Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
RS som strömsholm? När var det? När jag gick där 03/04 fanns det bara klädregler.
RS som i Strömsholm. 03/04 hade det för länge sedan tagits över av Hippologprogrammet. Det startade i mitten av 90-talet och demonterade i blixtens hastighet allt som faktiskt var bra (allt var inte bara guld och gröna skogar men mycket var kanon) med det gamla militära systemet gällande bland annat säkerhet med häst, remontutbildning med mera.
 
RS som i Strömsholm. 03/04 hade det för länge sedan tagits över av Hippologprogrammet. Det startade i mitten av 90-talet och demonterade i blixtens hastighet allt som faktiskt var bra (allt var inte bara guld och gröna skogar men mycket var kanon) med det gamla militära systemet gällande bland annat säkerhet med häst, remontutbildning med mera.
Jo jag gick hipplogen. En bra utbildning.
 
Håller med dig. En del har nästan blivit förolämpade när jag bett dem göra något annorlunda på grund av säkerhet, som att jag säger till dem att de inte kan något om hästar.

Hästen jag har nu är mild och vänlig när hon är i trygg miljö, men som alla hästar kan hon bli sprättig och tittig utanför sin komfortzon. Trots det får jag ibland höra att jag är fjompig när jag ber folk flytta sig eller ändra något för att minska olycksrisk.
Märker också detta med att folk blir förolämpade. Jag brukar tex be "fotfolk" att förflytta sig till läktaren istället för att stå och hänga mot sargen i ridhuset, möter ofta sura miner då. Liksom - vill du bli sparkad om min häst av ngn anledning flippar just när vi råkar rida någon/några dm från dig? Eller varför vill du stå och hänga där jag ska rida 1 dm ifrån om jag ska kunna rida ordentliga hörnpasseringar?
Värst är när folk placerar sina barn där när de själva ska rida.
 
Märker också detta med att folk blir förolämpade. Jag brukar tex be "fotfolk" att förflytta sig till läktaren istället för att stå och hänga mot sargen i ridhuset, möter ofta sura miner då. Liksom - vill du bli sparkad om min häst av ngn anledning flippar just när vi råkar rida någon/några dm från dig? Eller varför vill du stå och hänga där jag ska rida 1 dm ifrån om jag ska kunna rida ordentliga hörnpasseringar?
Värst är när folk placerar sina barn där när de själva ska rida.
Jag minns en gång när jag skulle leda in mitt gamla sto, bakskygg och lite stingslig. Det stod ett gäng vuxna kvinnor i stallgången som jag bad flytta på sig. Det var inte populärt och en av damerna flyttade sig knappt. Valacken som stod i boxen som kvinnan stod utanför nosade mitt sto i rumpan, stoet slängde ut en bakhov som träffade kvinnan på benet. Nu hade jag ju sagt till och mer hade jag inte kunnat göra. Hade det stått barn eller en barnvagn i stallet hade jag vägrat att gå in utan att alla flyttade på sig.
 
Jag minns en gång när jag skulle leda in mitt gamla sto, bakskygg och lite stingslig. Det stod ett gäng vuxna kvinnor i stallgången som jag bad flytta på sig. Det var inte populärt och en av damerna flyttade sig knappt. Valacken som stod i boxen som kvinnan stod utanför nosade mitt sto i rumpan, stoet slängde ut en bakhov som träffade kvinnan på benet. Nu hade jag ju sagt till och mer hade jag inte kunnat göra. Hade det stått barn eller en barnvagn i stallet hade jag vägrat att gå in utan att alla flyttade på sig.
Suck, folk!
 
Jag och min stallägare ledde ut mina två hästar till hagen när sommargrannungen (familjen har huset bredvid gården som sommarställe) kommer springande bakom en häck. Mina hästar blir stissiga och vi ropar åt tjejen att stanna och prata, så hästarna hör. Hon bryr sig inte utan rusar fram bakom häcken och båda hästarna får tokryck och flyger i luften. Tjejen kommer ÄNDÅ fram emot mig och hästen jag håller i och jag ryter åt henne att STANNA så högt att föräldrarna hör och kommer gående. Tjejen säger något i stil med ”jag vill bara klappa, får jag?” och kliver fram bakom mig medan jag försöker hålla mig själv mellan henne och hästen utan att tappa den flygande draken jag håller i.

Jag säger (skriker?) något om att det inte är läge just nu, gå härifrån, men mer hinner jag inte säga innan min häst reser sig mot barnet och slår ut med frambenen mot hennes oskyddade huvud. Jag vräker mig mot hästens bog, hans hov missar hennes huvud med några centimeter, mitt knä vrids sönder och jag kan knappt stå upp, och först då kommer föräldrarna fram och tjejen går iväg. Jag grabbar hästens man och på något vänster håller han mig uppe tills vi kommer ut i hagen.

Jag har SNÄLLA hästar men de är fan inga ridskolehästar och tusen gånger mer reaktiva än Putte som går knattelektioner, och ffa är de INTE vana vid barn, men det är som att det inte går in hela vägen. De kunde ha förlorat en dotter den dagen men det är som att det inte fastnar. DET FINNS EN ANLEDNING TILL ATT BARNEN INTE FÅR VARA I HAGEN, och den är inte att jag är elak och inte vill dela med mig av mina hästar!

När sådant här händer slutar man att förvånas över någonting alls… gå promenad med barnvagn och snäll häst känns plötsligt ganska rimligt.
 
Jag och min stallägare ledde ut mina två hästar till hagen när sommargrannungen (familjen har huset bredvid gården som sommarställe) kommer springande bakom en häck. Mina hästar blir stissiga och vi ropar åt tjejen att stanna och prata, så hästarna hör. Hon bryr sig inte utan rusar fram bakom häcken och båda hästarna får tokryck och flyger i luften. Tjejen kommer ÄNDÅ fram emot mig och hästen jag håller i och jag ryter åt henne att STANNA så högt att föräldrarna hör och kommer gående. Tjejen säger något i stil med ”jag vill bara klappa, får jag?” och kliver fram bakom mig medan jag försöker hålla mig själv mellan henne och hästen utan att tappa den flygande draken jag håller i.

Jag säger (skriker?) något om att det inte är läge just nu, gå härifrån, men mer hinner jag inte säga innan min häst reser sig mot barnet och slår ut med frambenen mot hennes oskyddade huvud. Jag vräker mig mot hästens bog, hans hov missar hennes huvud med några centimeter, mitt knä vrids sönder och jag kan knappt stå upp, och först då kommer föräldrarna fram och tjejen går iväg. Jag grabbar hästens man och på något vänster håller han mig uppe tills vi kommer ut i hagen.

Jag har SNÄLLA hästar men de är fan inga ridskolehästar och tusen gånger mer reaktiva än Putte som går knattelektioner, och ffa är de INTE vana vid barn, men det är som att det inte går in hela vägen. De kunde ha förlorat en dotter den dagen men det är som att det inte fastnar. DET FINNS EN ANLEDNING TILL ATT BARNEN INTE FÅR VARA I HAGEN, och den är inte att jag är elak och inte vill dela med mig av mina hästar!

När sådant här händer slutar man att förvånas över någonting alls… gå promenad med barnvagn och snäll häst känns plötsligt ganska rimligt.

Men oj, vilken reaktionsförmåga du hade! Sa inte föräldrar nåt till dig??

Jag var ute och red en runda och red förbi en gård. De har några ponnys där. Min häst var brunstig och därför mer på tårna än vanligt. Mycket spöken i buskarna! Så när jag ska rida förbi huset ser jag att de två barnen är ute och leker. Eftersom vägen jag rider på går nära deras hus så hoppar jag av för att leda hästen förbi. Hon blir lugnare om jag leder henne. När det äldre barnet (5-7 år?) ser oss börjar hon skrika i högan sky (av glädje) och börjar springa mot oss i full fart! Bakifrån! Jag vrålar "STANNA!". Hästen är snäll och klok men var som sagt på tårna den dagen. Inte säkert att det hade hänt nåt men det var rätt läskigt! Jag måste vråla några gånger till innan barnet förstår och stannar. Mamman ber om ursäkt och säger då att barnet inte förstår att alla hästar inte är lika lugna och vana vid barn som deras ponnys. O_o

Sen finns det en annan person i närheten vars hundar sprungit fram till mig och min häst 3 ggr (!!!) på uteritt. Två gånger hade ägaren glömt att stänga grinden till trädgården och den tredje sa hon att hon missade att vi kom ridandes så hon hann inte kalla in hundarna. Omgivningen var väldigt öppen och vi var fullt synliga nästan 100 m innan vi kom fram till henne och hundarna och det är många rider på den vägen. Den gången hade jag två småhundar springandes runt hästens ben skällandes och en tredje liten hund som stod och skällde på avstånd. Jag fortsätter skritta då hästen inte är rädd för de hundarna men vi är på väg hem och hästen vill hem och jag vet att hon inte kommer stå still i det läget. Hundägaren skäller då på mig för att jag inte gör halt och låter henne plus tre hundar springa runt oss som om vi var en jäkla julgran i jakten på att fånga in hundarna. Jag vägrar och fortsätter skritta då jag bedömer det som säkrast. Om jag gör halt kan ju nån av hundarna lättare komma åt att nafsa på hästens ben och då kan jag inte lova att hästen inte viftar till. Jag sa åt henne att hon får ha bättre koll på sina hundar i fortsättningen. Min häst är inte rädd för hundar (speciellt inte såna pyttesmå) men hade det varit en annan häst hade hon kunnat orsaka en olycka!

Folk är inte kloka. Det går nog inte att förklara på annat sätt.
 
Googla: woman (eftersom kvinnor oftast har långt hår) scalped in accident - spelar ingen roll om det är utsläppt, i tofs eller fläta. Fastnar det så fastnar det och då åker huvudsvålen av :eek:

På RS red man med hårnät och eventuellt en gummisnodd runt nätet och håret i nacken om det blev för tungt för nätet att ensamt hålla upp håret.

Jag tror inte någon säger emot att olyckor kan hända, och sammanhang där jag stött på regler om hår är bl.a. träslöjden i skolan (hårnät när man håller på med borr, svarv och liknande maskiner), vissa verkstadsjobb (med samma typ av maskiner som i träslöjden) och inom livsmedelsindustrin (av hygieniska skäl). Men jag har aldrig, trots ett aktivt hästliv sedan 1979, stött på generella regler om uppsatt hår eller hårnät när man rider eller håller på med hästar. Utan det har bara varit i samband med tävling (hopp och dressyr) jag sett detta. Det där med godkänd hjälm och sko med klack verkar dock ha slagit igenom på bred front, hos alla ridskolor!
 
Jag och min stallägare ledde ut mina två hästar till hagen när sommargrannungen (familjen har huset bredvid gården som sommarställe) kommer springande bakom en häck. Mina hästar blir stissiga och vi ropar åt tjejen att stanna och prata, så hästarna hör. Hon bryr sig inte utan rusar fram bakom häcken och båda hästarna får tokryck och flyger i luften. Tjejen kommer ÄNDÅ fram emot mig och hästen jag håller i och jag ryter åt henne att STANNA så högt att föräldrarna hör och kommer gående. Tjejen säger något i stil med ”jag vill bara klappa, får jag?” och kliver fram bakom mig medan jag försöker hålla mig själv mellan henne och hästen utan att tappa den flygande draken jag håller i.

Jag säger (skriker?) något om att det inte är läge just nu, gå härifrån, men mer hinner jag inte säga innan min häst reser sig mot barnet och slår ut med frambenen mot hennes oskyddade huvud. Jag vräker mig mot hästens bog, hans hov missar hennes huvud med några centimeter, mitt knä vrids sönder och jag kan knappt stå upp, och först då kommer föräldrarna fram och tjejen går iväg. Jag grabbar hästens man och på något vänster håller han mig uppe tills vi kommer ut i hagen.

Jag har SNÄLLA hästar men de är fan inga ridskolehästar och tusen gånger mer reaktiva än Putte som går knattelektioner, och ffa är de INTE vana vid barn, men det är som att det inte går in hela vägen. De kunde ha förlorat en dotter den dagen men det är som att det inte fastnar. DET FINNS EN ANLEDNING TILL ATT BARNEN INTE FÅR VARA I HAGEN, och den är inte att jag är elak och inte vill dela med mig av mina hästar!

När sådant här händer slutar man att förvånas över någonting alls… gå promenad med barnvagn och snäll häst känns plötsligt ganska rimligt.
Fy så fruktansvärt! Man undrar vad föräldrarna hade tänkt om skuldfrågan om din häst verkligen hade sparkat in skallen på barnet? Väldig tur att du inte var ensam utan hade ett vittne till att barnet ignorerat dina varningar.

Jag har länge hävdat att djur har blivit disneyfierade, d v s folk tror att djur är gulliga och vänliga och mänskliga och kan inte föreställa sig hur ett skrämt eller aggressivt djur beter sig. För länge sen hade kompisen som bodde på en gård där mina hästar gick på sommarbete problem med en kvinna som gick med barnvagn och en skock ungar igenom hästhagen där det gick ston med föl. Både kompisen som hade stallet och vi andra hästägare förklarade gång på gång att hon inte fick göra så, att det var livsfarligt och barnen kunde bli ihjältrampade. Det hjälpte inte :banghead:
När fölen skulle chippas sa vi till henne på skarpen att hålla barnen borta, men nog kom hon med skocken efter ett tag ändå. Man blir helt förtvivlad.
 
Men oj, vilken reaktionsförmåga du hade! Sa inte föräldrar nåt till dig??
Han var redan mer i luften än på marken så jag var dels beredd på att han kunde hitta på något knasigt och dels är han inte så stor, typ 150, så hans bog var precis i höjd med min axel när han reste sig och slog ut med frambenen, behövdes inte så mycket reaktionsförmåga där. Tack och lov!

Låter som att han är ouppfostrad men det var verkligen inte det, det var en blåsig dag, hästarna var lite på tårna, några hästar i hagen bredvid sprang omkring, och så kommer det ett springande barn som låter konstigt, som de inte ser och inte förstår vad det är - hade de bara sett henne hade de säkert hoppat till men inte blivit så himla rädda! Hade jag bara kunnat fokusera på hästen hade det dessutom aldrig hänt, men med en unge som försökte smita förbi mig och fram till hästen behövde mitt fokus vara mer på barnet än på vad hästen höll på med - livsfarligt i ett sånt läge.

Föräldrarna sa ingenting. När vi lugnat ner oss (hjärtklappningen!) pratade stallägaren med dem och de fattade nog att hon kunde ha skadat sig men inte riktigt hur illa det kunde ha gått.

Jag var ute och red en runda och red förbi en gård. De har några ponnys där. Min häst var brunstig och därför mer på tårna än vanligt. Mycket spöken i buskarna! Så när jag ska rida förbi huset ser jag att de två barnen är ute och leker. Eftersom vägen jag rider på går nära deras hus så hoppar jag av för att leda hästen förbi. Hon blir lugnare om jag leder henne. När det äldre barnet (5-7 år?) ser oss börjar hon skrika i högan sky (av glädje) och börjar springa mot oss i full fart! Bakifrån! Jag vrålar "STANNA!". Hästen är snäll och klok men var som sagt på tårna den dagen. Inte säkert att det hade hänt nåt men det var rätt läskigt! Jag måste vråla några gånger till innan barnet förstår och stannar. Mamman ber om ursäkt och säger då att barnet inte förstår att alla hästar inte är lika lugna och vana vid barn som deras ponnys. O_o

Sen finns det en annan person i närheten vars hundar sprungit fram till mig och min häst 3 ggr (!!!) på uteritt. Två gånger hade ägaren glömt att stänga grinden till trädgården och den tredje sa hon att hon missade att vi kom ridandes så hon hann inte kalla in hundarna. Omgivningen var väldigt öppen och vi var fullt synliga nästan 100 m innan vi kom fram till henne och hundarna och det är många rider på den vägen. Den gången hade jag två småhundar springandes runt hästens ben skällandes och en tredje liten hund som stod och skällde på avstånd. Jag fortsätter skritta då hästen inte är rädd för de hundarna men vi är på väg hem och hästen vill hem och jag vet att hon inte kommer stå still i det läget. Hundägaren skäller då på mig för att jag inte gör halt och låter henne plus tre hundar springa runt oss som om vi var en jäkla julgran i jakten på att fånga in hundarna. Jag vägrar och fortsätter skritta då jag bedömer det som säkrast. Om jag gör halt kan ju nån av hundarna lättare komma åt att nafsa på hästens ben och då kan jag inte lova att hästen inte viftar till. Jag sa åt henne att hon får ha bättre koll på sina hundar i fortsättningen. Min häst är inte rädd för hundar (speciellt inte såna pyttesmå) men hade det varit en annan häst hade hon kunnat orsaka en olycka!

Folk är inte kloka. Det går nog inte att förklara på annat sätt.
Exakt sådant här. Det är svårt att förklara hur fort en olycka kan ske för folk som inte har råkat ut för en olycka själva... och det vill man ju helst att de slipper, ändå.
 
Han var redan mer i luften än på marken så jag var dels beredd på att han kunde hitta på något knasigt och dels är han inte så stor, typ 150, så hans bog var precis i höjd med min axel när han reste sig och slog ut med frambenen, behövdes inte så mycket reaktionsförmåga där. Tack och lov!

Låter som att han är ouppfostrad men det var verkligen inte det, det var en blåsig dag, hästarna var lite på tårna, några hästar i hagen bredvid sprang omkring, och så kommer det ett springande barn som låter konstigt, som de inte ser och inte förstår vad det är - hade de bara sett henne hade de säkert hoppat till men inte blivit så himla rädda! Hade jag bara kunnat fokusera på hästen hade det dessutom aldrig hänt, men med en unge som försökte smita förbi mig och fram till hästen behövde mitt fokus vara mer på barnet än på vad hästen höll på med - livsfarligt i ett sånt läge.

Föräldrarna sa ingenting. När vi lugnat ner oss (hjärtklappningen!) pratade stallägaren med dem och de fattade nog att hon kunde ha skadat sig men inte riktigt hur illa det kunde ha gått.


Exakt sådant här. Det är svårt att förklara hur fort en olycka kan ske för folk som inte har råkat ut för en olycka själva... och det vill man ju helst att de slipper, ändå.
Det låter inte alls som att din häst är ouppfostrad, det låter som ett helt normalt flyktdjur.

Sorgligt att det verkar som att föräldrarna har ett bristande konsekvenstänk och att de fört över detta på sitt barn.
 
Tror det mer handlar om huruvida man är riskbenägen eller riskaversiv. Riskbenägna personer tenderar att underskatta risker.
Jag är lite osäker. Hade alltid tänkt att riskbenägna analyserar risken och tar den medan riskaversiv kanske ibland gör det som verkar tryggt men kan göra något annat som definitivt inte är säkert men kanske verkar säkert. Saknar exempel dock men det finns säkert båda varianter.
 
Fast här räckte det ju inte med hästsvans utan skulle vara uppsatt.
Det beror väl på hur långt? Om det är precis nedanför skuldrorna tycker jag fläta eller tofs räcker, men en tjej jag såg hade fläta som hängde i sadeln och fick ont i magen av att se det. Den skulle kunnat fastna i ett hinderstöd eller gren eller vad som helst. En annan stalltjej hade skosnören som släpade 15 cm i golvet.
 
Jag tror att det har med skrapsår att göra. Åker man av slipper man friktionsbränna om man har långärmat.

Så det är nog en bra och viktig regel för barn på ridskolan, som har en tendens att åka av lite oftare än vuxna 😅.
Och ringorm enligt gammelfaster. Som var noga med uppsatt hår och långärmat (jag är inte noga med långärmat är jag rädd)
 
Lite OT men uppsatt/flätat hår när man har långt hår är ofta krav på olika typer av fysiska arbeten, av säkerhetsskäl. Håret kan fastna eller bara blockera sikten och därmed skapa en farlig situation.

Det är en sån där ryggmärgsgrej för mig, givetvis flätar jag håret innan jag går ut och håller på med hästarna. Annars är det ju ivägen överallt, jättemånga moment runt häst blir extra riskabla om man har långt hår löst.
Ja, det var ju en av de första grejorna man fick lära sig på ridskolan liksom. Aldrig ha utsläppt hår i stallet eller när man red.
 
Jag och min stallägare ledde ut mina två hästar till hagen när sommargrannungen (familjen har huset bredvid gården som sommarställe) kommer springande bakom en häck. Mina hästar blir stissiga och vi ropar åt tjejen att stanna och prata, så hästarna hör. Hon bryr sig inte utan rusar fram bakom häcken och båda hästarna får tokryck och flyger i luften. Tjejen kommer ÄNDÅ fram emot mig och hästen jag håller i och jag ryter åt henne att STANNA så högt att föräldrarna hör och kommer gående. Tjejen säger något i stil med ”jag vill bara klappa, får jag?” och kliver fram bakom mig medan jag försöker hålla mig själv mellan henne och hästen utan att tappa den flygande draken jag håller i.

Jag säger (skriker?) något om att det inte är läge just nu, gå härifrån, men mer hinner jag inte säga innan min häst reser sig mot barnet och slår ut med frambenen mot hennes oskyddade huvud. Jag vräker mig mot hästens bog, hans hov missar hennes huvud med några centimeter, mitt knä vrids sönder och jag kan knappt stå upp, och först då kommer föräldrarna fram och tjejen går iväg. Jag grabbar hästens man och på något vänster håller han mig uppe tills vi kommer ut i hagen.

Jag har SNÄLLA hästar men de är fan inga ridskolehästar och tusen gånger mer reaktiva än Putte som går knattelektioner, och ffa är de INTE vana vid barn, men det är som att det inte går in hela vägen. De kunde ha förlorat en dotter den dagen men det är som att det inte fastnar. DET FINNS EN ANLEDNING TILL ATT BARNEN INTE FÅR VARA I HAGEN, och den är inte att jag är elak och inte vill dela med mig av mina hästar!

När sådant här händer slutar man att förvånas över någonting alls… gå promenad med barnvagn och snäll häst känns plötsligt ganska rimligt.
Nä, för ridskolehästar reagererar ju ALDRIG på någonting... eller? Mycket märkligt uttryckt, tycker jag. Precis lika viktigt med rejält säkerhetstänk kring ridskolehästar som kring andra hästar. Hästar är hästar, liksom - det är ju själva poängen.
 
Jo, det räknas som uppsatt. Det viktiga är att håret inte hänger löst.
Det verkar ju vara olika åsikter om det här i tråden. Vissa anser ju att finns det en lös hårtott så är livsfarligt.

Förstår inte alls varför det är ett problem med löst hår. Att som vissa här jämföra med borrmaskiner och liknande är ju inte relevant då det är saker som snurrar med hög hastighet. Mig veterligen snurrar inte hästar med hög hastighet på ett sätt som kan linda upp håret. Visst sikten kan skymmas om man har det helt utsläppt men i övrigt så är det typ att hästen ställer sig på det men då är nog som sagt armarna mer utsatta då de oftare är i närheten av hästens fötter. Man lär inte fastna med det i tex en gren på farligt sätt om man nu inte har låtit bli att borsta det det sista decenniet så det är en hoptovad matta eftersom det kommer glida av grenen. För mig känns hårfrågan så långt ifrån den ursprungliga barnvagnen som man bara kan komma.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 376
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 842
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 647
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp