerhetssynpunkt att promenera med, så länge det är bra fotfäste ute.
 
Men vad i hela, vem går ut på promenad med barnvagn och hästar större än barnvagnen? Flera till och med?

Jag kan tipsa alla som både har häst och bebis om att använda ergonomiska bärselar istället, då skyddar du barnet när du skyddar dig själv. Men gå INTE på promenad med stora halvblodet samtidigt som du har bebis på dig... Hur snälla dom än är.

Ponnys vars mankhöjd är under där barnet sitter tycker jag är ok ur säkerhetssynpunkt att promenera med, så länge det är bra fotfäste ute.

En del människor litar för mycket på sina hästar.

En jag känner såg en kvinna som var ute och red i skogen med en bebis i sele.
 
Men var står det att de var på promenad? Står ju att sambon stod med barnvagnen, de kan ju ha stått på stallplanen medan hästarna togs in eller vad som. Eller missar jag någon information?
Nej men om man har läst en kort artikel med bara lite information är det ju jättekul att använda det lilla som finns till att fantisera ihop ett scenario och sedan skriva på forum om hur oansvarigt det var och hur man själv aaaldrig skulle göra något liknande. Det är sen gammalt! :D Det är liksom hela poängen med såna artiklar :)
 
Men vad i hela, vem går ut på promenad med barnvagn och hästar större än barnvagnen? Flera till och med?

Jag kan tipsa alla som både har häst och bebis om att använda ergonomiska bärselar istället, då skyddar du barnet när du skyddar dig själv. Men gå INTE på promenad med stora halvblodet samtidigt som du har bebis på dig... Hur snälla dom än är.

Ponnys vars mankhöjd är under där barnet sitter tycker jag är ok ur säkerhetssynpunkt att promenera med, så länge det är bra fotfäste ute.
Var läser du att de var på promenad?

Har läst både Ridsport och FB och ser inget om det?
 
Var läser du att de var på promenad?

Har läst både Ridsport och FB och ser inget om det?

Nej, det har du rätt i, men jag vet inte i vilken annan situation en barnvagn och hästar är på samma plats + en häst blir skrämd? Jag läste på Ridsport. Har inte FB.

Det är ju såklart möjligt att det var vid intag eller ridbana, men det är ju isf ännu värre?
 
Barnvagn och häst ska liksom inte vara inom samma inhägnad/yta, det är väl en ganska grundläggande säkerhetsrutin för oss som har både häst och barn?

Barnvagnen kan vara med i stallet, men utanför ridbanan. Utanför hagen. Stå på säkert avstånd och säker plats när man leder hästen.

Situationen där en häst kan springa över en barnvagn ska liksom inte kunna uppstå.
 
Fy så hemskt, stackars föräldrar och bebis. Hoppas det går bra med den lilla ❤️🍀

Olyckor händer lätt och det kan gå så väldigt snabbt. I min mening, så gott det går, borde små barn, speciellt bebisar och barnvagnar, hållas borta från hästar och stallområden.

Om man nu är två vuxna och en tar hand om hästarna kan den andra vuxna gå på en promenad med barnvagnen långt från hästarna, gärna flera hundra meter +
 
Nej, det har du rätt i, men jag vet inte i vilken annan situation en barnvagn och hästar är på samma plats + en häst blir skrämd? Jag läste på Ridsport. Har inte FB.

Det är ju såklart möjligt att det var vid intag eller ridbana, men det är ju isf ännu värre?
Hästar kan springa långt snabbt, han kan ju mycket väl ha stått väldigt långt ifrån hästarna, kanske bara passerat där just då.
 
Hästar kan springa långt snabbt, han kan ju mycket väl ha stått väldigt långt ifrån hästarna, kanske bara passerat där just då.

Absolut möjligt, men är det det mest sannolika? Står man långt från hästarna när dom flyr så är det otroligt osannolikt att en häst ska välja att springa över en barnvagn. Dom brukar välja den öppnaste vägen när dom flyr. En barnvagn är ju ett litet hinder.

Hästen blev skrämd av varg också, känns också osannolikt att det är vid gårdsplan. Men inte omöjligt såklart.
 
Absolut möjligt, men är det det mest sannolika? Står man långt från hästarna när dom flyr så är det otroligt osannolikt att en häst ska välja att springa över en barnvagn. Dom brukar välja den öppnaste vägen när dom flyr. En barnvagn är ju ett litet hinder.

Hästen blev skrämd av varg också, känns också osannolikt att det är vid gårdsplan. Men inte omöjligt såklart.
Det jag är ute efter är att man inte ska spekulera kring andras bristande säkerhetstänk när man inte vet exakt hur det gick till. Inte göra en höna av en fjäder helt enkelt.
 
Jag tycker det är positivt med att Ridsport publicerar en nyhet som denna för det ger chansen för fler att tänka till gällande säkerheten för bebisar och barn runt häst. Det är bra om vi sitter och förfasas - inte för att döma föräldrarna (har aldrig fattat den grejen personligen), utan för att det ska sätta sig i huvudet att hästar är potentiellt dödliga djur.

För det behövs, uppenbarligen. Det finns en hel del som lägger ut bilder på exempelvis Hästnet eller Instagram med barn och bebisar i otroligt farliga situationer runt stora hästar, exempelvis hjälmlösa barn på häst som är lös i hagen. Tre storhästar på promenad med barnvagn och 1 vuxen. Barn som nyss lärt sig gå som borstar ben på storhäst. Det spelar ju ingen roll att Snutte är en snäll häst, hen är fortfarande en häst som kan göra hästiga saker.

Så det handlar inte ett dugg om att just dom föräldrarna "ska lära sig en läxa". Det är vi alla i hästsverige som ska lära oss den läxan, prata om den, etablera en säkerhetskultur och hålla på dom reglerna, så att inga fler barn ska skadas i onödan.
 
Onödigt och helt meningslöst att spekulera och döma föräldrarna tycker jag. Om det är så att det finns en läxa för dem att lära sig här har de nog gjort det med tanke på att deras barn ligger på sjukhus.
Jag skulle vilja veta vilken annan anledning annat än att få uppmärksamhet som gjorde att de postade det på sociala medier från första början.

Alla verkar ju rörande överens om att barnvagnar och hästar inte hör ihop liksom.. Så vad är poängen med en sådan post från första början!?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 375
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 642
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp