Bebisfunderingar!

Sv: Bebisfunderingar!

Klart det måste vara bekvämare med en torr blöja än en våt, tycker man ju! Men t ex om de ska bajsa, så Sam i alla fall ligger och vrider sej ganska länge, drar ni då bara av blöjan och väntar i typ en halvtimme? Blir det inte en massa blöjor av och på hela tiden? Förlåt TS för ot, jag kanske borde skapa en egen tråd...

Nej, bebisar som pottas tömmer sig lättare än blöjbarn eftersom ställningen blir bättre anatomiskt och de tränar upp blås och tarmfunktionen bättre än blöjbarn. Så de kan både hålla sig längre och göra ifrån sig mer medvetet.
Det tar naturligtvis ett tag innan de fixar det, tror stora dottern var 4 månader när hon kunde hålla sig ordentligt och hade full koll på läget. :-)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Klart det måste vara bekvämare med en torr blöja än en våt, tycker man ju! Men t ex om de ska bajsa, så Sam i alla fall ligger och vrider sej ganska länge, drar ni då bara av blöjan och väntar i typ en halvtimme? Blir det inte en massa blöjor av och på hela tiden? Förlåt TS för ot, jag kanske borde skapa en egen tråd...

Nä, det var såna här diskussioner jag VILLE ha i tråden ! :bump:
 
Sv: Bebisfunderingar!

Coolt. Vad gör du om du är ute på stan?

Använder blöja som backup om man inte hinner på toaletten.
Men det har sällan varit något problem eftersom barnet signalerar en bra stund innan.
Ofta har man haft uppåt 30-40 minuter på sig att hitta en toalett.

Det är det EC (som det kallas) handlar om, att tyda bebisens signaler. :-)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Mina svar:
- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med?
Tvättar med skumgummitvättlappar och bara vatten. Torkar ordentligt med vanlig handduk efteråt. Använder våttvättlappar i förpackning (Coops) när vi är borta hos någon eller om man någon enstaka gång byter tex i sängen på natten.
- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar?
Nej, vi införde inga rutiner när han var så liten. Det enda var att vi på natten hade mer dämpad belysning och talade med honom mindre vid tex blöjbyte. Han har faktiskt hela tiden haft en rätt bra dygnsrytm. Någon enstaka gång var han vaken mellan kl 3 och 4 på natten, men annars sov han i regel från ca 22-24-tiden (med avbrott för amning, men då somnade han om) till sen förmiddag. Började införa rutiner för läggning vid ca 3 månader drygt. Nu (5 månader) lägger han sig vid 19.30 och äter ett nattmål (ibland fler) vid 3-tiden och sover sen till 6-7 tiden på morgonen.

Jag tror det är dumt att tex börja väcka så små bebisar för att få in bättre nattsömn. Har hört att sånt inte fungerar utan snarare ställer till problem.

- Amning - om Elina vaknar och/eller är lessen vill hon ofta snutta lite. Oavsett om hon är hungrig eller inte. Jag låter henne få bröstet precis när hon vill, är det dumt?
Nej, det är precis så man bör göra!
Vi började använda napp tidigt och ibland räckte det med den. Mitt tips till dig är att ha tålamod! Den där känslan av att man ständigt sitter fast med en bebis i bröstet går över. Dels tyckte jag att jag liksom "accepterade" eller ska man säga "kom in i det" bättre efter 6-7 veckor och dels så blir bebisen inte lika snuttig längre fram. Försök stå ut så blir det bättre!

- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan :( Jag känner mig maktlös, det är oftast inte så långa stunder men det gör ont i kroppen när hon är lessen! Vad gör ni vid såna tillfällen?
I början har (tydligen) många bebisar lite magont av och till. Det tar några månader innan tarmarna stabiliserar sig. Jag försökte amma när/om han hade ont i magen; ibland hjälpte det ibland inte. Jag gick också över till (nästan) laktosfri kost för att minska risken att det var laktos som gjorde ontet. Undvek lök, paprika och sånt också.

Jag har inga tips om bilbarnstolen och vagnen- vår son har gillat dem direkt från början.

- Babygym - jag lägger henne korsta stunder under ett babygym. Och hon har börjat slå på leksakerna som hänger där .. är inte det väldigt tidigt? Är det en slump, och bara mamma som vill se att hon 'leker'?
Låter väldigt tidigt! Min gissning är att det mer är slumpen, hon ska ännu inte ha den förmågan att kunna ens inse att det är hennes händer som rör sig där framför henne.
 
Sv: Bebisfunderingar!

och göra cyklingsrörelser med benen.

Jamenvisst! Glömde skriva det. Jag läste någonstans att man kunde liksom böja upp benen mot magen och trycka ner dem när de verkar ha ont i magen. Funkade bra på vår pojk; då brukade fisen få hjälp på traven!:D
 
Sv: Bebisfunderingar!

Cykelmetoden funkar här med :) OM hon inte redan är jättearg, då spänner hon benen rakt ut så det blir omöjligt. Jag har varit restriktiv med maten ett tag nu (alltså min egen kost) och Elina har slutat ha sin kvälls-ontimagen! Vet ju inte om det berodde på att hon hade nån bakterie eller om det är något i kosten, men nu skall jag införa en sak i taget igen och se hur det går ... Men allt som allt har hon alltså haft lite magont i en vecka. Så jag HOPPAS att det var tillfälligt.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Jag verkar vara den enda som enbart tvättar med våtservetter...

Ser att någon/några av er här använder Natusans och Pampers våtservetter. De bör man inte köpa anser jag då antalet kemikalier som kan ha negativ påverkan på hälsan är onödigt många. Se test här: http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11684.pdf Själva köper vi Willys och Icas, skulle helst vilja ta Liberos men det blir för dyrt när man enbart kör våtservetter.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Jag verkar vara den enda som enbart tvättar med våtservetter...

Ser att någon/några av er här använder Natusans och Pampers våtservetter. De bör man inte köpa anser jag då antalet kemikalier som kan ha negativ påverkan på hälsan är onödigt många. Se test här: http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11684.pdf Själva köper vi Willys och Icas, skulle helst vilja ta Liberos men det blir för dyrt när man enbart kör våtservetter.

Jag är en som är starkt emot användandet av våtservetter.
Jag kan berätta lite om mina experiment.
Första; Har du provat att tvätta dig själv i ansiktet/underlivet med dem? Det sviiiiiider! Och torkar ut!

Men sen; HUSHÅLLSSTÄDNING!
Våtservetter tar bort fläckar som inget annat. Jag har fått bort fastbränd smuts på spisen som inte ens svinto rådde på, fläckar av en spritpenna, fettet under spisfläkten, kalkavlagringar i badrummet som jag verkligen slitit med, spill på kläder och möbler, nagellack, men värst av allt, smuts på en bilfälg som inte ens industriell fälgsyra rådde på! (Fälgsyra är så starkt att det fräter direkt på huden!)

Med denna vetskap så är det ett lätt val att inte använda våtservetter.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Jag har två döttrar, Hanna 3-3,5 år och Nova-li 10 månader.

- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med? Våtservetter, tvättlappar, bara vatten eller oljor också? När H var bebis blev det bara våtservetter. Med Nova-li så använder vi nästan bara återanvändningsbara, både för kemikaliernas skull och för naturens och hudens skull. Fleecefilt klippt i bitar funkar toppen (men om det är klistrigt bajs så blir det frottélappar). Har pappersservetter ibland också.

- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar? Försöker ni hålla dem vakna på dagen/kvällen så de skall sova bättre på natten?
Hanna försökte vi lägga en viss tid (inte när hon var yttepytte), men det var så mkt bök och "stress" med det så med Nova-li så har vi låtit det bli som det blir liksom. Hon sover alltid om jag går och lägger mig och ammar (fast nu är hon så stor så nu vaknar hon tidigt varje morgon ;)).

- Amning - om Elina vaknar och/eller är lessen vill hon ofta snutta lite. Oavsett om hon är hungrig eller inte. Jag låter henne få bröstet precis när hon vill, är det dumt? Ibland vill hon bara gossa lite och ibland vill hon äta på riktigt. Helst skulle jag ju vilja ha mer 'riktiga' måltider och inget snuttande mellan ... har provat napp men den är hon inte intresserad av alls. Vill inte snutta på fingrar eller så heller, bara tutte duger :D
Jättebra! Så har jag gjort med bägge, och framförallt med Nova-li kanske (Ammade Hanna massor och ofta också, men är mer säker i min "roll" med det den här gången). Ofta ammade jag i bärsjal när Nova-li var pytte. Numera är hon så stor så det är bekvämast i soffan

- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan :( Jag känner mig maktlös, det är oftast inte så långa stunder men det gör ont i kroppen när hon är lessen! Vad gör ni vid såna tillfällen? Jag försöker se om det är något i bröstmjölken, har tagit bort all mjölk, starka kryddor, lök, gasbildande livsmedel, frukt, kolsyrade drycker... Så får jag införa en sak i taget och se om det går att hitta något att skylla på. Annars masserar jag magen, har hon väldigt ont brukar hon få vara naken och masseras och röra på sig lite, så brukar det släppa. Det här har bara pågått en vecka, så det KAN ju vara en bakterie i magen också ..
Tänka på vad man äter (som du skriver). Helt mjölkfritt. Utan socker, sparsamt med vitt mjöl. Dubbel dos minifom. Sempers magdroppar! Bära mkt under hela dagen

- Bilbarnstolen, och vagnen - Elina gillar INTE babyskyddet och vagnen. Hon accepterar dem efter en stund, men ofta är det lite tjafs innan hon kommer till ro. Sen somnar hon inte, utan ligger/sitter där och ser förnärmad ut :rofl: Jag trodde de flesta barn gillade bilen och vagnen? Vänjer de sig med tiden? Är det bara att köra på tills hon vänjer sig? Tips mottages gärna!
Hanna hatade vagnen tills hon var 5-6 månader och vi kom på att vi kunde byta från liggdel till sittdel :angel: Då gick det mkt bättre, och efter 1 år älskade hon vagnen.
Nova-li har blivit sjalad så mkt men accepterade vagnen mkt bättre än storasyster, men vi har sjalat mest (så bekvämt och smidigt, speciellt i början!).
Hanna gillade babyskyddet i början men inte efter några månader. Blev lite bättre med bilstol istället och sen gillade hon bilen igen (efter att ha haft lång "jobbig bilperiod")
Nova-li hatade verkligen babyskyddet, och hatar det fortfarande.. Bilstol funkar bra, hon ser ut bättre då.


- Babygym - jag lägger henne korsta stunder under ett babygym. Och hon har börjat slå på leksakerna som hänger där .. är inte det väldigt tidigt? Är det en slump, och bara mamma som vill se att hon 'leker'?
Vi har haft babygym. Hanna ville inte bli "övergiven" och lagd ensam, Nova-li fixade det mkt bättre och gillade babygymmet.


Jag måste bara tillägga att man kan inte skämma bort ett barn med närhet!! det fick vi höra när H var liten och det stressade oss en del fastän vi själva snabbt kom fram till att hon behövde närhet och att vi var villiga att ge det osv.
Vi samsover mkt. Ammar länge. Bär med eller utan "bärhjälpmedel" och barnet vill :p
 
Sv: Bebisfunderingar!

När jag var i Afrika använde de inga blöjor utan alla körde endast med EC. Fast de visste så klart inte att det kallas så här... Där var det ju det enda sättet...
 
Sv: Bebisfunderingar!

Vad har du för potta till din lilla? Jag kolla på en åt Rasmus men hur tusan ska han kunna gränsla den! Då lär han sitta i splitt!

Han bajsar alltid på morgonen och oftast när jag lägger ner honom på golvet för å gå på toa själv, så jag vill börja potträna redan nu.
Förutom i de flesta fall då han vaknar, bajsar och sen väcker mig ;)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Men t ex om de ska bajsa, så Sam i alla fall ligger och vrider sej ganska länge, drar ni då bara av blöjan och väntar i typ en halvtimme? Blir det inte en massa blöjor av och på hela tiden?

Det är ju jättebra att han signalerar att han vill bajsa! Jag går mer på klockan...att det borde vara dags snart... Då håller jag bebisen över toan mot mina ben (som när man håller barn som blir kissnödiga i skogen). Den ställningen verkar göra det lättare att bajsa.

Om det inte kommer nåt bajs, men ändå verkar vara dags, torkar jag rumpan med ett papper (som om han hade bajsat). Det brukar få igång magen.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Jag verkar vara den enda som enbart tvättar med våtservetter...

Ser att någon/några av er här använder Natusans och Pampers våtservetter. De bör man inte köpa anser jag då antalet kemikalier som kan ha negativ påverkan på hälsan är onödigt många. Se test här: http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11684.pdf Själva köper vi Willys och Icas, skulle helst vilja ta Liberos men det blir för dyrt när man enbart kör våtservetter.

jag har oxå använt enbart våtservetter.
Jason har aldrig reagerat på dem, hade han gjort det så hade jag ju självklart tagit bort dom.
Använder dock liberos, dels så är dom bäst i testerna och sen så gillar jag dom bäst överlag. Priset spelar inte nån roll när det gäller mitt barn för mig:)
 
Sv: Bebisfunderingar!

- Blöjbyten - vad tvättar ni rumpan med? Våtservetter, tvättlappar, bara vatten eller oljor också? Jag har testat lite allt möjligt, vill inte använda våta tvättlappar (har Natusans) för jag är lite orolig för kemikalierna. Har provat vanliga tvättlappar med vatten, men de kändes så hårda .. tvättlappar av skumgummi känns bättre, men det är svårt att få allt helt torrt efter så man kan sätta på blöjan.

Vi använder våtservetter och har gjort det hela tiden. Tycker det funkar bra, han verkar inte må dåligt av det. Ett bra tips jag kan ge är Ikeas små handdukar i 10-pack. Vi har jättemånga och de är kanonbra att torka rumpan, ansiktet och att använda som tvättlapp i badet t.ex.

- Sovrutiner - har ni alls brytt er om att införa sånt för så små bebisar? Försöker ni hålla dem vakna på dagen/kvällen så de skall sova bättre på natten? Jag låter egentligen Elina bestämma än så länge, om hon väcks blir hon bara lessen och övertrött sen. Så jag anpassar mig helt enkelt till henne :laugh: Inatt innebar det att vara vaken från midnatt till sju på morgonen. Puh. Men NU sover hon :D

Vi har inte infört några sovrutiner, utan låtit Erik bestämma från första början. Han sover oftast i soffan under dagen, helst vill han somna under amningen och sen ligga och mysa tätt intill med handen under min tröja. :D Vi byter till pyjamas vid 21 och sen får han även då somna i soffan tills vi lägger oss och då bär vi in honom till sängen. För det mesta vaknar han inte alls då, utan sover bara lugnt vidare. Han har sovit jättebra på nätterna från allra första början!

- Amning - om Elina vaknar och/eller är lessen vill hon ofta snutta lite. Oavsett om hon är hungrig eller inte. Jag låter henne få bröstet precis när hon vill, är det dumt? Ibland vill hon bara gossa lite och ibland vill hon äta på riktigt. Helst skulle jag ju vilja ha mer 'riktiga' måltider och inget snuttande mellan ... har provat napp men den är hon inte intresserad av alls. Vill inte snutta på fingrar eller så heller, bara tutte duger :D

Jag ammar mellan 100 och 50 % nu, beroende på hur dagen ser ut. Erik har svårt att ta bröstet när jag sitter, så när vi är på utflykt får han ersättning. Men är jag bara hemma och allt funkar så får han amma fritt. Han blir dock också arg när han får bröstet och det kommer mjölk när han inte vill ha, så då ger vi nappen istället.

- Magont - Ibland är Elina gasig och skriker när hon ska göra i blöjan :( Jag känner mig maktlös, det är oftast inte så långa stunder men det gör ont i kroppen när hon är lessen! Vad gör ni vid såna tillfällen? Jag försöker se om det är något i bröstmjölken, har tagit bort all mjölk, starka kryddor, lök, gasbildande livsmedel, frukt, kolsyrade drycker... Så får jag införa en sak i taget och se om det går att hitta något att skylla på. Annars masserar jag magen, har hon väldigt ont brukar hon få vara naken och masseras och röra på sig lite, så brukar det släppa. Det här har bara pågått en vecka, så det KAN ju vara en bakterie i magen också ..

Erik hade mer magont när han var riktigt liten. Nu är han snart 3 månader och verkar inte ha så mycket problem med det längre. Men att vara noga med att rapa tror jag är viktigt. Har nog inga andra tips där, vi har varit lyckligt lottade på så vis.

- Bilbarnstolen, och vagnen - Elina gillar INTE babyskyddet och vagnen. Hon accepterar dem efter en stund, men ofta är det lite tjafs innan hon kommer till ro. Sen somnar hon inte, utan ligger/sitter där och ser förnärmad ut :rofl: Jag trodde de flesta barn gillade bilen och vagnen? Vänjer de sig med tiden? Är det bara att köra på tills hon vänjer sig? Tips mottages gärna!

Trodde också att alla barn somnade som klubbade oxar i bilen och vagnen, men det stämde inte på Erik! Han blir lugn och tyst, men sover inte speciellt bra. Han har aldrig gillat att ligga på rygg och trots all propaganda så har vi låtit honom ligga på sidan och sova. När han ligger i vagnen eller i babyskyddet blir det dock ryggläge och det kan ju vara därför han inte kan komma till ro.

- Babygym - jag lägger henne korsta stunder under ett babygym. Och hon har börjat slå på leksakerna som hänger där .. är inte det väldigt tidigt? Är det en slump, och bara mamma som vill se att hon 'leker'?

Det är väl först vid 3 månader som bebisen börjar gripa efter saker medvetet? Fast det är säkert olika. Jag har blivit utskrattad när jag sa att Erik log redan som jätteliten, (inåtvänt leende visserligen men inte pga magknip!) men jag tycker nog att jag vet bäst när det gäller honom! ;)
 
Sv: Bebisfunderingar!

Han har aldrig gillat att ligga på rygg och trots all propaganda så har vi låtit honom ligga på sidan och sova. När han ligger i vagnen eller i babyskyddet blir det dock ryggläge och det kan ju vara därför han inte kan komma till ro.

I]

Det där har jag aldrig trott på för mycket heller. Sam sover i vår säng hela nätterna, mitt emellan mamma och pappa och för det mesta tätt intill mej med huvet på tutten :D På sidan då alltså. Nu är han ju så stor att han kan vända sej som han vill, men han har sovit på sidan sen han var en vecka typ. (och på rygg på dagarna i vagnen eller om han somnar utan att jag ammar)
Alla vi som är födda på 80-talet har sovit på mage och vi har överlevt.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Det där har jag aldrig trott på för mycket heller. Sam sover i vår säng hela nätterna, mitt emellan mamma och pappa och för det mesta tätt intill mej med huvet på tutten :D På sidan då alltså. Nu är han ju så stor att han kan vända sej som han vill, men han har sovit på sidan sen han var en vecka typ. (och på rygg på dagarna i vagnen eller om han somnar utan att jag ammar)
Alla vi som är födda på 80-talet har sovit på mage och vi har överlevt.

Fast PSD minskade betydligt sen man ändrade rekommendationerna, så det är ju inte helt taget ur luften.
 
Sv: Bebisfunderingar!

Det där har jag aldrig trott på för mycket heller. Sam sover i vår säng hela nätterna, mitt emellan mamma och pappa och för det mesta tätt intill mej med huvet på tutten :D På sidan då alltså. Nu är han ju så stor att han kan vända sej som han vill, men han har sovit på sidan sen han var en vecka typ. (och på rygg på dagarna i vagnen eller om han somnar utan att jag ammar)
Alla vi som är födda på 80-talet har sovit på mage och vi har överlevt.

Kollade upp lite siffror; År 1990 var uppgick dödsatalet i SIDS/PSD till 0,88 % (av 1000) bland flickor och 1,46 % (av 1000) bland pojkar.
År 2000 var siffrorna 0,21 % resp. 0,34 %.
Det var under denna period man började rekommendera magläge samt att rökningen bland gravida och föräldrar minskade, och det är en rätt markant skillnad procentuellt, även om risken är och var liten redan då.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp