Bukefalos 28 år!

Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Är väldigt lätt att ta till ordet ouppfostrat. Ouppfostrat är en hund som gör saker som jag inte vill, men som jag inte fått ordning på. Men gör de saker som jag tycker är ok, så ska folk inte kalla det ouppfostrat, sånt vet inte hunden om vad det är.
Vill jag min hund ska sitta på köksbordet, ja då får den det och är lydig för den gör det den får. Men sitter den på bordet fast jag gjort allt för den inte ska det, då är den ouppfostrad.

Du beskrev det så bra! :D
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast saken var den att de springer inte fram och hoppar om personen inte hälsar på dom. Och hälsar personen så har den inte lyssnat på vad jag sagt + förstört min träning, snacka respektlöshet om något.


Man kan ju inte förstöra någons träning och sen kalla hundarna ouppfostrade :grin:


Fast hallå, det framkom i efterhand att det du krävde av folk, alltså "hålla käft", var något du bett om och sagt till om, först var det enbart tal om att den som kom skulle hålla käft annars fick de skylla sig själva och inte om utan när de hoppade- om du informerar vad som gäller är det en annan sak vilket jag också skrivit senare i tråden när det framkom.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Är väldigt lätt att ta till ordet ouppfostrat. Ouppfostrat är en hund som gör saker som jag inte vill, men som jag inte fått ordning på. Men gör de saker som jag tycker är ok, så ska folk inte kalla det ouppfostrat, sånt vet inte hunden om vad det är.
Vill jag min hund ska sitta på köksbordet, ja då får den det och är lydig för den gör det den får. Men sitter den på bordet fast jag gjort allt för den inte ska det, då är den ouppfostrad.

Men nu gällde detta inlägg om hoppande hundar på besökare som inte vill ha hoppande hundar på sig, att fler än jag tycker det är ouppfostrat- om du har din hund på köksbordet, spelar roll liksom?, även om jag själv får lite äckelvarning.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Men nu gällde detta inlägg om hoppande hundar på besökare som inte vill ha hoppande hundar på sig, att fler än jag tycker det är ouppfostrat- om du har din hund på köksbordet, spelar roll liksom?, även om jag själv får lite äckelvarning.

Gud vad du håller på. Skrev jag att hundarna var på köksbordet? Nä, det var ett ex.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Gud vad du håller på. Skrev jag att hundarna var på köksbordet? Nä, det var ett ex.

Och jag svarade på exemplet, sedan så gäller inte alltid det du skriver att bara ägaren kan bestämma om hunden är oupfostrad , om ägaren tycker det är helt ok att sin lösa hund springer fram mot och till andra människor på promenaden så är det ouppfostrat, måhända mer från ägarens sida som är den som tillåter det hela.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jo det vet jag. Men det är alltså bara råttor som hunden får ta? Inte möss, sorkar osv?

Jag antar att hunden kan användas till råttor och då även till möss.

Det finns ju avlivningssätt på andra skadedjur som inte är så trevliga men tillåtna, skjuta räv oavsett årstid ex, eller masskjutning av kajor.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag antar att hunden kan användas till råttor och då även till möss.

Det finns ju avlivningssätt på andra skadedjur som inte är så trevliga men tillåtna, skjuta räv oavsett årstid ex, eller masskjutning av kajor.

Ja visst, det är väl inte mindre stressande för djuret att en hund tar det sålänge det går fort. Men jag tänkte på hur det ser ut rent lagligt. För jag antar att hunden inte får jaga och ha ihjäl hare och räv bara för att dom förstör hos markägaren?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Om inte jag har fattat fel så säger jaktlagssiftningen något som " man ska eliminera metoder som innebär onödigt lidande för ryggradssdjur". Och jag tror inte egentligen att det passar in på hund tar råtta, men jag tror det är tilllåtet ändå men jag ska fråga en jurist jag har kontakt med ändå nu o kanske återkommer.

Det gäller ex fällor, då mina råttor, när de finns, fångas på så vis att ett hål medger tillträde o mat i hönshuset och detta hål täpps för av mig snabbt som sjutton innan hunden får komma in så är den biten säkert helt ok.

Vad gäller lagligheten i att hunden får bita ihjäl råttor vet jag inte, det jag vet är att hundar under hundratals år, kanske tusentals, avlats till just detta och i Sverige sälj som samma, alltså rena råtthundar.

Jag tycker det är utmärkt, slipper gift, slipper anticimex, och vi båda tycker det är jävligt kul, faktum är att det är det allra roligaste vi har ihop.:devil:

Vad gäller räv så får jag ha min hund till att passa hönorna i hagen och det är då tillåtet för hunden att jaga bort den om någon skulle komma in, i mitt fall har inga rävar under tiden jag haft vovven kommit in på dagtid och om det skulle bli så skulle han inte komma ikapp så den biten behöver jag inte fundera på.
Just bara i hagen så är hans arbete också att jaga bort kråkfåglar, "ta pippin" och så iväg, bättre för mig/oss än att skjuta och då vi har väldigt mycket småkycklingar fritt gående ute så är det skönt att de håller sig, mestadels, i utkanten av hagen.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Vad gäller lagligheten i att hunden får bita ihjäl råttor vet jag inte, det jag vet är att hundar under hundratals år, kanske tusentals, avlats till just detta och i Sverige sälj som samma, alltså rena råtthundar.

Liksom många raser avlats i tusentals år på hetsjakt på andra djurslag, inte är det ok att släppa ut en flock salukis så de får "leka" med rådjuren, eller släppa sina drevers på räv hur som helst.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Liksom många raser avlats i tusentals år på hetsjakt på andra djurslag, inte är det ok att släppa ut en flock salukis så de får "leka" med rådjuren, eller släppa sina drevers på räv hur som helst.

Jovisst, men inte säljs de för de ändamålen?

Jag har faktiskt inte hittat någonstans att råttor ska avlivas med varsam hand utan tvärtom så gäller det även från myndigheters sida att bli av med så många som möjligt, ta råtta med min hund innebär såklart stress för råttorna, dels är de innestängda och dels blir det ibland strider och jo, de kan även skrika.
Jag tycker det är bra, faktum är att det skrämmer andra råttor att flytta.

Sedan kan jag tycka det blir väl konstigt om du nu jämför? skadedjur råtta som förstör inomhus, elledningar ex med brandfara och som är, iaf om det finns lite äldre byggnader, omöjliga att stängsla/hålla ute med rådjur och räv i naturen?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*kl*

Ni som ifrågasätter om hundar får ta råttor och möss, tänker ni likadant när stallkatten fångar mössen som biter hål på era fodersäckar och dyra märkestäcken?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag ifrågasätter inte om det är ok eller inte, jag ifrågasätter "jag vet inte om det är lagligt, men det borde vara ok eftersom *orimlig anledning*"
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*kl*

Ni som ifrågasätter om hundar får ta råttor och möss, tänker ni likadant när stallkatten fångar mössen som biter hål på era fodersäckar och dyra märkestäcken?

Fast jag tänkte just på hur lagen ser på det, inte vad som är bäst för djuret. Enligt mig är det bättre att en hund tar råttan snabbt och effektivt istället för katter som kan dra ut på det länge. Men det betyder inte att lagen säger så.


*kl*

Om man har djur som förstör på åkern, låt oss säga harar. Får hunden då ha ihjäl dessa?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag ifrågasätter inte om det är ok eller inte, jag ifrågasätter "jag vet inte om det är lagligt, men det borde vara ok eftersom *orimlig anledning*"

Leta rätt på det själv då, jag ser fortfarande det som mindre troligt att flera välrenommerade uppfödare skriver ut vid försäljning att deras hundar är finfina råttdödare och kan användas till det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Om man har djur som förstör på åkern, låt oss säga harar. Får hunden då ha ihjäl dessa?

Jag kan inte tänka mig att harar är ett problem däremot kaniner.

Film på hur mina förut nämnda illrar används till kaninjakt:http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=203

De jag har känt som använt illrar till råttor så har illrarna såklart bitit ihjäl råttorna, här skjuts det med gevär som sig bör, har inte hört, och tror inte, att det är tillåtet att "släppa hund". Men såklart att kaninungar bits säkert ihjäl av illrarna, precis då som råtter.

Och om kaninen blir skadeskjuten så antar jag att det är hundens jobb att fånga, precis som ibland i annat eftersök.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Leta rätt på det själv då, jag ser fortfarande det som mindre troligt att flera välrenommerade uppfödare skriver ut vid försäljning att deras hundar är finfina råttdödare och kan användas till det.

När det kommer till saker som stör dig (lösa hundar) är det uppenbarligen väldigt viktigt att följa lagen slaviskt i dens mest extrema tolkning, men när någon ifrågasätter om det din egen hund gör är lagligt vet du inte ens?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har letat, både nu och då och inget hittat, jaktförordningen och NVV´s sida om jakt, och om det inte står? och ingen inte ens nu informarar mig att det är olagligt och kan göra en länk så antar jag att det är helt i sin ordning.

Så ifrågasättandet om jag är olaglig när min hund fångar råttor OCH biter ihjäl kanske du borde underbygga först med länk till eller för all del mail från någon rättsjurist, förslagsvis på NVV.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

När det kommer till saker som stör dig (lösa hundar) är det uppenbarligen väldigt viktigt att följa lagen slaviskt i dens mest extrema tolkning, men när någon ifrågasätter om det din egen hund gör är lagligt vet du inte ens?

Jag måste förtydliga, det gäller lösa hundar från sin förare under barnkammartiden inte som du skriver enbart "lösa hundar", dessutom i läget som var så var det NVV och rikspolisens tolkningar, faktiskt inte mina.

Och jag har inte haft något emot frågasättandet om jag följer lagen eller inte när min hund tar råtta,tvärtom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 667
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 626
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp