Bebisfunderingar!

Mitten

Trådstartare
Jag har lite funderingar, och skulle vilja veta hur ni andra gör/tänker! Nu har jag ju en treveckorsbebis, så jag undrar ju lite hur NI gjorde med era när de var så små?

- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med? Våtservetter, tvättlappar, bara vatten eller oljor också? Jag har testat lite allt möjligt, vill inte använda våta tvättlappar (har Natusans) för jag är lite orolig för kemikalierna. Har provat vanliga tvättlappar med vatten, men de kändes så hårda .. tvättlappar av skumgummi känns bättre, men det är svårt att få allt helt torrt efter så man kan sätta på blöjan.

- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar? Försöker ni hålla dem vakna på dagen/kvällen så de skall sova bättre på natten? Jag låter egentligen Elina bestämma än så länge, om hon väcks blir hon bara lessen och övertrött sen. Så jag anpassar mig helt enkelt till henne :laugh: Inatt innebar det att vara vaken från midnatt till sju på morgonen. Puh. Men NU sover hon :D

- Amning - om Elina vaknar och/eller är lessen vill hon ofta snutta lite. Oavsett om hon är hungrig eller inte. Jag låter henne få bröstet precis när hon vill, är det dumt? Ibland vill hon bara gossa lite och ibland vill hon äta på riktigt. Helst skulle jag ju vilja ha mer 'riktiga' måltider och inget snuttande mellan ... har provat napp men den är hon inte intresserad av alls. Vill inte snutta på fingrar eller så heller, bara tutte duger :D

- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan :( Jag känner mig maktlös, det är oftast inte så långa stunder men det gör ont i kroppen när hon är lessen! Vad gör ni vid såna tillfällen? Jag försöker se om det är något i bröstmjölken, har tagit bort all mjölk, starka kryddor, lök, gasbildande livsmedel, frukt, kolsyrade drycker... Så får jag införa en sak i taget och se om det går att hitta något att skylla på. Annars masserar jag magen, har hon väldigt ont brukar hon få vara naken och masseras och röra på sig lite, så brukar det släppa. Det här har bara pågått en vecka, så det KAN ju vara en bakterie i magen också ..

- Bilbarnstolen, och vagnen - Elina gillar INTE babyskyddet och vagnen. Hon accepterar dem efter en stund, men ofta är det lite tjafs innan hon kommer till ro. Sen somnar hon inte, utan ligger/sitter där och ser förnärmad ut :rofl: Jag trodde de flesta barn gillade bilen och vagnen? Vänjer de sig med tiden? Är det bara att köra på tills hon vänjer sig? Tips mottages gärna!

- Babygym - jag lägger henne korsta stunder under ett babygym. Och hon har börjat slå på leksakerna som hänger där .. är inte det väldigt tidigt? Är det en slump, och bara mamma som vill se att hon 'leker'?

Hoppas det finns fler föräldrar som har lite funderingar över såna här vardagliga saker :bump: Har inte så många i min omgivning med bebisar så jag har inte så många att jämföra med !
 
Sv: Bebisfunderingar!

Så här har vi gjort;

Blöjbyten- har tvättat med båpde skumtvättlappar och papperstvättlappar. Det finns mjuka sorter, tror Ica har Eldorado och de är mjuka. Har använt endast vatten.

Sovrutiner- Inga som helst rutiner de första månaderna. Fast mina barn har inte haft långa vakna perioder på nätterna nånsin. Fast de har velat äta varannan timme och sen somnat om.

Amning- För mig har det varit självklart att ge bröstet om barnen har velat det. Det är inte alls dumt.
Äldsta sonen blev dock arg när det kom mjölk så han fick en napp till slut. Lillsonen ville bara ha bröst och det fick han.

Magont- Det är vanligt att bebisar får ont i magen när de ska bajsa. Man kan hjälpa genom att massera magen och göra cyklingsrörelser med benen. Mina har gillat att ligga på magen över armen medans man går. Det är visst lugnande.

Bilbarnstol- Min äldsta har aldrig protesterat mot varken bilåkande eller vagnåkande. Han somnade rätt fort.
Den lilla däremot. Det första halvåret använde vi knappt vagnen. Det gick inte. Han bara skrek när vi försökte. Så honom bar jag i sjal vart jag än skulle.
Bilbarnstolen började han acceptera när han var runt 1.

Babygym- Om hon verkar trivas under den är det väl bra. Vet inte om hon "leker" eller bara viftar.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Vad gäller tvätt vid blöjbyte så har jag till alla mina tre barn tvättat med vatten och använt tvättlappar av frotté och av linne (sönderklippta gamla linnedukar, hur mjuka som helst).
Har inte haft problem med att få det nog torrt.
Jag har dessutom alltid haft handduk på skötbädden och den har jag kunnat torka av lite extra med om rumpan varit fuktig.

Engångstvättlappar har jag inte förstått vitsen med.
Och tvättservetter har jag använt endast vid utflykter, när jag inte kunnat få tag i vatten att tvätta med (plus de dagar vi hade strömavbrott efter besök av Gudrun resp Per....).

Vad gäller sovrutiner så har mina barn fått sova när de varit trötta. De har alla tre börjat sova hela nätter vid 2-3 månaders ålder.

Jag tycker du gör rätt med amningen, amning är inte bara mat utan även trygghet och närhet.

Mina barn har accepterat både bilstol och barnvagn så där kan jag inte råda dig.
 
Sv: Bebisfunderingar!

- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med?

Jag blöter Hemköps torra tvättservetter eller sköljer honom under kranen.

- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar?

Nej vi har haft sådan tur att han sovit på natten. Han har haft rätt dygn från början. Men de första veckorna när han sov väldigt mycket så försökte vi hålla honom vaken 1-2 h innan vi skulle sova själva.

- Amning -

Helt fritt. Han vill heller inte ha napp. Men vi har nappflaska också så den får han snutta på istället för mig, så det har löst sig på det viset.

- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan :(

Masserade och härdade ut. Det löste sig på någon vecka och verkade inte bero på min mat.

- Bilbarnstolen, och vagnen - Elina gillar INTE babyskyddet och vagnen.

Inte vår son heller. Det är inte säkert ens idag att han somnar i vagnen. Bilen tog också tid att vänja sig vid. Ibland hatar han vagnen och bara skriker!

- Babygym -

Jag tror att ert barn är det smartaste barnet som finns. Precis som vår son :angel: Nä jag har ingen aning, men jag ser allt som framsteg och inte som slumpen när det gäller guldklimpen *hi hi* :love:
 
Sv: Bebisfunderingar!

Och tvättservetter har jag använt endast vid utflykter, när jag inte kunnat få tag i vatten att tvätta med

Tips är att blöta vanliga tvättlappar med vatten och ta med i en plastpåse! Så gör jag, men har också med extra våtservetter om utifalll att...
 
Sv: Bebisfunderingar!

Åh tack för alla bra svar!

Jag tycker det mesta med lillan fungerar jättebra, men det är ju alltid roligt att höra vad alla andra tycker och tänker :) Sovandet går ju OFTAST jättebra, hon sover 3 timmar, ammar, somnar om, sover 3 timmar ... bara ibland hon lyckas få till en vakenperiod på natten.
Det är tråkigt när hon skriker i bilen, bara, jag vågar inte riktigt köra själv än, vill att sambon kör så jag kan ta hand om henne :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bebisfunderingar!

Blöjbyten: Jag använder antingen Hemköps eller Eldorados torra tvättlappar, de är mjuka, och doppar dem i vatten. Ibland kan man ta på lite babyolja om bajset sitter fast. Är jag borta tar jag med våta tvättlappar, antingen Natursan eller Pampers. Tycker de är ok att använda vid de tillfällen man är borta om man inte är borta länge, så att man behöver andvända de mer regelbundet.

Sovrutiner: När han var så liten så sov han när han ville på dagen, inte för han sov speciellt mycket, utan det var för powernaps då och då. Han har alltid sovit bra på natten, bara vaknat för mat och sedan somnat om.

Amning: Hade fri amning. Framförallt på kvällen ville han snutta mycket. Använder napp, men det gick inte att lura honom, ville han ha bröstet så ville han.

Magont: Var väl förskonad från det. Hände ibland om jag ätit rödlök.

Bilbarnstolen och vagnen: Min son gillade inte heller babyskyddet, men det blev bättre ju äldre han blev. Egentligen är det inte förrän nu när vi bytt till en annan större bilbarnstol (BeSafe Izi Kid) som han är riktigt nöjd. Vagnen har han alltid gillat.

Babygym: Har vi aldrig haft, däremot en mobil som han gillat.
 
Sv: Bebisfunderingar!

- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med?
tvättlappar och vatten, ibland med lite babyolja också. Skumgummilapparna är bäst. Våta tvättlappar är kanon när man åker bort, har alltid ett paket i väskan. Har för mig att det var ICA:s som fick bästa resultatet i ngt test där de testade för kemikalier...

- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar?
Inga rutiner när hon var så liten, var glad bara hon sov (dagtid var min arm enda stället hon kunde tänka sig att sova på i början...)

- Amning
Hon fick amma när hon ville, på så sätt fick jag lite vila från att bära runt på henne också (vägrade ligga i vagnen).

- Magont
Har jag, peppar peppar, sluppit helt

- Bilbarnstolen, och vagnen
Babyskyddet och åka i bilen var inga problem, vagnen vägrade hon nästintill alltid fram tills hon var ca 3,5 månader och vi tog bort liggdelen. Jag brydde mig inte om att "bråka" med henne, så oftast gick jag omkring med henne på armen (jag blev en hejare på att städa, diska osv med bara en fri hand...)

- Babygym
Min dotter var också väldigt tidig med att slå på sakerna i gymet, men jag vet inte ifall det var medvetet eller bara slumpen
 
Sv: Bebisfunderingar!

Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med?

Bomullsfyrkanter som jag blöter i vatten, sen torkar jag med såna små ansiktshanddukar (har dem såklart inte till ansiktet). Har också våtservetter om jag ska iväg. För övrigt är de toppen att ta bort motorolja och grejjer från händerna med så jag har alltid ett paket i bilen. Till och med kåda fixar de!

- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar?

Nä inte de första månaderna. Han sover fortfarande när han är trött, men jag försöker lägga honom mellan nio och tio på kvällen. Har precis börjat med lite rutiner, ett bad och massage innan han ska sova. Sam är 4 månader nästa vecka.

- Amning - om Elina vaknar och/eller är lessen vill hon ofta snutta lite. Oavsett om hon är hungrig eller inte. Jag låter henne få bröstet precis när hon vill, är det dumt?

Nä, det är inte alls dumt. Så gör jag också, fast precis som nån annan sa så blir Sam arg om det kommer mjölk när han inte vill ha det, och får han då nappen så blir han nöjd. Ge inte upp nappen heller, Sam använde den inte alls i början men sen gick det. Nu t ex när han ska somna får han nappen och en snuttefilt och så somnar han på två röda.

- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan :( Jag känner mig maktlös, det är oftast inte så långa stunder men det gör ont i kroppen när hon är lessen! Vad gör ni vid såna tillfällen?
Så här går vi runt tills det släpper. Han älskar det.

- Bilbarnstolen, och vagnen - Elina gillar INTE babyskyddet och vagnen. Hon accepterar dem efter en stund, men ofta är det lite tjafs innan hon kommer till ro. Sen somnar hon inte, utan ligger/sitter där och ser förnärmad ut :rofl: Jag trodde de flesta barn gillade bilen och vagnen? Vänjer de sig med tiden? Är det bara att köra på tills hon vänjer sig? Tips mottages gärna!

Ingen aning, Sam somnar alltid.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Den bärametoden har vi precis upptäckt :bump: Den funkar dock bättre för min sambo än för mig, för hon försöker vända sig till brösten ibland när jag bär henne :D
Men den är väldigt bra och får henne oftast att sluta skrika!
 
Sv: Bebisfunderingar!

Böjbyten
Görs på vårt jätte smarta "skötbord". Använder papperstvättlappar från Ica, hemköp eller eldorado som jag blöter med vatten, är de jätte bajsigt så använder jag babytvål skum från apoteket eller barnolja.
Våtservetter använder jag bara om vi åker bort och till att städa med!

Sovrutiner
Rasmus har sovit hela nätter från 2 veckors ålder, då sov han 8 timmar nu sover han 12 timmar!
Han får alltid sova när han är trött och vakna när han vill det.
Har dock samma läggningsrutiner varje dag med kvällsmat, blöja, ev. pyamas och så god natt.
Ingen lek och plingplong grejjer i sängen och vi har mörkt i sovrummet, har en nattlampa i fall att. Sova ska vara tråkigt.
Lägger ner honom och säger god natt, somnar han inte tar vi upp honom för då vill han helt enkelt inte sova.
Han har aldrig gråtit vid läggning.

Amning Rasmus fick tutten när han ville ha tutten och vara där tills han var nöjd. Napp lärde min mamma honom att ta när han var 6 dagar.
Nu är han inte ett dugg intresserad av min mjölkbar längre.
Har inga direkt fasta mattider mer än kvällsmålet gröt.

Magont Släpper det inte så blir det tempen! Då brukar de få fart på tarmarna och de som gör ont brukar komma ut.
Annars är det pruttgympa och bära såhär som gäller.

Bilbarnstolen, och vagnen Rasmsu tycker inte de är så kul att åka vagn när han är vaken, men vi har leksaker i vagnen och i bilen så då brukar han roa sig med det. I bilen är han aldrig ledsen men i vagnen kan han ligga och småpipa men han brukar somna efter ett tag. Det är bättre nu än förut.

Babygym Ingen aning, hade hon inte gillat de hade hon sagt ifrån ;)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Den här tråden ska jag följa med spänning :)

Har ju en liten treveckors tjej jag också, en liten Frida :)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Böjbyten
Vi hade ett väggfast skötbord i början, men när Jason blev för lång (sparkade mig i magen hela tiden) la vi honom på golvet eller på en säng.
Jag hade vatten och torkservetter i början, men det vart så bökigt då vi inte hade vatten i närheten av skötbordet (och kunde inte placera dt på annan plats) så jag gick över till våtservetter (Liberos har varit bäst) och det har aldrig varit några problem med hans hud för det.

Sovrutiner
När Jason var 3 veckor hade vi nog inga rutiner. Men började snart att göra som vi gör idag. Inte för att vi tänkte ut nån rutin eller så, det bara har blivit såhär. Vi leker lite, gosar och myser. Sen är det pyamas på och amning/välling sen sängen.

Amning
Jason fick bröste när han ville, dygnet runt. Enkelt när maten alltid är klar och färdig att servera :D

Magont
Jason hade lite ont i magen ibland. Gav minifom mot det och sen var det inga problem. Slutade med minifomet när han var knappa 3 månader, började vid 3 veckor.

Bilbarnstolen, och vagnen
Jason har alltid älskat att åka bil. När han var liten somnade han ibland så fort man startade bilen.
Vagen var det värre med dock. Han avskydde att ligga i den. Hatade att inte se något. Försökt palla upp honom, men det funkade inge vidare. Jag som hade sett ifråm emot långa barnvagnspromenader:(
Hade en bärsele han fick hänga i istället, vilket funkade bra.
När han var 4 månader bytte vi till sittinsatsen på vagnen och då var det heltplötsligt jättespännande att åka. Nu när han går själv är dock inte vagnen så jättepoppis längre...

Babygym
Verkar som hon tycker att det är kul att ligga där. Och får hon in en "lyckträff" på leksakerna så kanske det triggar henne till att träffa dom igen och mer medvetet. Så länge hon inte protesterar så kan hon ju få ligga där. Underbart så länge hon gör det, njut av att gå på toaletten själv:bow:
 
Sv: Bebisfunderingar!

- Blöjbyten
Jag anvander extrastora bomullsrondeller och vanligt vatten hemma. Nar vi ar "ute" sa blir det vatservetter.

- Sovrutiner
Vi har inte tvingat in dem i en rutin. I borjan gjorde vi som du, stannade uppe till midnatt i hopp om att fa sova till tidiga morgontimmarna iaf. Men det borjade funka mkt battre nar vi lade dem vid 20, for da fick vi ett par timmar sjalva och det gjorde faktiskt mycket, vi fick energi av det! De laggs fortfarande kl 20 - vi bara lagger dem i deras spjalsangar och sa ligger de vakna en liten stund och somnar sedan, har aldrig problem med skrik och grat :bow:, och sen vaknar de runt kl 04 och vill ha mat och somnar sedan om igen till 07-08.

- Amning
Vet ej, jag har aldrig riktigt ammat mina barn utan pumpade ur och gav flaska efter bara nagra dagar. Men bada mina tar nappen.

- Magont
Usch ja sant kan vara jobbigt :(
En av mina lider ratt mkt av gaser, det enda som verkligen hjalper (for henne) ar att rapa henne OFTA, och hon ater battre om hon far lite och ofta.

- Bilbarnstolen, och vagnen
Har kan jag inte heller hjalpa till, bada mina somnar direkt i bade bilen och vagnen :D

- Babygym
Mina slog ocksa pa leksakerna tidigt, tror det ar ratt vanligt :confused:
Ju aldre de blir desto mer kan man se att de verkligen forsoker matta sa bra som mojligt, och sen borjar de greppa :laugh:
 
Sv: Bebisfunderingar!

- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med?
Från början innan jag visste bättre, alla våta tvättlappar jag kom över. Sen läste jag på, och nu kör vi endast med skumtvättlappar och vanligt vatten. Blir hon för blöt av dessa torkar jag bort överflödigt vatten med vanligt papper och låter hon lufttorka lite. När vi är ute är det våtservetter som gäller.

Alldeles från början hade vi inga. Sen läste jag en tidning att: om man praktiserar sovrutiner på små bebisar (även om dessa naturligtvis inte har några), så har man igen det sedan. Och nu vid snart 5 månaders ålder har vi en ganska fungerande rutin. Hon är lite som en klocka nu. Jag väcker dock henne aldrig på morgonen om hon sover. Hon får vakna själv. Den stora rutinen är på kvällstid. Jag vet att hon oftast blir trött runt 17 tiden, då försöker vi varva ned henne. Därefter en lugn läggning. Oftast somnar hon. Hon vaknar ibland 1 ggr/natt vid ca 01-02 tiden, men om hon inte somnar om så vill hon ha flaska, efter detta somnar hon om till OFTAST 05-tiden. ibland har hon sovit längre.

Försöker ni hålla dem vakna på dagen/kvällen så de skall sova bättre på natten?
Absolut inte. Då blir hon bara övertrött och rå speedad.

När jag ammade så fick hon amma när hon ville. Nu när hon bara har flaskan och hon tex vaknar mitt i natten, så brukar jag ligga still en stund och lyssna vad hon vill. 9 av 10 gånger somnar hon om av sig själv.

Vi köpte Minifoam. Så fort vi *trodde* det var magknip så fick hon det. Oftast var det magknip. Hjälpte mycket bra. Bättre än massage.

- Bilbarnstolen, och vagnen -
Våran har aldrig haft några problem med detta. Men börjar hon gny nångång, så ignorerar jag bara en stund, eller vickar vagnen så den gungar. Babyskyddet har hon alltid accepterat, så där har jag inga råd. Syrrans sista däremot har aldrig accepterat att åka bil. Än i dag, 3 år gammal så bara gnäller och skriker han när han åker i bilen. Så har han alltid gjort ända sen babytiden.

En del är väl tidiga ;). Våran var också tidig. Nu mins jag inte exsakt när hon började pilla/slå med sakerna i gymet, men det var ganska tidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bebisfunderingar!

Blöjbyten Vi låter våran bebis kissa och bajsa i toaletten eller pottan och torkar med toalettpapper. Om det kommer i blöjan så sköljer vi i handfatet och torkar med handduk. :-)

Sovrutiner Det enda jag gjort med båda barnen är att byta om till pyjamas på kvällen samt göra skillnad på natt och dag. Resten har kommit själv.

Amning Fri amning!

Magont Massage, minifom, bära flygplan.

Bilbarnstol, Barnvagn Åker inte bil i onödan och nästan aldrig själv.
Tvingar INTE till barnvagn. Använder bärsjal istället till lillplutten. Hon har sakta men säkert själv börjat acceptera vagnen genom att vi kravlöst har erbjudit den.

Babygym Boooring! ;-) Inget vidare intresserad av det ännu. Och hon är 2 månader nu. Hon föredrar att prata med folk! :-)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Måste bara få skriva att alla som hänger här på förälder är så himla mysiga :love: Tack för att ni finns!
 
Sv: Bebisfunderingar!

Coolt, jag har hört om toalettmetoden för bebisar men aldrig hört om någon som faktiskt utövar den. Funkar det bra?
 
Sv: Bebisfunderingar!

Coolt, jag har hört om toalettmetoden för bebisar men aldrig hört om någon som faktiskt utövar den. Funkar det bra?

Funkar kanon :-) Vi kör dock inte fullt ut, utan har blöja som backup. Storasyster pottades från 2 månader & var så gott som blöjtorr vid 7 månader, men vi hade backup längre än så. Hon gick på pottan själv från ca 15 månaders ålder.

Lillasyster är 2 månader och har pottats från födseln. Är ungefär 50/50 potta/blöja. :-)

Tycker det är jättebra. Barnet blir vant potta från start, så man slipper problem med träning, lång blöjperiod m.m, och man tjänar in en och annan blöja och slipper röda stjärtar. :-)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Klart det måste vara bekvämare med en torr blöja än en våt, tycker man ju! Men t ex om de ska bajsa, så Sam i alla fall ligger och vrider sej ganska länge, drar ni då bara av blöjan och väntar i typ en halvtimme? Blir det inte en massa blöjor av och på hela tiden? Förlåt TS för ot, jag kanske borde skapa en egen tråd...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
136
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp