Bukefalos 28 år!

behöver tips!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: behöver tips!!!!

ghost skrev:
Man kan visst se parallellförskjutningen med blotta ögat hur skulle annars utställningsdomare och premieringsnämnder kunna ge ett sånt utlåtande?

Tänk att benet ska vara i en lodrät linje från bogen och ända ner till kotan. Om linjen inte fortsätter i centrum av benet nedanför carpus (knäet) är hästen parallellförskjuten. Benet är alltså fortfarande rätt rakt men linjen nedanför carpus är förskjuten. Därav namnet parallellförskjutning.

Ben.jpg


Jag hade inte tillgång till nång bättre bild just nu så det blev en liten krake på bilden...;)

Min andra häst är X-ig, då går benet i en lodrät linje till knäet och "kommer ut" på samma ställe nedanför knäet men sen sticket det lite utåt.


oki.. då hänger jag med... ska ner och kolla på han sen i dag och se hur skev han e....
 
Sv: behöver tips!!!!

Jag tror inte att någon kan göra en korrekt bedömning av av hållbarheten med hjälp av bilderna. Bäst är väl att låta en veterinär kolla åt vilket håll det går.

På den första bilden från i vintras ser han absolut parallellad ut i knäet (tänk dig att du ska kunna dra en rak linje där benet går in i knäet och kommer ut ur knäet.....på den gamla bilden går benet in i knäet på ett ställe och ut på ett annat) , men på de senare bilderna är det svårare att se.
Om han rättat till sig eller om det är bilderna som luras vet man inte.

Vore det min häst skulle jag låta veterinären kolla vilket håll det gått åt. Du verkar älska hästen, har redan köpt honom och är medveten om att det är en chansning, men ...vem vet...du kanske kan använda honom som vilken häst som helst och då har du ju oroat dig i onödan. :idea:
 
Sv: behöver tips!!!!

2388526.jpg


Här ser han ut att vara ordentligt parallellförskjuten, men de andra två bilderna ser lite annorlunda ut.......man vet inte vilken bild som är mest "sann" eftersom han verkar lägga tyngden på vänster fram på just den här bilden .
Man kan luras att tro att han är "markvid" (benaxeln utanför lodplanet) på bilden när han lutar sig lite åt vänster.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver tips!!!!

Jag tycker att du ska kastrera honom, och använda honom som ridtravare istället. Karriären kommer nog gå bättre, om inte annat billigare. Man måste ha stor kapacitet om han ska tjäna in några pengar som travare, och han blir ju sen då också eftersom hans ben.. Så rid in honom, och om du inte kan ha kvar honom kan du ju sälja honom om några år som skolad ridhäst. :) Att få honom till trav häst blir nog ingen smärre framgång, tyvärr. Men ta honom tycker jag verkligen!!! Hoppas du komemr på någon lösning.
 
Sv: behöver tips!!!!

Jag är ingen expert, och det kan ha att göra med hur han står just då bilderna är tagna, men han ser ut att vara ganska gravt inåttåad på vissa bilder...?
 
Sv: behöver tips!!!!

Ellinor * skrev:
Jag tycker att du ska kastrera honom, och använda honom som ridtravare istället. Karriären kommer nog gå bättre, om inte annat billigare. Man måste ha stor kapacitet om han ska tjäna in några pengar som travare, och han blir ju sen då också eftersom hans ben.. Så rid in honom, och om du inte kan ha kvar honom kan du ju sälja honom om några år som skolad ridhäst. :) Att få honom till trav häst blir nog ingen smärre framgång, tyvärr. Men ta honom tycker jag verkligen!!! Hoppas du komemr på någon lösning.


jo han ska bara bli ridhäst nu.....

ska inte ha som travhäst....
:bump:
 
Sv: behöver tips!!!!

han ha varit lite svår att ta bilder på eftersom han inte stå stilla och slå med frambenen...

så jag ha nog inte fått till någon där han stå redigt bra ..
 
Sv: behöver tips!!!!

Men trådskaparen har väl redan köpt hästen och är beredd att
"lägga ribban" på hästens nivå !?

Frågan nu är väl hur stora påfrestningar han kan tänkas klara och det kan nog bara en veterinär avgöra (om ens h*n).
På vissa bilder ser han väldigt skev ut och på andra betydligt mindre...någon hållbar högpresterande häst har man kanske svårt att tro att det blir oavsett om han blir ridhäst eller travhäst, men vi här på bukefalos kan inte säga det utifrån några bilder.
 
Sv: behöver tips!!!!

Jag har ju en häst som ser i princip lika illa ut. Fast jag var ju fullt medveten om riskerna.
 
Sv: behöver tips!!!!

Nej,hon står för dagen skadad,och behandlad just i knäna. Men hon är köpt främst pga. hennes avelsvärde.
 
Sv: behöver tips!!!!

Montéryttare skrev:
Hade missat alla bilder... men jag kan berätta om en av mina favoit hästar som jag älskade som mest... Hon såg ut så där och funkade inte till travet, och ÄNNU MINDRE till ridning då det tar hårt i fram o rida :crazy: Hon går nu som avelssto...

Förlåt mig men detta resonemang fattar inte jag...:confused:
De flesta här verkar rörande överens om att en häst med dessa ben inte kommer att hålla för nåt i princip, utan det bästa vore att slakta han. MEN!! har man ett sto med såna ben så kan man avla på henne!!???:eek:
Jag tycker inte att man ska avla på hästar som har såna här rejäla exteriöra avvikelser som dessutom inte är hållbara.

Till Ts
Hästen i fråga är ju både rejält parallellförskjuten och tåtrång, även om det faktiskt ser ut som att det växt till sig en del. Men det är ju trots allt inte helt omöjligt att han kommer att klara sig bra som allround ridhäst, kanske man inte ska hoppa alltför mycket med han dock...:p Jag önskar dig lycka till med din häst i vart fall och resten av han var väldigt snygg!!;)
 
Sv: behöver tips!!!!

Lines skrev:
Nej,hon står för dagen skadad,och behandlad just i knäna. Men hon är köpt främst pga. hennes avelsvärde.

Återigen, varför avlar man på ett sånt sto??:confused:
 
Sv: behöver tips!!!!

Snurrfian skrev:
Det är just vilan som är problemet... En unghäst som man inte kan stärka upp har svårt att ta igen det senare... Visst finns det exempel på sånt men de är få... Men jag hoppas att du förstår var du ger dig in på! Lycka till ialla fall!


Det beror väl ändå på vad man har tänkt sig att använda hästen till och vad som menas med 8 månaders vila?
En unghäst kan mer än gärna gå med som handhäst då du rider eller kör en annan häst, tömkörning och longering kan ju också vara en möjlighet - beroende som sagt på vad som menas med den ordinerade vilan! :cool:

Lycka till med pojken! :p
 
Sv: behöver tips!!!!

Lines skrev:
Hon har ett blod jag eftertraktar.

Och det springer hon ju själv väldigt bra med... Skadar knappast med ben till blodet med..:idea:
Jag förstår din tanke på sätt och vis men likafullt så förstår jag inte vad man förväntar sig att få av ett sto som varken har ben eller hållbarhet??:confused: Finns ju hur många välstammade hästar som helst som det inte blir nåt av ju och är de då dessutom rejält exteriört felande i benen så...???:confused:
Varför inte köpa ett sto med bra/duglig exteriör och blod istället??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver tips!!!!

Är inte direkt gratis att betäcka heller.. Så då vill man väl iaf försöka få fram det bästa eller...??:cool:
 
Sv: behöver tips!!!!

Nixehen skrev:
Det beror väl ändå på vad man har tänkt sig att använda hästen till och vad som menas med 8 månaders vila?
En unghäst kan mer än gärna gå med som handhäst då du rider eller kör en annan häst, tömkörning och longering kan ju också vara en möjlighet - beroende som sagt på vad som menas med den ordinerade vilan! :cool:

Lycka till med pojken! :p

Longering är ju rena misshandeln om hästen har problem med benen... Överhuvudtaget så har jag svårt att se någon annan nytta med longering än låta hästen springa av sig lite överskottsenergi...
Tömkörning är ju bättre, men om igen för att hålla i längden behövs det belastning för att stärka, det ska dock vara belastning i rätt mängd.
 
Sv: behöver tips!!!!

jo vi ska börja med tömkörning nu när han ha gått ett tag på betet....
ville vänt tills han blev två och de bli han nästa måndad......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: Entourage
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 283
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt
  • Vad lyssnar du på? II

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp