Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har inte heller hittat något som säger huruvida det är lagligt att låta sin hund avliva skadedjur eller inte, men jag tänkte att du borde veta eftersom du håller på med det?

Jag menar, det är ok för hunden att ta mössen i köksskåpet? Råttorna som äter hästarnas havre? Får jag bussa mina hundar på kaninen som äter mina tulpaner i trädgården? På rådjuret som äter upp mina äpplen? Mina är nog inte så bra på att ta rådjur, men jag har bekanta med hundar som skulle kunna avliva ett rådjur snabbt och effektivt. Kan jag anlita dessa för att avliva rådjuren som går in i min trädgård? Behöver dessa någon form av licens för detta? Behöver man licens om man hyr ut sina illrar att ta råttor/kaniner?

Jag har ingen aning? Var går gränsen för skadedjur?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast är det inte lite patetiskt att lägga in kaniner som tar tulpaner och rådjuret som snor äpplen utomhus och ens jämföra med råttor som här i mitt fall är olovandes innomhus.:devil:, med all de skada det medför o även riskerna?

Skulle det vara förbjudet får min hund såklart sluta med råttorna, då slår jag ihjäl dem själv istället, om det är förbjudet???vet inte, har inte sett något om det i lagen så jag antar det är tillåtet.......
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag vet inte, det är därför jag frågar..

Detta är det bästa jag hittar.

Samt jaktlagen

30 § Vid jakten får användas endast de vapen och jaktmedel i övrigt som regeringen föreskriver.
Regeringen får föreskriva att vapen och övriga jaktmedel skall vara av godkänd typ och att avgift skall betalas för den prövning som behövs för sådant typgodkännande.
Regeringen får föreskriva att jakt med skjutvapen får ske endast under vissa tider av dygnet.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Råttor är skadedjur, så det är tillåtet att ha hund som biter ihjäl , hade en bekant förut som tränade sin iller och åkte runt på råttrika bondgårdar och tog betalt.

Du skriver här att det är tillåtet. Men nu skriver du att du inte vet..

Är du sån som bara skriver på, bara för det ska verka som du vet och kan..
Gör ju en annan här på hund ibland, eller ja lite överallt här på buke..
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast är det inte lite patetiskt att lägga in kaniner som tar tulpaner och rådjuret som snor äpplen utomhus och ens jämföra med råttor som här i mitt fall är olovandes innomhus.:devil:, med all de skada det medför o även riskerna?

Skulle det vara förbjudet får min hund såklart sluta med råttorna, då slår jag ihjäl dem själv istället, om det är förbjudet???vet inte, har inte sett något om det i lagen så jag antar det är tillåtet.......

Fast rådjur och kaniner/harar som förstör skörd för mycket pengar? Eller vildsvin? Det finns flertalet hundar som med lätthet skulle ha ihjäl vildsvinskultingar på ett snabbt och effektivt sätt. Var går gränsen för skadedjur som hundar får ha ihjäl?

Jag undrar om det inte går under hetsjakt? Och det är ju olagligt i sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag skulle önska att min hund var så här effektiv:http://www.youtube.com/watch?v=gh84o5STysk&feature=related

ca 1,50 in i filmen.

Min hund behöver ha dem instängda och mig som medhjälpare för att lyckas bra.
Han är inte av naturen vare sig så kvick eller så ettrig som de på filmen utan behöver backup. Som regel.

Fast varför låta hunden ta djur då? Jag tycker att djur vid all avlivning ska ha ett snabbt och smärtfritt avlivningssätt. Inte med en halvslö hund som behöver hjälp med att döda en råtta, då är det bättre att ta en fälla med gotte i och sen skjuta/slå ihjäl den...
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Du skriver här att det är tillåtet. Men nu skriver du att du inte vet..

Är du sån som bara skriver på, bara för det ska verka som du vet och kan..
Gör ju en annan här på hund ibland, eller ja lite överallt här på buke..

Jag är säker på att det är tillåtet men hittade ingenting om detta alls mer än det jag skrev i inlägg 190, vare sig i jaktförordning eller hos NVV, så därför skrev jag senare antog och tror- jag kan ju inget bevisa, åt något håll, jag har inte hittats det nämnas, men vad vet du och vad tror du och vad tycker du, du kanske för en gång skull kan svara vettigt på något än att gnälla på hur jag skriver??

Och vad gäller skriva på om saker o ting för att det ska verka att jag kan så borde du veta som uppenbarligen stalkar mig att det är i få diskussioner jag ger mig i diskussion att tolka lagen och vad som är rätt och fel, senaste diskussionen som du vet lade jag ut mail på tolkningar från bla rättsjurister och var faktiskt tydlig med att det var andra som skrev-alltså inte jag.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast varför låta hunden ta djur då? Jag tycker att djur vid all avlivning ska ha ett snabbt och smärtfritt avlivningssätt. Inte med en halvslö hund som behöver hjälp med att döda en råtta, då är det bättre att ta en fälla med gotte i och sen skjuta/slå ihjäl den...

Nu hittar du på igen, halvslö är inget jag nämnt,råttorna är infångade i hönshuset, de gömmer sig bakom värpredet, under foderautomaten, i värpredet, i taket, under en hydda osv, jag flyttar grejer och tar fram råttor han är inte tillräckligt snabb o ettrig för att ta alla innan de gömmer sig, faktum är att han blir lite vill- satsar på en, en annan kommer ivägen, byter då råtta osv osv, dessutom finns en del hönor i vägen.

Och varför låta hunden då ta råttorna fast jag kan slå ihjäl dem själv?, ja, min erfarenhet är att även min hund som inte är superettrig ändå är mer effektiv än vad jag är i detta avseende, han får alltså död på dem fortare och bättre än vad jag kan.

Sedan vad gäller fällor med gotter i , ja, du vet inte hur råttor är kan jag säga, oerhört svårjagade och det finns säkert vissa som går i fällor men många som väljer bort, de är väl så smarta ffa när det som hos oss ändå finns mat åtkomligt i överflöd.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Nu hittar du på igen, halvslö är inget jag nämnt,råttorna är infångade i hönshuset, de gömmer sig bakom värpredet, under foderautomaten, i värpredet, i taket, under en hydda osv, jag flyttar grejer och tar fram råttor han är inte tillräckligt snabb o ettrig för att ta alla innan de gömmer sig, faktum är att han blir lite vill- satsar på en, en annan kommer ivägen, byter då råtta osv osv, dessutom finns en del hönor i vägen.

Och varför låta hunden då ta råttorna fast jag kan slå ihjäl dem själv?, ja, min erfarenhet är att även min hund som inte är superettrig ändå är mer effektiv än vad jag är i detta avseende, han får alltså död på dem fortare och bättre än vad jag kan.

Sedan vad gäller fällor med gotter i , ja, du vet inte hur råttor är kan jag säga, oerhört svårjagade och det finns säkert vissa som går i fällor men många som väljer bort, de är väl så smarta ffa när det som hos oss ändå finns mat åtkomligt i överflöd.

Jag hittar inte på någonting. Det var du som skrev att du behövde hjälpa honom och att han inte var särskilt kvick utan behövde dom både instängda + dig som hjälp. Jag svarar vartefter det du skriver, inget annat.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Gränsen kanske går vid råtta!

Storleksgränsen? Eller vad? Kaninungar är okej då? Och fåglar av olika slag i liknande storlek som förstör?

Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken, då jag inte hittar något om det och så vitt jag vet är hetsjakt förbjuden.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag hittar inte på någonting. Det var du som skrev att du behövde hjälpa honom och att han inte var särskilt kvick utan behövde dom både instängda + dig som hjälp. Jag svarar vartefter det du skriver, inget annat.

Jag har inte skrivit halvslö, det har du hittat på, och jag tror inte du förstår hur svårt det är att jaga råttisar, självklart är det även många andra hundar som skulle ha problem med att ta kanske 10 st i ett hönshus innan de försvinner ut, om de inte som min har hjälp av sin ägare som dels stänger för och dels lyfter undan saker som de gömt sig under, och hos mig är de inte framme på dagtid så hunden når inte råttorna då öht.

Ibland hinner jag inte ens in och stoppa för hålet innan en del tagit sig ut.

Och betänk att det finns hönor i hönshuset som hunden tar hänsyn till.Det sinkar också.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Storleksgränsen? Eller vad? Kaninungar är okej då? Och fåglar av olika slag i liknande storlek som förstör?

Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken, då jag inte hittar något om det och så vitt jag vet är hetsjakt förbjuden.

Nej, inte storleksgränsen utan gräns för djurslag, alltså skulle kunna vara tillåtet att använda hund på råttor-du vet skadedjur- dock ej bisam.

Så du menar att jag bedriver hetsjakt på råttor för att min hund får lov att bita ihjäl dem?

Det är ju liksom inga problem med att mata orm med levande råtta så.......
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

KL....

Jag har heller ingen koll på om det finns nån lag på att låta sin hund jaga råttor. Man jag kan tänka mig att det är tillåtet.
Min jagar också råttor och är otroligt skickliga. Nu är mina fler och inte en som ginnes har, så missar en i bara farten, så står de en bakom som är beredd.
Har också tänkt på detta hur lagligt det är, men ändå tänkt att hellre att mina hundar dödar på 2 sekunder, än lägga ut råttgift och man ser vingliga förgiftade råttor som snart ska dö, då mår jag mer dåligt.

Detta med harar mm. Jag kan inget om det. Men vet en som hade sin hund lös i ett villaområde, huxflux dök en hare upp mitt framför ögonen på hunden. Hunden sprang efter och tog haren precis vid ett staket som haren inte kom under. En person i ett hus fick se detta och anmälde. Och hundägaren fick munkorgstvång. Så slutsatsen av det, borde ju vara att hare inte räknas som skadedjur.
Samtidigt som det gäller olika från vart man bor.
För de som läst om min grannes hundar, så dödade de ju ett rådjur precis vid min ena grannes tomtgräns. Polisen var där och fotade, men inget hände.
Dessa hundar har fått springa lite hur som, tills vi fick stopp på det. Och då har ändå fler än vi anmält.
Hundarna har sprungit runt i byn, varit på soptippen mm. Men inget har hänt..

Ang skadedjur. Vi gjorde ordning ett utrymme där vi skulle ha foder, gjöt golv mm. Sen vintern efter så fick vi ett riktigt stort råttår. De förstörde allt vi gjort. Grävde gångar mm under golvet, så till slut rasade golvet ihop..
Hade vi då inte haft hundarna så hade nog ännu mer blivit förstört...


Ginnes: Nä jag stalkar inte dig (måste vara det nya modeordet), men jag minns vad du skriver eftersom jag ofta tycker du måste dra allt så långt. Och det jag frågade om här, hade du faktiskt skrivit om i tråden, så jag letade inte, utan såg det direkt jag läste tråden...
Ofta du säger en sak för verka om du har rätt, sen blir du ifrågasatt och ändrar dig. Precis som din polare gör...
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag skrev kanske, men antagligen är det så att just råtta räknas som ett sådant allvarligt skadedjur att hundar får ta dem levande, eller har du någon bättre ide eller länk?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 281
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp