Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Förlåt för OT men uppsatt hår?!?
Ja, det är viktigt om du har långt hår. Fastnar ditt hår nånstans kan du skada dig rätt ordentligt. Har själv varit med om en häst som flyttade på hoven när jag var "nere på golvet" och ställde sig på mitt hår. Mitt öga var otroligt nära hoven och jag kunde inte få till att flytta på hästen från där jag satt (fast). Sån tur var lyfte hästen ganska snabbt på hoven men om hästen blivit skrämd hade mitt huvud/ansikte kunnat bli mos. Inget jag glömmer... så from då, alltid uppsatt hår!
 
Jag blir lite rädd för hur många i kommentarerna på Facebook som går med barnvagn och häst och inte ser riskerna..som "jag är en av alla som går med barnvagn och häst.."

Artikeln behövs uppenbarligen då många inte ser riskerna..

Jag har dock svårt att tro på att hästarna blev rädda pga varg..
 
Ja, det är viktigt om du har långt hår. Fastnar ditt hår nånstans kan du skada dig rätt ordentligt. Har själv varit med om en häst som flyttade på hoven när jag var "nere på golvet" och ställde sig på mitt hår. Mitt öga var otroligt nära hoven och jag kunde inte få till att flytta på hästen från där jag satt (fast). Sån tur var lyfte hästen ganska snabbt på hoven men om hästen blivit skrämd hade mitt huvud/ansikte kunnat bli mos. Inget jag glömmer... så from då, alltid uppsatt hår!
Absolut inte det första jag hade tänkt på i samband med säkerhet och häst, men självklart kan även osannolika olyckor hända!
 
Alltså, jag vet inte. Jag tycker absolut det kan vara synd om folk som fattar mindre smarta beslut också, om inte annat för att de fattar så dåliga beslut. Och som jag tolkar den visserligen ganska luddiga formuleringen i artikeln verkar de mest vilja dela berättelsen för att andra ska lära sig av deras misstag.
jag tycker det är respektlöst mot barnet att lägga ut historien i en stor hästgrupp på FB och sedan hålla på med uppdateringen på ett offentligt forum. För mig är det inget "lär oss av vårt misstag".
 
jag tycker det är respektlöst mot barnet att lägga ut historien i en stor hästgrupp på FB och sedan hålla på med uppdateringen på ett offentligt forum. För mig är det inget "lär oss av vårt misstag".
Jag tolkar det tvärtom, de har gjort ett stort misstag för det kunde gått åt helvete och väljer att berätta för att fler ska tänka till mer än vad de gjorde..
 
Lite OT men uppsatt/flätat hår när man har långt hår är ofta krav på olika typer av fysiska arbeten, av säkerhetsskäl. Håret kan fastna eller bara blockera sikten och därmed skapa en farlig situation.

Det är en sån där ryggmärgsgrej för mig, givetvis flätar jag håret innan jag går ut och håller på med hästarna. Annars är det ju ivägen överallt, jättemånga moment runt häst blir extra riskabla om man har långt hår löst.
 
Jag har alltid tänkt att jag har ganska bra säkerhetstänk kring hästar, men jag tror nog ärligt att jag helt klart kunnat vara en av de som tar med mig hästen ut på en barnvagnspromenad. Så för mig är det verkligen något jag tar med mig framöver. För någon anledning kändes "ha inte barnvagnen i stallet" mer självklart.
 
Du personligen behöver inte ifrågasätta något men att som du göra säga att föräldrarna har lärt sig en läxa så nu ska vi hålla käft tycker jag är en usel strategi. Du gör som du vill och jag gör som jag vill helt enkelt. Det som stör mig är att du försöker uppfostra andra till att göra som du gör och i det här faller finns det inte ett rätt och ett fel.
Så kan man se det, förutom att jag verkligen inte sagt att någon ska hålla käft och jag inte har den blekaste aning om vad du menar med ”strategi”.
Man kan också se det som att jag uttrycker min åsikt i den här diskussionen. Jag tyckte inte att det tillförde något konstruktivt att plocka sönder de här människornas agerande, och jag tyckte kanske inte de förtjänade det heller med tanke på att det gick så illa för deras barn och de samtidigt berättar om det just för att det inte ska hända andra. Den andra biten i det kanske man kan kalla uppfostrande ja. Då kan jag omformulera det till: Ibland händer också olyckor bara, det är därför vi kallar dem olyckor. Och ibland klantar man sig och ångrar sig rejält. Det behöver inte vara representativt för ett allmänt obegåvat beteende. Det är svårt att avgöra när man inte känner till alla omständigheter. Men i allmänhet tycker jag ett kontinuerligt arbete för mer säkerhet i stallet är superviktigt.

Kan vi framgent släppa metadiskussionen om vad du stör dig på hos mig vore jag väldigt tacksam.
 
Höör eller Hörby (jag blandar alltid ihop dessa orterna.) Det har funnits varg i området tag så det var inte direkt första gången varg har synts till där. Ska tydligen vara minst 3 st i området.
Det finns som du skriver varg både i ett revir som sträcker sig från Hörby mot Linderödsåsen, som man tror har fått två eller tre kullar nu, och så tror man att det numera finns ett vargrevir från Höör mot Hässleholm. Huruvida det fått ungar ännu minns jag inte, men är väl inte omöjligt att det skett eller är på G.
 
Nej men dom bor i Höör/Hörby där det finns ett revir som dom visste om. Finns säkert i hela Skåne numera.
Varg är kanske inte det som man tänker att hästen ska bli rädd för när man bor i Skåne, vi är trots allt ännu inte fullt så vana vid det.

Min bombsäkra häst som inte reagerade på något kanske skulle reagera på en varg, men jag hade nog blivit förvånad om hon gjort det eftersom hon var bombsäker och eftersom varg sällan/aldrig syns. Vi må ha varg i Skåne, men utöver Skånes Djurpark tror jag inte så många på riktigt har sett en varg i det vilda ännu, vi är inte vana helt enkelt. Tror det tar några år till innan man har det i tankarna när man är ute, rent naturligt.
 
Jag blir lite rädd för hur många i kommentarerna på Facebook som går med barnvagn och häst och inte ser riskerna..som "jag är en av alla som går med barnvagn och häst.."

Artikeln behövs uppenbarligen då många inte ser riskerna..

Jag har dock svårt att tro på att hästarna blev rädda pga varg..
Jag blir också rädd när jag ser folk som inte verkar fatta hur farlig den här situationen var, utan mest verkar tro att det handlar om "otur", "vargar", eller att "det kan hända alla".

Det finns otroligt många situationer där det verkligen är "tur" som gör att det går bra, jag har många gånger sett skräckinjagande scener med små barn och djur, småttingar som tultar runt fritt i stallet bland hästar och annat medan mamma nästan skryter om att hennes unge minsann "ridit innan hen kunde gå" och är så duktig och kan leda hennes stora halvblod alldeles själv. I somras hittade jag en mamma med barnvagn inne i min hage, de "ville klappa hästar". Mamman tog nästan illa upp när jag sa att de var tvungna att lämna hagen. Hon var nämligen hästägare själv och hade alltid barnen med sig i hagen hemma...

Hoppas den här olyckan iallafall leder till att säkerhet med häst kommer upp på agendan. Många håller på med häst idag utan någon riktig "djurbakgrund". Man har lite för dåligt kunnande om hästen som djur och är mest intresserad av att rida och det behövs kanaler för att nå fram till dessa personer. Naturligtvis kan olyckor alltid ske, men det finns mycket man kan göra för att minska riskerna. Bland annat att inse att hästen är ett flyktdjur och att den kan se vargar varsomhelst närsomhelst, vare sig det finns några eller ej...
 
Varg är kanske inte det som man tänker att hästen ska bli rädd för när man bor i Skåne, vi är trots allt ännu inte fullt så vana vid det.

Min bombsäkra häst som inte reagerade på något kanske skulle reagera på en varg, men jag hade nog blivit förvånad om hon gjort det eftersom hon var bombsäker och eftersom varg sällan/aldrig syns. Vi må ha varg i Skåne, men utöver Skånes Djurpark tror jag inte så många på riktigt har sett en varg i det vilda ännu, vi är inte vana helt enkelt. Tror det tar några år till innan man har det i tankarna när man är ute, rent naturligt.
Jag menade bland annat att det finns många fler orsaker än just varg hästarna kan bli rädda för så oavsett varg eller ej tycker jag det är korkat att om de körde barnvagn och ledde häst samtidigt som min uppfattning var av artikeln jag läste. Tex lös hund, bil, jägare, joggare, osvosvosv.
 
Bland annat att inse att hästen är ett flyktdjur och att den kan se vargar varsomhelst närsomhelst, vare sig det finns några eller ej...

Det är nog vanligare att folk ser varg vare sig det finns några eller ej.

Och jag har sett folk vara med o lasta svårlastad häst med lina i ena näven o nyfödd hängandes i andra armen, barnvagn med barn i som ställdes för att mota vid lastning så hästen inte skulle springa förbi eller bara en sådan sak som att ställa barnvagnen utanför framöppningen på trailer med bebis i.
 
Lite OT men uppsatt/flätat hår när man har långt hår är ofta krav på olika typer av fysiska arbeten, av säkerhetsskäl. Håret kan fastna eller bara blockera sikten och därmed skapa en farlig situation.

Det är en sån där ryggmärgsgrej för mig, givetvis flätar jag håret innan jag går ut och håller på med hästarna. Annars är det ju ivägen överallt, jättemånga moment runt häst blir extra riskabla om man har långt hår löst.

Fast hjälmen håller iaf mitt hår ur vägen. Jag har alltid hjälm när jag hanterar häst så håret är en ickefråga.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 448
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 912
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
874
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 961
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp