Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Det verkar ju vara olika åsikter om det här i tråden. Vissa anser ju att finns det en lös hårtott så är livsfarligt.

Förstår inte alls varför det är ett problem med löst hår. Att som vissa här jämföra med borrmaskiner och liknande är ju inte relevant då det är saker som snurrar med hög hastighet. Mig veterligen snurrar inte hästar med hög hastighet på ett sätt som kan linda upp håret. Visst sikten kan skymmas om man har det helt utsläppt men i övrigt så är det typ att hästen ställer sig på det men då är nog som sagt armarna mer utsatta då de oftare är i närheten av hästens fötter. Man lär inte fastna med det i tex en gren på farligt sätt om man nu inte har låtit bli att borsta det det sista decenniet så det är en hoptovad matta eftersom det kommer glida av grenen. För mig känns hårfrågan så långt ifrån den ursprungliga barnvagnen som man bara kan komma.
Jag håller med, jag förstår inte riktigt heller vart håret ska fastna någonstans. Har varit med om att någon häst huggit tag i en tårtofs någon gång, men annars...

... eller i tränset om hästen gnuggar sig efter ridning, kanske.
 
Fattar verkligen inte att folk hakar upp sig på det här med uppsatt hår? Känns det inte ganska självklart att det är säkrare både när man rider och när man hanterar hästar att inte ha hår hängande och slängande? Det hamnar i ansiktet, skymmer sikten och det kan fastna. Varför är det så konstigt att det är lämpligare att ha det uppsatt när man är runt hästar? Fattar verkligen inte problemet med det. 😅 Sedan är det väl fullkomligt ointressant HUR man sätter upp det - det viktiga är ju att det inte är i vägen. Och självklart är det långt hår vi pratar om. Annars är det ju liksom inte i vägen och därmed ingen säkerhetsrisk.
 
Fattar verkligen inte att folk hakar upp sig på det här med uppsatt hår? Känns det inte ganska självklart att det är säkrare både när man rider och när man hanterar hästar att inte ha hår hängande och slängande? Det hamnar i ansiktet, skymmer sikten och det kan fastna. Varför är det så konstigt att det är lämpligare att ha det uppsatt när man är runt hästar? Fattar verkligen inte problemet med det. 😅 Sedan är det väl fullkomligt ointressant HUR man sätter upp det - det viktiga är ju att det inte är i vägen. Och självklart är det långt hår vi pratar om. Annars är det ju liksom inte i vägen och därmed ingen säkerhetsrisk.
Jag tycker ju att upphakningen började från andra hållet. :D För mig är det helt enkelt ingenting jag någonsin hört som en "regel" någonstans och ingenting jag anammat själv det var därför det lät så konstigt att det skulle vara en av de mest basala säkerhets "reglerna" vid hästhantering. Det är väl bara att fösa det över axeln eller pula in under tröjan om det är ivägen, någonting jag aldrig upplevt annat än vid typ längre hovvård.

Som @Shaggy skrev går det ju knappast att jämföra med att promenera med barnvagnar intill hästen till exempel.
 
Fattar verkligen inte att folk hakar upp sig på det här med uppsatt hår? Känns det inte ganska självklart att det är säkrare både när man rider och när man hanterar hästar att inte ha hår hängande och slängande? Det hamnar i ansiktet, skymmer sikten och det kan fastna. Varför är det så konstigt att det är lämpligare att ha det uppsatt när man är runt hästar? Fattar verkligen inte problemet med det. 😅 Sedan är det väl fullkomligt ointressant HUR man sätter upp det - det viktiga är ju att det inte är i vägen. Och självklart är det långt hår vi pratar om. Annars är det ju liksom inte i vägen och därmed ingen säkerhetsrisk.
Det konstiga är inte att anse att det är säkrare om man inte riskerar att få hårmanen i ögonen, för det håller jag med om. Det konstiga är att man anser att det är lika farligt att vara i stallet med hängande hår som att köra borrmaskin med håret hängandes vid chucken. Man överdriver riskerna kraftigt vilket gör att man då man sätter likhetstecken mellan dem i slutändan negligerar risken med att ställa den där barnvagnen i hagen vilket är en gigantisk risk.
 
Det konstiga är inte att anse att det är säkrare om man inte riskerar att få hårmanen i ögonen, för det håller jag med om. Det konstiga är att man anser att det är lika farligt att vara i stallet med hängande hår som att köra borrmaskin med håret hängandes vid chucken. Man överdriver riskerna kraftigt vilket gör att man då man sätter likhetstecken mellan dem i slutändan negligerar risken med att ställa den där barnvagnen i hagen vilket är en gigantisk risk.
Fast jag tror ingen satt likhetstecken mellan riskerna med en barnvagn i hagen och långt hår löst i stallet, eller? Det där med att långt hår ska vara uppsatt dök väl upp som en annan risk som diskuterats, bara.

På min ridskola fick man som sagt inte rida eller hålla på med hästarna med långt hår slängande hur som helst, så för mig har det alltid varit självklart att man sätter upp håret. Det fanns också en regel om att inte leda hästar utan grimskaft men jag får erkänna att jag ändå lett några hästar i bara grimma då och då, och så är det väl med håret också, ibland slarvar man och det går oftast bra. Precis som att jag sett många barnvagnar runt stallar och det oftast gått bra. 🤷🏽‍♀️
 
Fast jag tror ingen satt likhetstecken mellan riskerna med en barnvagn i hagen och långt hår löst i stallet, eller? Det där med att långt hår ska vara uppsatt dök väl upp som en annan risk som diskuterats, bara.

På min ridskola fick man som sagt inte rida eller hålla på med hästarna med långt hår slängande hur som helst, så för mig har det alltid varit självklart att man sätter upp håret. Det fanns också en regel om att inte leda hästar utan grimskaft men jag får erkänna att jag ändå lett några hästar i bara grimma då och då, och så är det väl med håret också, ibland slarvar man och det går oftast bra. Precis som att jag sett många barnvagnar runt stallar och det oftast gått bra. 🤷🏽‍♀️

Ja, alltså det hade oftast gått bra för mig att rida utan hjälm också. Jag har trillat av mindre än 20 gånger i hela mitt liv och aldrig så allvarligt att jag skadat mig. Tror knappt jag fått ett blåmärke ens. Men nog har jag ändå hjälm på mig varje gång jag rider och hanterar häst.

När det gäller min och mitt barns säkerhet är "oftast" inte bra nog. Men den slutklämmen du har så sätter du ju dit det där likamedstecknet som du hävdar att ingen satt dit.
 
Ja, alltså det hade oftast gått bra för mig att rida utan hjälm också. Jag har trillat av mindre än 20 gånger i hela mitt liv och aldrig så allvarligt att jag skadat mig. Tror knappt jag fått ett blåmärke ens. Men nog har jag ändå hjälm på mig varje gång jag rider och hanterar häst.

När det gäller min och mitt barns säkerhet är "oftast" inte bra nog. Men den slutklämmen du har så sätter du ju dit det där likamedstecknet som du hävdar att ingen satt dit.
Min (uppenbarligen väldigt otydliga) poäng var exakt det du skriver, att även om det vanligtvis går bra är det inte ofarligt för det. Men det var inte meningen att sätta likhetstecken mellan riskerna. Självklart är det större risk för en bebis att skadas allvarligt eller dö i en barnvagn som befinner sig bland hästar än för en vuxen människa med hästvana att ha utsläppt hår i ett stall.

Men det betyder inte att risken med långt utsläppt hår är obefintlig.

Edit: sorry för tusen redigeringar, jag fortsatte på min inslagna bana av extrem otydlighet och försökte fixa till det. 😬
 
Nä, för ridskolehästar reagererar ju ALDRIG på någonting... eller? Mycket märkligt uttryckt, tycker jag. Precis lika viktigt med rejält säkerhetstänk kring ridskolehästar som kring andra hästar. Hästar är hästar, liksom - det är ju själva poängen.
Absolut, men en stabil och tränad ridskoleponny är både barnvan och van vid stim och stoj på ett annat sätt, tänker jag. Det ursäktar så klart inte springande i stall på en ridskola heller, men det är lättare att barn tror att alla hästar klarar av en miss i uppförandet om de bara har träffat coola ridskoleponnyer. Vi har en sådan superstabil ponny på gården också, jag skulle sätta en hundring på att han inte reagerat alls i samma situation.

Men ja, jag håller med dig helt och hållet, säkerhetstänket är viktigt oavsett vilken häst man håller på med!
 
Jag har aldrig hört talas om någon regel angående vare sig hår, långärmat eller huva (jag hade dött om jag inte fått ha huvan uppe under hjälmen när jag körde travhäst på vintern. 😅 ) många föreskrifter är säkert lokala. Det jag fick lära mig var framför allt inget spring i stallet, stå inte bakom hästen, linda inte grimskaft eller tömmmar runt handen och rid med hjälm. That's it ungefär.

Barn, och särskilt väldigt små sådana och häst känns alltid som en vansklig kombo där en bör tänka hundra extra gånger dock. Jag hoppas att den här lilla klarar sig.
Huva grejen är ju inte uppe under hjälmen utan mer av stor munkishuva som hänger i nacken och inte sitter fast med tryckknappar tror jag, dvs en huva som kan fastna på en gren och rycka en av hästen o halvt strypa en eller ngt. Det är så jag tänker med jättelång fläta också, att den fastnar i ett hinderstöd eller i en dörr och man åker av hästen. (det är ganska irriterande för jag har en riktigt bra jacka som har en fastsydd huva som jag inte rider i pga det och det stör mig lite :))

Vår ridskola har också en regel om att inte ha halvt uppdragna dragkedjor och den förstår jag inte alls men någon får gärna förklara.
 
Huva grejen är ju inte uppe under hjälmen utan mer av stor munkishuva som hänger i nacken och inte sitter fast med tryckknappar tror jag, dvs en huva som kan fastna på en gren och rycka en av hästen o halvt strypa en eller ngt. Det är så jag tänker med jättelång fläta också, att den fastnar i ett hinderstöd eller i en dörr och man åker av hästen. (det är ganska irriterande för jag har en riktigt bra jacka som har en fastsydd huva som jag inte rider i pga det och det stör mig lite :))

Vår ridskola har också en regel om att inte ha halvt uppdragna dragkedjor och den förstår jag inte alls men någon får gärna förklara.

Kan det vara att jackan dels kan flaxa lite mer och dels är det lättare att nåt fastnar i jackan om den inte är helt uppknäppt? Säg att man trillar av och hästen lyckas få in en hov i jackans öppning? Eller nåt sånt?
 
Det konstiga är inte att anse att det är säkrare om man inte riskerar att få hårmanen i ögonen, för det håller jag med om. Det konstiga är att man anser att det är lika farligt att vara i stallet med hängande hår som att köra borrmaskin med håret hängandes vid chucken. Man överdriver riskerna kraftigt vilket gör att man då man sätter likhetstecken mellan dem i slutändan negligerar risken med att ställa den där barnvagnen i hagen vilket är en gigantisk risk.

Hm... vem säger att det är lika farligt att vara i stallet med hängande hår som att köra borrmaskin med håret hängandes vid chucken? Menar du att om man har en lista på säkerhetsregler så är det viktigt att de alla är precis lika allvarliga annars kommer det göra att den som läser reglerna inte förstår allvaret i de allvarligaste? Eller är det en åsikt som förts fram som jag missat?

KL: Man kan diskutera hår-regeln fram och tillbaka. Men jag blev nyfiken och gjorde en snabb googling på ridning + uppsatt hår. Fick drygt 100 000 resultat. Här är en lista på de 10 första klubbarna, plus agria, som har uppsatt hår som regel. Min googling har iaf övertygat mig om att denna regel är rätt standard, även om den kanske inte finns överallt och kanske inte var lika vanlig på 90-talet.
https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/saker-hasthantering/
https://malmoridklubb.se/policy-hasthallning-och-hantering-av-hast/
https://www.vannasrf.com/Sakerhet/vidridningtomkorninglongeringkorning
https://www.enskederidskola.se/ny-pa-stallet
https://borasridhus.se/om-boras-faltrittklubb/hasthallning/
https://idrottonline.se/BankerydsRK-Ridsport/Ridskolan/sakerhetsrutiner
https://www.eriksmalaridklubb.se/Ridklubben/privathastar/PolicyERK/
https://www.ntrk.org/contentassets/888d5589ea6444bab5881cf068927c45/hasthallningspolicy-220505.pdf
https://tbhk.net/ridskola/
https://www.tibrorf.se/ridskolan/stallregler-rutiner/
https://www.rattviksridklubb.se/Ridskolan/kladpolicyparrk
 
Nä, för ridskolehästar reagererar ju ALDRIG på någonting... eller? Mycket märkligt uttryckt, tycker jag. Precis lika viktigt med rejält säkerhetstänk kring ridskolehästar som kring andra hästar. Hästar är hästar, liksom - det är ju själva poängen.
Jag håller med, tråkig kommentar. Hästar är hästar oavsett, den enda skillnaden jag tycker är att ridskolehästar tål mer olik ridning än privathästar gör av förståeliga skäl.
 
Jag förstår mest inte hur folk står ut med att ha håret utsläppt i stallet. Jag har det enstaka gånger om jag vet att jag inte ska rida och jag tex har mössa på mig, men det är förjävligt. Kan ju inte ens kratsa hovarna utan att håret fallet fram och så jag inte ser någonting😤
 
Jag håller med, tråkig kommentar. Hästar är hästar oavsett, den enda skillnaden jag tycker är att ridskolehästar tål mer olik ridning än privathästar gör av förståeliga skäl.
Ja, hästar är hästar, men det betyder väl inte att man kan sätta vilken häst som helst som ridskolehäst? De har ju rätt höga krav på sig, med vad de måste klara av att hantera? Det är väl inte så konstigt att en del hästar är mer reaktiva än andra? Jag trodde det var en helt okontroversiell kommentar faktiskt, ridskolehästar är helt fantastiska med allt de klarar av, men alla hästar gör ju ändå inte det.
 
Jag håller med, tråkig kommentar. Hästar är hästar oavsett, den enda skillnaden jag tycker är att ridskolehästar tål mer olik ridning än privathästar gör av förståeliga skäl.
Eller var det just formuleringen "de är fan inga ridskolehästar"? Inser nu att jag skrev den jättedumt, det var INTE menat som nedsättande mot ridskolehästar, snarare tvärt om. Vi har två pensionerade ridskoleponnyer på gården och de är så ofantligt mycket lugnare och mer accepterande än vad mina hästar är, och de klarar av situationer där mina hästar antagligen skulle vara på månen för länge sedan, för mina hästar har inte varit med om sådana situationer förut. Det går så klart att träna dem att bli mer accepterande men av olika anledningar är vi inte där ännu.

Andemeningen med kommentaren var "man kan inte anta att en viss häst klarar av en sak bara för att en annan häst gör det, så man måste vara försiktig runt alla hästar".
 
Jag förstår mest inte hur folk står ut med att ha håret utsläppt i stallet. Jag har det enstaka gånger om jag vet att jag inte ska rida och jag tex har mössa på mig, men det är förjävligt. Kan ju inte ens kratsa hovarna utan att håret fallet fram och så jag inte ser någonting😤
Precis! Jag har numera en bunt med hårsnoddar i bilen för att aldrig mer behöva hamna i den situationen.
 
Jag förstår mest inte hur folk står ut med att ha håret utsläppt i stallet. Jag har det enstaka gånger om jag vet att jag inte ska rida och jag tex har mössa på mig, men det är förjävligt. Kan ju inte ens kratsa hovarna utan att håret fallet fram och så jag inte ser någonting😤

Har du inte hjälm på dig vid hästhantering? Mitt axellånga hår trillar inte fram när jag kratsar hovarna om jag har hjälm på mig. Vilket jag alltid har vid hästhantering.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 376
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 842
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 648
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp