Bukefalos 28 år!

Bedrägeri vid hästköp

Sv: Bedrägeri vid hästköp

Så bara för att hästen en gång är röntgad betyder inte att man som köpare eller ens ägare har rätt att få tillgång till dom utan tillstånd av dom som en gång betalat för undersökningen...

Om du nu säljer någon av de 2 hästarna så säger du såklart att hästen är röntgad av annan person och personen drog sig ur efter svaret, det borde skrämma de flesta till att be om nya plåtar.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Knapplån

Jag hoppas att TS har pratat med konsumentvägledaren i sin kommun. TS borde även kunna kolla med ARN (Allmänna reklamationsnämnden) om tvisten kan hanteras den vägen. Hästar är inte listade på ARN:s undantag på nätet. Hästen är reklamerad för mindre än sex månader sedan. Att anmäla dit kostar inget och medför ingen risk. ARN:s bedömning kan även fungera som underlag till en stämning.

Det ligger inte i någons intresse att hästskojare får fortsätta. Oavsett hur hårt Ginnies identifierar sig med den stackars säljaren, sålde den en häst med ett känt 4-gradigt blåsljud, utan att informera köparen.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det ligger inte i någons intresse att hästskojare får fortsätta. Oavsett hur hårt Ginnies identifierar sig med den stackars säljaren, sålde den en häst med ett känt 4-gradigt blåsljud, utan att informera köparen.

Jag har självklart skrivit att säljaren borde gett upplysningen, har du inte läst det?

Allt annat jag skrivit är sådant som kommer att tas upp i en ev. rättegång av säljarens advokat, det betyder inte att TS promt förlorar, det betyder bara att det inte är en räkmacka till en ev. positiv utgång.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Låter som att det är du som sålt hästen!

Då har du inte läst tråden, jag skulle aldrig sälja en häst till en person som söker en tävlingshäst utan provridning vilket var i detta fall :idea:, att säljaren ska informera om brister är *upprepar* självklart.

Jag förstår inte tänket- när det gäller hus så försöker man låsa tjuven ute, bilen man äger låser man och har kanske tom larmad mm osv- varför ska man inte då vid köp av häst vara lite mer på och noggrann i fall som detta när man inte känner säljaren??
Det rör sig ändå om en del pengar och ffa problem, tid.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det är aldrig en köpares fel att någon annan lurar en och får igenom att en häst är fullt frisk när de vet att den inte är det. Då utgår man från att hästen är frisk, och även om man blir misstänksam på vissa saker och kollar dem så kvarstår faktum att om veterinärer undersöker hästen och säger att man bara ska fortsätta och ge det tid är det svårt som privatperson att tro något annat.

Om en conman lurar av en gammal tant en massa pengar är det då tantens fel? Nej, det är det faktiskt inget. Visst var man kanske godtrogen, men den som bedrar har gjort ett aktivt val.

Tack. :bow:
Jag är så trött på att höra ifrån massor med folk i hästvärlden att det är köparens fel på hur många olika underliga vis som helst.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

På den tiden häst 1 skulle säljas fanns det inget krav på att hästar i sådan prisklass måste vara röntgade och dom presumtiva köparna skulle bara gör en på den tiden "vanlig" besiktning.
För min del var det en himla tur att jag hade en övernitisk veterinär som lyckades hitta en extremt ovanlig fraktur med hjälp av en röntgenapparat som bara fanns på ett enda djursjukhus, inte det dom röntgade hästen på, några månader senare i ett helt annat ben än det vi fått vetskap om att det skulle vara något fel på.....

Häst nummer 2 kom tillbaka med uppgiften att dom hittat spatt. När jag själv röntgade alla 4 benen uppifrån och ner utan att hitta något påstod dom att hästen hade en obotlig senskada. Dessa påståenden garvade både min veterinär och röntgenveterinären gott åt och bägge sa att finare rena ben på en häst i den åldern hörde verkligen inte till vanligheten.
Den hästen levde 9 år till innan den akut togs bort pga skimmelcancer vid 22 års ålder.....

Det jag däremot gärna skulle vilja veta är hur vanligt det är med felaktiga/falska röntgendiagnoser.....

För våran gamla Lippa var också röntgendiagnosticerad med spatt i bägge bak trots att hon 10 år senare endast visade sej ha en lös benbit i ena hasen och inga som helst skador i den andra hasen.....
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Tack. :bow:
Jag är så trött på att höra ifrån massor med folk i hästvärlden att det är köparens fel på hur många olika underliga vis som helst.

Det här underliga visen som jag tagit upp har jag tagit upp för att OM TS väljer att stämma och gå till rättegång så kommer säljarens advokat att ta upp bl.a. saker som detta och då inte till TS fördel- hur svårt är det att förstå att det är därför och inte helt enkelt???

Säljarens advokat kommer lägga fram det som att TS inte talar sanning då hon ridit en MKT svårt, enligt egen utsago, hjärtsjuk (TS egna ord) häst i några månader trots stora besvär från hästen-om TS väljer att lägga fram det som att hästen inte alls haft några sådana besvär då kommer säljarens advokat anse att hästen vad gäller blåsljud var fräsch vid köpetillfället( intyg finns).

Fortfarande, trots fråga till TS, vet vi inte om det i kontraktet till säljaren står att hästen hade blåsljud skala 5, om så är blir situationen mycket enklare och lättare för TS. DEt är ju här inte bara en oseriös säljare utan i högsta grad isf två.

Nu har TS reklamerat och fått ett nej. Det är inte säkert att säljaren är så kaxig som det verkar utan om TS anlitar en advokat och denne skickar brev så kan beslutet hos säljaren ändra sig och denne tar tillbaka hästen.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det jag däremot gärna skulle vilja veta är hur vanligt det är med felaktiga/falska röntgendiagnoser.....

Felaktig är inte samma som falska.

Om du menar falska röntgenutlåtande så menar du en veterinär "som köpts" och skriver något annat än det som hittats??

Felaktiga kan det såklart bli men långt mindre nu med så mkt bättre utrustning, felaktiga för allt hittades inte/syntes inte förut i samma utsträckning som nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Om en conman lurar av en gammal tant en massa pengar är det då tantens fel? Nej, det är det faktiskt inget. Visst var man kanske godtrogen, men den som bedrar har gjort ett aktivt val.


Men man får försöka skydda sig så gott det går, jag antar att du inte tycker gamla damer ska gå ut med sin rollator med sin ihopsparade förmögenhet i handväskan liggandes i korgen?

Varför? Det finns alltid någon som vill sno pengarna.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag har varit i rättegång om en dressyrponny som vi var så dumma i huvet att vi lämnade iväg med endast handpenning erlagd, till familj på gård med eget ridhus och som verkade pålitliga. Vi tyckte ju självklart att det inte är okej att stjäla en ponny och vi hade väldigt myycket bevis om uppsåt så vi tog det till Tingsrätten. Väl där så är det uppenbart att domare och ombud vill att man ska förlikas så det var tre timmar mental hårdmangling av oss för att vi ska skulle hitta en lösning och helt plötsligt är allt det bombsäkra som ombudet sagt bara ett stort frågetecken och inte alls så säkert "case" som sagts under hela vägen till rättegång. Och efter den manglingen så är man svag mentalt så självklart blev det förlikning...Så tyvärr, det är verkligen ett jättefult spel som drivs av ombuden så de kan skratta gott hela vägen till banken. Kvar står två förlorare, vi då som visserligen vinnare i förlikningen men med enorma kostnader för att komma dit. Jag är fortfarande förbannad när jag tänker på det trots att det är ett halvår sen men trösten är att det kostade familjen ännu mer pengar att ha stulit honom och haft honom i 1.5 år utan att kunna använda honom fullt ut då vi fortfarande hade passet.

Så dra ett fall till Tingsrätten avråder jag till, utan försök hitta en lösning tidigare.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nu blev det fel knapp men men...

Inte alls, precis det du så bra beskriver har jag också tagit upp.



Väl där så är det uppenbart att domare och ombud vill att man ska förlikas så det var tre timmar mental hårdmangling av oss för att vi ska skulle hitta en lösning och helt plötsligt är allt det bombsäkra som ombudet sagt bara ett stort frågetecken och inte alls så säkert "case" som sagts under hela vägen till rättegång. Och efter den manglingen så är man svag mentalt så självklart blev det förlikning...Så tyvärr, det är verkligen ett jättefult spel som drivs av ombuden så de kan skratta gott hela vägen till banken. Kvar står två förlorare, vi då som visserligen vinnare i förlikningen men med enorma kostnader för att komma dit.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Hejåhå här har det diskuterats!

Jag har inte varit inne här på ett tag men tänkte köra en uppdatering från ultraljudet. Tyvärr så är det så att hästen måste avlivas, han har allvarliga fel på hjärtat som veterinären trodde troligen har uppkommit av en väldigt kraftig infektion vid exempelvis kastrering. Så det är alltså inte medfött, men det är omöjligt att det "växt bort" under säljarens tid och sen kommit tillbaka under min tid.

Så veterinären trodde iaf att jag får ut på försäkringen eftersom det inte är medfött men jag får väl se. Vet inte hur jag ska göra, känns som att om jag får ut på försäkringen så är det ju alltid något. Men å andra sidan känns det verkligen inte bra att inte dra detta vidare, säljaren har ju gjort ett medvetet fel att sälja mig hästen.

Sen tycker jag inte att det är så roligt med personliga påhopp om att jag inte märkte att hästen var sjuk. Jag skrittade han 3 ggr i veckan i 30 min den första månaden och sen när jag började trava igång honom märkte jag att något var fel och då tog jag in honom på klinik för hältutredning som inte visade något. Det var ju inte precis så att hästen inte kunde gå han uppfattades ju bara som väldigt lat...Förstår inte heller egentligen varför jag ska förklara mig till någon som inte gör annat än att sitta på bukefalos och klaga på folk.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Trodde tidigare inte heller att det kunde finnas falska intyg efter rtg, men NU VET jag att det finns sådana veterinärer......

För hur ska man annars tolka det att ett försäkringsbolags chefsveterinär skrivet i utlåtandet av plåtarna att hästen har obotlig spatt och inte duger ens till sällskap när andra plåtar tagna ca 4 månader senare visar helt rena och fina haser utan minsta fel på.....
Plus att chefsveterinären är en gammal personlig vän med den presumtive köparen...................

En av dom veterinärer som granskade dom plåtar jag lät ta hörde några år senare av sej och talade om att han hade genom att prata "lite lätt" med andra kollegor hittat 18 likadana fall där denna veterinär skrivit samma utlåtande på samma persons hästar och som gått till avlivning. Min häst var den ENDA som han visste om som INTE avlivats utan röntgats på nytt och funnen HELT FRISK.....

Numera är denna veterinär pensionerad från sitt jobb på försäkringsbolaget men jobbar fortfarande som "husveterinär" hos gamla vän.........
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Tack. :bow:
Jag är så trött på att höra ifrån massor med folk i hästvärlden att det är köparens fel på hur många olika underliga vis som helst.

Ja, det är väldigt tröttsamt att höra. Säljaren har upplysningsplikt och det gäller allt som kan ha betydelse för hästens hållbarhet. Det här med blåsljudet är ju solklart.
Fattar inte varför alla ska hacka på ts för att denne inte varit "nogrann" nog. Men det finns väl en hel del i hästförsäljningsbranchen här i denna tråden antar jag.

Vilket elände. TS: Jag förstår dig, det känns inte kul att försäljaren kommer undan. Frågan är ju alltid hur mycket tid, energi och pengar man orkar lägga ner.
Pallar du så är det värt att ta striden. Jag tycker inte försäljare som denna ska komma undan hur enkelt som helst. Då fortsätter det bara.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Men som sagt, jag blev väldigt chockad över domarens sätt att agera för att få till en förlikning. Jag trodde i min okunskap att TR löste tvister enligt lagen men har förstått i efterhand att det är så som i mitt fall som det går till. Förlikning ska ske till varje pris och för mig var det ett mentalt övergrepp. Man får höra hur dum man är som drar det till TR och varför man har varit så dum och tagit den infallsvinkeln och tänk om man förlorar osv..... Och självklart kör de samma metod mot motparten så de blir också lika tveksamma. Så till slut är man så tvivlande själv så man går med på förlikning. Enda vinnarna i en förlikning är ombuden. De skrattar hela vägen till banken och sen kan de skryta med att aldrig ha förlorat en rättegång. Parterna har förlorat pengar oavsett hur det går i förlikningen. Och det här vet ombuden så de skulle kunna arbeta för en lösning långt tidigare men inte då, de förlorar ju arvode då. Så tyvärr det är inte bara att dra en tvist till TR hur säkert det än låter och hur säker ombudet än låter. Så det är bättre att bita i det sura äpplet innan....
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Visst har säljaren upplysningsplikt.
Det är även olagligt att stjäla cyklar. Ändå låser jag min cykel, varför? För att det finns så många rötägg o hästbranchen är inget undantag.

För de flesta handlar det om en hel del pengar, kanske kan man hyggligt enkelt få tillbaka köpesumman o säljaren är hyvens.
Men pengar för resor, hovslagare, stallhyra går ofta förlorade, för att inte tala om den känslomässigabiten.

Jag tycker det verkar solklart att Ts har blivit lurad. Att det sen håller i rätten är däremot inte alls lika solklart.
Det kan kosta betydligt mer än det smakar.

Därför är det så viktigt att vara nogrann, för att skydda sina egna intressen.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det är aldrig en köpares fel att någon annan lurar en och får igenom att en häst är fullt frisk när de vet att den inte är det. Då utgår man från att hästen är frisk, och även om man blir misstänksam på vissa saker och kollar dem så kvarstår faktum att om veterinärer undersöker hästen och säger att man bara ska fortsätta och ge det tid är det svårt som privatperson att tro något annat..

Ja man kan som du peka och säga att det inte är köparens fel om denne blir lurad och det ligger en del i det, men det är inte hela sanningen. Den som är godtrogen och inte kollar upp allt när det gäller hästen. provrider-väljer veterinär för besiktning-röntgar, begär blodprov för att utesluta smärtstillande etc blir oftare lurad än den som gör mindre eller ingenting.

Det är liksom så dags efteråt när man står med problemen och säga, "det är inte mitt fel, jag blev lurad". Det spelar ingen roll hur rätt man har det blir lik farbaskat trassel.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det här underliga visen som jag tagit upp har jag tagit upp för att OM TS väljer att stämma och gå till rättegång så kommer säljarens advokat att ta upp bl.a. saker som detta och då inte till TS fördel- hur svårt är det att förstå att det är därför och inte helt enkelt???

Säljarens advokat kommer lägga fram det som att TS inte talar sanning då hon ridit en MKT svårt, enligt egen utsago, hjärtsjuk (TS egna ord) häst i några månader trots stora besvär från hästen-om TS väljer att lägga fram det som att hästen inte alls haft några sådana besvär då kommer säljarens advokat anse att hästen vad gäller blåsljud var fräsch vid köpetillfället( intyg finns).

Men låt då säljarens advokat dra upp det istället för att måla fan på väggen innan du vet hur han ser ut. Nä, en rättegång är aldrig en enkel match - men vi får väl allihop hoppas att säljaren inser sitt misstag (kanske via en liten knuff av en oberoende utredning hos ARN eller liknande) och löser problemet gentemot sin kund, dvs TS.

Hurvida TS valt att köpa sin häst sedd eller osedd har vi väl knappast med att göra? Många av elitryttarna ser enkom sina hästar på film innan de landar i deras stallar... TS såg iaf till att vet.besiktiga sin häst innan köp - många gör inte ens det. Att det gick som det gick är inte TS fel. Det är ju givetvis tjänstefel av veterinären. Säljaren har medvetet undanhållit info för köparen, detta väger tyngre än något annat.

Knapplån

Synd att det blev sån tråkig ton i tråden.

TS: Ta gärna reda på lite mer info om den veterinär som utförde besiktningen, kanske finns där mer tjänstefel i historien? Kanske känner kliniker i henoms område om veterinären och dennes vara eller icke vara?

Och försök att se till att alla samtal mellan dig och säljaren dokumenteras. Maila hellre än att ringa tex. Ord på papper är mycket lättare att redovisa inför en instans.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 728
Senast: Similitude
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 970
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 732
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp