Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Ja, hästar är hästar, men det betyder väl inte att man kan sätta vilken häst som helst som ridskolehäst? De har ju rätt höga krav på sig, med vad de måste klara av att hantera? Det är väl inte så konstigt att en del hästar är mer reaktiva än andra? Jag trodde det var en helt okontroversiell kommentar faktiskt, ridskolehästar är helt fantastiska med allt de klarar av, men alla hästar gör ju ändå inte det.
Därför jag skrev att dom hanterar olika ryttare på ett oftast bättre sätt än privathästar gör. Om en häst är en bra ridskolehäst eller inte har inte så mycket att göra med huruvida dom är lättskrämda eller känsliga för yttre saker. Dom ska hantera nybörjare och olika ryttare på ett tålmodigt sätt.
 
Därför jag skrev att dom hanterar olika ryttare på ett oftast bättre sätt än privathästar gör. Om en häst är en bra ridskolehäst eller inte har inte så mycket att göra med huruvida dom är lättskrämda eller känsliga för yttre saker. Dom ska hantera nybörjare och olika ryttare på ett tålmodigt sätt.
Håller med om det upp till en viss gräns, även reaktiva hästar kan så klart vara ridskolehästar men de måste då fasas in verksamheten på rätt sätt och tränas för uppgiften, så klart. Vilket man ju kan göra, om hästen verkar trivas. Men om man nu har en reaktiv häst som INTE är tränad för saken kan man inte hantera den som en reaktiv häst som ÄR tränad för saken. Poängen är att mina hästar inte ÄR tränade för saken och skulle orsaka rejäla olyckor om de bara föstes in på en ridskola, precis som många andra hästar skulle göra, och därmed stämmer det jag skrev, att man inte kan behandla dem som ridskolehästar för då råkar man illa ut.

Att jag inte tränat dem för att kunna fungera som ridskolehästar beror ju på att jag står på en privat liten gård där hästarna endast hanteras av två personer och så har det varit i många år, och eftersom hästarna fungerar perfekt för mig har jag inte brytt mig om att "ridskolesäkra" hästarna. De är därmed bra mycket mer reaktiva än en genomsnittlig ridskolehäst.
 
Håller med om det upp till en viss gräns, även reaktiva hästar kan så klart vara ridskolehästar men de måste då fasas in verksamheten på rätt sätt och tränas för uppgiften, så klart. Vilket man ju kan göra, om hästen verkar trivas. Men om man nu har en reaktiv häst som INTE är tränad för saken kan man inte hantera den som en reaktiv häst som ÄR tränad för saken. Poängen är att mina hästar inte ÄR tränade för saken och skulle orsaka rejäla olyckor om de bara föstes in på en ridskola, precis som många andra hästar skulle göra, och därmed stämmer det jag skrev, att man inte kan behandla dem som ridskolehästar för då råkar man illa ut.

Att jag inte tränat dem för att kunna fungera som ridskolehästar beror ju på att jag står på en privat liten gård där hästarna endast hanteras av två personer och så har det varit i många år, och eftersom hästarna fungerar perfekt för mig har jag inte brytt mig om att "ridskolesäkra" hästarna. De är därmed bra mycket mer reaktiva än en genomsnittlig ridskolehäst.
Alltså jag tycker bara inte man hela tiden säga att ridskolehästar är toktrygga och att man kan släppa på säkerhet osv pga att dom är ridskolehästar.

Det är alldeles för många tycker jag som säger så om ridskolehästar som om dom inte också är faktiskt vanliga hästar. Jag hanterar aldrig ridskolehästar på annat sätt än privathästar, har aldrig sätt att dom skulle vara annorlunda faktiskt.

Jag förstår inte riktigt hur du hanterar en ridskolehäst egentligen, eller vad du tror att en sådan ska klara av. Det är ju vanlig sund hästhantering som gäller, som med alla hästar...tycker jag.
 
Senast ändrad:
Alltså jag tycker bara inte man hela tiden säga att ridskolehästar är toktrygga och att man kan släppa på säkerhet osv pga att dom är ridskolehästar.

Det är alldeles för många tycker jag som säger så om ridskolehästar som om dom inte också är faktiskt vanliga hästar.
Tänkte på det här (ungefär i alla fall) förut. Det verkar vara svårt att hitta hästar som passar i ridskoleverksamhet.

När jag red på ridskola var det ett flertal hästar som trots noggrann inskolning till uppgiften ändå inte passade för verksamheten utan såldes. Men då hade de ju ändå varit ridskolehästar i kanske två år... Så alla de hästarna, är de så mycket mer lätthanterliga/trygga/säkra än hästar som inte gått i verksamhet? 🤔
 
Tänkte på det här (ungefär i alla fall) förut. Det verkar vara svårt att hitta hästar som passar i ridskoleverksamhet.

När jag red på ridskola var det ett flertal hästar som trots noggrann inskolning till uppgiften ändå inte passade för verksamheten utan såldes. Men då hade de ju ändå varit ridskolehästar i kanske två år... Så alla de hästarna, är de så mycket mer lätthanterliga/trygga/säkra än hästar som inte gått i verksamhet? 🤔
Det kryllar av hästar som inte passar in i verksamheterna, träffat många som jag tycker är snäppet för känsliga och som kanske inte trivs med alla dessa olika ryttare. Den perfekta ridskolehästen är ju så svår att hitta att den nästan inte finns.

Därför jag inte tycker man ska likställa ridskolehästar med lugna och trygga och oberörda hästar. Det är många många fler som är precis som privathästar än som är som den "perfekta ridskolehästen". Dom flesta privathästar är ju dock trevliga och kan hanteras utan problem..tycker jag..
 
Har du inte hjälm på dig vid hästhantering? Mitt axellånga hår trillar inte fram när jag kratsar hovarna om jag har hjälm på mig. Vilket jag alltid har vid hästhantering.
Nej, jag har bara hjälm när jag rider eller om jag hanterar väldigt gröna unghästar.
I det här fallet hade det inte hjälpt. Det faller ju fram när jag har mössa, hjälmen håller inte ordning på håret mer än mössa gör.
 
Beror på längden på håret. Mitt är jättelångt, har jag det löst under hjälmen kan det ändå åka fram och blockera hela ansiktet och nästan ta ett varv runt.

Sover jag med oflätat hår kan jag vakna upp som en mumie 😂
Jag har inte så långt hår men det åker ändå fram i ansiktet eller överlag är i vägen precis hela tiden vad man än gör. Tänker att man måste ha rätt kort hår för att hjälm eller mössa ska hålla ordning utan tofs.
 
Har du inte hjälm på dig vid hästhantering? Mitt axellånga hår trillar inte fram när jag kratsar hovarna om jag har hjälm på mig. Vilket jag alltid har vid hästhantering.
Men med uppsatt hår menar ju säkert folk i allmänhet inte att man måste sätta upp allt hår. Om man rakat huvudet, har kort hår eller har en page med precis axellångt så är det ju praktiskt taget ur vägen oavsett. Utan det är ju långt hängande hår det handlar om. Dvs det måste ju framför allt i alla fall vara så långt att det går att få ihop med ett gummiband :)
 
Eller var det just formuleringen "de är fan inga ridskolehästar"? Inser nu att jag skrev den jättedumt, det var INTE menat som nedsättande mot ridskolehästar, snarare tvärt om. Vi har två pensionerade ridskoleponnyer på gården och de är så ofantligt mycket lugnare och mer accepterande än vad mina hästar är, och de klarar av situationer där mina hästar antagligen skulle vara på månen för länge sedan, för mina hästar har inte varit med om sådana situationer förut. Det går så klart att träna dem att bli mer accepterande men av olika anledningar är vi inte där ännu.

Andemeningen med kommentaren var "man kan inte anta att en viss häst klarar av en sak bara för att en annan häst gör det, så man måste vara försiktig runt alla hästar".
Jo det lät onekligen som att du tyckte ridskolehästar var något slags meningslösa träbockar :rofl:

Det är ju inte en jätteovanlig åsikt på forumet att ridskolehästar knappt kan röra sig framåt i ridning och är nära lobotomerade i boxen. :laugh:
 
Hm... vem säger att det är lika farligt att vara i stallet med hängande hår som att köra borrmaskin med håret hängandes vid chucken? Menar du att om man har en lista på säkerhetsregler så är det viktigt att de alla är precis lika allvarliga annars kommer det göra att den som läser reglerna inte förstår allvaret i de allvarligaste? Eller är det en åsikt som förts fram som jag missat?

KL: Man kan diskutera hår-regeln fram och tillbaka. Men jag blev nyfiken och gjorde en snabb googling på ridning + uppsatt hår. Fick drygt 100 000 resultat. Här är en lista på de 10 första klubbarna, plus agria, som har uppsatt hår som regel. Min googling har iaf övertygat mig om att denna regel är rätt standard, även om den kanske inte finns överallt och kanske inte var lika vanlig på 90-talet.
https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/saker-hasthantering/
https://malmoridklubb.se/policy-hasthallning-och-hantering-av-hast/
https://www.vannasrf.com/Sakerhet/vidridningtomkorninglongeringkorning
https://www.enskederidskola.se/ny-pa-stallet
https://borasridhus.se/om-boras-faltrittklubb/hasthallning/
https://idrottonline.se/BankerydsRK-Ridsport/Ridskolan/sakerhetsrutiner
https://www.eriksmalaridklubb.se/Ridklubben/privathastar/PolicyERK/
https://www.ntrk.org/contentassets/888d5589ea6444bab5881cf068927c45/hasthallningspolicy-220505.pdf
https://tbhk.net/ridskola/
https://www.tibrorf.se/ridskolan/stallregler-rutiner/
https://www.rattviksridklubb.se/Ridskolan/kladpolicyparrk
Det är ju ett antal som gjort jämförelsen här i tråden. Orkar inte gå tillbaka och leta upp vilka det rör sig om.
 
Nu när vi pratar om säkerhet, så har jag funderat en del kring hundar i stall.
Jag tycker det är väldigt vanligt i stall med hundar som springer runt fritt. De springer i stallgången där det står hästar, ibland springer de under hästarnas magar, i hagar bland hästar etc. Jag har vid några tillfällen pratat med ägarna tex en som hade en liten hund som var väldigt skällig och som hoppade hit och dit under hästarna. Det skulle vara så lätt att den blev trampad på.
 
Jo det lät onekligen som att du tyckte ridskolehästar var något slags meningslösa träbockar :rofl:

Det är ju inte en jätteovanlig åsikt på forumet att ridskolehästar knappt kan röra sig framåt i ridning och är nära lobotomerade i boxen. :laugh:
:laugh: Åh herregud, det var väldigt långt ifrån vad jag faktiskt tänkte! @Grazing och alla andra som - med rätta, förstår jag - uppfattade min extremt klantiga formulering så här, jag pudlar härmed oreserverat. Call me Curly and teach me a trick.

Jag har jobbat på ridskola i många år och det är verkligen inte så jag har sett på mina kollegor, utan självklart är de individer och (oftast, beroende på ridskola) långt ifrån menlösa träbockar. Usch, älskade fantastiska skolhästar, får ont i hjärtat bara av att skriva så. Men jag vidhåller i alla fall att det finns hästar som man inte ens skulle prova att ta in på en ridskola, även om man ibland kan få in känsligare individer än vad som fungerar bra i längden. I de fall jag varit på något sätt inblandad i införskaffning av nya skolhästar har vi i alla fall direkt ratat en hel del som vi känt att vi inte ens vill prova med, som vi inte ens vill ha in i stallet för att vi inte vill utsätta varken häst eller elever för varandra.

Alltså jag tycker bara inte man hela tiden säga att ridskolehästar är toktrygga och att man kan släppa på säkerhet osv pga att dom är ridskolehästar.

Det är alldeles för många tycker jag som säger så om ridskolehästar som om dom inte också är faktiskt vanliga hästar. Jag hanterar aldrig ridskolehästar på annat sätt än privathästar, har aldrig sätt att dom skulle vara annorlunda faktiskt.

Jag förstår inte riktigt hur du hanterar en ridskolehäst egentligen, eller vad du tror att en sådan ska klara av. Det är ju vanlig sund hästhantering som gäller, som med alla hästar...tycker jag.
Jag hanterar inte heller ridskolehästar annorlunda än andra hästar, utan jag hanterar den häst jag har framför mig utifrån vad den säger mig och hur den beter sig, oavsett vad hästen har för titel. Men hur den hanteringen ser ut kan se väldigt olika ut från häst till häst och tillfälle till tillfälle, ändå. En trygg häst i sin hemmamiljö (t ex ridskolehäst) vs en ohanterad unghäst vs en vuxen kåt hingst vs ett föl vs en vanligtvis cool häst i en ny miljö, alla dessa medför lite olika "riskmedvetandenivåer" hos mig.

Jämförelsen jag försökte göra när jag nämnde ridskolehästar och barn, var t ex att min upplevelse efter några år som ridlärare för barn är att om alla ponnyer står på medellinjen och ett litet barn tappar konceptet helt och skrikande av lycka rusar i full fart fram till ponnyn den ska rida, så kommer konsekvensen bli en tillsägelse av ridläraren och kanske en ponny som tittar till lite extra. Saker händer helt enkelt med barn, de gör inte alltid rätt och en ridskoleponny lämplig för barn kan hantera några klantigheter utan att gå i taket. Inte ALLA ridskoleponnyer kanske, men i min erfarenhet så kan de BRA ponnyerna utan problem hantera alla möjliga konstigheter.

Skulle någon göra samma sak mot min ena häst är konsekvenserna... större. Gissningsvis skulle han meja ner halva ponnyraden innan någon hinner säga "stopp" och sedan springa runt i blind panik, skita fullständigt i om det står barn i vägen och inte gå att fånga på ganska lång tid. För han har aldrig varit med om barn (eller vuxna, för den delen) som springer rakt emot honom. Vanliga hästmänniskor kan oftast inte ens fånga honom eller hälsa på honom för de är för burdusa i sitt kroppsspråk, till och med min tränare med 50+ års erfarenhet klantade sig med honom och skrämde skiten ur honom för att hon inte läste hästen ordentligt. Min kompis med 35 års hästerfarenhet lyckades hälsa på honom men sen var hon för "på" i fel läge och han ville inte komma fram igen. Reaktiv, känslig, på ett sätt jag aldrig sett hos en ridskolehäst pga att sådana hästar omedelbart skadar antingen sig själva eller någon person när de får total panik i fel läge.

Det är en viss skillnad, och det var det jag menade med "inte en ridskolehäst". Oftast kan du iaf klappa en ridskolehäst på halsen utan att den tittar snett på dig och bedömer dig som obehaglig och opålitlig och försöker ta sig därifrån.
 
Skulle någon göra samma sak mot min ena häst är konsekvenserna... större. Gissningsvis skulle han meja ner halva ponnyraden innan någon hinner säga "stopp" och sedan springa runt i blind panik, skita fullständigt i om det står barn i vägen och inte gå att fånga på ganska lång tid. För han har aldrig varit med om barn (eller vuxna, för den delen) som springer rakt emot honom. Vanliga hästmänniskor kan oftast inte ens fånga honom eller hälsa på honom för de är för burdusa i sitt kroppsspråk, till och med min tränare med 50+ års erfarenhet klantade sig med honom och skrämde skiten ur honom för att hon inte läste hästen ordentligt. Min kompis med 35 års hästerfarenhet lyckades hälsa på honom men sen var hon för "på" i fel läge och han ville inte komma fram igen. Reaktiv, känslig, på ett sätt jag aldrig sett hos en ridskolehäst pga att sådana hästar omedelbart skadar antingen sig själva eller någon person när de får total panik i fel läge.

Det är en viss skillnad, och det var det jag menade med "inte en ridskolehäst". Oftast kan du iaf klappa en ridskolehäst på halsen utan att den tittar snett på dig och bedömer dig som obehaglig och opålitlig och försöker ta sig därifrån.
Fast det låter som en häst som är väldigt utöver "vanliga" hästar övht.
 
Fast det låter som en häst som är väldigt utöver "vanliga" hästar övht.
Både ja och nej, med rätt människa (behöver inte vara jag!) ser han ut som vilken häst som helst. Även med "fel människa" i rätt situation. Han är bara reaktiv och inte så världsvan, så missar man signaler händer det saker väldigt snabbt och väldigt mycket, men jag skulle inte säga att han är den mest reaktiva/känsliga häst jag träffat.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 376
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 842
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 648
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp