Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Jag skulle vilja veta vilken annan anledning annat än att få uppmärksamhet som gjorde att de postade det på sociala medier från första början.

Alla verkar ju rörande överens om att barnvagnar och hästar inte hör ihop liksom.. Så vad är poängen med en sådan post från första början!?
Från artikeln:

Mamma Jennie Ekberg Karlsson skriver till Ridsport att hon vill dela med sig av händelsen så att fler förstår hur fort livet kan förändras.”
 
Jag tycker det är positivt med att Ridsport publicerar en nyhet som denna för det ger chansen för fler att tänka till gällande säkerheten för bebisar och barn runt häst. Det är bra om vi sitter och förfasas - inte för att döma föräldrarna (har aldrig fattat den grejen personligen), utan för att det ska sätta sig i huvudet att hästar är potentiellt dödliga djur.

För det behövs, uppenbarligen. Det finns en hel del som lägger ut bilder på exempelvis Hästnet eller Instagram med barn och bebisar i otroligt farliga situationer runt stora hästar, exempelvis hjälmlösa barn på häst som är lös i hagen. Tre storhästar på promenad med barnvagn och 1 vuxen. Barn som nyss lärt sig gå som borstar ben på storhäst. Det spelar ju ingen roll att Snutte är en snäll häst, hen är fortfarande en häst som kan göra hästiga saker.

Så det handlar inte ett dugg om att just dom föräldrarna "ska lära sig en läxa". Det är vi alla i hästsverige som ska lära oss den läxan, prata om den, etablera en säkerhetskultur och hålla på dom reglerna, så att inga fler barn ska skadas i onödan.
Ok fair enough.
 
Jag tycker det är positivt med att Ridsport publicerar en nyhet som denna för det ger chansen för fler att tänka till gällande säkerheten för bebisar och barn runt häst. Det är bra om vi sitter och förfasas - inte för att döma föräldrarna (har aldrig fattat den grejen personligen), utan för att det ska sätta sig i huvudet att hästar är potentiellt dödliga djur.

För det behövs, uppenbarligen. Det finns en hel del som lägger ut bilder på exempelvis Hästnet eller Instagram med barn och bebisar i otroligt farliga situationer runt stora hästar, exempelvis hjälmlösa barn på häst som är lös i hagen. Tre storhästar på promenad med barnvagn och 1 vuxen. Barn som nyss lärt sig gå som borstar ben på storhäst. Det spelar ju ingen roll att Snutte är en snäll häst, hen är fortfarande en häst som kan göra hästiga saker.

Så det handlar inte ett dugg om att just dom föräldrarna "ska lära sig en läxa". Det är vi alla i hästsverige som ska lära oss den läxan, prata om den, etablera en säkerhetskultur och hålla på dom reglerna, så att inga fler barn ska skadas i onödan.

Precis! Lantbruksungar lever farligt och man bör verkligen överväga andra alternativ innan man har oskyddade barn i potentiellt farliga situationer. Livet kanske inte blir lika smidigt när man måste pussla extra med partner men går det så är det värt det, för barn dör i lantbruket.

https://www.rikshandboken-bhv.se/li...tt-framja-barnets-sakerhet-i-lantbruksmiljon/
 
Mamman skrev ett inlägg på FB och ja, det kunde enkelt att undvikits. Det hjälper ju inte att påtala när det redan skett och förhoppningsvis så tänker andra föräldrar till.

Visst var den en förälder här för länge sen som skulle ta in/ ut en häst som fastnade med spiralgrinden i svansen, fick panik, lyckades fastna med spiralen i en barnvagn?
Kommer dock inte ihåg om barnet låg i eller inte, tror nästan inte det, mer att föräldern fick säga en tankeställare då vagnen stod i stallgången.

Har man med sig en barnvagn så står den nästan säkrast i en stängd box medan man fixar.
 
Jag har för mig att jag läste i Ystads allehanda att dom var ute på promenad men nu är artikeln låst så kan inte dubbelkolla.

Minns iaf att jag tolkade det som att dom var ute med barnvagn och två hästar och att den som körde barnvagnen också ledde en häst. Jag tyckte det lät extremt korkat eftersom alla som håller på med hästar vet hur hästar kan reagera oavsett hur snälla dom är. Det behöver nödvändigtvis inte hända ngt just pga just varg, det kan vara vad som helst som skrämmer en snäll häst. Föräldrarna mådde såklart extremt dåligt över detta men jag läste igår tror jag det var att barnet var på bättringsvägen så det verkar sluta bra.
 
Synd om barnet! Men synd om föräldrarna? Inte ett dugg. Att sedan gå ut på FB i stort hästforum och skriva o uppdatera om det stackars barnet. Nej.
Tror alla fattar att barnvagnar o hästar inte hör ihop?
Alltså, jag vet inte. Jag tycker absolut det kan vara synd om folk som fattar mindre smarta beslut också, om inte annat för att de fattar så dåliga beslut. Och som jag tolkar den visserligen ganska luddiga formuleringen i artikeln verkar de mest vilja dela berättelsen för att andra ska lära sig av deras misstag.
 
Mamman skrev ett inlägg på FB och ja, det kunde enkelt ha undvikits. Det hjälper ju inte att påtala när det redan skett och förhoppningsvis så tänker andra föräldrar till.

Visst var det en förälder här för längesen som skulle ta in/ ut, vars häst fastnade med spiralgrinden i svansen, fick panik och lyckades fastna med spiralen i en barnvagn?
Kommer dock inte ihåg om barnet låg i eller inte, tror nästan inte det, men att föräldern fick sig en tankeställare då vagnen hade stått i stallgången.

Har man med sig en barnvagn så står den nästan säkrast i en stängd box medan man fixar.
OMG autokorren slår till igen.

ekorre.jpg




(och så ska jag kanske korrläsa innan jag trycker på svara)
 
Alltså, jag vet inte. Jag tycker absolut det kan vara synd om folk som fattar mindre smarta beslut också, om inte annat för att de fattar så dåliga beslut. Och som jag tolkar den visserligen ganska luddiga formuleringen i artikeln verkar de mest vilja dela berättelsen för att andra ska lära sig av deras misstag.
Håller med, tror många kan behöva den tankeställaren. Modigt av dem att berätta. Smart? Nej, men det om något har de nog insett…
 
Tycker det är otäckt att man anser att man inte ska ifrågasätta sånt här. Små barn och hästar är en livsfarlig kombination och det är dags att föräldrar lär sig det. Jag är skittrött på alla dessa videor där barn utsätts för livsfara som får en massa hjärtan på sociala medier för att de är söta.
Under de år jag haft häst har jag sett ett antal livsfarliga situationer och förundras över att det inte händer mer än det gör. Vad sägs om mamman som stolt visade film på när hennes 4-åring longerade den 3-årige unghingsten och lovprisade barnets mjukhet med hästen? Eller varför inte mamman som tar med sig en 2 åring in i hagen till 2 stora hästar vid insläpp? Finns så många fler situationer som alla så lätt slutat med ett svårt skadat eller dött barn.
 
Men vem anser det och vad är "sånt här"? I det här fallet ingår i "sånt här" att deras bebis ligger inlagd. Du kan nog utgå ifrån att de själva ifrågasätter varje beslut som ledde fram till det.
och andra behöver helt klart ifrågasätta det INNAN deras bebisar ligger inlagda. Tycker du att man ska tiga om idiotin i den här typen av beteenden (små barn tillsammans med häst) och skicka hjärtan?
 
Tycker det är otäckt att man anser att man inte ska ifrågasätta sånt här. Små barn och hästar är en livsfarlig kombination och det är dags att föräldrar lär sig det. Jag är skittrött på alla dessa videor där barn utsätts för livsfara som får en massa hjärtan på sociala medier för att de är söta.
Under de år jag haft häst har jag sett ett antal livsfarliga situationer och förundras över att det inte händer mer än det gör. Vad sägs om mamman som stolt visade film på när hennes 4-åring longerade den 3-årige unghingsten och lovprisade barnets mjukhet med hästen? Eller varför inte mamman som tar med sig en 2 åring in i hagen till 2 stora hästar vid insläpp? Finns så många fler situationer som alla så lätt slutat med ett svårt skadat eller dött barn.
Håller med och hästvettet skulle helt klart må bra av en uppdatering tillbaka till den gamla skolan. Allt var inte bättre förr men förr i tiden fanns det ett käckt litet kompendium som hette "Säkerhet med häst".

Väl valda citat från 2008 års upplaga som då bytt namn till Säker med häst:

Barnvagnar

Barnvagnar ska inte finnas i stall. Det innebär en alltför stor säkerhetsrisk för såväl hästar som barn.

Mobiltelefon
Ryttare som rider ut i terrängen kan med tanke på säkerheten gärna ta med sig mobiltelefon, men den skall endast användas i en nödsituation. Att sitta till häst och tala i telefon måste anses vara ett lika stort oskick som att röka till häst – och innebär dessutom en säkerhetsrisk.

Uppsatt hår
Vid ridning och hästhanterande skall långt hår vara uppsatt eller ihopsamlat under en huvudbonad.
 
och andra behöver helt klart ifrågasätta det INNAN deras bebisar ligger inlagda. Tycker du att man ska tiga om idiotin i den här typen av beteenden (små barn tillsammans med häst) och skicka hjärtan?
Jag förstår helt ärligt inte frågan. Barnet ligger på sjukhus. Föräldrarna har själva kontaktat media för att berätta, antagligen just för att uppmärksamma folk om vikten av säkerhetstänk. Vad som kunde gjorts annorlunda i just deras situation kan endast de bedöma. Vad är det jag ska ifrågasätta?
 
Jag förstår helt ärligt inte frågan. Barnet ligger på sjukhus. Föräldrarna har själva kontaktat media för att berätta, antagligen just för att uppmärksamma folk om vikten av säkerhetstänk. Vad som kunde gjorts annorlunda i just deras situation kan endast de bedöma. Vad är det jag ska ifrågasätta?
Du personligen behöver inte ifrågasätta något men att som du göra säga att föräldrarna har lärt sig en läxa så nu ska vi hålla käft tycker jag är en usel strategi. Du gör som du vill och jag gör som jag vill helt enkelt. Det som stör mig är att du försöker uppfostra andra till att göra som du gör och i det här faller finns det inte ett rätt och ett fel.
 
”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
Mötte dom varg..nere vid Lund? Hemskt det som hände dock..
 
Håller med och hästvettet skulle helt klart må bra av en uppdatering tillbaka till den gamla skolan. Allt var inte bättre förr men förr i tiden fanns det ett käckt litet kompendium som hette "Säkerhet med häst".

Väl valda citat från 2008 års upplaga som då bytt namn till Säker med häst:

Barnvagnar
Barnvagnar ska inte finnas i stall. Det innebär en alltför stor säkerhetsrisk för såväl hästar som barn.

Mobiltelefon
Ryttare som rider ut i terrängen kan med tanke på säkerheten gärna ta med sig mobiltelefon, men den skall endast användas i en nödsituation. Att sitta till häst och tala i telefon måste anses vara ett lika stort oskick som att röka till häst – och innebär dessutom en säkerhetsrisk.

Uppsatt hår
Vid ridning och hästhanterande skall långt hår vara uppsatt eller ihopsamlat under en huvudbonad.
Förlåt för OT men uppsatt hår?!?
 
Håller med och hästvettet skulle helt klart må bra av en uppdatering tillbaka till den gamla skolan. Allt var inte bättre förr men förr i tiden fanns det ett käckt litet kompendium som hette "Säkerhet med häst".

Väl valda citat från 2008 års upplaga som då bytt namn till Säker med häst:

Barnvagnar
Barnvagnar ska inte finnas i stall. Det innebär en alltför stor säkerhetsrisk för såväl hästar som barn.

Mobiltelefon
Ryttare som rider ut i terrängen kan med tanke på säkerheten gärna ta med sig mobiltelefon, men den skall endast användas i en nödsituation. Att sitta till häst och tala i telefon måste anses vara ett lika stort oskick som att röka till häst – och innebär dessutom en säkerhetsrisk.

Uppsatt hår
Vid ridning och hästhanterande skall långt hår vara uppsatt eller ihopsamlat under en huvudbonad.
Märkliga punkter du tar upp med undantag av barnvagnen. Barnvagn kring hästar och uppsatt hår känns inte riktigt jämförbara
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 448
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 912
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
874
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 964
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp